طرز تهیه حلوا اوماج مجلسی اردبیل مرحله به مرحله

طرز تهیه حلوا اوماج مجلسی اردبیل مرحله به مرحله


31 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا اوماج مجلسی اردبیل مرحله به مرحله

حلوا اوماج (اوماج حالواسی) یا همان حلوای اردبیلی حلوای سنتی شهر اردبیل است که در مراسم نذری و ماه محرم به عنوان یک شیرینی ماه رمضانی محبوب برای  سفره افطار ماه رمضان و سایر روزهای سال برای مصرف خانگی پخته می‌شود. حلوای اوماج در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی هم یک حلوای مرسوم است و تبریزی‌ها، زنجانی‌ها، گرگانی‌ها و اهالی شهر ارومیه و نقده هم حلوای اماج را درست می‌کنند. حلوا اوماج در لیست دسر ایرانی جایگاهی قدیمی و طعمی بسیار لذیذ دارد. طرز درست کردن حلوای اوماج یا اماج ساده است. طرز تهیه حلوا اوماج مجلسی اردبیل و فوت و فن خوشمزه شدن آن را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه حلوا اوماج اردبیل مجلسی

بهترین طرز تهیه حلوا اوماج مجلسی اردبیل

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت حلوا اوماج: ۹۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه حلوا اوماج مجلسی اردبیل

 

  • آرد: ۱ پیمانه (یک لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
  • شیر پرچرب: ۱ استکان
  • روغن: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مواد لازم برای شربت حلوای اوماج

 

  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرخالی

 

مراحل طرز تهیه حلوا اوماج مجلسی

 

بهترین طرز تهیه حلوا اوماج مجلسی اردبیل و فوت و فن خوشمزه شدن آن

مرحله اول پخت حلوا اوماج: شربت حلوا را درست کنید

 

برای درست کردن حلوا مجلسی اوماج اردبیلی موادی مشابه حلواهای دیگر مانند حلوا بوتیکی و حلوای هویج لازم است اما طرز تهیه حلوا سنتی اوماج مقداری متفاوت‌تر از سایر حلواهاست.

ابتدا شربت حلوا را درست کنید. آب و شکر را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا شکر کاملا در آب حل شود اما به حالت جوش نرسد. همین که شکر در آب حل شود و آب داغ شود کافی است. شربت حلوا را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  آبگوشت با دوغ یا نوشابه | کدام نوشیدنی با آبگوشت بهتر است؟

 

مرحله دوم : آرد، زعفران و زردچوبه را ترکیب کنید

 

آرد را دو یا سه بار الک کنید. در نهایت از آرد الک شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار باید باقی بماند. سپس آرد الک شده را با زردچوبه مخلوط کنید (حلوای اوماج اصلی و سنتی با زردچوبه درست می‌شود اما اگر این روش را نمی‌پسندید آرد را با زردچوبه ترکیب نکنید، در این صورت بعدا و در حین درست کردن حلوا، زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید).

 

مرحله سوم: شیر را روی آرد اسپری کنید

 

آرد ترکیب شده با زردچوبه یا آرد خالی را در یک سینی بریزید و کف سینی پخش کنید. شیر را در یک اسپری آبپاش بریزید و روی آرد اسپری کنید. بلافاصله با قاشق ترکیب آرد و شیر را هم بزنید. اسپری کردن شیر روی آرد باید در چند مرحله انجام شود و هر بار هم باید مرتب با قاشق این ترکیب را هم بزنید.

در نهایت باید ترکیب آرد و شیر به شکل «خرده نان» شود. همین حالت گوله شدن ترکیب آرد و شیر در اصطلاح «اوماج» نان دارد. گوله‌های اوماج که شبیه خرده نان هستند را در یک سینی دیگر کاملا پخش کنید و ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا کاملا خشک شوند تا حلوا اماج گوله نشود.

 

مرحله چهارم: حلوای اوماج را دم کنید و بپزید

 

وقتی اوماج‌ها خشک شدند آن‌ها را در غذاساز یا میکسر بریزید و ریز و یکدست کنید. در یک ماهیتابه مناسب روغن را داغ کنید. اوماج‌ها را در روغن داغ بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز هم بزنید. اوماج تفت داده شده برای حلوای اوماج باید طلایی رنگ شود چون در غیر این صورت حلوا سفت و خشک می‌شود.

بعد از ۱۰ دقیقه شعله گاز را کم کنید و شربت حلوا را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز مرتب هم بزنید تا حلوا جمع شود. اگر به آرد زردچوبه اضافه نکرده‌اید در این مرحله و قبل از جمع شدن حلوا، زعفران دم کرده غلیظ و در صورت تمایل کمی گلاب یا عرق هل اضافه کنید و حلوا را هم بزنید تا به خورد آن بروند. (زعفران کمی رنگ حلوا را تیره می‌کند که بد هم نیست).

حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه سس تاهینی لبنانی رستورانی ساده و سبز

یک نکته جالب در طرز تهیه حلوای مجلسی اوماج این است که باید حلوا دم بکشد. برای این کار وقتی حلوا جمع شد روی شعله ملایم گاز به مدت ۱ ساعت آن را دم بگذارید. در این مدت هر ۱۰ دقیقه یک بار حلوا را هم بزنید تا ته نگیرد. حلوای اوماج باید نرم باشد و نباید زیر دندان بیاید.

اگر بعد از ۱ ساعت دم کشیدن اوماج احساس کردید که حلوا زیر دندان می‌آید کمی آب جوش به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر اجازه بدهید که دم بکشد. حلوای اوماج را می‌توانید در بشقاب یا دیس سرو کنید و یا به راحتی قالب بزنید.

 

این بود طرز تهیه حلوا اوماج یا اوماج حالواسی به سبک اردبیلی و تبریزی. نوش جان!

 

فوت و فن های طرز تهیه اوماج حالواسی

 

* رنگ حلوا اوماج بستگی به زمان تفت دادن اوماج دارد که می‌توانید بنا بر سلیقه خودتان مدت زمان تفت دادن را کم یا زیاد کنید تا حلوای روشن یا تیره رنگ داشته باشید.

*می‌توانید حلوا اوماج را با کنجد و یا خلال پسته تزیین و سرو کنید.

*به جای شکر می‌توانید برای شیرین شدن حلوای اوماج از شیره انگور یا عسل هم استفاده کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

سوالات متداول

 

علت خشک شدن حلوا اوماج چیست؟

 

مهم‌ترین دلیلی خشک شدن و ترک خوردن حلوا اوماج این است که آرد بیش از اندازه یا کمتر از حد لازم تفت خورده است. باید آرد را طوری روی حرارت تفت دهید که رنگ آن طلایی شود.

 

طرز تهیه اوماج حلواسی بدون شیر چگونه است؟

 

برای درست کردن این نوع حلوا اوماج، به جای پاشیدن شیر روی خمیر، از آب برای درست کردن خمیر این حلوا استفاده کنید و روی آرد آب اسپری کنید..

 

کالابرگ الکترونیک