۲ طرز تهیه کوکی هندوانه‌ ای شب یلدا نرم و مجلسی در فر و بدون فر

۲ طرز تهیه کوکی هندوانه‌ ای شب یلدا نرم و مجلسی در فر و بدون فر


26 آذر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه کوکی هندوانه‌ ای شب یلدا نرم و مجلسی در فر و بدون فر

کوکی هندوانه‌ای برای شب یلدا، یکی از جذاب‌ترین انواع شیرینی خانگی است که می‌توانید آن را برای شیرینی شب یلدا آماده کنید. کوکی‌هایی کوچک به شکل هندوانه که علاوه بر طعم خوشمزه‌ای که دارند، بسیار زیبا و دوست داشتنی به نظر می‌رسند. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید طرز تهیه شیرینی هندوانه‌ شب یلدا به عنوان یک شیرینی جدید و فانتزی برای سفره شب یلدا را در  سرویس آشپزی بخوانید.

 

 

طرز تهیه شیرینی کوکی هندوانه‌ای برای سفره شب یلدا

 

طرز تهیه شیرینی کوکی هندوانه‌ای برای سفره شب یلدا

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوکی هندوانه‌ای: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم کوکی هندوانه ای شب یلدا برای ۳۶ عدد

 

  • کره نرم شده در دمای اتاق: ¾ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ¾ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • شیره بادام: ½ قاشق چای‌خوری
  • آرد چند منظوره (یا آرد سه صفر): ۲ فنجان
  • جوش شیرین: ¼ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ½ قاشق چایخوری
  • رنگ غذای ژله‌ای قرمز و سبز: به میزان لازم
  • شکلات چیپسی: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • دانه کنجد: ۱ قاشق چای‌خوری

 

مراحل آموزش کوکی شب یلدا به شکل هندوانه

 

مراحل طرز تهیه کوکی هندوانه یلدایی

 

درست کردن انواع کوکی برای شب یلدا یا میوه‌های پاییزی یا به شکل میوه‌های پاییزی، یکی از رسوم جالب شب یلدا است. این دسرها برای پذیرایی در دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا بسیار مناسب هستند و علاوه بر خوشمزه بودن، مهمان‌ها را حسابی سر ذوق می‌آورند. کوکی هندوانه نیز یکی از دسرهای محبوب شب یلدا است. برای طرز تهیه کوکی هندوانه مراحل زیر را با ما دنبال کنید.

 

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد شیرینی کوکی هندوانه

 

در اولین مرحله از شیرینی کوکی هندوانه‌ای شب یلدا در یک کاسه بزرگ کره نرم شده در دمای اتاق و شکر را بریزید و با همزن برقی و با سرعت متوسط هم بزنید. حالا تخم‌مرغ را هم اضافه کنید و باز هم بزنید. مخلوط فوق را کنار بگذارید.

در مرحله بعد آرد را الک کنید و همراه با جوش شیرین، شیره بادام و نمک مخلوط کنید و به ترکیب کره، شکر و تخم‌مرغ که قبلا درست کرده بودید اضافه کنید و هم بزنید تا یک مایه خمیری یکدست به دست بیاورید. یک فنجان از مایه خمیری را کنار بگذارید. خمیر به دست آمده را به سه قسمت تقسیم کنید.

روی یک قسمت رنگ ژله‌ای سبز و روی یک قسمت دیگر رنگ ژله‌ای قرمز بریزید و هر کدام را به صورت جداگانه ورز دهید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکی انار

 

مرحله دوم، آماده کردن خمیر کوکی هندوانه‌ ای برای شب یلدا

 

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری مجلسی رستورانی خوشرنگ

در این مرحله از طرز تهیه کوکی هندوانه‌ای شب یلدا باید خمیرها را به مدت یک ساعت در یخچال نگهدارید. فر را روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. بعد از گذشت یک ساعت خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و ابتدا خمیر قرمز رنگ را به صورت لول درآورید تا به شکل یک وردنه یا استوانه در بیاید. سپس خمیر سبز رنگ را هم به همین ترتیب لول کنید.

خمیر سفید رنگ را پهن کنید و ابتدا خمیر قرمز رنگ را که لوله کرده بودیم لای آن قرار می‌دهیم و هر دو خمیر را لول می‌کنیم. سپس خمیر سبز رنگ را پهن می‌کنیم و لول دو تایی خمیر قرمز و سفید را لای آن قرار می‌دهیم و یک لول سه لایه درست می‌کنیم. سطح خمیر لول شده سه لایه را خوب صاف می‌کنیم و سپس با یک چاقوی تیز به صورت حلقه‌های رولتی برش می‌زنیم.

 

مرحله سوم؛ قرار دادن کوکی هندوانه‌ ای در فر

 

بعد از برش دادن خمیر کوکی هندوانه‌ای در این مرحله از طرز تهیه شیرینی هندوانه شب یلدا باید کوکی‌ها را در فر قرار دهید. توجه داشته باشید که ضخامت هر رول باید ۳ سانتی‌متر باشد. سپس هر حلقه رولتی را با چاقوی به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم و در سینی فر می‌چینیم.

بهتر است یک برگ کاغذ روغنی کف سینی فر بگذارید و برش‌های شیرینی کوکی هندوانه‌ای را روی آن بچینید. مدت ۱۵ دقیقه برای پخت شیرینی کوکی هندوانه‌ای کافی است.

 

کوکی هندوانه برای شب یلدا

 

به محض این‌که شیرینی کوکی هندوانه‌ای را از فر بیرون آوردید، شکلات‌های چیپسی را روی کوکی‌ها بپاشید. سپس در صورت تمایل دانه کنجد هم روی کوکی‌ها بریزید تا هم ارزش غذایی شیرینی کوکی هندوانه‌ای شب یلدا بالاتر برود و هم ظاهر هندوانه‌ها طبیعی‌تر به نظر برسد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر چیز کیک به شکل هندوانه و یخچالی بدون فر

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

طرز تهیه کوکی هندوانه‌ای بدون فر

 

طرز تهیه کوکی هندوانه‌ای بدون فر

 

برای دستور پخت کوکی هندوانه ای بدون فر بعد از اینکه تمام مواد را مخلوط و خمیر کوکی هندوانه را آماده کردید، شعله پخش‌کن را روی حرارت متوسط بگذارید و اجازه دهید داغ شود.

تابه را روی شعله پخش‌کن بگذارید و در داخل تابه، کاغذ روغنی قرار دهید.

کوکی‌ها را روی کاغذ روغنی با فاصله قرار دهید و دم‌کنی را روی تابه بگذارید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید کوکی‌ها پخته شوند و درب ظرف را برندارید. فراموش نکنید که کوکی‌ها بعد از پخت حجیم می‌شوند.

 

طرز تهیه شیره بادام برای کوکی هندوانه

 

برای درست کردن شیره بادام و برای یک پیمانه بادام درختی، یک پیمانه آب سرد در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز به جوش بیایند. بعد از جوش آمدن اجازه دهید بادام‌ها حدود یک دقیقه در آب جوش بمانند تا پوست‌شان به راحتی جدا شود.

 

طرز تهیه شیره بادام برای کوکی هندوانه

 

بادام‌های سفید شده را با ۱ پیمانه آب سرد در غذاساز یا دستگاه مخلوط‌کن بریزید. مخلوط‌‌کن را ۲ تا ۳ دقیقه روی درجه تند قرار دهید تا مخلوط در آن تبدیل به شیری سفید رنگ شود. شیره بادام را از صافی رد کنید و از آن در تهیه انواع شیرینی و معجون استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده ترد و خوشمزه + فیلم

 

نکات مهم طرز تهیه کوکی هندوانه‌ای یلدا

 

نکات مهم طرز تهیه کوکی هندوانه ای یلدا

 

  • برای درست کردن شیرینی کوکی هندوانه‌ای فر حتما باید گرم باشد.

 

  • دسر و شیرینی و کیک شب یلدا را به شکل هندوانه، انار یا هر سمبل دیگری که دوست دارید می‌توانید درست کنید. طرز تهیه کوکی هندوانه و کوکی انار با هم تفاوت خاصی ندارد.

 

  • کوکی‌ گرم خوشمزه نیست. اجازه دهید کوکی‌ها کاملا سرد شوند و سپس میل کنید.

 

  • می‌توانید از شکلات آب شده به جای شکلات چیپسی برای درآوردن تخم هندوانه روی این کوکی‌ها استفاده کنید. در این صورت وقتی که کوکی‌ها کاملا سرد شد روی آن‌ها با قیف ماسوره شکلات آب شده بریزید. بهتر است شکلات آب شده شما زیاد گرم نباشد.

 

  • در طرز تهیه کوکی هندوانه‌ای کره‌ای مجلسی در زمان چیدن کوکی‌ها در سینی حتما آن‌ها را با فاصله کنار هم قرار دهید تا در زمان پخت به هم نچسبند.
  • در طرز تهیه کوکی هندوانه‌ای شب یلدا به هیچ عنوان خمیر کوکی را زیاد ورز ندهید. این کار موجب روغن انداختن خمیر و خراب شدن آن می‌شود.

 

  • در طرز تهیه کوکی یلدا به شکل هندوانه حتماً چند بار کوکی‌ها را در فر چک کنید تا رنگ آن‌ها تیره نشود. زیرا پخت بیش از حد کوکی‌ها موجب سفت شدن آن‌ها می‌شود.

 

  • بعد از پخت کوکی‌ها به راحتی روی سینی فر حرکت می‌کنند و جدا می‌شوند. پس نگران جدا کردن کوکی‌های هندوانه‌ای سینی از فر نباشید.

 

  • برای درست کردن کوکی به شکل هندوانه برای یلدا حتماً از آرد سه صفر یا آرد چند منظوره استفاده کنید.

 

  • در طرز تهیه کوکی هندوانه باید لایه‌های قرمز، سبز و سفید به خوبی به هم بچسبند، بنابراین برای این که هر لایه بهتر روی لایه بعدی قرار بگیرد، می‌توانید ابتدا با استفاده از یک برس خیس لایه قرمز را کمی خیس کنید و بعد لایه سفید را قرار دهید. در لایه بعدی نیز ابتدا خمیر سفید را کمی خیس کنید و بعد آن را داخل لایه سبز بگذارید و رول کنید.

 

  • در طرز تهیه کوکی یلدایی هندوانه اگر قبل از قرار دادن خمیر کوکی در فر متوجه شدید که کمی نرم شده، بهتر است کوکی‌ها را برای حداقل یک ربع در یخچال بگذارید تا دوباره سفت شوند و بعد آن‌ها را داخل فر قرار دهید.

 

  • اگر قصد دارید که کوکی هندوانه‌ای یلدا را در توستر درست کنید، می‌توانید دستگاه را روی دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

 

سوال متداول

 

چه کار کنیم که کوکی هندوانه برای شب یلدا سفت نشود؟

 

در طرز تهیه کوکی هندوانه ساده برای یلدا، خمیر کوکی را قبل از فرم دادن و گذاشتن در فر، زیاد ورز ندهید. اگر خمیر را ورز دهید تا جایی که به روغن انداختن بیفتد، باعث می‌شود کوکی‌هایتان سفت شود.

یکی دیگر از دلایل سفت شدن کوکی‌های هندوانه، بیش از حد پختن کوکی‌هاست. هر چه بیش از زمان معمول کوکی را بپزید، آب آن بخار شده و کوکی‌ها خشک و سفت می‌شود. در نهایت هم برای تازه ماندن و سفت نشدن کوکی‌ها بعد از پخت، آنها را در ظروف درب‌دار و در یخچال نگهداری کنید تا همیشه نرم بمانند.

 

 

منبع: myrecipes

 

کالابرگ الکترونیک