انواع روش های پیشگیری بارداری | ۱۰ عارضه قرص ضد بارداری

انواع روش های پیشگیری بارداری | ۱۰ عارضه قرص ضد بارداری


20 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روش جلوگیری بارداری

یکی از بهترین روش جلوگیری از بارداری خوردن قرص‌های پیشگیری از بارداری است . چون یک روش موقت و مقرون به صرفه است و هر زمان که بخواهید با قطع مصرف آن‌ها می‌توانید برای بارداری تصمیم بگیرید. این در حالی است که با روش‌های مطمئن دیگری مثل وازکتومی امکان باردار شدن تا ۹۹ درصد کاهش پیدا می‌کند اما اگر تصمیم بگیرید دوباره باردار شوید احتمال آن بسیار اندک است. از سوی دیگر استفاده از قرص‌های جلوگیری هم عوارض خاص خودشان را دارند که ۱۰ مورد از این عوارض از همه جدی‌تر هستند و ممکن است زندگی فرد را به صورت موقت مختل کنند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم چند نوع روش و در عین حال قرص جلوگیری از بارداری وجود دارد و ۱۰ عارضه منفی که استفاده از قرص روی سلامت شما می‌گذارند، کدامند.

 

استفاده از قرص ضد بارداری از محبوب ترین روش های پیشگیری از بارداری در میان خانم ها است. همچنین می توان از این قرص ها برای درمان آکنه و فیبروم رحم نیز استفاده کرد. این قرص هورمونی در بدن ترشح می کند که مانع از بارور شدن تخمک می شود. قرص ضد بارداری انواع مختلفی دارد که میزان هورمون هر یک متغیر است. قرص ضد بارداری زمانی بالاترین میزان تاثیر را دارد که هر روز در زمان مشخص مصرف شود.

 

چند نوع قرص جلوگیری از بارداری وجود دارد؟

 

چند نوع قرص جلوگیری از بارداری وجود دارد؟

 

چندین نوع قرص جلوگیری از بارداری وجود دارد که همگی دارای اشکال مصنوعی هورمون پروژسترون، استروژن یا هر دو هستند.

 

*منو فازیک (تک مرحله ای):میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در تمام قرص ها یکسان است و قرص های LD وHD در این گروه جای می‌گیرند.

 

*دی فازیک (دو مرحله ای):میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در دو مرحله تغییر می‌کند.

 

*تری فازیک (سه مرحله ای):در این قرص ‌ها میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در سه مرحله به تدریج افزایش پیدا می‌کند.

 

در مورد قرص ‌های روزمره یا قرص‌ های ۲۱ روزه بهتر است بدانید یک بسته قرص روزمره ۲۸ روز طول می‌ کشد چون ۲۸ عدد قرص است اما هفت عدد از این قرص‌ ها غیرفعال هستند. یادتان باشد قرص‌ های جلوگیری از انتقال بیماری ‌های عفونی جلوگیری نمی‌ کنند و فقط قابلیت پیشگیری از بارداری را دارند. برای پیشگیری از انتقال عفونت باید از سایر لوازم پیشگیری استفاده کنید. اگر چه به نظر می ‌رسد بهترین و مطمئن‌ ترین روش جلوگیری از بارداری همین قرص ‌ها باشند اما ۱۰ عارضه جانبی این قرص‌ها عبارتند از:

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ میوه‌ مضر در بارداری که برای سلامت مادر و جنین خطرناکند

 

 

۱- لکه بینی و خونریزی‌های نامنظم

 

لکه بینی و خونریزی ‌های نامنظم در سه ماه اول مصرف این قرص‌ ها و در فواصل دوره های قاعدگی یک امر قابل پیش‌ بینی است. اما اگر این لکه ‌بینی ۵ روز بیشتر به طول انجامید بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید. علت لکه ‌بینی‌ های گاه و بیگاه در طول سه ماه نخست مصرف قرص این است که با مصرف این قرص‌ های هورمونی لایه پوشاننده سطح رحم به حدی شکننده و نازک می ‌‌شود که با کمترین تغییری در مقدار هورمون‌ ها از جا کنده می ‌‌شود و باعث خونریزی می ‌‌شود. گاهی هم علت آن خوردن قرص‌ با دوز پایین است که در این صورت حتما با پزشک مشورت کنید و در صورت صلاحدید از قرص‌ های با دوز بالاتر استفاده کنید.

