طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز به ۲ روش ساده و شکلاتی

طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز به ۲ روش ساده و شکلاتی


15 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی نوقای تبریز به 2 روش ساده و شکلاتی

شیرینی نوقا مثل شیرینی باقلوا یک شیرینی اصالتا ترکی است. شاید در نگاه اول نوقا را با گز اصفهان اشتباه بگیرید. نوقا که به آن «لوکا» هم گفته می‌شود، برخلاف گز که بافت خشکی دارد، حالت نرمی دارد و کش می‌آید. همچنین نوقا بین دو تکه نان میکادو قرار می‌گیرد و  گاهی هم از میوه‌های استوایی در طرز تهیه شیرینی نوقا استفاده می‌شود. در این مطلب از سرویس آشپزی، طرز تهیه شیرینی نوقا ساده و شکلاتی، سوغات محبوب تبریز و شیرینی عید ارومیه را برای شما آماده کرده‌ایم. شما می‌توانید با یاد گرفتن فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی نوقا خانگی یا همان شیرینی لوکای تبریزی، انواع مختلف نوقا پسته و نوقای گردویی و … را در منزل درست کنید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز

 

طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز ساده و شکلاتی، سوغات پرطرفدار تبریز

 

  • مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

  • مدت زمان پخت نوقا: ۴۵ دقیقه

  • میزان کالری یک عدد نوقای گردویی: ۴۵ کالری

 

مواد لازم برای طرز تهیه نوقای ساده

 

شکر: ۴۵۰ گرم

عسل یا شیره انگور: ۱۲۵ گرم

وانیل: ۱/۸ قاشق چایخوری

سفیده تخم‌مرغ: ۲ عدد

مغز فندوق و پسته: ۲۵۰ گرم

گلوکز مایع: ۲۵۰ میلی‌لیتر

کره: ۷۵ گرم

نان میکادو: ۲ ورق

 

مراحل طرز تهیه نوقای ساده با مغز پسته

 

طرز تهیه شیرینی نوقا پسته

 

شیرینی نوقا بدون گلوکز هم تهیه می‌شود. این دستور طرز تهیه نوقا با گلوکز است. انواع مختلف نوقا را می‌توانید با مغزهای مختلف درست کنید. نوقای گردو از جمله محبوب‌ترین انواع نوقا است که شبیه دستور تهیه نوقای پسته است. در ادامه مرحله به مرحله با طرز تهیه لوکای تبریز با مغز پسته همراه باشید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سس هزار جزیره به 2 روش با طعم کارخانه ای

 

 

مرحله اول: شکر، شیره و گلوکز روی حرارت بگذارید

 

برای درست کردن نوقا ساده، در یک ظرف مناسب، شکر، گلوکز مایع، عسل یا شیره انگور (هر کدام در دسترس دارید) را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. مواد را به هم بزنید تا شکر حل شود. اجازه دهید مواد حدود ۵ دقیقه با هم بجوشند.

 

قالب شیرینی را آماده کنید. برای این کار، قالب را با کمی روغن مایع یا کره چرب کنید. یک ورق نان شیرینی میکادو را در قالبتان بگذارید. بهتر است نان به طور کامل در قالب قرار گیرد و تمام سطح قالب را بپوشاند. قالب را کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: سفیده تخم مرغ را با همزن بزنید

 

سفیده تخم‌ مرغ را در یک ظرف مناسب بریزید و با همزن به خوبی مخلوط کنید تا فرم بگیرد. اگر دماسنج دارید، دمای آن را اندازه بگیرید و مطمئن شوید روی ۱۳۰ درجه قرار می‌گیرد. اگر دماسنج ندارید، یک قطره از موادی را که با هم ترکیب کرده‌اید، در یک کاسه آب سرد بریزید اگر به سرعت فرم گلوله‌ای گرفت و شکننده شد، مایه شیرینی نوقا آماده است.

 

مرحله سوم: مواد حرارت داده شده را به تخم مرغ اضافه کنید

 

قابلمه را از روی حرارت بردارید و قبل از اینکه سرد شود، مواد را به آرامی به سفیده تخم مرغ اضافه کنید. همزمان که در حال اضافه کردن شکر و شیره به سفیده تخم مرغ هستید، با همزن مواد را به هم بزنید. این کار را با همزن انجام دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که شیره کاملا با سفیده تخم مرغ مخلوط و جذب آن شود.

 

مرحله چهارم: کره و مغزها را به مایه نوقای ساده اضافه کنید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بعد از مخلوط شدن مواد با هم، کره را اضافه کنید. کره را می‌توانید به روش بن ماری (حرارت غیر مستقیم) ذوب کنید یا اینکه از قبل، آن را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. حالا نوبت به اضافه کردن مغزهاست. به موادی که تا اینجا در قابلمه آماده و مخلوط کرده‌اید، فندق، پسته، بادام هندی، گردو یا مغز هر دانه‌ای را که دوست دارید، اضافه کنید و کمی به هم بزنید و مخلوط کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 17 دسر با ماست خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزش تهیه

 

مرحله پنجم: شیرینی نوقا تبریزی را برش بزنید

 

کادرک را چرب کنید و با سرعت بالا، مایه شیرینی نوقا را در قالب بریزید و پهن کنید. نان میکادو دوم را روی مواد داخل قالب بگذارید و فشار دهید تا به مواد بچسبد. قالب را در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید خنک شود. سپس قالب شیرینی را به مدت ۵ الی ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا نوقا سفت شود. بعد از سرد و سفت شدن، نوقا را با کاردک یا قیچی، به شکل دلخواه برش بزنید و میل کنید.

 

 

طرز تهیه شیرینی نوقا شکلاتی

 

طرز تهیه شیرینی نوقا شکلاتی

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

در طرز تهیه نوقای شکلاتی، علاوه بر مواد لازم در طرز تهیه شیرینی نوقا، از ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی پودر کاکائو نیز استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید نوقا شکلاتی داشته باشید، کاکائو یا شکلات را به همراه مواد دیگر در قابلمه بریزید و حرارت دهید.

 

اضافه کردن شکلات یا کاکائو باید قبل از برداشته شدن ظرف از روی حرارت باشد. بقیه مراحل را مانند طرز تهیه شیرینی نوقا ساده که در بالا آورده شد، دنبال کنید.

 

طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز ساده و شکلاتی، سوغات پرطرفدار تبریز

 

*در طرز تهیه شیرینی نوقای تبریز، بهتر است از همزن کاسه‌ای استفاده کنید تا تسلط و سرعت عمل بیشتری داشته باشید.

 

*در طرز تهیه نوقا گردویی، به جای دیگر مغزها، فقط از گردو استفاده می‌شود. همچنین در طرز تهیه نوقا پسته‌ای از پسته به جای گردو استفاده می‌شود.

 

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز از چه مغزهایی استفاده می‌شود؟

 

برای درست کردن نوقا می‌توانید از انواع مغزهای دلخواه مثل فندق، پسته، بادام هندی و گردو استفاده کنید.

 

نوقا شیرینی کجاست؟

 

در اصل شیرینی نوقا را متعلق به شهر تبریز می‌دانند ولی در شهرهای ترک زبان مثل اردبیل و ارومیه هم به همان شکل درست می‌شود. این شیرینی به عنوان شیرینی عید نوروز هم استفاده می‌شود. معروف‌ترین شیرینی لوکا تبریز، نوقا گردویی است.

 

 

کالابرگ الکترونیک