۱۹ خواص شگفت انگیز چغاله بادام برای سلامت بدن از پوست و مو تا قلب و مغز

۱۹ خواص شگفت انگیز چغاله بادام برای سلامت بدن از پوست و مو تا قلب و مغز


18 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
19 خواص شگفت انگیز چغاله بادام برای سلامت بدن از پوست و مو تا قلب و مغز

چغاله بادام یا چاقاله بادام (Green Almond) میوه نوبر محبوب فصل بهار است. یک میوه سبز خوش‌رنگ که یا عاشقش می‌شوید یا از آن متنفرید. اما فارغ از دوست داشتن یا نداشتن طعم این سبز دلنشین چغاله بادام سرشار از فواید بی‌نظیر برای سلامت و زیبایی پوست، مو و سلامت کلی بدن است. درباره خواص و فواید چغاله بادام برای سلامت بدن و طریقه مصرف چغاله بادام این مقاله از سرویس سلامت را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱- سلامت قلب و عروق

 

فواید چغاله بادام برای سلامت قلب و عروق

 

چغاله بادام میوه کال بادام درختی است و به همین خاطر تمام فواید بادام درختی در آن نهفته است. اگر چه به خاطر نارس بودن این میوه هضم آن برای گوارش کمی مشکل است اما یکی از بهترین فواید چغاله بادام کمک به سلامت قلب و عروق است.

چغاله بادام مثل انواع آجیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها سرشار از متابولیت‌های ثانویه مثل فلانوئید و بیوفلانوئیدها هستند. متابولیت ثانویه در حقیقت ترکیبات آلی هستند که کمبود آن‌ها سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. فلانوئیدها با همکاری ویتامین E دیواره‌های رگ‌های خونی را از پارگی و آسیب‌های بالقوه محافظت می‌کنند.

 

۲- چغاله بادام کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد

 

تعداد مواد غذایی که می‌توانند علیه کلسترول بد بدن مبارزه کنند چندان زیاد نیست و چغاله بادام یکی از آن‌هاست. اگر به طور مرتب چغاله بادام مصرف کنید می‌توانید سطح کلسترول خون را در حد نرمال نگه دارید.

 

۳- بهبود سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها

 

از جمله خواص چغاله بادام میزان فسفر موجود در آن است. فسفر موجود در چغاله بادام برای سلامت دندان و استخوان‌ها بسیار مفید است. این فسفر با قوی کردن ساختار دندان‌ها و بهبود کارایی سیستم اسکلت بدن نقش بی‌نظیری در حفظ سلامت بدن انسان دارد.

 

۴- تنظیم قند خون

 

فواید چغاله بادام برای تنظیم قند خون

 

بعد از خوردن هر وعده غذایی میزان گلوکز (قند خون) ما افزایش پیدا می‌کند و این اصلا برای سلامت بدن خبر خوبی نیست. بادام سبز با افزایش سطح ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح خون به کاهش و تنظیم قند خون کمک می‌کند.

 

۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

همان‌طور که گفتیم چغاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان‌ها با دفع سموم از بدن سیستم ایمنی را به نحو شگفت‌انگیزی تقویت می‌کنند. به این ترتیب بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها از بدن دفع شده و بدن پاکسازی می‌شود.

حتما بخوانید  تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت | فواید، مضرات و موارد احتیاط

 

۶- تعادل سطح PH بدن

 

اگر قرار باشد سطح PH بدن را با مواد غذایی متعادل نگه داریم یکی از بهترین گزینه‌ها چغاله بادام است. در برخی مواقع کل سیستم بدن به خاطر ترشح اسید معده و روده اسیدی می‌شود. این امر به مواردی چون پوکی استخوان، احساس ضعف و کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن و … منجر می‌شود. چغاله بادام به خاطر داشتن پروتئین قلیایی به بدن کمک می‌کند تا سطح PH را متعادل نگه دارد.

 

۷- بهبود عملکرد مغز و حافظه

 

از جمله خواص چغاله بادام تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مواد مغذی ضروری موجود در آن است. «ال-کارنیتین» و «ریبوفلاوین» دو عنصر اصلی موجود در چغاله بادام و از جمله مواد مغذی برای مغز و سیستم عصبی بدن هستند. بنابراین گنجاندن انواع مغزها و آجیل از جمله چغاله بادام در رژیم غذایی روزانه، عملکرد مغز و سطح حافظه را به نحو موثری بهبود می‌بخشد.

 

۸- کاهش وزن و لاغری

 

فواید چغاله بادام برای لاغری و کاهش وزن

 

اگر قصد کاهش وزن دارید چغاله بادام یک ماده غذایی عالی برای لاغر شدن است. از جمله فواید چغاله بادام چربی‌های سالم موجود در آن است که به ما کمک می‌کنند تا چربی اضافی بدن را بسوزانیم و وزن کم کنیم. به این ترتیب چغاله بادام یک ماده موثر برای رسیدن به وزن ایده‌آل است.

 

۹- درمان یبوست

 

چغاله بادام سرشار از فیبر است. فیبر فرایند هضم را بهبود بخشیده و سبب درمان یبوست مزمن می‌شود. البته یادتان باشد زیاده‌روی در خوردن چغاله بادام باعث مشکلات گوارشی از جمله عارضه اسهال و مشکل یبوست می‌شود.

 

۱۰- شفافیت پوست

 

همان‌طور که پیش از این گفتیم چغاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است. ویتامین E یکی از مفیدترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چغاله بادام است که بدن را از تمام رادیکال‌های آزاد و مضر و نیز مواد سمی که به خاطر آلودگی‌های محیطی در بدن انباشته می‌شوند پاکسازی می‌کند. این امر سبب می‌شود که پوست صورت و بدن صاف و شفاف شود.

 

۱۱- درمان جوش، آکنه و جوش‌های سرسیاه

 

از جمله فواید بی‌نظیر چغاله بادام پاکسازی بدن، تصفیه خون و نیز درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و جوش، جوش‌های سر سیاه و سایر مشکلات مزمن پوستی است.

 

۱۲- تغذیه پوست

 

چغاله بادام علاوه بر خواصی مثل دفع سموم از بدن و تصفیه خون، به خاطر مقدار «آلفا-توکوفرول» موجود در آن که جزء اصلی ویتامین E است یک ماده مفید و بسیار مغذی برای سلامت پوست است. مصرف مداوم چغاله بادام سلول‌های پوست را تغذیه کرده و آن‌ها را سالم نگه می‌دارد.

 

۱۳- چغاله بادام پیری را به تعویق می‌اندازید

 

ویتامین E یک ماده ضد پیری طبیعی است. بنابراین برای به تعویق انداختن پیری پوست و سایر اندام‌های بدن مثل چین و چروک، خال‌های سیاه و رنگی و خطوط عمیق روی پوست از ویتامین E موجود در چغاله بادام استفاده کنید. اگر طعم چغاله بادام دوست ندارید از روغن چغاله بادام برای ماساژ پوست بدن و صورت استفاده کنید.

 

۱۴- از بین بردن لکه‌های پوستی

 

فواید چغاله بادام برای از بین بردن لکه های پوستی

 

مصرف روزانه چغاله بادام برای بهبود رنگ پوست و از بین بدن لکه‌های پوستی هم بسیار مفید است. از جمله خواص چغاله بادام برای پوست صورت و بدن، نرمی و لطافت پوست است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چغاله بادام از پوست در برابر از اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت و به جوانی و شادابی پوست کمک می‌کنند.

حتما بخوانید  40 خواص رازیانه و عوارض عجیب آن | طبع، مصلح و کالری رازیانه

 

۱۵- جلوگیری از ریزش مو

 

اگر ریزش مو دارید چغاله بادام بخورید. از جمله فواید چغاله بادام برای سلامت مو جلوگیری از ریزش مو است. چغاله بادام سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ریشه مو را تقویت کرده و آن را قوی می‌کند و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

 

۱۶- کمک به رشد سریع موها

 

علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، کمک به رشد سریع موها یکی دیگر از خواص چغاله بادام است. چغاله بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، زینک و … است که به رشد سریع موها کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید موهای ضخیم و بلند داشته باشید خوردن چاقاله بادام را فراموش نکنید.

 

۱۷- درخشش و زیبایی موها

 

فواید چغاله بادام برای موهای شما شگفت‌انگیز است. علاوه بر جلوگیری از ریزش موها و کمک به رشد سریع آن‌ها، اگر احساس می‌کنید که موهای شما کدر و بد رنگ شده از چغاله بادام یا روغن چغاله بادام استفاده کنید. پروتئین‌های موجود در چغاله بادام جریان خون را در پوست سر افزایش می‌دهند و همین امر باعث تحریک رشد موها و نیز درخشش و براق شدن موها می‌شود.

 

۱۸- درمان کم خونی

 

هر چند که فواید چغاله بادام برای بدن زیاد است اما یکی از خواص چغاله بادام در طب سنتی درمان کم خونی و برطرف کردن علائم کم خونی در بدن است. چغاله بادام سرشار از آهن است و از همین رو برای افرادی که به کم خونی مبتلا هستند و همچنین خانم‌های بارداری که دائماً احساس خستگی می‌کنند، بسیار مفید است.

 

۱۹- فواید چغاله بادام برای زنان باردار

 

برای جنین در حال رشد در شکم مادر، «کلسیم» یکی از مواد معدنی مفید و ضروری به حساب می‌آید. کلسیم همچنین برای سلامت مادر در دوران بارداری بسیار سودمند است. چغاله بادام سرشار از کلسیم است و خطر ابتلا به «پره اکلامپسی» در دوران بارداری در مادران را کاهش خواهد داد.

کلسیم همچنین برای رشد عضلات و استخوان‌های جنین در شکم مادر، یک ماده معدنی ضروری است. با خوردن چغاله بادام می‌توانید تا حدی کمبود کلسیم را جبران کنید. علاوه بر این در چغاله بادام یک ماه معدنی به نام «ریبوفلاوین» وجود دارد که می‌تواند به رشد مغز جنین کمک کند. برای مطالعه بیشتر درباره فواید و مضرات خوردن چغاله بادام در بارداری روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

طریقه مصرف چغاله بادام چگونه است؟

 

چغاله بادام را می‌توانید به صورت خام با نمک، دلال یا نمک سبز میل کنید. آشپزی کردن با چغاله بادام هم از قدیم مرسوم بوده است. ترشی چغاله بادام و خورش چغاله بادام از جمله مواردی هستند که می‌توانید با چغاله بادام درست کنید و از طعم لذیذ آن‌ها لذت ببرید.

 

منبع: stylecraze

کالابرگ الکترونیک