 

 

۲- حالت تهوع قرص ضد بارداری خطرناک است؟

 

حالت تهوع قرص ضد بارداری خطرناک است؟

 

حالت تهوع معمولا مربوط به روزهای نخست مصرف قرص است و به تدریج برطرف می‌شود. این حالت تهوع شبیه حالت تهوع زمان بارداری است  و گاهی حتی باعث می‌شود شما قرص را هم بالا بیاورید و این مسئله ریسک باردار شدن را هم بالا می‌برد. برای رفع این حالت بهتر است قرص را همراه به غذا یا موقع خواب میل کنید. اگر حالت تهوع شدید و ادامه‌دار باشد ،مثلا سه ماه بعد از شروع مصرف قرص، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

۳- راه حل کاهش حساس و دردناک شدن سینه‌ها

 

قرص ‌های جلوگیری از بارداری ممکن است سینه ‌ها بزرگ و دردناک کنند. این مسئله در حالت عادی باید دو تا سه هفته بعد از مصرف قرص رفع شود. اما اگر درد مداوم و حساس بودن سینه‌ ها مدتی بیشتر از این زمان ادامه پیدا کرد حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی راهکار های کاهش درد سینه هنگام مصرف قرص جلوگیری از بارداری کاهش مصرف نمک و کافئین است.

 

 

۴- سردرد و میگرن از عوارض شایع قرص جلوگیری

 

سردرد و میگرن از عوارض شایع قرص جلوگیری

 

شاید بهترین روش جلوگیری از بارداری مصرف قرص‌ باشد اما اگر سابقه میگرن داشته باشید این قرص‌ها احتمال بروز سردرد و میگرن (حتی برای کسانی هم که سابقه میگرن و سردرد ندارند) را افزایش می‌دهد. البته قرص‌ هایی که دوز هورمون متفاوت دارند عوارض و نشانه‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند. استفاده از قرص‌های با دوز پایین‌تر احتمال بروز سردرد را کاهش می‌دهد. این علائم معمولا در طول زمان بهبود پیدا می‌کنند در صورت تشدید این سردرد ها و شدید شدن سردرد های میگرنی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

 

بخوانید: ۱۰ روش خانگی درمان سریع میگرن

 

 

۵- اضافه وزن و چاقی و قرص جلوگیری از بارداری

 

مطالعات بالینی صورت گرفته در این زمینه ارتباط میان چاقی و اضافه وزن و مصرف قرص ‌های جلوگیری از بارداری را نشان نمی‌دهند اما ممکن است تجمع مایعات در اطراف سینه و باسن سبب افزایش حجم در این قسمت‌ها و اضافه وزن شود. این مسئله در مورد قرص ‌های جلوگیری نسل قدیمی‌تر بیشتر رخ می‌دهد.

براساس یک مطالعه انجام شده در این زمینه به طور میانگین افزایش وزن ۲ کیلوگرمی در عرض ۱۲ ماه استفاده از قرص‌های جلوگیری روی می‌دهد. این میزان اضافه وزن در سایر روش‌های پیشگیری از بارداری هم مشاهده شده است. این در حالی است که برخی از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری با کاهش توده بدنی ارتباط دارند.

 

 

۶- تغییرات خلق و خو و ارتباط  آن با قرص جلوگیری بارداری

 

مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری ممکن است بر خلق و خوی فرد تاثیر بگذارند. علاوه بر این افزایش ریسک ابتلا به افسردگی در اثر مصرف این قرص ‌ها هم محتمل است. در صورت بروز این مشکلات حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. مسئله اینجاست که این نوع افسردگی با تغییر نوع دارو از بین نمی‌رود و گاهی فرد مجبور می‌شود از سایر روش ‌های پیشگیری استفاده کند.

 

 

۷- اختلال در قاعدگی

 

حتی در صورت استفاده مناسب و منظم از قرص جلوگیری ممکن است یک دوره قاعدگی به اصطلاح از دست برود یا نامنظم شود و عقب بیفتد. این مسئله ممکن است به دلایلی مثل سفر، اختلال در غده تیروئید، استرس، بیماری و اختلالات هورمونی رخ دهند. اگر در زمان استفاده از قرص در روند عادت ماهیانه شما اختلال به وجود آورد یا یک دوره قاعدگی خیلی ضعیف و کوتاه مدت را سپری کردید حتما لازم است که یک تست بارداری بدهید و سپس دوره بعدی قرص را شروع کنید.

 

 

۸- بی‌میلی و سردی جنسی

 

کاهش میل جنسی یکی دیگر از عوارض مصرف قرص‌ های جلوگیری از بارداری است. در صورت بروز این مشکل بهتر است برای عوض کردن قرص با پزشک خود مشورت کنید. برخی قرص ‌های جلوگیری با میزان کمتر پروژسترون می‌تواند این مشکل را حل کنند. در برخی موارد هم از بین رفتن نگرانی‌ ها بابت بارداری، کاهش دردهای دوران قاعدگی، سندروم پیش از قاعدگی یا PMS و نیز حل مشکل فیبروز رحمی سبب افزایش میل جنسی می ‌شود.

 

 

بخوانید: ۱۲ نکته درباره عادت ماهانه زنان

 

 

۹- ترشحات واژن

 

ترشحات واژن به دلایل مختلف رخ می‌دهد. رنگ این ترشحات بستگی به مشکل دارد. گاهی این ترشحات عفونی و به رنگ سبز یا زرد هستند، بوی نامطبوعی دارند و غلیظ هستند. تغییر در ترشحات عادی واژن به دنبال مصرف قرص‌های جلوگیری امری رایج است. از سوی دیگر این ترشحات ممکن است سبب خشکی واژن شوند. این تغییرات معمولا خطرناک نیستند اما تغییرات بو و رنگ ممکن است نشانه عفونت باشد. اگر در مورد این تغییرات نگران هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

۱۰- تغییرات در بینایی

 

در طول مصرف قرص ‌های جلوگیری از بارداری گاهی تغییراتی در ظاهر چشم و قرنیه مشاهده شده است. در حقیقت استفاده از این قرص‌ها در برخی موارد سبب ضخیم شدن قرنیه چشم می‌شود. اگر از لنزهای چشمی تماسی استفاده می‌کنید این تغییرات در قرنیه ممکن است شما را با مشکل مواجه کنند.

 

 

روش های دیگر جلوگیری از بارداری

 

روش های دیگر جلوگیری از بارداری

 

علاوه بر استفاده از قرص جلوگیری از بارداری روش های دیگری نیز وجود دارند. طبیعتاً این روش ها نیز ۱۰۰% باعث جلوگیری از بارداری نخواهند شد. در این جا نگاهی به برخی از روش های دیگر برای پیشگیری از بارداری می اندازیم.

 

 

استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بارداری

 

استفاده از کاندوم علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از عفونت های مقاربتی می شود، یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بارداری است. کاندوم، در صورت استفاده صحیح، در جلوگیری از بارداری بیش از ۸۰ درصد موثر است. نحوه استفاده از آن بسیار مهم است. کاندوم باید پیش از استفاده چک شود تا از امنیت و سوراخ نبودن آن اطمینان حاصل شود. بیشتر کاندوم های مردانه از لاتکس ساخته شده‌اند. اما انواع دیگری از کاندوم هم وجود دارند. این کاندوم ها معمولا برای افرادی که به جنس لاتکس حساسیت دارند تولید می شوند.

 

 

دیافراگم برای جلوگیری از بارداری

 

دیافراگم برای جلوگیری از بارداری

 

یکی دیگر از روش های جلوگیری از بارداری استفاده از دیافراگم برای زنان است. تخمین زده می شود که دیافراگم ۹۰ درصد در جلوگیری از باردار شدن تاثیر گذار است. بنابراین به عنوان یکی از بهترین روش ها در جلوگیری از بارداری استفاده می شود. استفاده از دیافراگم چند ساعت قبل از مقاربت انجام صورت می گیرد. دیافراگم ها معمولاً مانع از عفونت های مقاربتی نمی‌شوند. بنابراین یکی از دلایلی که تعداد زیادی از افراد این روش پیشگیری مطمئن از بارداری را نمی‌پسندند، همین موضوع است.

 

 

اسفنج ضد بارداری

 

اسفنج ضد بارداری نیز به عنوان یکی از روش های مطمئن برای جلوگیری از بارداری شناخته می شود. اسفنج پیشگیری، ساخته شده از کف پلی اورتان و حاوی اسپرم کش است. اسفنج در بخش انتهایی واژن قرار می گیرد تا از ورود اسپرم به رحم جلوگیری کند. اگر اسفنج به تنهایی استفاده شود ۷۶ تا ۸۸ درصد در جلوگیری از بارداری موثر است. اما استفاده از آن با کاندوم احتمال بارداری و عفونت های مقاربتی را هم بسیار کاهش خواهد داد.

 

 

بیشتر بخوانید: بایدهای و نبایدهای سفر در ماه‌های مختلف بارداری

 

 

اسپرم کش شیمیایی برای جلوگیری از بارداری

 

استفاده از قرص های ضد بارداری بهترین روش برای پیشگیری از بارداری هستند. اما برخی از مواد شیمیایی دیگر چون اسپرم کش نیز وجود دارند که از سوی افراد استفاده می شوند. این ماده شیمیایی اسپرم را غیر فعال می کند. اسپرم کش معمولا به همراه کاندوم استفاده می شود. اگر به تنهایی از اسپرم کش استفاده کنید باید حداقل ۱۰ دقیقه قبل از رابطه جنسی این ماده را در دهانه رحم قرار دهید. اسپرم کش از زمان استفاده به مدت ۶۰ دقیقه تاثیر گذار است. این ماده پیگیری که معمولا به صورت ژل مصرف می شود تقریباً ۷۱% در جلوگیری از بارداری موثر است . اسپرم‌کش را می‌ توانید در داروخانه‌ها و یا حتی فروشگاه ها و از طریق خرید اینترنتی تهیه کنید. بهتر است در مورد استفاده از این ماده شیمیایی در ابتدا با پزشک مشاوره کنید.

 

 

تزریق برای جلوگیری از بارداری

 

یکی از روش های جلوگیری از بارداری استفاده از تزریق است. تزریق پیشگیری از بارداری معمولاً توسط پزشک به هر ۱۲ هفته انجام می شود.در صورت استفاده صحیح از روش های تزریق، بدن در مقابل بارداری ایمن می شود. تزریق ۹۰ درصد باعث جلوگیری از بارداری می شود. بنابراین می توان از این به عنوان یکی از بهترین و تاثیر گذار ترین روش های پیشگیری از بارداری پس از قرص یاد کرد. اگر پس از مدتی تصمیم به باردار شدن گرفتید باید بدانید که حداقل ۱۰ ماه و یا بعضی اوقات بیشتر زمان لازم است تا اثر تزریق از بدن شما پاک شود. در آن زمان است که بدن به حالت طبیعی باز گشته و شما می توانید برای باردار شدن اقدام کنید.

 

 

دستگاه‌ های داخل رحمی و ایمپلنت ها برای جلوگیری از بارداری

 

دستگاه‌ های داخل رحمی و ایمپلنت ها برای جلوگیری از بارداری

 

یکی از راه های جلوگیری از بارداری دستگاه های داخل رحمی و ایمپلنت است. این راه ها معمولاً طولانی مدت بوده و بیش از ۹۹ درصد در جلوگیری تاثیر دارند. با این حال استفاده از این دستگاه ها باعث جلوگیری از عفونت های مقاربتی نخواهد شد. بنابراین به دو دلیل استفاده از این دستگاه ها به عنوان بهترین روش توصیه نمی شود. یکی تاثیرات طولانی مدت آن ها و دیگری عدم جلوگیری از بیماری های مقاربتی.

 

 

استفاده از روش کاشت

 

کاشت ایمپلنت نوع دیگری از روش کنترل هورمونی برای جلوگیری از بارداری است. ایمپلنت ها با روش ترشح هورمون پروژسترون در بدن از تخمک گذاری جلوگیری می کنند. ایمپلنت بیش از ۹۹ درصد در جلوگیری از بارداری موثر است. ایمپلنت ها از آنجا که باید تقریباً هر سه سال یکبار تعویض شوند یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بارداری محسوب می شوند. در ضمن کسانی که قصد جلوگیری طولانی مدت دارند معمولا از این روش استفاده می کنند.

 

 

روش دیافراگم برای جلوگیری از بارداری

 

دیافراگم یکی دیگر از راه های پیشگیری است. کلاهک گنبدی شکل لاستیکی قبل از نزدیکی بر روی دهانه رحم گذاشته شده و آن را می پوشاند. دیافراگم و اسپرم کش، معمولاً در کنار هم برای جلوگیری از بارداری استفاده می شوند. کار برد دیافراگم درست به اندازه کاندوم مردانه است. این روش جلوگیری از بارداری یک روش ارزان قیمت بوده و بنابراین جزو مناسب ترین و بهترین روش ها پس از قرص محسوب می شود. اما باید توجه داشت که یکی از عوارض استفاده از دیافراگم عدم محافظت از بدن در مقابل عفونت های مقاربتی است. روش دیافراگم تا ۸۵ درصد در جلوگیری از بارداری موثر است.

 

 

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای آرایش کردن با معرفی لوازم آرایش مجاز در بارداری

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک