۳ طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای ساده، پنیری و شکلاتی

۳ طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای ساده، پنیری و شکلاتی


6 آذر 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای بدون تخم مرغ ساده، پنیری و شکلاتی

نان سیمیت یکی از نان شیرینی‌های شیرمال یا نوعی کلوچه سنتی کشور ترکیه است که در تمام وعده‌های روز به خصوص صبحانه و عصرانه بسیار پرطرفدار است. نان سیمیت ترکی را خودتان در خانه به راحتی می‌توانید درست کنید. طرز تهیه نان سیمیت با شیره انگور یا شیره خرما را در این مقاله از سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه نان سیمیت ترکیه

طرز تهیه نان سیمیت ترکیه

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

 

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان سیمیت ترکیه ای: ۲۰ دقیقه

 

میزان کالری یک نان سیمیت ۱۰۰ گرمی: ۱۰۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه نان سیمیت ساده خانگی (۶ عدد)

 

  • آرد سفید نان: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر پرچرب ولرم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب ولرم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری سرصاف
  • شیره انگور یا شیره خرما: ۳ قاشق غذاخوری
  • آب ولرم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کنجد: به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه نان سیمیت با شیره انگور

 

طرز تهیه نان سیمیت ترکی بدون تخم مرغ در خانه

 

برای تهیه نان سیمیت ترکیه با شیره انگور در فر، باید خمیرمایه را آماده کنید و خمیر را درست کنید. سپس آنها را فرم دهید و رویشان را با شیره انگور، کنجد و … رومال کنید. نان‌ها را در فر بگذارید و بپزید. این نان را به عنوان صبحانه یا عصرانه همراه با چای یا قهوه سرو کنید. برای مشاهده روش تهیه نان سیمیت ساده، مراحل تهیه آن را دنبال کنید.

 

مرحله اول: خمیر مایه را آماده کنید

 

در طرز تهیه نون سیمیت ترکی ابتدا فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس باید ۱ لیوان آب ولرم را با خمیر مایه و شکر در یک کاسه بریزید و درب آن را ببندید. ۵ دقیقه صبر کنید تا این ترکیب به خاطر وجود خمیرمایه کف کند و سپس شیر ولرم، روغن و نمک را اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جگروز لرستان یا جگر پرده پیچ به روش اصیل لری

 

مرحله دوم: خمیر نان سیمیت را درست کنید

 

آرد را دو بار الک کنید و ۲ لیوان از آن را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. اضافه کردن آرد را به تدریج انجام دهید. سپس باقی مانده آرد را هم اضافه کنید و هم بزنید و ورز بدهید تا یک خمیر نرم و لطیف به دست بیاورید.

 

مرحله سوم: خمیر سیمیت را استراحت دهید

 

روی خمیر سیمیت سلفون بکشید و به مدت ۱ ساعت آن را در یک جای گرم (مثل کابینت) بگذارید تا حسابی ور بیاید، پف کند و حجمش زیاد شود. سپس روی سطح کارتان را آرد بپاشید و خمیر را به ۱۸ چانه مساوی تقسیم کنید.

 

طرز تهیه نان سیمیت ترکی بدون تخم مرغ در خانه

 

مرحله چهارم: خمیر نان سیمیت را فرم دهید

 

برای درست کردن هر عدد نان سیمیت ترکی باید سه چانه را ورز دهید و رول کنید تا به شکل لوله شود. سپس هر سه لوله خمیر را از قسمت بالا به هم بچسبانید و به هم ببافید. در انتهای بافت هم باز قسمت‌های انتهایی لوله‌های خمیر را به هم بچسبانید و سپس گرد کنید.

برای اینکه ابتدا و انتهای خمیر بهتر به هم بچسبند نوک انگشتان خود را با آب نم کنید. به این ترتیب با این مقدار مواد و با ۱۸ چانه خمیر ۶ عدد نان سیمیت خواهید داشت.

 

مرحله پنجم: روی نان‌ سیمیت مواد رومال بزنید

 

در یک ظرف بزرگ شیره انگور و ۱ لیوان آب ولرم را با هم مخلوط کنید. ابتدا سیمیت‌های آماده شده را در مخلوط آب و شیره انگور بزنید و سپس روی آن‌ها کنجد بپاشید (می‌توانید با برس ترکیب آب و شیره را روی سیمیت بمالید و تمام قسمت‌های آن را آغشته کنید). کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و سیمیت‌ها را روی آن بچینید.

 

مرحله ششم: نان‌ سیمیت را در فر بگذارید

 

سیمیت‌ها را در طبقه وسط فر بگذارید تا زمانی که زیر و روی نان سیمیت‌ با توجه به قدرت فر شما طلایی و پخته شود. ۱۵ تا ۱۸ دقیقه زمان برای پخت سیمیت کافی است. طرز تهیه نان سیمیت ترکی با پنیر هم مرسوم است که در این صورت باید پنیر مورد علاقه‌تان را لا‌ به لای رول خمیر جا دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نوشیدنی شیر عسل نسکافه‌ای در خانه

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه نان سیمیت پنیری

 

طرز تهیه نان سیمیت پنیری

 

برای درست کردن نان سیمیت مغزدار پنیری، بعد از اینکه خمیر نان را درست کردید، آن را به صورت بیضی با وردنه باز کنید و روی سطح خمیر را پنیر خامه‌ای بمالید. سپس با مقداری پنیر معمولی صبحانه بپوشانید. خمیر را رول کنید و آن را در شیره انگور بغلتانید.

سپس روی نان سیمیت را کنجد بمالید و خمیرهای رول شده را در سینی فر بگذارید. به مدت ۲۵ دقیقه نان‌ها را در فر ۱۸۰ درجه قرار دهید و بعد از پخت، نان‌ها را سرو کنید.

 

طرز تهیه نان سیمیت شکلاتی

 

طرز تهیه نان سیمیت شکلاتی

 

برای درست کردن نان سیمیت شکلاتی، مانند روش بالا عمل کنید و به جای پنیر خامه‌ای و پنیر معمولی از شکلات صبحانه یا شکلات نوتلا، به عنوان مغز نان استفاده کنید. می‌توانید برای داخل خمیر هم یک یا دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو استفاده کنید تا خود نان طعم شکلات بگیرد. بقیه مراحل را مانند روش‌های قبل تکرار کنید.

 

فوت و فن‌‌های طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای

 

*طول نوارهای نان سیمیت را اگر بلندتر در نظر بگیرید، بهتر است. نوارهای کوتاه باعث می‌شود نان کوچک شود و بعد از پخت، شبیه نان سیمیت نشود.

 

*موقع قرار دادن نان‌ها در فر، آنها را با فاصله کنار هم در سینی قرار دهید. چون نان‌ سیمیت بعد از پخت، ممکن است پف کنند و به هم بچسبند.

 

*نان سیمیت ترکیه‌ای را بدون فر و در مایکروفر هم می‌توانید درست کنید.

 

*ترکیه‌ای‌ها نان سیمیت را با انواع دیپ، پنیر و مخلفاتی مثل خیار و گوجه فرنگی و انواع املت مثل املت گوجه فرنگی و املت ترکی منه من میل می‌کنند.

 

سوالات متداول

 

چرا نان سیمیت سفت می‌شود؟

 

اگر خمیر نان سیمیت را زیاد ورز دهید یا آرد آن زیاد باشد، بافت نان سفت می‌شود و به اندازه کافی پف‌دار نخواهد شد. در ضمن خمیر نان، بعد از اضافه کردن خمیر مایه حتما باید استراحت کند تا کاملا ور بیاید.

 

برای لطیف شدن بافت نان سیمیت چه کنیم؟

 

در هنگام پخت نان سیمیت در فر، یک کاسه آب در فر قرار دهید تا دمای فر مرطوب بماند. این کار از خشک شدن نان جلوگیری می‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک