۲ طرز تهیه آش جو مجلسی و جا افتاده + فیلم آموزش تهیه

۲ طرز تهیه آش جو مجلسی و جا افتاده + فیلم آموزش تهیه


22 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه اصلی آش جو مجلسی و جا افتاده + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه اصلی آش جو مجلسی سنتی و نکات مهم خوشمزه شدن آن

آش جو یکی از محبوب‌ترین انواع آش به خصوص در استان مرکزی و شهرستان اراک است که هم برای ادای نذر، هم برای برگزاری مهمانی و هم برای گرم کردن سفره‌های ناهار و شام ماه رمضان در برنامه غذایی یک ماهه رمضان پخته می‌شود. آش جو به خاطر داشتن فیبر بالا یک وعده غذایی مفید برای وعده سحری و افطار مقوی ماه رمضان هم هست. آش جو به خاطر طبعش سر جو جزو آش‌های مناسب تابستان هم محسوب می‌شود. طرز تهیه مرحله به مرحله آش جو مجلسی و سنتی برای ۱۰ الی ۱۲ نفر و نکات مهم خوشمزه شدن آش جو به همراه فیلم آموزش آش جو را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه آش جو مجلسی سنتی

طرز تهیه آش جو مجلسی سنتی برای 10 نفر

مواد لازم برای تهیه آش جو  (۱۰ الی ۱۲ نفر)

 

  • جو پوست کنده: ۲۵۰ گرم یا ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز: ۲ عدد درشت و خلالی خرد شده
  • گوشت قلوه‌گاه گوسفند (بهتر است با استخوان باشد): ۵۰۰ گرم
  • آب گوشت یا عصاره گوشت بره: ۱۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار یا یک عدد (اختیاری)
  • نخود: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا چیتی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • عدس: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج ایرانی: ۱۰۰ گرم
  • زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر تخم گشنیز: ۱ قاشق چایخوری
  • سبزی آش: ۵۰۰ گرم ریز خرد شده (سبزی شامل تره، گشنیز، جعفری و اسفناج در مجموع ۴۵۰ گرم و ۵۰ گرم شوید است)
  • کشک غلیظ: ۲۰۰ گرم (یا بیشتر)
  • کشک برای تزیین: به مقدار دلخواه
  • پیاز داغ برای تزیین: به مقدار دلخواه
  • نعنا داغ: به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

 

فیلم آموزش طرز تهیه آش جو را تماشا کنید:

 

مراحل طرز تهیه آش جو مجلسی و خوشمزه

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه

میزان کالری آش جو در ۱۰۰ گرم: ۹۵ کالری

 

دستور پخت آش جو لعابدار

 

آش جو از جمله آش‌های سنتی ایرانی است که به خاطر طعم لذیذ و بافت غلیظ و خوشمزه‌ای که دارد، بسیار محبوب است. این آش از نظر ظاهری شباهت زیادی به آش کشک دارد و درست کردن آن در خانه بسیار راحت است. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن آش جو مجلسی و جزئیات طرز تهیه آش جو آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ حبوبات را خیس کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آش جو حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. برای این‌که جو بهتر لعاب بیندازد جو را هم از شب قبل خیس کنید. می‌توانید انواع حبوبات و جو برای تهیه آش جو با رسپی خانگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله دوم؛ گوشت و پیاز را با هم تفت دهید

 

۲ عدد پیاز را خلالی خرد کنید و تفت دهید تا سبک و نرم شوند. گوشت شسته شده و درشت خرد شده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید. (اراکی‌های به این آش به جای گوشت گاهی سیرابی اضافه می‌کنند). می‌توانید گوشت گوسفندی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

این مقاله را هم بخوانید» طرز تهیه آش رشته مجلسی و نذری «

 

مرحله سوم؛ آش جو را بار بگذارید

 

بار گذاشتن آش جو

 

کمی که رنگ گوشت عوض شد، جو آبکش شده، نخود آبکش شده و ۱۰ لیوان آب گوشت یا همان استاک گوشت را به آش اضافه کنید. اگر استاک گوشت ندارید به جای آن ۱۰ لیوان آب جوش و یک عدد عصاره آماده گوشت بره به مواد اضافه کنید.

حتما بخوانید  5 طرز تهیه شیر بلال کبابی و آب پز با انواع سس و چاشنی

شعله گاز را زیاد کنید (آب باید روی مواد را کاملا بپوشاند، اگر این مقدار کم بود کمی دیگر اضافه کنید). وقتی محتویات داخل قابلمه به جوش آمد شعله را کم کنید تا مواد خوب بپزند. برای تهیه انواع عصاره مرغ و گوشت می‌توانید همین حالا خرید خود را به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش انجام دهید.

 

مرحله چهارم؛ لوبیا چیتی را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه آش جو خوشمزه خانگی یک ساعت که از زمان پخت گذشت، لوبیا چیتی را اضافه کنید. ۲ ساعت دیگر صبر کنید تا حبوبات خوب پخته شوند.

 

مرحله پنجم؛ برنج و عدس و سبزی را اضافه کنید

 

در یک ساعت پایانی پخت برنج و عدس را اضافه کنید. سبزی را هم ۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت آش اضافه کنید. تمام مواد آش جو باید حسابی پخته و له شوند. می‌توانید برنج و سبزی آش را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله ششم؛ گوشت را ریش ریش کنید و تفت دهید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

وقتی که تمام مواد کاملا پخته و له شدند، تکه‌های گوشت را از آش بیرون بیاورید و ریش ریش کنید. در یک ماهیتابه مقداری روغن داغ کنید و زردچوبه و پودر تخم گشنیز را اضافه کنید و کمی تفت دهید و به آش اضافه کنید. می‌توانید روغن سرخ کردنی و زردچوبه را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله هفتم؛ گوشت ریش ریش را به آش اضافه کنید

 

گوشت ریش ریش را دوباره به آش جو اضافه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز آش کمی دیگر جا بیفتد. برای این‌که آش جو غلیظ‌تر شود و کش بیاید می‌توانید گوشت را با گوشتکوب له کنید و به آش اضافه کنید.

 

مرحله هشتم؛ کشک را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه آش جو مجلسی کشک را هم با کمی آب رقیق کنید و به آش اضافه کنید. نمک و فلفل آش را اندازه کنید. آش جو خوشمزه یک غذای خوشمزه با کشک است پس در اضافه کردن کشک دست و دلباز باشید. شما می‌توانید نمک، پودر فلفل و کشک را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله نهم؛ پیاز داغ و سیر داغ آماده کنید

 

در آخرین مرحله از درست کردن آش جو مجلسی جا افتاده و سنتی خوشمزه باید پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ را جداگانه سرخ کنید و موقع سرو آش به آن اضافه و آش را با آن‌ها تزیین کنید. می‌توانید پیاز داغ و نعنا خشک آماده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

طرز تهیه آش جو پرک

 

طرز تهیه آش جو پرک

 

اگر به هر دلیلی به جو دسترسی ندارید و یا دوست دارید یک آش جو فوری درست کنید، می‌توانید از جو پرک در آش استفاده کنید. برای تهیه این آش ابتدا باید سیر و پیاز را همراه با گوشت سرخ کنید. سپس آب گوشت،برنج، حبوبات خیسانده شده و سبزی آش را اضافه کنید.

زمانی که گوشت پخته شد، آن را از قابلمه بردارید و کاملاً له کنید. حال مقداری جو پرک به آش اضافه کنید و صبر کنید تا آش کمی جا بیفتد. در ۱۵ دقیقه نهایی کشک و نعنا داغ را اضافه کنید و سپس از طعم لذیذ این آش لذت ببرید.

 

نکات مهم خوشمزه شدن آش جو

 

طرز تهیه آش جو نذری

 

  • برای درست کردن آش جو از سبزی خشک هم می‌توانید استفاده کنید.

 

  • برای پخت آش جو از آب جوش هم می‌توانید استفاده کنید اما استفاده از آب گوشت یا استاک (آب قلم) طعم آش را لذیذتر و قوت آش را بیشتر کنید.

 

  • برای درست کردن استاک یا همان آب قلم، قلم گوساله را با یک عدد پیاز، یک یا دو شاخه کرفس، یک عدد هویج و یک یا دو ساقه جعفری، یک یا دو عدد برگ بو و مقداری فلفل سیاه تازه بپزید. قبل از پختن قلم، خوب آن را بشورید و کمی در روغن و پیاز تفت دهید و سپس در آب به مدت ۷ الی ۸ ساعت بپزید. بعد از پایان پخت چربی جمع شده روی استاک را بگیرید و در صورتی که استاک بیشتر از مقدار نیازتان است بعد از سرد شدن فریز کنید. استاک مرغ را هم به همین ترتیب می‌توانید بپزید.
حتما بخوانید  طرز تهیه کروسان لوتوس با کرم لوتوس به روش قنادی با طعم عالی

 

  • بهتر است سبزی آش را خیلی ریز و بیش از حد ساطوری خرد نکنید.

 

  • آش جو را بدون گوشت و سیرابی هم به همین صورت می‌پزند.

 

  • اگر می‌خواهید به جای گوشت از سیرابی برای پخت آش جو استفاده کنید، ابتدا سیرابی را خوب تمیز کنید و بشورید و خرد کنید و جداگانه با پیاز آب پز کنید. سپس در اواسط پخت آش به آن اضافه کنید.

 

  • هر زمان که احساس کردید آش بیش از اندازه غلیظ شده و آب آن کم است، می توانید مقداری آب به آش اضافه کنید و آن را هم بزنید. تنها موضوعی که باید توجه کنید این است که از آب جوش استفاده کنید و آب را کم کم به آش اضافه کنید تا آش جو آبکی نشود.

 

آش جو با برنج و عدس

 

  • برای درست کردن آش جو، کشک را درست در نیم ساعت پایانی پخت به آش اضافه کنید و مرتب آن را هم بزنید تا کاملاً جا بیفتد.

 

  • جو خواص زیادی برای بدن دارد و به کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک زیادی می کند.

 

  • برای اینکه آش جو خوشمزه‌تر شود، بهتر است آن را با شعله ملایم روی گاز قرار دهید تا درست جا بیفتد و لعاب دار شود.

 

  • در طرز تهیه آش جو هر چقدر مقدار گشنیز آش بیشتر باشد، طعم آش لذیذتر خواهد شد.

 

  • رنگ آش جو نسبت به سایر انواع آش کمی روشن‌تر است. برخی افراد به آش جو مقداری رب گوجه تفت داده شده نیز اضافه می‌کنند.

 

  • برای اینکه آش جو لعاب بیشتری بدهد و خوش رنگ‌تر شود، می‌توانید مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید. سپس دو قاشق آرد سفید را با مقداری زعفران آب شده تفت دهید و به آش اضافه کنید. می‌توانید زعفران و آرد مورد نیاز برای تهیه طرز تهیه آش جو لعاب‌دار را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

  • برای تزیین آش جو می‌توانید به جای کشک، از مقداری ماست چکیده و کمی زعفران آب شده نیز استفاده کنید.

 

  • به طور معمول آش جو نباید حالت آبکی داشته باشد. هر چقدر که لعاب این آش بیشتر باشد و کشدارتر شود، آش شما خوشمزه‌تر خواهد شد.

 

  • برای اینکه آش جو شما لعاب‌دار شود، بهتر است ابتدا جو را برای ۲ تا ۳ ساعت بپزید. بعد از اینکه جو لعاب‌دار شد، سایر حبوبات را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

 

تهیه آش جو با کشک

 

  • برای چشیدن مقدار نمک آش جو بهتر است نمک آش را بعد از اضافه کردن کشک و عصاره بره آماده امتحان کنید تا آش شور نشود. اگر نمک آش اندازه بود دیگر نمک اضافه نکنید.

 

  • بسیاری از افراد آش جو را بدون گوشت می‌‌پزند، شما نیز در صورت تمایل می‌توانید آش جو را بدون گوشت آماده کنید.

 

  • اضافه کردن مقداری جو پرک در مرحله پایانی پخت آش جو موجب لعاب‌دار شدن آش می‌شود.

 

  • هیچ گاه نمک را در زمان پخت گوشت به آش اضافه نکنید؛ این کار موجب می‌شود گوشت سفت شود.

 

  • برای از بین بردن نفخ حبوبات بهتر است حداقل ۶ ساعت آن‌ها را در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین روش لعاب‌دار کردن آش جو مجلسی چیست؟

 

برای اینکه آش جوی شما لعاب‌دار شود، بهتر است ابتدا جو را برای ۲ تا ۳ ساعت بپزید. بعد از اینکه جو لعاب‌دار شد، سایر حبوبات را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

 

در طرز تهیه آش جو چه زمانی باید کشک را اضافه کنید؟

 

برای درست کردن آش جو، کشک را درست در نیم ساعت پایانی پخت به آش اضافه کنید و مرتب آن را هم بزنید تا کاملاً جا بیفتد.

 

بهترین روش برای تزیین آش جو خوشمزه و مخصوص چیست؟

 

برای تزیین آش جو اجازه دهید سطح آش کمی سرد شود تا تزئینات روی آش پخش نشود. برای سرخ کردن نعنا بهتر است از روغن جامد استفاده کنید تا بهتر روی آش قرار بگیرد. به منظور زیباتر شدن کشک مقداری از آن را با زعفران ترکیب کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک