نگاهی به قسمت ۱ تا ۴ سریال دراکولا | سوژه هایی داغ و پرداختی سرد

نگاهی به قسمت ۱ تا ۴ سریال دراکولا | سوژه هایی داغ و پرداختی سرد


30 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی سریال دراکولا، فصل دوم سریال هیولا

سریال دراکولا که همان فصل دوم سریال هیولا است، مدتی است از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است. سریال دراکولا جدیدترین سریال کمدی مهران مدیری است. در سرویس هنر و سینما مجله کوروش نگاهی به قسمت های ۱ تا ۴ سریال دراکولا انداخته ایم.

 

مهران مدیری قبلا با سریال هیولا در سال ۱۳۹۸ موفقیت زیادی را کسب کرده بود. اما با وجود موفقیت سریال هیولا که توانست عنوان پربیننده ترین مجموعه شبکه نمایش خانگی را به دست بیاورد. نظر منتقدان نسبت به این سریال ترکیبی از نظرات مختلف بود. برخی بازی های درخشان و شخصیت پردازی های سریال هیولا را ستودند و برخی از منتقدان همچون مسعود فراستی نیز به شدت سریال هیولا را کوبیدند. حالا مهران مدیری پس ۲ سال بار دیگر با سریال دراکولا که فصل دوم سریال هیولا است، به شبکه نمایش خانگی بازگشته است.

 

 

شناسنامه سریال دراکولا (فصل دوم هیولا)

 

شناسنامه سریال دراکولا (فصل دوم هیولا)

 

خلاصه داستان: ماجراهای سریال دراکولا ادامه پولشویی ها و کلاهبرداری های کامران کامروا در قالب یک موسسه خیریه است. در این فصل ژاله، همسر جدید کامروا سه سالی است که با او زندگی می کند و حالا برای او جشن تولد گرفته و تمامی دوستان و آشنایان را دعوت کرده تا ثروت خود را به رخ آنان بکشد. کامروا در موسسه خیریه جدیدی که برای کودکان راه اندازی کرده، همچنان مشغول پولشویی است. او این بار مهیار مهرافزون را به عنوان دست راست خودش استخدام کرده است.

 

ژانر: کمدی، خانوادگی

تهیه ‌کننده: مهران مدیری

کارگردان: مهران مدیری

نویسنده: پیمان قاسم خانی و امیر برادران

فیلم ‌برداری: مهران ممدوح

موسیقی: امیر توسلی

تدوین: امیر ادیب پرور

 

بازیگران: مهران مدیری، محمد بحرانی، نیما شعبان ‌نژاد و سیما تیرانداز، ویشکا آسایش، گلاره عباسی، اندیشه فولادوند، بهنام تشکر، مرتضی زارع، احسان امانی، شکیلا سماواتی، مرجان مؤمنی، فرنوش نیک ‌اندیش، حامد وکیلی و گلاره دربندی.

 

محصول سال: ۱۳۹۹-۱۳۴۰۰

توزیع‌ کننده: فیلیمو، نماوا

شبکه اصلی:‌ شبکه نمایش خانگی

قسمت ها: ۱۵ قسمت (احتمالا)

قسمت های پخش شده: ۴ قسمت

زمان پخش: روزهای یکشنبه ساعت ۲۰ از فیلیمو و نماوا

 

 

نگاهی به سریال پر سر و صدای قورباغه

 

 

بازگشت دوباره مهران مدیری با دراکولا یا فصل دوم هیولا

 

بازگشت دوباره مهران مدیری با سریال دراکولا، فصل دوم هیولا

 

مهران مدیری، بازیگر، کارگردان و مجری که طی دهه های اخیر بیش از هر چیزی در بین مردم به دلیل کارگردانی و بازی در سریال های کمدی شهرت پیدا کرده، پس از تجربه موفق سریال هیولا دوباره با سریال دراکولا به شبکه نمایش خانگی بازگشت. سریال دارکولا که فصل دوم هیولا محسوب می شود، با گروه تولیدی تقریبا مشابه فصل اول ساخته شده است. ولی در میان گروه بازیگران سریال دراکولا تغییرات زیادی به چشم می خورد. به جز ۴ بازیگر اصلی هیولا یعنی مهران مدیری، محمد بحرانی، سیما تیرانداز و نیما شعبان نژاد، باقی بازیگران فصل اول از فصل دوم سریال حذف شدند. در همین حال، بازیگرانی مانند ویشکا آسایش، بهنام تشکر، گلاره عباسی، اندیشه فولادوند به گروه بازیگران سریال دراکولا اضافه شدند.

 

اما عمده ترین تغییر دراکولا نسبت به سریال هیولا، حذف شدن خانواده شرافت است. هوشنگ شرافت با بازی فرهاد اصلانی، شخصیت اصلی مجموعه تلویزیونی هیولا بود. ولی این بار کامران کامروا با بازی مهران مدیری به شخصیت محوری سریال تبدیل شده است. در قسمت اول سریال دراکولا از زبان شخصیت مهرافزون گفته می شود که خانواده آقای شرافت همه چیز خود را از دست دادند و از آنها تنها همان یک بند انگشت شرافت باقی مانده است.

 

باوجود این تغییرات بینندگانی که فصل اول سریال دارکولا را تماشا نکرده باشند، نمی توانند رفتار و اعمال شخصیت های اصلی داستان از جمله کامروا، پسرش هوشمند، غضنفر چمچاره یا مهیار مهر افزون را به درستی درک کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی موزی خانگی به ۴ روش مختلف

 

 

نقد و بررسی سریال گیسو

 

 

سریال دراکولا؛ هفتمین همکاری مهران مدیری و پیمان قاسم خانی

 

سریال دراکولا؛ هفتمین همکاری مهران مدیری و پیمان قاسم خانی

 

در فصل دوم سریال هیولا، کامروا پس از اینکه به زندان افتاد آزاد شده و حالا با مرگ همسرش اولش فلور (شیلا خداداد) با زن ثروتمند دیگری به نام ژاله کبیری (ویشکا آسایش) ازدواج کرده است. کامران کامروا پس از زندان هم دست از پولشویی ها و کلاهبرداری های سابقش نکشیده و دوباره موسسه خیریه ای با نام تعاونی اعتبار بازرگانی یاران خیر (تابیخ) راه اندازی کرده تا به شغل سابقش ادامه دهد. در این میان فرزند او هوشمند (نیما شعبان نژاد) در خارج از کشور اقدام به راه اندازی سایت شرطبندی کرده است. ماجراهای سریال دراکولا هم از جایی شروع می شود که خبر دستگیری هوشمند در خارج از کشور توسط اینترپل به گوش کامروا می رسد و به او گفته می شود که ماموران به زودی سراغ او خواهند آمد.

 

سریال دراکولا هفتمین همکاری مشترک مهران مدیری و پیمان قاسم خانی است. زوجی که طی همکاری های پیشین خود برخی از موفق ترین سریال های کمدی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را در کارنامه خود ثبت کردند. از همکاری های موفق پیمان قاسم خانی و مهران مدیری می توان به سریال های مرد هزار چهره، شب‌ های برره و باغ مظفر اشاره کرد. آخرین همکاری این زوج هنری موفق به سریال هیولا باز می گشت که تجربه موفقی بود.

 

 

همه چیز درباره سریال جدید جیران

 

 

دراکولا؛ سریالی پر زرق و برق اما کم مایه

 

دراکولا؛ سریالی پر زرق و برق اما کم مایه

 

یکی از نقدهایی که به سریال دراکولا، جدیدترین سریال کمدی مهران مدیری وار دانسته اند، لودگی های بیش از حد، زرق و برق و البته ضرباهنگ کُند و کسل کننده سریال است. برای مثال در قسمت اول سریال دراکولا شاهد میهمانی هستیم که ۲۰ دقیقه از وقت بینندگان را می گیرد. ۲۰ دقیقه ای که کارکرد آن آشنا کردن مخاطب با شخصیت ها و حال و هوای فصل دوم سریال هیولا است. ولی اصلا در این امر موفق نبوده است. علاوه بر این در میزانسن، دکور و طراحی لباس های آنچنانی و پر زرق و برق سریال دراکولا زیاده روی شده است.

 

شاید این زرق و برق در وهله اول برای نشان دادن زندگی تجملاتی و اعیانی کامروا و سایر شخصیت های سریال باشد. ولی وقتی که این زیاده روی در زرق و برق ها را در کنار شخصیت پردازی های اغراق شده قرار دهیم، متوجه می شویم تمامی این عناصر روی هم نه تنها هیچ کارکرد طنزآمیز ندارند، بلکه برعکس حوصله مخاطب را سر می برند.

 

 

پرفروش ترین سریال های شبکه خانگی ایران

 

 

دراکولا و لودگی هایی که دیگر مخاطبان را نمی خنداند

 

مهران مدیری و گروه نویسندگانش از جمله پیمان قاسم خانی در سریال دراکولا هم به همان سبک و سیاق اکثر سریال های کمدی مهران مدیری، فیلمنامه سریال را مملو از شخصیت های اغراق شده ای کردند که بیش از آنکه در خدمت داستان و پرداختی اغراق آمیز باشند، باعث می شوند مخاطبان قادر به هضم این حجم از بزرگ نمایی و اغراق نباشند. به این جهت، چندان جای تعجب نیست که شروع بسیار ضعیف سریال دراکولا خیلی از بینندگانی که به امید تکرار کمدی جذاب سریال هیولا به تماشای فصل دوم آن نشسته بودند را ناامید کرده باشد.

 

ماجراهای سریال دراکولا از یک پیچش از داستان آدم های ساده سریال هیولا به طبقه نوکیسه ثروتمند رفته است. جایی که دیگر خبری از شخصیتی همچون هوشنگ شرافت نیست که مخاطبان بتوانند با او همدلی کنند. همین باعث می شود که تلاش دست اندرکاران سریال دراکولا برای هجو و تمسخر این طبقه جامعه اصلا موثر نباشد.

 

این در حالی است که هزینه های زیادی برای ساخت سریال دراکولا شده است. ولی علی رغم این هزینه ها، مهران مدیری و دست اندرکاران سریال دراکولا از روایت یک داستان جذاب و خلق موقعیت های خنده دار عاجزند. دست اندرکاران سریال دراکولا برای خنداندن مخاطبان تنها به شوخی های کلامی و خلق موقعیت های مبتذل روی آورده اند که مشخصا این حربه اصلا نتوانسته کارکرد قابل قبولی داشته باشد.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال هجوم (Invasion) | حمله آدم فضایی ها به زمین

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال می خواهم زنده بمانم « 

 

 

حاشیه های سریال دراکولا بر سر حجاب بازیگران زن

 

حاشیه های سریال دراکولا بر سر حجاب بازیگران زن

 

اخیرا اخباری از سانسور حجاب زنان سریال دراکولا به گوش رسید. ماجرا به اعتراض مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ارشاد باز می گردد که در نامه ای به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ضمن اعتراض به پوشش زنان سریال دراکولا، خواستار حذف سکانس هایی از سریال جدید مهران مدیری شده بود.

 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ارشاد در بخش هایی از این نامه جنجالی از لزوم حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی و ترغیب مردم به پرهیز از انتخاب الگوهای پوشش غیراسلامی و غربی گفته است. مرضیه شفاپور در ادامه نامه خود عنوان داشته که نمایش پوشش های نامانوس و ترویج الگوهای غربی و غیر اسلامی توسط سازندگان سریال دارکولا موجب هنجارشکنی و آسی های جدی در سطح جامعه می شود. خانم شفاپور در پایان نامه خود به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر از این سازمان درخواست کرده که ترتیبی برای حذف سکانس های نمایش زنده، استفاده از مدل زنده و توربان در قسمت های آتی سریال دراکولا داده شود.

 

قبلا سریال ها و فیلم سینمایی دیگری نیز به دلیل پوشش و آرایش نامناسب و استفاده از کلاه گیس با مشکل روبرو شده بودند. از جمله فیلم سینمایی «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری و سریال «گاندو» که حضور زنان بی حجاب در آن سروصدای زیادی به پا کرد. با توجه به اینکه این نامه به تازگی (۲۹ فروردین) به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ارسال شده، همچنان باید صبر کنیم و ببینم طی روزهای آتی سازمان مذکور و همچنین دست اندرکاران سریال دراکولا چه واکنشی به آن نشان می دهند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

نیازی به گفتن نیست که سریال دراکولا سوژه نابی انتخاب کرده است. سوژه سایت های شرط بندی و شاخ های اینستاگرامی که این سایت ها را تبلیغ می کنند، پولشویی، کلاهبرداری و استخراج رمز ارز به طور غیرقانونی از داغ ترین سوژه های جامعه ایران هستند. ولی دست اندرکاران سریال نتوانستند با وجود این سوژه جالب از پس پرداخت آن بربیایند. علاوه بر این مهران مدیری و همکارانش در سریال دراکولا نتوانستند مخاطبان را با خود همراه کنند و بخندانند، ضرباهنگ کند و کسل کننده سریال نیز به شدت به ذوق می زند. به طوری که حتی اگر مخاطبی با تماشای سریال هیولا تصمیم گرفته باشند سریال دراکولا را هم ببیند، ممکن است با همان دقایق آغازین فصل دوم و شوخی های بی مزه و ریتم کسل کننده سریال از تصمیم خود منصرف شود و سراغ سریال دیگری برود!

 

نکته دیگر در حالی که بازی برخی بازیگران سریال دراکولا به خصوص بازیگران زن سریال همچون ویشکا آسایش و سیما تیرانداز ستودنی است، ولی باز هم شخصیت پردازی زنان سریال بسیار نخ نما و کلیشه ای است. حسادت، شوهر و چشم رو هم چشمی زنان، از آن دست کلیشه هایی هستند که سال هاست تاریخ انقضایشان به سر آمده است. ولی در سریال دراکولا همچنان شاهد همان شخصیت های زن سریال های «پاورچین» و «نقطه چین» هستیم. زنانی به شدت ساده و زود باور که تمام فکر و ذکرشان شوهر، حسادت و غیبت از یکدیگر است! البته که این مسائل در تمام اقشار جامعه به خصوص طبقات مرفه تر وجود دارد، ولی نباید پس از سال ها تماشای سریال های کمدی مهران مدیری از او انتظار تغییر رویه در پرداخت شخصیت های زن را می داشتیم؟

 

 

 

کالابرگ الکترونیک