بهترین طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی + فیلم آموزش

بهترین طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی + فیلم آموزش


28 آبان 1400 . زمان مطالعه: 3 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورشت مرغ آلو مجلسی

خورش مرغ و آلو یا همان مسمای مرغ و آلو یکی از پرطرفدارترین انواع خورشت با مرغ است که در اغلب مناطق ایران به عنوان یک غذا با مرغ و برنج با یک دستور واحد درست می‌شود. اگر قصد دارید یک غذا با مرغ ساده درست کنید خورش مرغ و آلو یک غذای خوشمزه در برنامه غذایی یک ماهه رمضان است.  طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی به علاوه نکات انواع خورش مرغ و آلو را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی به تعداد ۶ نفر

  • مرغ: ۶ تکه ران یا سینه
  • پیاز: ۳ عدد متوسط
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم
  • آلو خورشتی یا برغانی: ۱۵ عدد یا کمتر
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی

 

طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی و رازهای خوشمزه شدن خورشت

 

مرحله اول

برای درست کردن این غذا با مرغ خوشمزه ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شوند اما سرخ و خشک نشوند. سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید و همراه با پیاز تفت دهید. رنگ مرغ که عوض شد نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.رب گوجه فرنگی را جداگانه در کمی روغن تفت دهید و روی مرغ بریزید. ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز مرغ خوب بپزد.

حتما بخوانید  11 عوارض خوردن هندوانه در شب یلدا | این افراد نخورند

مرحله دوم

آلوها را در آب خیس کنید. در نیم ساعت پایانی پخت آلوها را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید یک عدد هویج را هم خلالی خرد کنید و جداگانه کمی تفت دهید و به خورش اضافه کنید. در اواخر پخت زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. خورش مرغ با آلو یک خورش کم آب است که بهتر است مانند انواع خورشت های ایرانی روی شعله ملایم بماند تا کاملا جا بیفتد. خورشت مرغ و آلو را با برنج سرو کنید.

  • در مورد خورش مرغ و آلو یا همان مرغ آلو مازندرانی دستور پخت به همین ترتیب است اما به جای رب گوجه فرنگی باید از رب انار ملس استفاده کنید. می‌توانید از هر دو ترکیب آلو سیاه و آلو قیسی هم استفاده کنید. خورش آلو مسما گیلانی و مازندرانی را با گوشت گوسفند یا گوساله هم درست می‌کنند.
  • اگر طعم لپه را در خورش می‌پسندید مقداری لپه جداگانه بپزید، آب اضافی لپه پخته شده را دور بریزید و در اواسط پخت به خورش اضافه کنید که در این صورت یک نوع خورش قیمه با مرغ خواهید داشت. در صورت تمایل مقداری زرشک با کره هم تفت بدهید و روی خورش به عنوان تزیین بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش به آلو با مرغ یا گوشت

 

 

کالابرگ الکترونیک