طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)

طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)


1 آذر 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ارده پلو خوزستانی (آش ارده)

اگر برای اولین بار نام آش ارده خوزستانی را بشنوید، ممکن است تصور کنید که نوعی آش مخصوص است که با ارده تهیه می‌شود. اما آش ارده یا پیلا ارده نام  یک پلوی خوشمزه خوزستانی و البته دزفولی است که از ترکیب ارده و ماش و برنج تهیه می‌شود و در واقع یک نوع برنج مخلوط یا قاطی پلو و جزو انواع پلو مخلوط مجلسی است. این غذای زمستانی ایرانی به دلیل طبع گرم و طعم لذیذی که دارد، از سردی بدن جلوگیری می‌کند و به دلیل وجود ارده کنجد خواص زیادی دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید طرز تهیه ارده پلو خوزستانی را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه ارده پلو دزفولی

 

طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت آش ارده دزفولی: ۲ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه آش ارده دزفولی (۵ نفر)

 

  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ماش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ارده تیره رنگ: به مقدار دلخواه
  • نمک: مقداری (کمتر از حالت معمول)

 

مراحل طرز تهیه ماش پلو با ارده به روش جنوبی

 

برای طرز تهیه پلو ارده دزفولی، به عنوان یک غذای جنوبی مقوی، باید برنج را با ماش بپزید و در آخر ارده را به آن بیفزایید. می‌توانید شیره یا ارده را در کنار غذا سرو کنید یا روی آن بریزید و با هم ترکیب کنید. برای درست کردن این برنج خوشمزه و مقوی برای زمستان، مراحل زیر را دنبال کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسپرینگ رول میگو با سبزیجات متنوع به روش چینی ها

 

مرحله اول: برنج و ماش را در آب جوش بجوشانید

 

طرز تهیه ماش پلو با ارده دزفولی

 

برای طرز تهیه ارده پلو مخلوط و خوشمزه خوزستانی ابتدا باید ماش چند ساعت بخیسانید تا نفخ ماش گرفته شود. سپس ماش را با کمی آب روی شعله قرار دهید تا پخته شود. یک قابلمه آب جوش روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوشید، برنج را که از قبل برای چند ساعت خیسانده بودید، داخل آب جوش بریزید.

 

مرحله دوم: برنج ارده پلو را دم کنید

 

طرز تهیه ارده پلو خوزستانی

 

بعد از اینکه برنج کمی جوش خورد، صبر کنید تا قد بکشد و آماده آبکش شود. سپس برنج را آبکش کنید. در این مرحله از طرز تهیه ارده پلو خوزستانی باید برنج و ماش را با هم ترکیب کنید و داخل قابلمه بریزید تا مانند معمول دم بکشد. بعد از آماده شدن پلو ماش برنج را داخل یک دیس یا سینی بزرگ خالی کنید.

 

مرحله سوم: ارده را روی پلو ماش بریزید

 

بعد از این که بخار پلو ماش کمی خارج شد، مقداری ارده روی برنج بریزید و با چنگال به آرامی هم بزنید. از آنجایی که ارده چرب است، لازم نیست موقع پخت برنج به آن روغن اضافه کنید. به طور معمول این غذای زمستانی ایرانی که به آن آش ارده خوزستانی می‌گویند، با شیره خرما سرو می‌شود. معمولاً شیره خرما را داخل یک کاسه می‌ریزند و هر فرد به اندازه‌ای که دوست دارد، شیره به برنج خود اضافه می‌کند.

 

نکات و فوت و فن‌هایی که باید در مورد طرز تهیه ماش ارده پلو بدانید

 

طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی؛ غذای روزهای سرد زمستان

 

*ارده کنجد مهم‌ترین طعم‌دهنده در آش ارده خوزستانی است و از همین رو افرادی که عطر و طعم ارده را دوست ندارند، ممکن است چندان از مزه این غذا لذت نبرند.

 

*برخی افراد در زمان طرز تهیه ارده پلو مثل عدس پلو لا به ‌لای برنج از خرما استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید برای لذیذتر شدن طعم ارده پلو هسته خرما را جدا کنید و زمان دم کشیدن برنج خرما را با آن ترکیب کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کله گنجشکی مرحله به مرحله و جزییات کامل پخت

 

*به طور معمول برای طرز تهیه ارده پلو از ارده تیره و کنجد بو داده استفاده می‌شود. ارده‌ای که رنگ روشنی دارد، معمولاً بو نداده است و برای این غذا چندان مناسب نیست.

 

*اگر از طعم شیره خرما برای این غذا خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از خرمای میکس شده یا سیلون (شیره خرما) استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که برنج شما همانند زمانی که شیره خرما را به آن اضافه می‌کنید، حالتی شل و آبکی پیدا نکند و از طرفی طعم آن نیز خوشمزه‌تر شود.

 

*به طور معمول آش ارده خوزستان را همراه با سبزی خوردن تازه و تربچه سرو می‌کنند.

 

*معمولاً مردم خوزستان و دزفول این غذا را بعد از باران و برای گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می‌کنند و خوردن آن در فصول گرم سال به خاطر طبع گرمی که دارد، چندان توصیه نمی‌شود.

 

*در برخی دستورالعمل‌ها از شیره خرما و در برخی دیگر از خود خرما برای طرز تهیه آش ارده اهوازی استفاده می‌‌شود. می‌توانید هسته‌های خرما را بگیرید و در هنگام دم کردن برنج، خرماها را لابه‌لای برنج قرار دهید تا نرم شود.

 

سوالات متداول

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

آش ارده یا ارده پلو غذای کدام شهر است

 

آش ارده یا ارده پلو غذای کدام شهر است؟

 

آش ارده نام غذایی خوزستانی و در اصل دزفولی است که از ترکیب ارده و ماش و برنج تهیه می‌شود. در واقع یک نوع برنج مخلوط یا قاطی پلو است. این غذای زمستانی ایرانی به دلیل طبع گرم و طعم لذیذی که دارد، از سردی بدن جلوگیری می‌کند و به دلیل وجود ارده در آن، خواص زیادی برای سلامت بدن دارد.

 

چه کار کنیم که آش ارده شفته و وارفته نشود؟

 

برای جلوگیری از وارفتن ارده پلو، برنج و ماش را به صورت آبکش درست کنید. همچنین در هنگام اضافه کردن ارده، آن را روی برنج نریزید و در یک کاسه شیره و ارده را کنار برنج قرار دهید تا هر فرد به اندازه دلخواه و نیاز خود، آن را به غذای خود اضافه کند.

 

کالابرگ الکترونیک