نقد و بررسی سریال «آناتومی گری (Grey’s Anatomy)»

نقد و بررسی سریال «آناتومی گری (Grey’s Anatomy)»


1 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال آناتومی گری

سریال «آناتومی گری (Grey’s Anatomy)» محصول شبکه تلویزیونی ABC، یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین سریال های آمریکایی است که همچنان در ساعات پربیننده پخش می شود و بینندگان پروپاقرص زیادی هم دارد. امروز در سرویس سینما و هنر مجله کوروش به معرفی این سریال خارجی پربیننده و جذاب می پردازیم.

 

 

مشخصات سریال آناتومی گری (Grey’s Anatomy)

 

مشخصات سریال آناتومی گری (Grey's Anatomy)

 

ژانر: عاشقانه، درام

سازنده: شاندا ریمز

بازیگران: الن پومپئو، ساندار اوه، کاترین هیگل، جاستین چمبرز، تی آر نایت، چاندرا ویلسون، جیمز پیکنز جی آر، کیت والش، کایلر لی

راوی: الن پامپئو (اکثر قسمت ها) به همراه باقی بازیگران اصلی

آهنگساز: Psapp

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعدا فصل ها: ۱۷ فصل (تمدید شده برای فصل ۱۸)

تعداد قسمت ها: ۳۸۰ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۴۳-۴۴ دقیقه

شبکه اصلی: ABC

IMDb: ۷،۵

راتن تومیتوز: ۸۴٪

 

 

خلاصه داستان:

 

ماجراهای سریال آناتومی گری حول محور گروهی از پزشکان در بیمارستانی در سیاتل می گذرد. از این جمع برخی از پزشکان به تازگی به عنوان کارورز شروع به کار کرده اند. یکی از پزشکان بیمارستان مردیت گری (الن پومپئو) دختر یک جراح مشهور است. دکتر گری تلاش دارد که رابطه خوب و معقولی با همکاران خود به خصوص ریچارد وبر (جیمز پیکنز جونیور)، جراح ارشد بیمارستان داشته باشد. رابطه این دو به دلیل اینکه دکتر وبر قبلا زمانی که گری، کودکی بیش نبوده، با مادر او رابطه عاشقانه داشته و همین رابطه کاری این دو را پیچیده کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

نقد و بررسی سریال زندگی پس از مرگ/ After Life

 

 

نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل

 

 

نقد و بررسی سریال آناتومی گری

 

نقد و بررسی سریال آناتومی گری

 

یکی از پرتکرارترین گفته های کسانی که از پخش فصل جدید سریال آناتومی گری خبردار می شوند این است که «مگر این سریال هنوز ادامه دارد؟» شاندا ریمز، خالق مجموعه طی سال های اخیر کشتی آناتومی گری را در دریایی مملو از تلاطم ها و طوفان ها از اعتصاب نویسندگان سینما و تلویزیون آمریکا (در سال های ۲۰۰۷-۲۰۰۸) و بلایای طبیعی و حتی بحران های سیاسی به سلامت گذراند. اکنون در حالی که سریال آناتومی گری پای به فصل هجدهم می گذارد، همچنان به اندازه ۱۶ سال قبل بخشی از فرهنگ عامه است، ولی چرا آناتومی گری همچنان بینندگان پرشماری دارد؟

 

سریال آناتومی گری در سال ۲۰۰۵ به عنوان یک سریال جایگزین میان فصل روی آنتن شبکه ABC رفت و به سرعت هم موفق شد در دل میلیون ها بیننده جا باز کند. آناتومی گری در اولین فصل خود نزدیک ترین رقبای خود را با اختلاف بالای ۷ میلیونی تعداد بینندگان تلویزیونی پشت سرگذاشت. در واقع، این درام جذاب از زمان سریال «کدبانوهای وامانده (Desperate Housewives)» بیشترین بیننده را در شبکه ABC داشت. در کنار این، آناتومی گری همچنین پربیننده ترین درام نیم-فصلی تلویزیونی از زمان سریال «پزشک دهکده یا دکتر کوئین، پزشک زن (Dr. Quinn, Medicine Woman)» تبدیل شد.

 

به این ترتیب، آناتومی گری انتخاب اول شبکه ABC برای پخش طولانی مدت بود. شاندا ریمز، خالق مجموعه هم ذهنی پر از سوژه برای ادامه دادن سریال داشت. رتبه بندی های سریال طی سال های اخیر پرنوسان بوده اند و گرچه سریال آناتومی گری در مدت ۱۷ فصل اخیر کش و قوس های زیادی را پشت سر گذاشته، ولی کماکان روی آنتن باقی مانده است. این در حالی است که یکی از محبوب ترین شخصیت های سریال یعنی دِرک شپرد (با نقش آفرینی پاتریک دمپسی) در فصل یازدهم درگذشت، اما بینندگان همچنان به تماشای سریال رغبت دارند.

 

 

ادامه آناتومی گری و نسل های تازه ای از بینندگان پروپاقرص

 

ادامه آناتومی گری و نسل های تازه ای از بینندگان پروپاقرص

 

جالب است بدانید، بینندگان تازه ای که به جمع طرفداران آناتومی گری پیوسته اند را اکثر زنانی زیر ۳۵ سال تشکیل می دهند. یعنی کسانی که احتمالا جوان تر از آن هستند که از همان ابتدای پخش سریال از تماشای آن از بینندگان جدی آن بوده باشند. ولی سپس با رواج سرویس های پخش اینترنتی و همینطور دستگاه‌ های DVR (ضبط کننده های دیجیتال که به بینندگان امکان تماشای برنامه ها پس از پخش سراسری را می داد) شروع به تماشای سریال کردند و بعدا به بینندگان ثابت تبدیل شدند.

برای مثال، در فصل دوازدهم میزان بینندگان سریال آناتومی گری نسبت به سال های قبل تنها ۹ درصد کاهش پیدا کرد، ولی وقتی آمار و ارقام سرویس های پخش اینترنتی و دستگاه‌ های DVR را هم روی هم بگذاریم، متوجه می شویم که سریال در مجموع ۱۱ درصد افزایش بیننده داشته است. به عبارت دیگر، بینندگان جوانتر و نسل های بعدی هم به خیل عظیم بینندگان سریال اضافه شده اند. در فصل سیزدهم هم آناتومی گری به بالاترین امتیاز در بین درام های تلویزیونی رسید.  ولی ماجرای این افزایش بینندگان چیست؟ سریال آناتومی گری به خوبی از روش های جدید تماشای سریال و همینطور آشنایی بینندگان با اتفاقات و شخصیت هایش بهره برده تا همچنان ادامه داشته باشد. حالا این سریال درام بینندگانی دارد که مدت هاست تماشای آن را به بخشی از برنامه روزمره خود تبدیل کرده اند.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز «

 

 

سریالی که حکم ملاقات با دوستی قدیمی را دارد

 

سریالی که حکم ملاقات با دوستی قدیمی را دارد

 

حس آشنایی که به این سریال داریم تقریبا بی نظیر است. بیننده عادی را تصور کنید که می خواهد کمی به نظافت و امور منزل برسد. هر چند همه آرامش را دوست داریم، ولی بدمان هم نمی آید که خانه خیلی سوت و کور نباشد، پس تماشای یک سریال در ضمن کار چندان فکر بدی نیست. بسیار خوب، چه سریالی را انتخاب می کنیم؟ سریالی که دوست داشته باشیم، ولی لازم نباشد توجه زیادی به آن کنیم و باز هم به همین وجود بتوانیم از ماجراهای آن سردربیاوریم. حالا به نظرتان یک بیننده عادی چه سریالی را انتخاب می کند؟‌ برای بسیاری از بینندگان عادی آمریکایی این سریال آناتومی گری بوده است. برای بسیاری از این بینندگان وفادار، تماشای آناتومی گری حکم ملاقات با دوستی قدیمی را داشته است.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال کمدی اداره (The Office)

 

بینندگانی که به خوبی می دانند قرار است چه اتفاقی بیفتد. دو نفر با هم مشکل پیدا می کنند (تقریبا تمام شخصیت های سریال!) مردیت هم خیلی محتاط وارد ماجرا می شود، در عین حال هم پزشکان بیمارستان جان کسی را نجات می دهند و در کنار آن، برخی از بیماران هم جان خود را از دست می دهند، همین ها باعث می شود تا شخصیت ها با وجود هر اتفاقی که در زندگی شخصی آنها رخ می دهد، با یکدیگر کنار بیایند. فجایع بزرگ هم مکرر در سریال رخ داده اند، احتمالا حذف شخصیت معروف ترین بازیگران میهمان در زمره این فجایع بزرگ قرار می گیرند. شکل گرفتن مثلث های عشقی هم از دردسرهای همیشگی آناتومی گری است که بینندگان قدیمی سریال به آن عادت کرده اند.

 

 

سریالی که بینندگانش را آرام می کند

 

سریال آناتومی گری، سریالی که بینندگانش را آرام می کند

 

سریال های بی شماری طی سال های اخیر احیا شده اند، از جمله «دختران گیلمور (Gilmore Girls)، «ویل و گریس (Will & Grace)»، «خانه فولر (Fuller House)» و بسیاری دیگر و البته که پول زیادی را به سوی شبکه های سازنده خود سرازیر کردند. البته همه اینها به این دلیل بوده که بینندگان هم همین را می خواسته اند. بینندگان تمایل زیادی به تماشای سریال های احیا شده دارند، چون دوباره همان حس آشنایی و خاطرات خوب گذشته را زنده می کنند. سریال آناتومی گری به همین دلیل همچنان پخش می شود که همان حس آشنایی را در بینندگانش به وجود می آورد.

 

البته پخش مداوم سریال پس از ۱۲ سال از زمان شروع، بی شباهت به بازگشت سریال دختران گیلمور به صورت یک مینی سریال (دختران گیلمور: یک سال در زندگی) پس از ۸ سال نیست. آناتومی گری هم همچنان همان حس دنباله و احیا را بدون اینکه رفته و برگشته باشد دارد.

 

نکته دیگری که باعث می شود، آناتومی گری سریالی پربیننده باشد، احتمالا به ذهنیت ما برمی گردد. ما در دنیایی پر از عدم قطعیت ها زندگی می کنیم، انبوهی از نابسامانی های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که در دنیای پیرامون ما رخ می دهد از حملات تروریسی تا گرانی ها و کرونا و حتی بالا آمدن آب دریاها و آب شدن یخ های قطبی و مرگ جانوران و غیره، هر روز فشار عصبی زیادی بر ذهن ما می آورد. کسی هم بدش نمی آید حتی برای ساعتی از این رگبار اخبار بد و هیاهوی ترسناک فرار کند. وقتی می خواهیم برای آرامش ذهنی به تماشای سریالی بنشینیم، رفتن سراغ یک سریال جدید برایمان سخت است.

 

 

سریالی خاطره انگیز و همچنان پر از نشاط

 

سریال آناتومی گری، سریالی خاطره انگیز و همچنان پرنشاط

 

هر کدام از ما سریالی را می بینیم که دوست داریم و البته که خیلی ها می خواهیم سریالی آشنا باشد. این سریال برای بسیاری از بینندگان آناتومی گری است. این انتخاب ایده آل است، خصوصا اگر نخواهیم تمام هوش و حواس خود را روی آن بگذارید. همچنین سریال آناتومی گری از آنجایی که ۱۷ فصل کامل از آن در آرشیوهای اینترنتی موجود است، سریال خوبی برای شروع است. وقت گذرانی با آن برای بعد از ظهرهای خسته از کار برگشته، دلنشین است.

 

اصلا هم اشکالی ندارد و می توانید به راحتی برخی قسمت های آناتومی را نبینید. می توانید هر وقت که بخواهید دوباره به قسمت هایی که تماشا نکرده اید برگردید و همچنان همان آشنایی همیشگی را حس کنید. این حس برگشت دوباره در خود سریال هم به نحوی برقرار است. چنانچه گاهی برخی شخصیت های قدیمی هم سر از فصل های جدید سریال در می آورند. برای مثال، تِدی آلتمن (کیم راور) برای فصل چهاردهم دوباره به سریال بازگشت. گاهی بیماران قدیمی هم به سریال باز می گردند. برای مثال، کیتی برایس، اولین بیمار مردیت گری در فصل اول است که دوباره به سریال برمی گردد.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال سرگذشت ندیمه «

 

 

آناتومی گری پر از تلخی و شیرینی ها

 

آناتومی گری پر از تلخی و شیرینی ها

 

وضعیت های دردناکی که در آناتومی گری به وجود می آیند هم همیشه ختم به خیر نمی شوند و بسیاری اوقات بیماران از دست می روند. به طوری که آنقدر در بیمارستان سریال، گِری اسلون مموریال (بیمارستان گریس سیاتل) اتفاقات بدی افتاده که اگر این بیمارستان واقعی بود هیچی بیننده ای حتی بدحال ترین آنها هم علاقه ای نمی داشت به آنجا مراجعه کند!

 

البته که هیچ وقت نمی دانیم که قرار است فردا چه اتفاقی بیفتد و کِی هواپیمایی سقوط می کند یا طوفان مهیبی به وقوع می پیوندد. ولی با تمام تلخی ها و پایان های غمگین سریال، همچنان کور سوی امیدی وجود دارد. دِرک، همسر مردیت فوت کرد، ولی او صاحب فرزند دیگری شد و توانست با زندگی جدید خود کنار بیاید. کریستینا (ساندرا اوه) هم تصمیم گرفت که برای دنبال کردن جاه طلبی های شغلی خود به جای دیگری برود. همیشه در هر قسمت آناتومی گری، حتی قسمت هایی که همه شخصیت ها خوشحال نیستند،‌ شیرینی و لبخندی هم وجود دارد. همین هم باعث می شود که که آناتومی گری، همیشه به بینندگان خود حس آرامش بدهد و راهی عالی برای فرار از اوهام و واهمه های زندگی روزمره باشد.

 

 

سریال آناتومی گری تا کی روی آنتن باقی می ماند؟

 

آناتومی گری تا کی روی آنتن باقی می ماند؟

 

شاندا ریمز، خالق و نویسنده سریال آناتومی گری قبلا اعلام کرده بود که آناتومی گری بدون مردیت گری وجود نمی داشت و چنانچه الن پومپئو، بازیگر این نقش هم گفته، هر دو همچنان راغب هستند سریال ادامه پیدا کند. او در مصاحبه ای با ورایتی گفته است: «خیلی خوش شانس هستیم که طرفداران همچنان به سریال وفادار مانده اند. فکر می کنم خود بینندگان روزی به ما زمان پایان سریال را اطلاع دهند.»

 

با توجه به رواج گسترده سرویس های پخش اینترنتی به نظر نمی رسد که به زودی شاهد پایان آناتومی گری باشیم. پومپئو هم مشکلی با این قضیه ندارد. بازیگر نقش مردیت گری در جای دیگری گفته است:‌ «دیدن این آمار و ارقام [تعداد بینندگان تلویزیونی] نشاط آور است… اینکه سریالی ملودرام این طور مردم را تحت تاثیر قرار داده و نفوذی عجیب روی بینندگانش گذاشته حیرت انگیز است. همچنان هر جا که می رویم، تحسین و داستان های دلگرم کننده ای می شنوم و کسانی با چشمانی اشکبار به سراغ می آیند و مرا در آغوش می گیرند. احساسات بینندگان به همان اندازه ابتدای پخش سریال است.»

 

بله، چنانچه الن پومپئو و سایر عوامل آناتومی گری می دانند، واکنش مخاطبان به سریال هنوز قوی است و چنانچه خود پمپئو هم قبلا گفته، چرا باید یک سریال پربیننده را کنار بگذاریم؟ و حالا حتی تا فصل هفدهم، هنوز آناتومی گرمی، اگرچه قابل پیش بینی، ولی سرگرم کننده است. سریالی که بینندگان ثابتش در تلخی و شیرینی ها همچنان سراغش می روند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم «بالا رو نگاه نکن (Don't Look Up)»

 

 

نظر منتقدان درباره سریال «آناتومی گری (Grey’s Anatomy)»

 

نظر منتقدان درباره سریال «آناتومی گری (Grey's Anatomy)»

 

سریال آناتومی گری همیشه مورد توجه منتقدان بوده و نظرات مثبتی را در پی داشته است. سامانتا هایفیل از انترتینمنت ویکلی در نقدی در زمان پخش فصل دهم سریال نوشت: «معتقدم بهترین فصل سریال تا به امروز فصل دوم است. بگذارید به صراحت بگویم، منظورم این نیست که فصل های ۳ تا ۹ بد بودند. به نظرم سریال در تمام دوران پخش خود تنها چند افت را پشت سرگذاشت. افت هایی که اکثرا یک فصل دوام نیاوردند. من هنوز از تماشای سریال لذت می برم و خیلی راحت بگویم، هیچ وقت نمی توانم از تماشای آن دست بکشم.»

 

فصل اول آناتومی گری بازخوردهای مثبتی داشت. چنانچه گری لوین از USA Today، آناتومی گری را یکی از بهترین سریال های تلویزیونی نامید. نیویورک دیلی نیوز هم آناتومی گری را یک سریال موفق دانست. نیوزدی هم ضمن نقدی مثبت، آناتومی گری را سریالی دانست که «به راحتی نمی توانید از کنار تماشای آن بگذرید.»

 

تام شیلز از واشنگتن پست در نقد خود از فصل اول آناتومی گری نوشت که این سریال او را به یاد مجموعه «بخش فوریت‌ های پزشکی (ER)» انداخته است. او در نقد خود نوشت: «ولی [آناتومی گری] نسبت به بخش فوریت های پزشکی که صادقانه و سریالی پرنشاط و متفاوت بود، تجاری تر بوده است.»

مورین رایان از شیکاگو تریبون، سریال آناتومی گری را «دوستان جدید» نامید. سریال کمدی «دوستان (Friends)» یکی از موفقیت کمدی های تاریخ تلویزیون است که بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ از شبکه NBC پخش می شد. این سریال حول محور گروهی از دوستان وفادار بود. امیلی واندرف از ای. وی. کلاب آناتومی گری را یک پدیده نامید و عنوان کرد که آناتومی گری «یکی از بهترین سریال های در حال پخش است.»

 

 

منتقدان چه نقدهای منفی به آناتومی گری داشتند؟

 

منتقدان چه نقدهای منفی به آناتومی گری داشتند؟

 

یکی از منتقدان BuddyTV با تمجید از شخصیت پردازی های جذاب سریال، مردیت گری را قهرمان زنی کاملا نامتعارف دانست و نوشت: «او نه سیاه و نه سفید، بلکه همیشه همچون انبوهی از رنگ های خاکستری است.» مری مکنامارا از لس آنجلس تایمز هم به شدت از بازی اثرگذار الن پومپئو تمجید کرد. بیل کارتر از نیویورک تایمز طی پخش فصل سوم آناتومی گری آن را «داغ ترین سریال تلویزیونی» دانست و افزود: «انتظار می رود هیچ سریال دیگری نتواند آناتومی گری را در جایگاه نخستش در ساعات پربیینده به چالش بکشد.»

 

هر چند تمام نقدها به سریال آناتومی گرین مثبت نبود. برخلاف نظر کارتر، کریستوفر موننفت از IGN از عبارات «آزاردهنده و پوچ» برای وصف سریال استفاده کرد و نوشت: «فصل سوم سریال احتمالا مورد خوبی برای زیاده نویسی از روی دست یک داستان همیشگی باشد. شاید به طرز غم انگیزی دیگر مایه های سریال ته کشیده باشند.» ماندی بریلی از انترتینمنت ویکلی هم در نقد فصل هشتم سریال آن را سریالی «نه خوب، نه بد» دانست. لزلی گلدبرگ از هالیوود ریپورتر هم آناتومی گری را «احساسی» دانست.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های دنیا براساس داستان های واقعی «

 

 

تاثیر فرهنگی سریال آناتومی گری

 

اندک پدیده هایی در فرهنگ عامه همچنان همان جایگاهی که در ابتدای دهه ۲۰۰۰ داشتند را دارند. ولی سریال آناتومی گری، درام عاشقانه خوش ساخت شبکه تلویزیونی ABC کاملا از این قاعده مستثنی است. این مجموعه تلویزیونی هنوز هم از محبوب ترین مجموعه های آمریکایی به حساب می آید. سریال آناتومی گری که در دوره سرویس های پخش اینترنتی یکی از آخرین بازماندگان درام های تلویزیونی است، دستکم یک فصل دیگر نیز ادامه خواهد یافت. به این ترتیب، تعداد فصل های آن به هجده می رسد.

 

در فصل جدید این سریال درام، الن پومپئو که هم اکنون پردرآمدترین بازیگر زن تلویزیون نیز به حساب می آید، بار دیگر در نقش دکتر مردیت گری ظاهر خواهد شد. شاندا ریمز، سازنده و نویسنده سریال آناتومی گری هم قبلا اعلام کرده بود، تا زمانی که پومپئو بخواهد، آناتومی گری روی آنتن باقی می ماند. اکثر سریال های تلویزیونی به ندرت به ۱۸ فصل می رسند، ولی آناتومی گری همچنان یکی از پربیننده ترین سریال های تلویزیونی است.

 

به این جهت، احتمالا شبکه ABC همچنان مایل به ادامه آن باشد. آناتومی گری همچنین طی این سال ها بارها نامزد دریافت جوایز مختلف از جمله ۲۵ بار نامزد جایزه «امی ساعات پربیننده» (۴ بار برنده) و ۱۰ بار نامزد جایزه «گلدن گلوب» (۳ بار برنده) شده است.

 

سریال آناتومی گری طی سال های پخش خود، از قلمروی رسانه و سریال های تلویزیونی فراتر رفته و تبدیل به پدیده فرهنگی تاثیرگذاری شده است. لوری مایوسکی،‌ سردبیر انترتینمنت ویکلی آناتومی گری را به دلیل همین تاثیرگذاری فرهنگی نه یک سریال عادی، بلکه یک پدیده دانسته است.

 

او در جایی از نقد خود اشاره کرده است: «سریالی که وقتی آخرین قسمت های هر فصل آن پخش می شود، خیابان های نیویورک خلوت می شود و باید در بهترین رستوران جا رزرو کنید.» آناتومی گری در «فهرست کلاسیک های جدید» انترتینمنت ویکلی در رتبه ۶۶ قرار گرفته است.

 

عناوین اول این فهرست را «سیمپسون ها»، «سوپرانو» و «ساینفلد» تشکیل می دهند. آناتومی گری همچنین در طی ده سال اول شروع به کار وبسایت IMDb، سومین سریال با بالاترین امتیاز بود. تاثیرگذاری آناتومی گری به حدی بود که الهام بخش ساخت سریال کلمبیایی به نام «با قلبی باز (A Corazón Abierto)» بود. بعدا نسخه مکزیکی هم از روی آناتومی گری ساخته شد.

 

برایان کوئیک، محققی از دانشگاه ایلینوی در تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده که به تصویر کشیدن پزشکان به صورت افرادی باهوش، خوش قیافه، جذاب و توانا» باعث می شود که بینندگان پزشکان دنیای واقعی را هم به همین دید ببینند. با این حال، کارن زینک، رزیدنت جراحی از نحوه به تصویر کشیده شدن جراحان کارورز در سریال به شدت انتقاد کرد.

 

او در یادداشتی نوشت: «هیچکدام از شخصیت ها چشم های باد کرده ای ندارند. همه با لباس های زیبا، موها و صورتی آرایش  از بیمارستان خارج می شوند. ولی این به دور از واقعیت است. کارآموزان واقعی وقتی که شیفت آنها تمام می شود به زور خود را به خانه می رسانند و وقتی برای اصلاح مو و آرایش ندارند.»

 

 

منبع: wikipedia، bustle

 

کالابرگ الکترونیک