۸۰ توصیه دوستانه برای یادآوری رابطه محیط زیست و سلامتی در روز جهانی زمین

۸۰ توصیه دوستانه برای یادآوری رابطه محیط زیست و سلامتی در روز جهانی زمین


17 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
محیط زیست و سلامتی

 

۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) روز جهانی بزرگداشت «زمین» است. به نظر می‌رسد دلیل نامگذاری این روز از سوی سازمان ملل آگاهی رسانی در مورد حفاظت از کره زمین، پاسداشت محیط زیست و قدردارنی از کره زمین است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد به بهانه پاسداشت روز جهانی زمین می‌توان تغییرات مثبتی در زندگی روزمره برای حفظ سلامت و بهبود سبک زندگی به وجود آورد. اگر به سلامت مادر زمین به عنوان سیاره‌ای زنده و پویا علاقمندید ۸۰ توصیه دوستانه آسان برای یادآوری رابطه میان حفظ محیط زیست و سلامتی بدن در روز جهانی بزرگداشت زمین را در مجله کوروش بخوانید.

 

بعد از شیوع و پاندمی ویروس بیماری کرونا کووید ۱۹ حالا بیش از هر زمان دیگری دانشمندان و حامیان محیط زیست به ما برای حفاظت از زمین و محیط زیست هشدار می‌دهند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل شیوع ویروس‌های خطرناک گرم، شدن کره زمین و به دنبال آن آب شدن یخچال‌های قطبی و در نتیجه فعال شدن ویروس‌هایی است که هزاران یا حتی میلیون‌ها سال در زیر این یخ‌ها منجمد و غیرفعال بودند. بهترین کمک ما به کره زمین لذت بردن از آن بوده و چه زیبا است که از زمینی پاک و تمیز لذت ببریم و تا هر مرتبه که شش های خود را پر از اکسیژن می کنیم انگیزه بیشتری برای نجات این سیاره آبی داشته باشیم. اگرچه تمامی روزها باید برای ما روز جهانی زمین پاک باشد اما نامگذاری یک روز در تقویم جهانی که در تاریخ ۲۲ آوریل و همزمان با دوم اردیبهشت ماه است به نام روز جهانی زمین پاک نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

 

 

حفظ محیط زیست و سلامتی؛ کودکان و روز جهانی زمین

 

حفظ محیط زیست و سلامتی؛ کودکان و روز جهانی زمین

 

*به بچه‌ها بگویید روی زمین حیاط یا باغچه یا پارک دراز بکشند.

*یک درخت بکارند. شکی در این نیست که کاهش دی اکسید کربن و آلودگی هوا سلامت بدن کودکان را تضمین می‌کند.

*به بچه‌ها کمک کنید در گلدان گل بکارند.

*برای پاسداشت از زمین و محیط زیست یک کاردستی درست کنند.

*با بچه‌ها یک آزمایش عملی برای نشان دادن عواقب آلوده کردن زمین انجام دهید و متذکر شوید که رابطه مستقیمی میان حفظ محیط زیست و سلامتی بدن ما وجود دارد.

*با کمک بچه‌ها مداد رنگی‌های شکسته را بازیافت کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

*با پلاستیک‌های دور ریختنی یک چتر سایبان درست کنید.

*برای پرنده‌ها ظرف غذا درست کنید و پای آن‌ها را به حیاط خانه یا مهدکودک باز کنید.

*با روزنامه‌های باطله گلدان درست کنید و در آن‌ها بذر گل مورد علاقه‌ بچه‌ها را با کمک خودشان را بکارید.

*به بچه‌ها یاد بدهید با دکمه‌های قدیمی برای مادرشان یک گردنبند یا دستبند درست کنند.

*یک بازی انجام دهید و در قالب بازی به بچه‌ها یاد بدهید که چطور زباله‌ها را از هم تفکیک کنند و هر زباله کجا باید قرار بگیرد. در مقوله مهم حفظ محیط زیست و سلامتی بدن انسان و سایر موجودات زنده که برخی از آن‌ها نقش غذای بشر را بازی می‌کنند، تفکیک زباله تَر از خشک برای پیشگیری از راه افتادن شیرابه زباله تَر نقش مهمی بازی می‌کند.

*در مورد اهمیت حیات زنبورها برای کره زمین با بچه‌ها صحبت کنید. یک نقل قول معروف از انیشیتن می‌گوید که اگر نسل زنبور عسل منقرض شود نسل انسان هم منقرض خواهد شد.

*با مواد زائد کمپوست (کود) درست کنید و آن را برای کاشت گیاه در یک بطری شیشه‌ای بریزید. استفاده از کودهای حیوانی و گیاهی به جای کودهای شیمیایی نقش مهمی در رابطه حفظ محیط زیست و سلامتی بدن انسان و حیوانات دیگر ایفا می‌کند.

*پای پروانه‌ها را به باغچه خانه، مدرسه یا مهدکودک باز کنید.

*با cd های قدیمی کاردستی درست کنید. در مقوله حفظ محیط زیست و سلامتی دور ریختن لوازمی مثل cd که صدها سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شوند بحثی مهم و حیاتی است.

*برای این‌که پای زنبورها را به حیاط منزل، مدرسه یا مهدکودک باز کنید بذر گل‌های وحشی را در گلدان یا باغچه بکارید.

*بچه‌ها را به طبیعت‌گردی ببرید و از آن‌ها بخواهید برگ درختان مختلف (مثلا برگ درخت پرتقال، برگ‌های لطیف یا برگ‌های زبر)، گل‌ها یا حشرات و پرندگان مختلف را شناسایی کنند.

*یک دستمال کاغذی را داخل یک بشقاب بگذارید. حالا بذرها (مثل بذر شاهی و گشنیز) را روی دستمال کاغذی بریزید. اگر بشقاب را در جای روشن بگذارید، جوانه‌های کوچک خیلی زود رشد می‌کنند. دستمال کاغذی نباید خشک شود، پس مرتب آن را خیس کنید. وقتی جوانه‌ها قد کشیدند و تا ۷ سانتی متر رسیدند، آماده استفاده و خوردن هستند.

*بچه‌ها را به پیک نیک ببرید و قوانین حضور در طبیعت بدون آسیب زدن به آن را یادآوری کنید.

*باغچه خانه یا بالکن را تزیین کنید و یک دکوراسیون جذاب برای آن درست کنید تا بچه‌ها برای نگهداری از گل و گیاه ترغیب شوند.

*اگر فنجان چینی یا شیشه‌ای لب پر در خانه دارید از آن به عنوان گلدان استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵۰ ایده یونیسف برای سرگرمی کودکان در تابستان 

 

 

فعالیت‌های روز جهانی زمین پاک برای نوجوانان

 

فعالیت‌های بزرگداشت روز جهانی زمین پاک برای نوجوانان

 

*یک صندوق چوبی میوه تهیه کنید و برگ‌های خشک پای درختان و فضولات حیواناتی مثل گاو و گوسفند را برای تهیه کود در آن بریزید. همان‌طور که گفتیم رابطه تنگاتنگی میان حفاظت از محیط زیست و سلامتی بدن انسان و حیوانات وجود دارد و در این زمینه استفاده حداقلی از کودهای شیمیایی اهمیت فراوانی دارد.

*با اضافه‌های پلاستیک توربین بادی درست کنید.

*قوطی‌های خالی نوشابه، لیوان‌های پلاستیکی یا کاغذی و درب بطری نوشابه و آب معدنی را جمع کنید و به جای دور ریختن با آن‌ها کاردستی درست کنید.

*یک برنامه جدی برای تفکیک زباله‌های خشک و تر و نیز جدا کردن کاغذ از سایر زباله‌ها در مدرسه تدارک ببینید. با این کار تفکیک زباله را از مبدا انجام می‌دهید که از سوی کارشناسان محیط زیست یک ترفند کارساز برای حفظ محیط زیست در منزل، محل کار و هر مکان دیگری است که زباله در آن تولید می‌شود.

*از بچه‌های کلاس‌تان بخواهید زمانی که یک برگه پرینت شده دارند از دو طرف آن استفاده کنند تا به این ترتیب در کاهش مصرف کاغذ و به تبع آن قطع شدن درختان گام مثبتی برداشته شود.

*با دوستان‌تان قرار بگذارید و یک پارک محلی را تمیز کنید. ته سیگارها را از روی زمین جمع کنید. می‌دانستید رها کردن بسیاری از زباله‌ها مثل پلاستیک و ته سیگار در طبیعت منبع کربن و آرسنیک است. این مواد از طریق بارش باران به عمق آب‌های زمینی می‌روند و دوباره از طریق آب آشامیدنی به بدن ما وارد می‌شوند که کمترین هزینه آن ابتلا به سرطان است.

*یک بشکه بزرگ را زیر ناودان خانه یا برای جمع‌آوری آب باران در حیاط منزل بگذارید.

*از بطری‌های شیشه‌ای برای درست کردن شمع دست‌ساز استفاده کنید.

*از مسئولین مدرسه و نیز والدین خود بخواهید که برای روشنایی منزل و کلاس‌های مدرسه از لامپ کم مصرف استفاده کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ روش ساده صرفه جویی در مصرف آب «

 

 

فعالیت‌های پیشنهادی روز جهانی زمین در اداره و محل کار

 

فعالیت‌های پیشنهادی روز جهانی زمین در اداره و محل کار

 

*همکاران خود را تشویق کنید که به جای وسیله نقلی شخصی با وسایل نقلیه عمومی به محل کار بیایند. به این ترتیب هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و هم در حفظ محیط زیست و در نتیجه حفظ سلامتی بدن.

*در رستوران‌هایی غذا بخورید یا قرار ناهار کاری بگذارید که از کشاورزان محلی خرید می‌کنند تا کسب و کار آن‌ها هم رونق بگیرد.

*در بالکن شرکت، پشت بام یا جلوی درب ورودی گل و گیاه بکارید و گلدان بگذارید.

*برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی یک روز از هفته کارهای اداره و شرکت را در منزل کار کنید (دورکاری کنید) و در محل کار حاضر نشوید.

*برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هر زمان که چشم‌تان خورد لامپ‌های اضافی شرکت را خاموش کنید.

*همکاران‌تان را تشویق کنید که کار تفکیک زباله‌های خود را شخصا انجام دهند و یک سطل زباله برای انداختن کاغذ باطله کنار میز خود داشته باشند.

*همکاران‌تان را تشویق کنید برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی گاهی اوقات به جای آسانسور از پله‌ها رفت و آمد کنند.

 

 

فعالیت‌های پیشنهادی بزرگداشت روز جهانی زمین در منزل

 

فعالیت‌های پیشنهادی بزرگداشت روز جهانی زمین در منزل

 

*اصطلاح «رد پای کربنی» تا به حال به گوش‌تان خورده است؟ رد پای کربنی به معنای میزان کل انتشار گاز گلخانه‌ای ایجاد شده توسط سازمان، رویداد، محصول یا شخص است. به عبارت دیگر رد پای کربنی یعنی میزان آسیبی که شما به محیط زیست وارد می‌کنید و جالب اینجاست که سازمان‌هایی وجود دارند که این میزان تخریب را اندازه‌گیری می‌کنند و می‌توانند میانگین رد پای کربنی خانواده‌ها و ملیت‌های مختلف را محاسبه کنند.

برای این‌که ردپای کربنی خود یا خانواده‌تان را اندازه‌گیری کنید کافی است در بسیار از تصمیمات روزمره خود تجدیدنظر کنید. برای مثال وقتی خرید می‌روید با خودتان کیسه پارچه‌ای ببرید. در زمان خرید ماشین به میزان مصرف سوخت آن دقت کنید. محصولاتی که بسته‌بندی حداقلی و محیط زیست دوستانه هستند را انتخاب کنید و … همین تصمیمات به ظاهر ساده نقش مهمی در کاهش ردپای کربنی شما و حفظ محیط زیست و در نتیجه سلامتی بدن شما دارند.

*حداقل یک روز در ماه گوشت نخورید. به این ترتیب هم محیط زیست را حفظ کرده‌اید و هم سلامتی بدن‌تان را.

*اگر در یک خانه هوشمند زندگی کنید تا حد زیادی در مصرف آب و برق و سایر مسائل صرفه‌جویی خواهد شد. از خاموش شدن چراغ‌ها به صورت هوشمند در مواقع غیر ضروری تا خاموش شدن گاز و سایر لوازم برقی و هر چه که در منزل سبب می‌شود در مصرف انرژی زیاده‌روی شود.

*برای کاهش گاز co2 یک باغچه کوچک در حیاط منزل یا بالکن و یا حتی پشت بام آپارتمان‌تان درست کنید.

*یک برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی سبز در منزل داشته باشید و ببینید که چقدر در کاهش مصرف انرژی موثر است. برای مثال از آبگرمکن‌های با مخزن کوچک استفاده کنید تا به اندازه نیاز شما آب گرم کند. از پنجره‌های دو جداره استفاده کنید تا گرما و سرما کمتر هدر برود. اگر می‌خواهید برای کف منزل کفپوش انتخاب کنید از کفپوش‌های جنس بامبو استفاده کنید.این کفپوش‌ها یک منبع فوق‌العاده تجدیدپذیر محسوب می‌شود و در برابر رطوبت نیز مقاوم است.

*اگر در حیاط منزل یا مجتمع محل زندگی‌تان باغچه دارید از یک بشکه برای جمع‌آوری آب باران استفاده کنید و با آن آب گل و گیاه را آبیاری کنید. برای راحتی کار بهتر است از بشکه‌هایی که شیر آب دارند استفاده کنید.

*در سرویس بهداشتی از سیفون‌هایی که مقدار و سرعت جریان آب را تنظیم و کم و زیاد می‌کنند استفاده کنید.

 

فعالیت‌های بزرگذاشت روز جهانی زمین پاک در منزل

 

*از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید.

*به جای خوشبو کننده‌های شیمیایی از خوشبو کننده‌های طبیعی استفاده کنید. برای مثال قهوه دم کنید و بنوشید. به این ترتیب علاوه بر خواص بی‌نظیر و ثابت شده قهوه برای سلامت بدن بوی خوش آن در منزل هم می‌پیچد. در فضای خانه گلدان گل طبیعی مثل گل میخک بگذارید. پرتقال پوست بگیرید هم نوش جان کنید و هم پوست آن را خرد کنید تا بوی خوش پوست پرتقال در فضای خانه بپیچد. این ترفندهای به ظاهر ساده نقش مهمی هم در حفظ محیط زیست و هم سلامتی بدن دارند.

*به جای پول کاغذی از کارت عابر بانک و اپلیکیشن‌های بانکی برای نقل و انتقال پول استفاده کنید.

*ظرف غذای‌تان را در کیسه پارچه بگذارید و سر کار ببرید تا هم گرم‌تر بماند و از کیسه پلاستیکی هم استفاده نکرده باشید.

*برای خرید نان و میوه و سایر مایحتاج روزانه یک کیسه پارچه‌ای همراه خود داشته باشید. بهتر است دو یا سه کیسه پارچه‌ای تهیه کنید و برای هر بار خرید به صورت جداگانه از آن‌ها استفاده کنید.

*اگر از فروشگاه‌های بزرگ مثل فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش خرید می‌کنید کیسه‌های خرید دوستدار طبیعت و تجزیه‌پذیر این فروشگاه‌ها را ترجیحا دور نیندازید و برای خریدهای بعدی یا خرید مایحتاج روزانه از سایر مراکز خرید همراه خود ببرید.

 

 

مطالعه این مطلب را هم از دست ندهید:

 

۴ رایحه که از نظر روانشناسی وادارتان می‌کنند پول خرج کنید

 

 

توصیه‌های کاهش مصرف آب در روز جهانی زمین

 

توصیه‌های کاهش مصرف آب در روز جهانی زمین پاک

 

*توصیه اول این است که تا حد امکان مراقب مصرف آب باشید و در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

*برای شستن ماشین از یک سطل آب اضافه کنید.

*از دوش‌های هوشمند و دوستدار محیط زیست برای حمام استفاده کنید.

*با سایر اعضای خانواده قرار بگذارید در زمان مسواک زدن شیر آب را باز نگذارید.

*از شیرهای آب هوشمند برای آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید.

*از سیفون‌های هوشمند یا قابل تنظیم برای سرویس بهداشتی استفاده کنید.

*در زمان شستن ظرف شیر آب را باز نگذارید. اگر ماشین ظرفشویی و لباسشویی دارید تا پر نشدن ماشین آن را روشن نکنید.

*هر وقت ماکارونی، برنج یا پاستا آبکش می‌کنید آب آن را دور نریزید. این آب سرشار از ویتامین و مواد مغذی برای آبیاری گل و گیاه بسیار مفید است.

*مرتب شیرهای آب را چک کنید، واشرهای کهنه را عوض کنید و مراقب هدر رفتن قطره‌های آب از این طریق باشید.

 

 

هر روز را تبدیل به روز جهانی زمین کنید

 

هر روز را تبدیل به روز جهانی زمین پاک کنید

 

*در مصرف گوشت صرفه‌جویی کنید.

*در خرید لباس و کیف و کفش صرفه‌جویی کنید. صنعت مد و پوشاک یکی از هزینه‌برترین صنایع در زمینه مصرف آب است.

*همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید. در این صورت لازم نیست هر بار که بیرون می‌روید آب معدنی بخرید یا از لیوان پلاستیکی یا کاغذی برای آب خوردن استفاده کنید. کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف نقش بسیار حیاتی در حفاظت از محیط زیست و سلامتی بدن دارد.

*همیشه یک لیوان همراه داشته باشید. در بیشتر مواقع مجبور می‌شوید برای خوردن چای یا قهوه بیرون از منزل از لیوان‌های یک بار مصرف استفاده کنید. از فروشنده چای و قهوه حتی در کافی‌شاپ می‌توانید درخواست کنید لیوان شخصی خودتان را پر کند. حتی شستن یک لیوان کمتر به معنای مصرف کمتر آب و مواد شوینده و در نتیجه حفظ محیط زیست و سلامتی بدن است.

 

 

منبع: insteading

 

کالابرگ الکترونیک