طرز تهیه املت چینی؛ غذایی ساده اما مقوی و خوشمزه و لذیذ

طرز تهیه املت چینی؛ غذایی ساده اما مقوی و خوشمزه و لذیذ


17 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه املت چینی؛ غذایی ساده اما مقوی و خوشمزه و لذیذ

املت چینی یکی از صبحانه های خوشمزه‌ است که بیشتر باب میل کسانی‌ست که طرفدار غذاهای تند هستند. یکی از ویژگی‌های املت چینی داشتن طعم‌های مختلف ادویه و در عین حال سبزیجات تازه است. یک غذا با تخم مرغ ساده و سریع که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید آن را آماده کنید و یک وعده غذایی کامل خود را با آن پر کنید. علی‌رغم اینکه اکثر ایرانی‌ها املت را غذایی با ترکیب تخم مرغ و گوجه فرنگی و رب گوجه می‌شناسند اما این خوراکی در کشورهای مختلف با روش‌های مختلفی پخته می‌شود. برخی آن را با ادویه‌های بسیار تند و سسس خامه و برخی با قارچ و لوبیا سرو می‌کنند. طرز تهیه املت چینی را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

 

وقتی از املت چینی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

 

طرز تهیه املت چینی؛ غذایی ساده اما مقوی و خوشمزه و لذیذ

 

در برخی از کشورها حتی در طبخ املت تنها از زرده آن استفاده می‌شود. آن‌ها معتقدند سفیده تخم مرغ طعم املت را تغییر داده و از طعم اصیل اصلی آن دور می‌کند. این درحالیست که در بعضی از کشورها برای تهیه املت تاکید بر آن است که سفیده و زرده تخم‌مرغ را پیش از ریختن در داخل ماهی‌تابه باید آنقدر هم زد که حالتی کف مانند به خود بگیرد تا در زمان پختن در ماهی‌تابه املت به شکل پفکی و اسفنجی درآید. اما درمقابل بعضی پفکی شدن املت را نقطه ضعف در تهیه املت می‌دانند و معتقدند املت باید نیم‌پز باشد.

 

سلیقه‌های غذایی در مناطق مختلف متفاوت است. چینی‌ها تمایل زیادی به تند کردن املت دارند و معمولا در املت‌های خود از سبزیجات تازه و نیم‌پز و حتی خام استفاده می‌کنند. در املت چینی هم لوبیای سبز که یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده آن است،  فقط در مدت زمان کوتاهی در آب جوش قرار می‌گیرد و بلافاصله با آب سرد شسته می‌شود تا بوی تند آن گرفته شود. چینی‌ها از لوبیا سبز معادل همان گوجه فرنگی در املت مرسوم ما ایرانی‌ها استفاده می‌کنند.

 

طرز تهیه املت چینی

 

طرز تهیه املت چینی؛ غذایی ساده اما مقوی و خوشمزه و لذیذ

 

مواد لازم

 

لوبیا سبز: ۵۰ گرم

جوانه گندم: ۵۰ گرم

پیاز سبز، خرد شده: ۱ عدد

فلفل چیلی قرمز: ۱ عدد

زنجبیل تازه: ۱ تکه

سیر: ۱ حبه

تخم‌مرغ: ۴ عدد

روغن به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

ابتدا لوبیا سبز را به دلخواه خود در هر سایزی که برایتان جذابیت بیشتری دارد خرد کنید، لوبیا سبزها را در داخل یک ظرف بریزید و روی آن آب جوش بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا لوبیا سبزها کمی در گرما حالت نیم پز به خود بگیرند. مدت زمان چهار تا پنج دقیقه برای این کار کافیست. بعد روی ظرف، آب سرد ریخته و لوبیاها را با آب سرد آبکشی کنید.

 

مرحله دوم

 

لوبیا سبز، جوانه‌های گندم و پیاز خردشده را به همراه کمی فلفل  قرمز چیلی خرد شده داخل یک ظرف ریخته و با هم مخلوط کنید.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه املت چینی؛ غذایی ساده اما مقوی و خوشمزه و لذیذ

 

اگر زنجبیل تازه دارید، حتما از زنجبیل تازه در تهیه املت چینی استفاده کنید. زنجبیل تازه را رنده کنید. سیر خام را هم له کنید و با یک قاشق آب داغ در ظرفی جدا با هم مخلوط کنید. اگر زنجبیل تازه در دسترستان نیست می‌توانید از پودر زنجبیل هم استفاده کنید .فقط دقت داشته باشید میزان زنجبیل را باید با توجه به مزاجتان تنظیم کنید. معمولا طعم تند زنجبیل در املت چینی جزو طعم‌های غالب محسوب می‌شود. بنابراین اگر از پودر زنجبیل استفاده می‌کنید خیلی نگران زیاد شدن میزان استفاده از آن نباشید.

 

مرحله چهارم

 

تخم‌مرغ‌ها را با دو قاشق غذاخوری آب سرد در کاسه‌ای هم بزنید و به آن فلفل سیاه اضافه کنید. حالا مایه اصلی املت چینی شما آماده است.

 

مرحله پنجم

 

ماهی‌تابه‌ را روی شعله گذاشته و کمی روغن بریزید.

نصف مخلوط تخم‌مرغ را درون ماهی‌تابه ریخته و صبر کنید تا کمی تخم‌مرغ خودش را گرفته و سفت شود.

مخلوط تخم مرغ که پخته شد، آن را کنار گذاشته و با نیم دیگری از مخلوط دوباره همین روند را انجام دهید. این میزان مخلوط تخم مرغ  برای پخت دو عدد املت چینی تهیه شده است.

 

مرحله ششم

 

مخلوط لوبیا سبز را که از قبل آماده کرده‌اید در وسط هر مخلوط تخم‌مرغ پخته شده قرار دهید و مخلوط تخم‌مرغ پخته شد را از وسط تا کنید.

بهتر است کمتر از یک دقیقه املت خود را روی شعله گذاشته تا کمی تردتر و خوشمزه‌تر شود.

 

مرحله آخر

 

سسی که با سیر و زنجبیل درست کرده‌اید را روی املت بریزید و آن را برش بزنید.

حالا املت تند چینی شما که طرز تهیه آن نسبتا آسان هم بود، آماده سرو است؛ املتی با طعم تند زنجبیل و فلفل.

 

کالابرگ الکترونیک