۱۱ بلایی که سیگار و قلیان بر سر پوست، زیبایی و اندام‌های بدن می‌آورد

۱۱ بلایی که سیگار و قلیان بر سر پوست، زیبایی و اندام‌های بدن می‌آورد


10 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مضرات مصرف دخانیات
فهرست محتوا پنهان

 

۳۱ ماه می روز جهانی بدون تنباکو است. اگر چه یک روز برای ترک تنباکو در تقویم مناسبت‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده است اما مسئله اینجاست که اگر واقعا اهل دود و دم باشید با یک یا دور روز مصرف نکردن تنباکو و دخانیات مشکلی از شما حل نمی‌شود. علاوه بر ضررهایی که سیگار و قلیان کشیدن برای سلامت بدن دارد، ۱۵ تاثیری که کشیدن قلیان و سیگار روی صورت و ظاهر شما می‌گذارد را در مجله کوروش بخوانید.

 

عوارض قلیان کشیدن برای بدن

 

عوارض قلیان

 

می‌دانستید قلیان کشیدن قدمت ۴۰۰ ساله دارد؟ خاستگاه قلیان قاره آسیا و هند است و در اوایل سال ۱۶۰۰ میلادی فردی به نام «حکیم عبدول فتح» که پزشکی هندی بود قلیان را اختراع کرد و تصور می‌کرد که این وسیله دودزا احتمالا مضرات کمتری از سیگار و سایر دخانیات دارد.

در دهه ۹۰ میلادی بود که پای قلیان به کشورهای حوزه دریای مدیترانه هم باز شد و کم کم به سایر کشورهای دنیا هم کشیده شد. تصور برخی افراد این است که عوارض قلیان کشیدن کمتر از کشیدن سیگار است. چرا؟ به این دلیل که بسیاری تصور می‌کنند آب موجود در قلیان میزان سمیت و سرطان‌زا بودن تنباکو را کاهش می‌دهد. اما حقیقت این است که عوارض قلیان کشیدن هیچ دست کمی از کشیدن سیگار ندارد. برخی از مواد سمی و بسیار خطرناک که در اثر کشیدن قلیان وارد بدن، سیستم تنفسی و جریان خون می‌شوند عبارتند از:

«تار» که ترکیبی صمغ مانند، قهوه‌ای و چسبناک است و از صدها ماده شیمیایی مختلف (هیدروکربن‌های پلی آروماتیک، آمین‌های آروماتیک و ترکیبات غیر ارگانیک) که بسیاری از آن‌ها سمی،‌ سرطان‌زا و جهش‌زا هستند تشکیل شده است)، آرسنیک، کروم، کبالت، کادمیوم، نیکل، فرمالدئید، استالدئید، اکرولین و پودر سرب.

برخی شرکت‌های تولید کننده توتون و تنباکو ادعا می‌کنند که در محصول تولیدی آن «تار» وجود ندارد اما حقیقت چیز دیگری است. علاوه بر این، زغال چوبی که برای حرارت دادن تنباکو مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل مونوکسید کربن، فلزات و سایر عوامل ایجاد کننده سرطان مانند هیدروکربن‌های پلیاروماتیک است که برای افراد قلیانی و سیگاری و کسانی که در معرض دود سیگار و قلیان هستند بسیار خطرناک است.

برخی از بیماری‌های مرتبط با عوارض قلیان کشیدن هم عبارتند از:

سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان معده و سرطان مری. علاوه بر این قلیان کشیدن سبب بروز بیماری‌های قلبی می‌شود و بر توانایی باروری در زنان و مردان تاثیر می‌گذارد. یادتان باشد کشیدن قلیان مشترک خطر سرایت بیماری‌های عفونی را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد.

 

 

مطالب بیشتر در زمینه سلامت را می توانید در مجله کوروش بخوانید.

 

 

پیپ کشیدن بهتر از سیگار و قلیان است؟

 

عوارض تنباکو

 

حالا که قرار است در مورد روز جهانی بدون تنباکو صحبت کنیم بد نیست در مورد عوارض پیپ هم بگوییم. برخی افراد بر این باورند که ضرر کشیدن پیپ از سیگار و قلیان کمتر است و اگر اهل دخانیات باشند این مسئله را با پیپ حل می‌کنند. اما واقعیت این است که طبق تحقیقات پزشکی صورت گرفته در این زمینه پیپ، سیگار و قلیان هر سه به یک انداز خطرناک هستند. بسیاری از بیماری‌هایی که افراد سیگاری و کسانی که قلیان می‌کشند به آن مبتلا می‌شوند برای افرادی که به کشیدن پیپ اعتیاد دارند ریسک بالایی دارد. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و سایر سرطان‌هایی که با سیگار و قلیان کشیدن مشترک هستند. شاید تنها مزیت پیپ و قلیان کشیدن این است که مثل سیگار به راحتی در دسترس نیستند و به همین دلیل تمایل و فرصت کمتری در طول روز برای استفاده از آن‌ها نسبت به سیگار وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: مهم ترین علائم بیماری سرطان ریه

 

۱۰ بلایی که قلیان و سیگار بر سر پوست و زیبایی شما می‌آورند

 

عوارض مصرف سیگار

 

برای هشدار دادن در مورد خطرات و مضرات کشیدن قلیان و سیگار معمولا به جنبه‌هایی مثل سرطان‌زا بودن و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره می‌شود. اما مسئله اینجاست که کشیدن قلیان و سیگار و پیپ فقط باعث بروز این بیماری‌ها نمی‌شود و تاثیرات بسیار مخربی بر روی ظاهر و پوست شما می‌گذارند. برخی از تاثیرات مخرب کشیدن سیگار و قلیان و پیپ بر روی ظاهر و پوست افراد که براساس تحقیقی بر روی افراد دوقلو سیگاری و غیر سیگاری صورت گرفته عبارتند از:

 

 

۱-عوارض قلیان و سیگار کشیدن روی پوست و دندان‌ها

 

ربطی به سن و سال ندارد. حتی اگر دو آدم با هم دوقلو و خواهر و برادر باشند آن کسی که سیگار، قلیان یا پیپ می‌کشد پوست، دندان و حتی موهای ضعیف‌تری دارد. این در حالی است که افراد سیگاری قلب، شش‌ها و استخوان‌های ضعیف‌تری دارند.

 

 

۲-پوست ضعیف و چروک صورت و دور چشم‌ها

 

عوارض سیگار و قلیان

 

بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی مضر در تنباکو وجود دارد که بسیاری از آن‌ها مانع کلاژن‌سازی در پوست می‌شوند و حالت ارتجاعی و قدرت کشیدگی پوست را از بین می‌برند و سبب بروز چروک‌های عمیق روی پوست فرد می‌شود. از سوی دیگر پوست دور چشم که معمولا نازک‌تر از سایر قسمت‌های پوست صورت است در افراد سیگاری زودتر و بیشتر از سایر افراد چروک می‌شود. اگر سیگاری هستید یا قلیان می‌کشید برای به تعویق انداختن این عوارض حتما از کرم دور چشم استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ورزش هوازی چیست

 

 

۳-چروک شدن پوست بازوها

 

یکی دیگر از عوارض قلیان و سیگار کشیدن علاوه بر چروک و لک شدن پوست صورت، صدمه به پوست سایر اندام‌ها به خصوص پوست دست‌ها، بازوها و سینه است. در واقع زمانی که کلاژن سازی پوست متوقف می‌شود نخستین مناطقی که بعد از پوست صورت آسیب می‌بینند پوست دست‌ها و افتادگی پوست سینه است.

 

 

۴-چین و چروک دور لب

 

قلیان و سیگار کشیدن از دو طریق به پوست دور لب آسیب می‌رساند و آن را چروک می‌کند. نخست این‌که با پک زدن به قلیان و سیگار ماهیچه‌های اطراف لب خود به خود ضعیف می‌شوند و باعث چروک دور لب می‌شوند. از سوی دیگر همان تاثیر مخرب قلیان و سیگار بر روی کلاژن‌سازی و از دست رفتن حالت کشسانی پوست باعث چروک دور لب‌ها می‌شود.

 

 

۵-لک‌های پیری روی پوست صورت و دست‌ها

 

از جمله عوارض قلیان و سیگار کشیدن ظاهر شدن لک‌های قهوه‌ای روی پوست صورت و دست‌ها است که در حالت عادی با بالا رفتن سن روی پوست ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها معمولا روی پوست افرادی ظاهر می‌شوند که زیاد در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند اما در افراد قلیانی و سیگاری و کسانی که قلیان می‌کشند زودتر از زمان معمول و بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل علمی برای اثبات فواید قهوه

 

 

۶-دندان‌های پوسیده و جرم گرفته

 

قلیان بکشیم یا نه

 

دندان‌های زرد و جرم گرفته یکی از بدترین تاثیرات مصرف دخانیات در طولانی مدت است اما این تمام ماجرا نیست. بوی بد دهان، جرم گرفتگی دندان‌ها و عفونت لثه در کنار بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای مثل سرطان دهان، زبان و … از جمله عوارض کشیدن قلیان و سیگار برای فرد محسوب می‌شوند.

 

 

۷-زرد شدن پوست انگشتان و ناخن‌ها

 

شاید به نظر برخی افراد ژست گرفتن سیگار میان انگشتان جالب باشد اما اگر بدانید همین امر باعث زرد و چروک شدن پوست انگشتان دست و ناخن‌ها می‌شود احتمالا نظرتان عوض خواهد شد. خبر خوب این است که اگر سیگار را ترک کنید این عوارض از بین خواهند رفت.

 

 

۸-ریزش و کم پشتی موها

 

با بالا رفتن سن تار موها در زنان و مردان نازک‌تر می‌شود اما قلیان و سیگار کشیدن این روند را تسریع می‌کند. حتی در برخی افراد قلیانی و سیگاری ریزش مو سریع‌تر از سایر افراد اتفاق می‌افتد. طبق تحقیقاتی که در کشور تایوان صورت گرفته در تاسی مدل مردانه در مردان آسیایی سیگار یکی از فاکتورهای اصلی است.

 

 

۹-آب مروارید

در افرادی که قلیان و سیگار می‌کشند چشم‌ها هم آسیب می‌بینند. در حقیقت ریسک ابتلا به بیماری آب مروارید در افراد قلیانی و سیگاری بیشتر است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن های سلامتی 

 

سیگار عامل اصلی سرطان

 

۱۰-پسوریاس

 

پسوریاس یک بیماری مزمن است که اغلب سبب ایجاد ضایعات پوستی به خصوص در ناحیه پوست سر زانوها، آرنج‌ها، دست‌ها، پاها یا کمر می‌شود. در این نواحی ممکن است پوست به رنگ نقره‌ای، سفید یا قرمز درآید. طبق تحقیقات صورت گرفته احتمال ابتلا به پسوریاس در کسانی که قلیان و سیگار مصرف می‌کنند بیشتر است.

 

 

۱۱- انواع سرطان

 

مواد شیمیایی بسیاری که از سوختن تنباکوی موجود در سیگار و قلیان تولید می‌شوند مستقیما وارد ریه شده و به مرور زمان باعث تخریب سلول‌های ریه و حلق می‌شوند. همچنین مواد شیمیایی سرطان‌زایی که وارد خون می‌شوند به همه جای بدن منتقل شده و امکان ایجاد‌سرطان های مختلف تنفسی تا پوستی و پروستات را بالا می‌برند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ توصیه برای پیشگیری از کرونا 

 

منبع: Webmd

کالابرگ الکترونیک