طرز تهیه ۶ نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب

طرز تهیه ۶ نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب


19 مهر 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 6 نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب

 

استرس، اضطراب و نگرانی از جمله عوامل موثر و ناگزیر زندگی در قرن بیست و یک هستند. در جوامع مدرن و صنعتی این حالات روحی به دلایل مختلف نمود بیشتری دارند. میزان درگیر شدن افراد با استرس، اضطراب و نگرانی به حدی است که گاهی رمقی برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد و حتی زندگی روزمره و خواب شبانه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما چگونه می‌توان بدون مصرف داروهای شیمیایی که معمولا عوارض جبران‌ناپذیری بر روی سلامت بدن دارند استرس و اضطراب را درمان کرد؟ ۶ نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی ایرانی و اسلامی برای درمان استرس و اضطراب را از سایت روزنامه هافینگتون پست در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱- دمنوش چای نعنا

 

طرز تهیه 6 نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و بیخوابی

 

یکی از بهترین و موثرترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و  رفع اضطراب و آرامش اعصاب دمنوش «چای نعنا» است. این دمنوش خوشبو یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای کاهش استرس و آرامش اعصاب و یک دمنوش ضد اضطراب و افسردگی است. برگ‌های نعنا عضلات را آرام و ریلکس می‌کنند. زمانی که شما دچار اضطراب و استرس می‌شوید اغلب احساس می‌کنید که ماهیچه‌هایتان منقبض شده و از نظر عصبی بسیار تحریک پذیر هستید.

 

دمنوش چای نعنا به شما احساس آرامش می‌بخشد و سبب می‌شود تا حس اضطراب در شما کاهش پیدا کند. میزان کافی موجود در دمنوش چای نعنا اندک است به همین دلیل نوشیدن آن قبل از خواب شما را بد خواب نمی‌کند. به نظر می‌رسد بعد از یک روز شلوغ و پر از استرس نوشیدن یک فنجان چای نعنا خوابی آرام را برای‌تان رقم خواهد زد. مراقب باشید که دمنوش چای نعنا ممکن است سبب سقط جنین شود پس اگر باردار هستند دمنوش چای نعنا را فراموش کنید.

 

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن این دمنوش خانگی جهت درمان استرس و اضطراب کافی است برگ تازه یا خشک نعنا در منزل داشته باشید. اگر برگ نعنا خشک دارید ۱ قاشق غذاخوری در یک لیوان آب جوش بریزید و ۳ الی چهار دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اگر برگ نعنا تازه دارید، برگ‌های تازه نعنا را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۲ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید.

 

۲- دمنوش چای بابونه

 

طرز تهیه 6 نمونه از بهترین دمنوش‌های طب سنتی برای درمان بیخوابی و استرس

 

اگر به دنبال دمنوش خانگی و سنتی درمان استرس و اضطراب و ضد تپش قلب موثری می‌گردید که اتفاقا بی‌خوابی را هم درمان کند دمنوش «چای بابونه» را امتحان کنید. دمنوش «چای بابونه» هم مثل چای نعنا کاهش اضطراب و استرس را به دنبال دارد، کج خلقی و زود رنجی را مداوا کرده، عضلات را ریلکس می‌کند و سبب آرامش شما می‌شود. اگر معمولا دچار افسردگی فصلی پاییزی و زمستانی می‌شوید برای رفع اضطراب و درمان افسردگی دمنوش بابونه را فراموش نکنید.

 

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن دمنوش چای بابونه ¾ قاشق غذاخوری بابونه خشک را در یک لیوان آبجوش بریزید و حدود ۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.

اگر بابونه تازه دارید گل بابونه تازه را در یک قوری بریزید، مقداری آب جوش اضافه کنید و به مدت ۳ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید. قبل از نوشیدن این دمنوش آن را از صافی رد کنید.

 

 

۳- دمنوش بادرنجبویه

 

طرز تهیه 6 نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب

 

بادرنجبویه گیاهی آرام‌بخش و متعلق به خانواده نعناییان است. به همین خاطر عجیب نیست اگر طعمی شبیه نعنا دارد و می‌گویند بهترین دمنوش برای بیقراری است. بادرنجبویه یکی دیگر از دمنوش‌های خانگی درمان استرس و اضطراب با رایحه لیمویی است.

این دمنوش سطح هورمون کورتیزول را در خون کاهش داده و بدون ایجاد حس خواب‌آلودگی سبب آرامش جسم و روح می‌شود. دمنوش بادرنجبویه عصبانیت را هم کاهش داده و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن دمنوش بادرنجبویه یک قاشق غذاخوری از این گیاه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. اگر از بادرنجبویه تازه استفاده می‌کنید ۲ قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و قبل از میل کردن از صافی رد کنید. بادرنجبویه در طب سنتی ایرانی و اسلامی برای تمدد اعصاب بسیار توصیه شده است.

 

 

۴- دمنوش گل ساعتی

 

طرز تهیه 6 نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب

 

دمنوش گل ساعتی یکی دیگر از بهترین دمنوش‌های خانگی در طب سنتی برای اعصاب و درمان استرس و اضطراب و آرامش شبانه است. ماده‌ای به نام کریسین فلوئون در گل ساعتی وجود دارد که سبب کاهش اضطراب و استرس می‌شود و البته کیفیت خواب شما را هم بهبود می‌بخشد. به عقیده پزشکان طب سنتی گل ساعتی می‌تواند جایگزین خوبی برای قرص‌های خواب شیمیایی باشد. نوشیدن این دمنوش برای زنان باردار و شیرده و نیز کودکان زیر ۶ ماه ممنوع است.

 

 

طرز تهیه

 

۱ قاشق غذاخوری گل ساعتی خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید. ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا در آب جوش دم بکشد.

 

 

۵- دمنوش چای سبز

 

طرز تهیه 6 نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب

 

پلی‌ فنول‌های موجود در چای سبز به درمان استرس و اضطراب کمک می‌کنند. با وجود اینکه چای سبز یک دمنوش ضد اضطراب و افسردگی است اما چای سبز حاوی مقادیر زیادی کافئین است و نوشیدن آن قبل از خواب یا در ساعات عصر سبب بدخوابی در طول شب می‌شود.

 

طرز تهیه

 

½ قاشق غذاخوری چای سبز را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله ملایم گاز دم کنید. قبل از نوشیدن از صافی رد کنید.

 

 

۶- دمنوش گل محمدی

 

طرز تهیه 6 نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب

 

دمنوش گل محمدی یکی دیگر از بهترین دمنوش‌های خانگی برای بیقراری و درمان افسردگی و البته درمان استرس و اضطراب است. یک نوشیدنی ضد استرس و اضطراب که علاوه بر این مقدار کافئین موجود در آن اندک است و نوشیدن آن قبل از خواب به یک خواب آرام و عمیق کمک می‌کند. گل محمدی یک داروی گیاهی عالی برای درمان بیخوابی و استرس است.

 

 

طرز تهیه

 

دمنوش گل محمدی را می‌توانید با گل خشک و تازه درست کنید. اگر گل خشک دارید یک قاشق چایخوری در یک فنجان آب جوش بریزید. اگر از گل تازه استفاده می‌کنید ابتدا آن‌ها را خوب بشورید و سپس به آب در حال جوش قوری اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز به مدت ۵ تا ده دقیقه دم کنید تا رنگ دمنوش تیره شود. قبل از میل کردن از صافی رد کنید.

 

علاوه بر طب سنتی ایرانی و اسلامی در سبک زندگی دانمارکی‌ها و مردمان شمال اروپا که به سبک زندگی هوگه مشهور است، نوشیدن انواع دمنوش و چای ضد اضطراب و افسردگی برای کاهش افسردگی پاییزی و زمستانی و رهایی از استرس و بیقراری بسیار توصیه می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک