طرز تهیه دمنوش زرشک به ۲ روش با زرشک خشک و تازه

طرز تهیه دمنوش زرشک به ۲ روش با زرشک خشک و تازه


10 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دمنوش زرشک به 2 روش؛ خواص آن برای لاغری، دیابت، فشار خون و ...

دمنوش زرشک یکی از خوشمزه‌ترین و پرخاصیت‌ترین انواع نوشیدنی‌ گرم است که طرز تهیه آن با دمنوش‌های معمولی چندان تفاوتی ندارد. دمنوش زرشک که همانند چای ترش طعم نسبتاً ترشی دارد، معمولاً با انواع زرشک‌های خشک و تازه به سادگی و ظرف مدت زمان نهایتاً نیم ساعت آماده می‌شود. این دمنوش خواص زیادی دارد و یکی از از تاثیرگذارترین نوشیدنی‌ها در پیشگیری از سرماخوردگی است. در این مقاله از مجله کوروش طرز تهیه دمنوش زرشک به ۲ روش را آموزش می‌دهیم.

 

 

طرز تهیه دمنوش زرشک

 

طرز تهیه دمنوش زرشک و خواص آن برای لاغری، دیابت، فشار خون و ...

 

مواد لازم

 

آب جوش: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زرشک: ۴ قاشق غذاخوری

نبات، عسل، دارچین: در صورت تمایل به میزان لازم

 

مراحل تهیه دمنوش زرشک

 

طرز تهیه دمنوش زرشک و خواص آن برای لاغری، دیابت، فشار خون و ...

 

مرحله اول

 

در مرحله اول از طرز تهیه دمنوش زرشک، پس از شستن زرشک‌ها، آن‌ها را در داخل قوری بریزید. به ازای هر یک قاشق زرشک یک لیوان آب جوش به قوری اضافه کنید.

 

مرحله دوم

 

در این مرحله می‌توانید از انواع عسل، نبات و یا حتی چوب یا پودر دارچین استفاده کنید. درصورت ترجیح به شیرین شدن دمنوش کمی عسل به میزان دلخواه و یا چند تکه نبات به داخل قوری اضافه کنید. اگر دمنوش را به صورت ترش ترجیح می‎دهید، نیازی به اضافه کردن این مواد نیست.

۲۰ دقیقه زمان بدهید تا دمنوش در قوری دم بکشد. برخی در تهیه دمنوش زرشک، دمنوش ازعناب هم استفاده می‌کنند. اگر ترجیح می‌دهید در دمنوش از عناب هم استفاده کنید، لازم است تا به ازای هر یک لیوان دو عدد عناب در داخل قوری بریزید. پس از آن ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا دمنوش زرشک دم بکشد.

حتما بخوانید  35 خواص پسته خام و عوارض آن + طبع، مصلح و بهترین زمان مصرف

 

ترکیب دمنوش زرشک با چای ترش و طرز تهیه آن

 

طرز تهیه دمنوش زرشک و خواص آن برای لاغری، دیابت، فشار خون و ...

 

یکی از دمنوش‌های شگفت انگیز ترکیبی از دمنوش زرشک و چای ترش است. طرز تهیه این دمنوش بسیار ساده است. تنها کافیست تا هنگام درست کردن دمنوش زرشک پس از اضافه کردن آب جوش، معادل یک قاشق چای‌خوری چای ترش به ازای هر یک لیوان آب به داخل قوری اضافه کنید. زرشک  وچای ترش ۲۰ دقیقه زمان لازم دارند تا در قوری دم بکشند.

 

خواص و فواید دمنوش زرشک

 

طرز تهیه دمنوش زرشک و خواص آن برای لاغری، دیابت، فشار خون و ...

 

در دیدگاه طب سنتی زرشک طبیعتی سرد و خشک دارد. معمولاً آن را با مواد غذایی با طبع گرم، سرو می‌کنند. موادی چون زعفران، دارچین و یا خلال پسته و خلال بادام تا کمی طبع آن معتدل شود. زرشک منبع غنی از ویتامین B است. همین موضوع باعث می‌شود تا دمنوش زرشک طرفداران فراوانی در فصل سرما داشته باشد. آب زرشک و یا دمنوش زرشک دارای ترکیب مفیدی به نام بربامین است.

 

این ترکیب در سلامتی قلب بسیار تاثیرگذار است. دمنوش زرشک برای تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از احتمال سکته قلبی بسیار توصیه می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده مواد موجود در زرشک باعث حمله به ساختار سلولی باکتری‌ها می‌شوند و باکتری‌های موجود در بدن را از بین می‌برند. مصرف زرشک برای کسانی که کبد چرب دارند توصیه می‌شود. طرز تهیه دمنوش زرشک بسیار ساده است و خاصیت آن بسیارزیاد. دمنوش زرشک باعث کاهش حرارت کبد می‌شود.همچنین می‌توان از دیگر خواص دمنوش زرشک به رفع مشکلات پوستی مانند جوش‌های صورت و چین و چروک پوست صورت اشاره کرد.

حتما بخوانید  معرفی و بررسی خواص انواع فلفل و کاربرد آن ها در آشپزی و پزشکی

 

معمولا به افرادی که دچار اگزمای شدید هستند، توصیه می‌شود که زرشک را در رژیم غذایی خود قرار دهند. همچنین برای کسانی که به دنبال لاغری هستند، مصرف زرشک توصیه می‌شود. چرا که زرشک یکی از بهترین میوه‌هایی است که باعث کاهش وزن می‌شود و سوخت ساز بدن را بالا می‌برد.

 

زرشک در کنترل قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت بسیار موثر است. مواد موجود در زرشک باعث کاهش قند خون می‌شوند . توصیه‌های پزشکان برای کسانی که در معرض  خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، استفاده از دمنوش زرشک است. پزشکان توصیه می‌کنند بیماران دیابتی، آب زرشک و دمنوش زرشک را به صورت دائم در رژیم غذایی خود قرار دهند. زرشک یک راهکار طبیعی برای کاهش سطح قند خون در این بیماران است. زرشک علاوه بر کاهش سطح قند خون، در کنترل میزان کلسترول خون نیز تاثیرگذار است. این ماده غذایی یک سم‌زدای مفید برای بدن است.

 

کالابرگ الکترونیک