طرز تهیه ترشی گوجه سبز مجلسی بازاری + فوت و فن و ادویه ها

طرز تهیه ترشی گوجه سبز مجلسی بازاری + فوت و فن و ادویه ها


2 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

ترشی گوجه سبز جزو انواع ترشی مجلسی تابستانی و بهاری است. حالا که قیمت گوجه سبز متعادل‌تر شده می‌توانید برای درست کردن لواشک گوجه سبز، کمپوت گوجه سبز و ترشی گوجه سبز هم دست به کار شوید چون به خاطر فصلی بودن گوجه سبز فقط بهار و تابستان را برای درست کردن این ترشی میوه مجلسی برای تمام طول سال فرصت دارید. طرز تهیه ترشی گوجه سبز مجلسی با انواع سرکه یا آبغوره را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه خوشمزه‌ترین ترشی مجلسی گوجه سبز

طرز تهیه خوشمزه‌ترین ترشی گوجه سبز

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه سبز شمال

 

  • گوجه سبز: ۱ و نیم کیلوگرم
  • سرکه سفید: به مقدار لازم (تا حدی که تا یک بند انگشت روی گوجه‌ها را بپوشاند)
  • ترخون تازه: ۵ شاخه
  • ادویه ترشی: ۴ قاشق مرباخوری
  • پودر موسیر: ۲ قاشق مرباخوری
  • سیر: ۶ حبه
  • فلفل سبز یا قرمز تند: ۴ عدد
  • غوره: به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز

 

ترشی گوجه سبز را با آب نمک هم درست می‌کنند. برای درست کردن ترشی گوجه سبز با سرکه به روش شمالی‌ها، بعد از شستن و خشک شدن گوجه سبزها، آن‌ها را همراه با سبزی و ادویه ترشی، در بطری شیشه‌ای بریزید و روی آن را با سرکه قرمز یا سفید بپوشانید. نمک ترشی را اندازه کنید و درب آن را محکم ببندید.

 

مرحله اول: گوجه سبزها را آماده کنید

 

گوجه سبزها را بشورید و کاملا خشک کنید. آب گوجه سبز برای ترشی باید کاملا خشک شود تا ترشی کپک نزند. ظرف ترشی هم باید کاملا خشک و بدون رطوبت و بدون هر گونه بو باشد. بهتر است ترشی را لایه لایه درست کنید، یعنی مواد را لایه لایه در دبه بریزید تا تمام مواد طعم بگیرند و به طور یکسان به ادویه‌جات آغشته شوند.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه اسپرینگ رول رنگی با کرپ، نان تست و نان لواش

 

مرحله دوم: سبزی ترشی گوجه سبز را اضافه کنید

 

مقداری از گوجه سبزها را در دبه ترشی بریزید و کمی غوره، ۱ شاخه ترخون، ۲ حبه سیر، مقداری پودر موسیر و مقداری هم ادویه ترشی و یک عدد فلفل قرمز را هم روی آن بریزید. به همین ترتیب گوجه سبزها و غوره و ادویه و ترخون و فلفل و سیر را در دبه بچینید تا همه مواد تمام شوند. لایه آخر ترشی باید سیر، ترخون و فلفل و ادویه‌جات باشند.

 

مرحله سوم: سرکه را به ترشی گوجه سبز اضافه کنید

 

روی مواد سرکه سفید و به مقدار دلخواه نمک بریزید. سرکه باید کاملا روی گوجه سبزها را بپوشاند و دبه کاملا سرپر شود. به این ترتیب ترشی هوا نمی‌گیرد و کپک نمی‌زند. روی دبه را با یک نایلون تمیز و خشک و بدون بو بپوشانید و درب دبه را محکم ببندید.

ظرف ترشی باید به مدت ۲ هفته در یک جای خشک و خنک قرار بگیرد. ترشی گوجه سبز را به جای سرکه سفید با سرکه قرمز هم می‌توانید درست کنید. حتی به جای سرکه از آبغوره برای درست کردن ترشی گوجه سبز هم می‌توانید استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اشکنه گوجه سبز

 

طرز تهیه شور گوجه سبز

 

طرز تهیه شور گوجه سبز

 

برای درست کردن ترشی شور گوجه سبز، نیاز به استفاده از میزان کمتری سرکه است و لازم نیست روی گوجه سبزها را فقط با سرکه سفید یا قرمز بپوشانید. برای این روش تهیه، آب نمک را به هر میزان که دوست دارید، غلیظ درست کنید و روی گوجه سبزهای شسته و کاملا خشک شده بریزید.

در آخر، به اندازه ۲ تا ۳ قاشق سرکه سفید به بطری اضافه کنید و از سبزی‌های ترشی مثل ترخون، و چند حبه سیر هم روی شور گوجه سبز قرار دهید. درب بطری را ببندید و آن را به مدت ۲ هفته در یک مکان خنک و به دور از آفتاب نگه دارید تا زمانی‌ که آماده سرو شود.

حتما بخوانید  ترکیب دوغ و گوشفیل | از پیشینه تاریخی تا خواص آن برای بدن

 

فوت و فن‌های نحوه درست کردن ترشی گوجه سبز

 

فوت و فن‌های نحوه درست کردن ترشی گوجه سبز

 

*برخی ترشی گوجه سبز را کمی شیرین و ملس می‌پسندند و به همین خاطر یک یا دو قاشق غذاخوری شکر به مواد ترشی گوجه سبز اضافه می‌کنند.

*در طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار، مقداری رب انار ملس،‌ به اندازه یک یا ۲ قاشق را با سرکه ترکیب کنید تا رقیق شود. سپس آن را به ترشی بیفزایید.

*ترشی گوجه سبز با انار هم یکی از ترشی‌های محبوب شمالی است. در این ترشی باید دانه‌های انار را با گوجه سبز در بطری شیشه‌ای بریزید و روی آن را با سرکه بپوشانید.

*ترشی گوجه سبز را هم می‌توانید با سرکه قرمز و هم با سرکه سفید درست کنید.

*برای درست کردن ترشی گوجه سبز پخته، از قبل اجازه دهید کمی گوجه سبز با مخلوط سرکه و آب، به مدت چند دقیقه بپزد. بعد از سرد شدن آن‌ها را در بطری بریزید. این کار باعث می‌شود، ترشی شما زودتر برسد و نرم‌تر هم بشود. البته گوجه سبزها نباید خیلی نرم شوند.

 

 

سوالات متداول

 

چگونه ترشی گوجه سبز درست کنیم؟

 

روش‌های مختلفی برای طرز تهیه ترشی گوجه سبز وجود دارد. می‌توانید ترشی گوجه سبز با انار، ترشی گوجه سبز با رب انار، ترشی گوجه سبز پخته، ترشی گوجه سبز با آب نمک، ترشی لیته گوجه سبز و … را درست کنید.

 

ادویه ترشی گوجه سبز شامل چه ترکیباتی است؟

 

ادویه ترشی از سیاه دانه، پودر تخم گشنیز، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زیره سبز، پودر جوز هندی و دارچین تشکیل شده است. این ادویه را می‌توانید به اسم ادویه ترشی از عطاری تهیه کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک