۲ طرز تهیه نان خامه‌ای در فر و بدون فر مثل قنادی + فیلم آموزشی

۲ طرز تهیه نان خامه‌ای در فر و بدون فر مثل قنادی + فیلم آموزشی


23 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه نان خامه‌ای در فر و بدون فر مثل قنادی + فیلم آموزشی

نان خامه‌ای از آن‌دسته شیرینی‌هایی است که اغلب افراد ترجیح می‌دهند از قنادی‌های مشهور آن را تهیه کنند تا از طعم و مزه و کیفیتش مطمئن باشند. این در حالی است که شما به راحتی می‌توانید در خانه نون خامه‌ای یا به قول مشهدی‌ها نارنجک یا نارنجکی درست کنید. طرز تهیه نان خامه‌ای و نکات طلایی پف کردن نان خامه‌ای در مجله کوروش بخوانید. فیلم طرز تهیه نون خامه ای در فر را هم تماشا کنید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه نان خامه‌ای با لیوان فرانسوی در فر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ (هم دمای محیط) ۴ عدد
شکر ۱ قاشق غذاخوری
آرد گندم نول ( الک شده) ۱۲۵ گرم
بیکینگ پودر ۱/۸ قاشق چای‌خوری
آب ۲۰۰ گرم (معادل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
وانیل ۱/۸ قاشق مرباخوری
کره ۵۰ گرم
خامه (فرم گرفته) به مقدار لازم

 

نکته: اگر مواد نان خامه‌ای را با لیوان فرانسوی بخواهید اندازه بگیرید توجه داشته باشید که ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آرد معادل ۱۵۰ گرم است)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶۰ دقیقه

مدت زمان پخت نون خامه‌ای در فر: ۴۰ دقیقه

میزان کالری نان خامه‌ای: کالری ۱ عدد نان خامه‌ای کوچک با وزن ۴۰ تا ۶۰ گرم حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ کیلوکالری است.

مراحل طرز تهیه نون خامه‌ای (نارنجکی)

مراحل طرز تهیه نون خامه‌ای (نارنجک) + فیلم

 

در ادامه مراحل طرز تهیه نون خامه‌ای خانگی را دنبال کنید. یادتان باشد تخم مرغ‌ها باید هم دمای محیط باشند پس آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله اول: مواد خمیر نان خامه‌ای را ترکیب کنید

آب، کره و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز اجازه دهید کره آب شود و کمی به قل قل کردن بیفتد. وقتی کره یکی دو جوش ریز زد بلافاصله آرد الک شده را اضافه کنید. در همین حین خیلی سریع و تند مواد را هم بزنید تا آرد با سایر مواد ترکیب شده و مثل مایه حلوا خودش را بگیرد و کمی طلایی رنگ شود. هم زدن خمیر را برای ۱۰ دقیقه به صورت مداوم ادامه دهید تا جمع شود.

شما می‌توانید کره، شکر و آرد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نارنجکی باید مایه خمیری را یک طرف قابلمه جمع کنید. خمیر نان خامه‌ای نباید زیاد روی حرارت باشد. خمیر را از روی حرارت بردارید و آن را در یک بشقاب بریزید و آن را با کفگیر باز کنید تا خنک شود. خمیر که خنک شد در یک ظرف جداگانه چهار عدد تخم مرغ را که در دمای محیط کمی گرم شده‌اند و سردی یخچال را ندارند بشکنید و در چهار مرحله به مایه خمیری که سرد شده اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ژله با شیر (ژله سفید) مجلسی و لذیذ برای شب یلدا

می‌توانید تخم مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: وانیل و بیکینگ پودر را اضافه کنید

حین اضافه کردن تخم مرغ مرتب خمیر را با همزن برقی هم بزنید. وقتی که خمیر یکدست شد و کمی حالت چسبناک به خودش گرفت و نه خیلی سفت بود و نه خیلی شل و وارفته، وانیل و بیکینگ پودر را به خمیر اضافه کنید و ۳ دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا همه مواد به خوبی ترکیب شوند.

در صورت تمایل وانیل و بیکینگ پودر را به صورت اینترنتی و حضوری از افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: نان‌های نون خامه‌ای را در فر بپزید

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس خمیر آماده شده را در قیف ماسوره بریزید. داخل سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر را با فاصله از هم روی کاغذ روغنی پایپ کنید. با نوک انگشت خیس برجستگی خمیر روی شکوفه‌ها را صاف کنید که در اثر حرارت نسوزد.

بعد از ۱۰ دقیقه دمای فر را به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید. سینی نان‌ها را برای ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در فر قرار دهید تا پف کنند و به طور کامل بپزند.

مرحله پنجم: خامه را در نان‌ها بریزید

بعد از این که نان‌ها آماده شدند، آن‌ها را از فر خارج کنید. صبر کنید تا کمی خنک شوند. سپس برای آماده کردن نون خامه‌ای باید قسمت زیر نان‌ها را با یک چاقوی تیز برش دهید. سپس خامه فرم گرفته را در قیف پلاستیکی بریزید و داخل نان‌ها را با خامه پر کنید. بعد از آماده کردن همه نون خامه‌ای‌ها می‌توانید آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید و از طعم آن‌ها لذت ببرید.

بهتر است نان خامه‌ای را به مدت حداقل ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا سرد شوند و سپس میل کنید.

روش تهیه نان خامه ای بدون فر

برای پختن نان خامه‌ای بدون فر داخل یک قابلمه بزرگ یک سه پایه مخصوص مایکروفر یا یک قابلمه کوچک‌تر بگذارید تا قالبی که می‌خواهیم نان خامه‌ای‌ها را روی آن بچینیم از کف قابلمه فاصله داشته باشد. محیط قابلمه را باید مثل محیط فر گرم کنید به همین خاطر به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه قابلمه خالی را روی شعله متوسط گاز بگذارید و درب آن را کیپ و کامل ببندید تا داخل آن حسابی گرم شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه بطاطای عربی (بطاطا حره) | پیش غذای گیاهی و خوشمزه

در این فاصله کف یک سینی یا قالبی که را که در قابلمه جا شود با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر نان خامه‌ای را با قیف ماسوره به صورت شکوفه‌ای قالب بزنید. فاصله بین خمیرها نباید کم باشد چون خمیر پف می‌کند و باید جای کافی داشته باشد.

بعد از بیست الی بیست و پنج دقیقه قابلمه و سه پایه یا قابلمه کوچکتر داخل آن خوب گرم شده‌اند. حالا یک لحظه درب قابلمه را بردارید و قالب حاوی شکوفه‌های نان را داخل قابلمه و روی سه پایه یا قابلمه کوچک‌تر بگذارید. ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت متوسط و سپس به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه با حرارت ملایم شکوفه‌ها را بپزید تا سطح روی آن‌ها طلایی شود.

حین پختن شکوفه‌ها به هیچ وجه درب قابلمه را باز نکنید چون در این صورت پف نان می‌خوابد. بعد از این‌که ظرف شکوفه‌ها را از قابلمه بیرون آوردید ته آن‌ها را سریع سوراخ کنید یا کمی برش بزنید و اجازه دهید سرد شوند. حالا با قیف ماسوره خامه فرم گرفته را در شکوفه‌های نان خامه‌ای که سرد شده‌اند بریزید. نان خامه‌ای را چند ساعت در یخچال بگذارید و سپس میل کنید؛ نوش جان!

نکات طلایی طرز تهیه نان خامه‌ای بدون فر یا با فر

طرز تهیه و نکات طلایی طرز تهیه نان خامه‌ای بدون فر یا با فر

  • برای درست کردن خمیر نان خامه‌ای در قابلمه بهتر است از یک قالب نسوز استفاده کنید و کف آن کاغذ روغنی بگذارید.
  • به هیچ‌وجه درب قابلمه را حین پختن شکوفه‌ها باز نکنید چون در این صورت خمیر نان خامه‌ای پف نمی‌کند. اگر هم نان خامه‌ای را داخل فر درست می‌کنید درب فر را باز و بسته نکنید چون در این صورت هم پف خمیر نان خامه‌ای‌ها می‌خوابد.
  • برای درست کردن نون خامه ای از ماسوره گرد ساده بزرگ یا ماسوره معروف به «ماسوره آچاری» استفاده کنید.
  • برای این‌که نان خامه‌ای حالت خمیری پیدا نکند بعد از پخت بلافاصله با خلال دندان یا یک چاقوی تیز یک سوراخ در نان خامه‌ای‌ها ایجاد کنید تا بخار داخل شیرینی خارج شود.
  • در صورت دلخواه روی نان خامه‌ای را با شکلات آب شده تزیین کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان خامه‌ای

طرز تهیه نان خامه‌ای بدون فر + نکات طلایی پف کردن نان خامه‌ای در فر و بدون فر

چرا خمیر شیرینی نون خامه‌ای از ماسوره بیرون نمی‌آید؟

برای تهیه خمیر نون خامه‌ای باید تخم مرغ را در چند مرحله اضافه کنید و هر بار مواد را به خوبی ترکیب کنید. در صورتی که این نکته را رعایت نکنید، خمیر از ماسوره بیرون نمی‌آید.

چرا نون خامه‌ای پف نمیکنه؟

اگر قبل از قرار دادن خمیر نون خامه‌ای در فر، فر را از قبل گرم نکنید یا نون خامه‌ای را خیلی زود از فر خارج کنید، به خوبی پف نمی‌کند.

چرا نون خامه‌ای خشک می‌شود؟

در صورتی که خمیر نون خامه‌ای به خوبی ترکیب و یکدست نشود، بعد از پخت ترک برمی‌دارد.

چرا نون خامه‌ای خمیر میشه؟

نون خامه‌ای باید به اندازه‌ای در فر بپزد که کاملا ترد شود. اگر این خمیر به اندازه نپزد، خمیری و وارفته می‌شود.
کالابرگ الکترونیک