طرز تهیه نان شیرمال ژاپنی نرم و پفکی + طرز تهیه استارتر

طرز تهیه نان شیرمال ژاپنی نرم و پفکی + طرز تهیه استارتر


23 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-نان-شیرمال-ژاپنی-ترد-و-پفکی

طرز تهیه نان خانگی با شیر در همه‌ی کشورهای دنیا مرسوم است. نان شیر یا نان شیرمال سنتی ژاپنی را با نام‌های هویکادو یا تنگ‌ژانگ هم می‌شناسند. این نان با بافت بسیار نرم و لطیف به عنوان نان صبحانه تهیه می‌شود و حتما در هنگام پختن آن بوی خوش نان حسابی شما را به وجد می‌آورد. اما فوت کوزه‌گری این نان و علت اصلی بافت لطیف و پفکی نان، استفاده از استارتر است. استارتر را به روش‌های مختلف تهیه می‌کنند که ما در ادامه به همراه دیگر فوت و فن‌های طرز تهیه نان شیری ژاپنی خواهیم آورد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

طرز تهیه نان شیرمال ژاپنی

 

طرز-تهیه-نان-شیرمال-ژاپنی-ترد-و-پفکی

 

مواد لازم برای استارتر

 

آرد: ۲ قاشق غذاخوری

آب: ۶ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای نان

 

آرد: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شیر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

کره: ۲ قاشق غذاخوری

پودر خمیر مایه: ۲ قاشق چای‌خوری

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

شکر: ۳ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۱ عدد

زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد (برای رومال)

 

طرز تهیه

 

طرز-تهیه-نان-شیرمال-ژاپنی-ترد-و-پفکی

 

مرحله اول؛ استارتر را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه نان شیرمال یا نان شیر ژاپنی، استارتر را درست کنید. برای این کار، ۲ قاشق آ‌رد را با ۶ قاشق آب در یک شیرجوش بریزید و مخلوط کنید. آرد و آب را به هم بزنید تا یکدست شود و گلوله‌ای در آن وجود نداشته باشد. شیرجوش را روی حرارت ملایم بگذارید تا کم‌کم غلیظ و ژله‌ای شود سپس حرارت را قطع کنید.

در روش دوم طرز تهیه استارتر، می‌توانید ۳ قاشق غذا خوری آب را با ۳ قاشق غذا خوری شیر و ۱ قاشق غذا خوری آرد مخلوط کنید و دستور بالا را ادامه دهید.

 

مرحله دوم؛  خمیر نان شیرمال را آماده کنید

 

آرد، خمیر مایه و نمک را سه بار الک کنید تا ناخالصی آنها گرفته شود. کره را به روش بن ‌ماری (حرارت غیر مستقیم) ذوب کنید. در یک ظرف مناسب تخم‌مرغ‌ را با شکر مخلوط کنید و خوب به هم بزنید. سپس آرد، خمیرمایه و نمک الک شده را در چند مرحله اضافه کنید. مواد را با دست یا همزن به هم بزنید. سپس کره  و استارتر را اضافه کنید. روی ظرف خمیر را سلفون بکشید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

 

مرحله سوم؛ چانه‌های نان شیرمال ژاپنی را آماده کنید

 

طرز-تهیه-نان-شیرمال-ژاپنی-ترد-و-پفکی

 

بعد از اینکه خمیر آماده شد، دوباره آن را به مدت ۵ دقیقه ورز دهید و به اندازه دلخواه از خمیر بردارید و به شکل بیضی درست کنید. با این میزان مواد، حدود ۳ تا ۵ نان شیری می‌توانید درست کنید.

سطح را آردپاشی کرده و هر خمیر را به صورت بیضی پهن کنید. از دو طرف خمیر را تا وسط تا کنید و به هم بچسبانید. دوباره کل خمیر را رول کنید. با همه خمیرها همین کار را انجام دهید. قالب مخصوص را آرد پاشی و کف آن را با روغن چرب کنید. رول‌های خمیر را در قالب قرار دهید و روی آن‌ها را دوباره بپوشانید و ۴۵ دقیقه دیگر استراحت دهید تا دوباره حجیم شوند.

 

مرحله چهارم؛ نان شیر را در فر بپزید

 

طرز-تهیه-نان-شیرمال-ژاپنی-ترد-و-پفکی

 

فر را روشن و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا فر گرم شود. یک زرده تخم‌مرغ را بزنید و با برس روی خمیرها بمالید. قالب را در طبق وسط فر قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بپزند تا رویه آنها طلایی شود. نان‌ها را خارج کنید و اجازه دهید از حرارت بیفتند و مصرف کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه نان شیر یا نان شیرمال ژاپنی

 

طرز-تهیه-نان-شیرمال-ژاپنی-ترد-و-پفکی

 

*بهتر است نان شیرمال سنتی ژاپنی را در همان روزی که می‌پزید، استفاده کنید.

 

*اگر از خمیر مایه فوری استفاده می‌کنید، روش بالا را انجام دهید ولی اگر از خمیر مایه معمولی استفاده می‌کنید، شیر را گرم کنید و یک قاشق شیر به همراه شکر، به آن اضافه کنید و به هم بزنید. این ترکیب را به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط استراحت دهید تا شیر کف کند. سپس آن را به دیگر مواد نان شیری اضافه کنید.

 

*داخل نان شیرمال سنتی ژاپنی را می‌توانید از گردوی خرد شده و کشمش هم استفاده کنید که البته در دستور اصلی آن وجود ندارد و بنا به سلیقه خود می‌توانید آنها را اضافه کنید.

 

*در طرز تهیه استارتر، به جای آب، می‌توانید از شیر استفاده کنید.

 

*استارتر را می‌توانید از شب قبل درست کنید و به مدت ۳ هفته در یخچال می‌توان نگه داشت.

 

*در اصل برای تهیه نان شیر ژاپنی از قالب لوف استفاده می‌شود ولی اگر قالب لوف نداشتید نگران نباشید. از قالب‌های دیگر استفاده کنید.

 

* می‌توانید ۲ قاشق سوپ‌خوری خامه صبحانه هم به مواد اضافه کنید تا بافت نرم‌تری پیدا کند.

 

*می‌توانید در طرز تهیه نان شیری از ۲ قاشق سوپ خوری شیر خشک هم به همراه خمیر مایه استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک