طرز تهیه خورش شمالی نارنج آبی با مرغ و گردو

طرز تهیه خورش شمالی نارنج آبی با مرغ و گردو


13 آذر 1397 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش شمالی نارنج آبی با مرغ و گردو؛خورش ساده و خوشمزه زمستانی

پاییز و زمستان فصل برداشت نارنج است. خواص بی‌نظیر نارنج برای سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست، از دفع سنگ کلیه گرفته تا درمان عفونت گلو و گلو درد و کاهش فشار خون و کلسترول. «خورش نارنج آبی با مرغ» یکی از خورش‌های قدیمی و بومی منطقه مازندران و به خصوص در مناطقی مثل تنکابن، کجور و کلاردشت است که همزمان با فصل برداشت نارنج بازار پخت این خورش هم حسابی رونق پیدا می‌کند. این خورش که ظاهری شبیه خورش فسنجان دارد به خاطر وجود گردو در ترکیب آن غذایی لذیذ برای روزهای سرد زمستان است. طرز تهیه خورش نارنج آبی با مرغ و گردو را در مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای ۵ نفر

 

مواد لازم برای خورش نارنج آبی

 

سیر تازه: ۲ بوته

گردو سابیده شده: ۳ قاشق غذاخوری

آرد برنج: ۱ قاشق چایخوری

نارنج: ۵ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

گوشت سینه مرغ: ۵۰۰ گرم

روغن مایع: به میزان لازم

آب: ۳ لیوان

 

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۱:۳۰ ساعت

 

طرز تهیه خورش نارنج آبی با مرغ و گردو

 

طرز تهیه خورش نارنج آبی با مرغ

 

راز خوشمزه شدن این خورش با مرغ ابتدا سیرها را رنده کنید. در یک ماهیتابه ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید و روی شعله ملایم گاز گرم کنید. سپس سیرهای رنده شده را به روغن گرم شده اضافه کنید و کمی تفت دهید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را هم به میزان دلخواه اضافه کنید و باز هم تفت دهید. حالا آرد برنج و گردو سابیده شده یا آسیاب شده را به سیرهای در حال تفت اضافه کنید.

سیر، گردو و آرد برنج را کمی تفت دهید و سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید. گوشت سینه مرغ را بعد از شستن به قطعات متوسط تکه تکه کنید و در قابلمه با کمی روغن تفت دهید. به محض این‌که رنگ گوشت مرغ تغییر کرد و سفید شد مخلوط سیر، گردو و آرد برنج را به آن اضافه کنید و تمام مواد را با هم مقداری تفت دهید.

در مرحله بعد ۳ لیوان آب به مخلوط فوق اضافه کنید و اجازه دهید خورش به مدت ۱ ساعت روی شعله ملایم گاز بپزد. حین پخت خورش درب قابلمه را کمی نیمه باز بگذارید تا گردو باعث سر رفتن خورش نشود.

در فاصله پختن خورش، نارنج‌ها را به دو نیم تقسیم کنید، هسته نارنج‌ها را جدا کنید و سپس آب بگیرید. در این مرحله باید یک کار جالب انجام دهید. یک کفگیر آهنی که در زبان محلی اهالی مازندران به آن «آهن کچه» می‌گویند را باید روی شعله گاز داغ کنید. کفگیر باید حسابی داغ و گداخته و قرمز شود. حالا کفگیر آهنی گداخته شده را در چندین مرحله در آب نارنج فرو کنید و درآورید. چند بار این کار را انجام دهید تا آب نارنج به رنگ آبی مایل به بنفش درآید.

حالا آب نارنج آبی مایل به بنفش را در خورش در حال پخت بریزید و اجازه دهید تا خورش نارنج آبی با گوشت مرغ حسابی بپزد و جا بیفتد و گردوها به روغن بیفتند. خورش نارنج آبی با گوشت مرغ را با پلو سفید و سبزی خوردن یا چاشنی مورد علاقه‌شان میل می‌کنند.

 

نکات مهم آشپزی خورش نارنج آبی با مرغ و گردو

 

*خورش نارنج آبی را با گوشت گوسفند یا گوساله و حتی با دل و جگر مرغ هم طبخ می‌کنند. در صورت درست کردن این خورش با گوشت گوسفند یا گوساله مدت زمان پخت آن ۲ ساعت است.

*اگر گوشت سینه مرغ دوست ندارید می‌توانید از ران مرغ استفاده کنید. در صورت تمایل گوشت بوقلمون هم طعم این خورش را لذیذ و خواستنی می‌کند.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید:

 

کالابرگ الکترونیک