طرز تهیه مربای کیوی له شده با نکات کلیدی برای طعم عالی

طرز تهیه مربای کیوی له شده با نکات کلیدی برای طعم عالی


10 آذر 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای کیوی له شده با نکات کلیدی برای طعم عالی

طرز تهیه مربای کیوی واقعاً ساده است، اما طعم آن آن‌قدر خوشمزه و متفاوت است که احتمالاً بعد از خوردن این مربای خوشمزه و جذاب، آن را با چای و نوشیدنی‌هایتان نیز خواهید خورد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید طرز تهیه مربای کیوی و همچنین نکات کلیدی برای طعم عالی مربای کیوی بدون شکرک و کپک را بخوانید.

 

 

طرز تهیه مربای کیوی

 

طرز تهیه مربای کیوی+فوت و فن مربای کیوی بدون شکر و کپک

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای کیوی: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه مربای کیوی له شده

 

  • شکر: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کیوی: کمی بیشتر از ۱/۵ کیلوگرم
  • آب لیموترش تازه: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه مربای کیوی بدون آب

 

برای طرز تهیه مربا کیوی له شده، بعد از گرفتن پوست کیوی و له کردن آنها، باید شکر را اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید. بعد از جوشیدن مواد داخل قابلمه و حل شدن شکرها، شعله را روی ملایم‌ترین حالت قرار دهید تا مربا کاملا بپزد.

در آخر نیز آبلیمو یا چاشنی‌های دلخواه مثل وانیل، زعفران، گلاب و … را به دلخواه خود اضافه کنید. برای آموزش روش پخت مربای کیوی خوشمزه و بدون آب، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: کیوی‌ها را آماده و له کنید

 

برای درست کردن مربای کیوی ابتدا پوست کیوی‌ها را جدا کنید. سپس کیوی‌ها را به اندازه دلخواه برش دهید و یا آن‌ها را کاملاً له کنید تا یکدست شود. در این دستور تهیه ما قصد داریم مربای له شده کیوی درست کنیم، اما شما می‌توانید این مربا را به هر شکلی که دوست دارید، تهیه کنید. بعد از له کردن کیوی‌ها آن را داخل یک قابلمه استیل بریزید. سپس شکر و آبلیمو را به آن اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع ساندویچ کلاب مرحله به مرحله

 

مرحله دوم: کیوی‌ها را با شکر بجوشانید

 

طرز تهیه مربای کیوی+فوت و فن مربای کیوی بدون شکر و کپک

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای کیوی باید گاز را با حرارت متوسط روشن کنید تا کیوی به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید کیوی‌ها برای ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به آهستگی بجوشند. در این مدت چند بار مربای کیوی را هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد و حالت مارمالاد به خودش بگیرد.

معمولاً اگر مربا به اندازه کافی قوام پیدا نکند، بعد از مدتی کپک می‌زند، بهتر است مربای کیوی را به اندازه بجوشانید و اگر حس کردید بعد از سرد شدن، هنوز رقیق است باز هم مربا را روی گاز بگذارید تا غلظت مناسبی بگیرد.

 

مرحله سوم: مربای کیوی را در شیشه بریزید

 

طرز تهیه مربای کیوی+فوت و فن مربای کیوی بدون شکر و کپک

 

در مرحله سوم از طرز تهیه مربای کیوی باید شیشه مربا و درب آن را استریل کنید تا مربای شما کپک نزند و خراب نشود. برای این کار شیشه مربا‌هایتان را داخل یک قابلمه بزرگ که تا نیمه آن آب داغ است قرار دهید. قابلمه را روی گاز بگذارید تا جوش بیاید.

برای استریل کردن درب شیشه مربا نیز آن را داخل یک قابلمه کوچک بیندازید و بجوشانید. شیشه و درب آن را از درون آب جوش بردارید و کمی صبر کنید تا خشک شود. سپس مربای کیوی را داخل شیشه بریزید و درب آن را محکم کنید. (برای تهیه تمام مرباها و پیشگیری از کپک زدن مربا می‌توانید این کار را انجام دهید.)

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای کیوی بدون شکر و کپک

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای کیوی بدون شکر و کپک

 

*برای این که یک مربای کیوی بدون شکرک و کپک داشته باشید، شیشه مربا را داخل آب جوش قرار دهید. آب باید کاملاً روی سطح شیشه را بپوشاند. گاز را روشن کنید و شیشه مربای کیوی را برای مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. این کار موجب می‌شود مربای شما بعد از مدتی کپک و شکرک نزند. در نهایت مربای کیوی را از آب جوش خارج کنید و اجازه دهید سرد شود و سپس داخل یخچال نگهداری کنید.

حتما بخوانید  11 ماده فوق‌العاده موثر در درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی

 

*زمانی که برای برداشتن مربا از قاشق خیس یا کثیف استفاده کنید، بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که روی مربا کپک‌هایی ظاهر شده است.

 

*شکرک زدن مربا معمولاً به دلیل استفاده بیش از اندازه از شکر و همچنین جوشاندن مربا با دمای بالا اتفاق می‌افتد. برای درست کردن مربای کیوی باید شعله گاز را کم کنید تا مواد به آرامی پخته شوند. از طرف دیگر زمانی که بعد از پخت مربا آن را در آب جوش بجوشانید و در زمان پخت مربا از آب لیموترش استفاده کنید، مربا به هیچ عنوان شکرک نمی‌زند.

 

*اگر بعد از مدتی حس کردید مربای شما شکرک زده، بهتر است مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید و دوباره بجوشانید تا شکرک مربا از بین برود.

 

*اگر می‌خواهید کیوی‌ها را به صورت ورقه ورقه برش بزنید و بعد آنها را مربا کنید، ورقه‌های کیوی را در قابلمه بچینید و روی لا به‌ لای آنها را شکر بپاشید. اجازه دهید کیوی و شکر، به مدت ۱۲ ساعت در یخچال بماند و آب بیندازد. سپس آنها را بدون اضافه کردن آب بپزید. بقیه مراحل تهیه این روش پخت مربا کیوی نیز با طرز تهیه مربای کیوی له شده یکسان است.

 

سوالات متداول

 

با کیوی له شده چی درست کنم؟

 

اگر کیوی‌ نرم شده و نمی‌خواهید آن را در ظرف میوه قرار دهید، می‌توانید از کیوی در طرز تهیه مربای مارمالاد کیوی استفاده کنید.

 

چه کار کنیم که مربای کیوی غلیظ و کشدار شود؟

 

برای غلیظ شدن مربای کیوی، از آنجایی که کیوی به اندازه کافی آب دارد، بهتر است به آن آب اضافه نکنید و اجازه دهید مربا با آب کیوی‌ها بپزد. برای کشدارتر شدن مربای کیوی نیز می‌توانید در ۱۰ دقیقه پایانی، به مربا ژلاتین ذوب شده در آب داغ اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک