۳ روش صحیح و اصولی تمپر کردن یا آب کردن شکلات قهوه ای و سفید

۳ روش صحیح و اصولی تمپر کردن یا آب کردن شکلات قهوه ای و سفید


17 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش آب کردن شکلات

احتمالا اگر اهل درست کردن کیک و دسر باشید، تا حدودی با روش آب کردن شکلات نیز آشنا هستید. اما تهیه شکلات آب شده معمولا باید با دقت و توجه خاصی انجام شود. زیرا تنها کمی بی‌توجهی می‌تواند موجب سوختن شکلات شود و همه زحمات شما را هدر دهد. در این مقاله از بخش آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با ۳ روش طرز تهیه شکلات آب شده آشنا شوید.

 

 

روش اول: طرز تهیه شکلات آب شده با استفاده از قابلمه آب جوش

 

طرز تهیه شکلات آب شده با استفاده از قابلمه آب جوش

 

مرحله اول

 

در اولین مرحله در این روش آب کردن شکلات باید یک قابلمه را تا نیمه آن از آب پر کنید و با حرارت زیاد روی گاز قرار دهید. منتظر بمانید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله گاز را خاموش کنید. در این روش تمپر کردن شکلات باید شکلات‌های تخته‌ای را کمی با دست بشکنید و خرد کنید. سپس آن‌ها را داخل یک کاسه شیشه‌ای پیرکس و مقاوم به حرارت بریزید. کاسه را طوری درون قابلمه آب قرار دهید که آب تا نیمه ظرف بالا بیاید و به هیچ عنوان داخل آن نفوذ نکند. توجه داشته باشید که اگر مقدار آب داخل قابلمه زیاد است، قبل از قرار دادن کاسه شکلات داخل آن، مقداری از آب را تخلیه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بیسکویت خانگی

 

 

مرحله دوم

 

شکلات‌ها را داخل قابلمه قرار دهید و برای چند دقیقه صبر کنید. بعد از اینکه بیشتر از نیمی از شکلات‌ها آب شدند، با کمک قاشق به آرامی شکلات‌ها را هم بزنید. حواستان باشد که یک قطره آب هم نباید به داخل شکلات‌ها نفوذ کند. بعد از اینکه تقریبا همه شکلات‌ها آب شدند، کاسه را از داخل قابلمه آب جوش بردارید. آن را روی یک حوله قرار دهید و شروع به هم زدن آن کنید. شکلات آب شده شما آماده است و شما حدود نیم ساعت وقت دارید تا از آن استفاده کنید و سپس شکلات کم کم شروع به سفت شدن می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک خرمالو یخچالی مرحله به مرحله به روش ساده

اگر در حین کار احساس کردید که شکلات در حال سفت شدن است، ظرف را برای چند ثانیه داخل قابلمه آب جوش قرار دهید و زود خارج کنید. سپس شکلات را هم بزنید و از آن برای تزئین انواع کیک و دسر خود استفاده کنید. شما می‌توانید از این روش برای آب کردن شکلات سفید و قهوه‌ای استفاده کنید.

 

 

روش دوم: آب کردن شکلات روی بخار آب جوش یا بن ماری

 

 

مرحله اول؛ خرد کردن شکلات‌ها

 

 طرز تهیه شکلات آب شده با استفاده از قابلمه آب جوش

 

روش دوم برای طرز تهیه شکلات آب شده استفاده از بخار آب جوش یا همان بن ماری است. برای این روش نیازی نیست که شما ظرف شکلات را مستقیما داخل آب جوش قرار دهید. بلکه می‌توانید با قرار دادن ظرف روی بخار اقدام به آب کردن شکلات سفید یا قهوه‌ای کنید. در این روش از طرز تهیه شکلات مایع باید شکلات تخته‌ای را کمی خرد کنید. برای این کار می‌توانید شکلات را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و با گوشت کوب چند ضربه به آن بزنید تا خرد شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نارگیلی

 

 

مرحله دوم؛ آب کردن شکلات سفید یا قهوه ای روی بخار به روش بن ماری

 

مرحله دوم؛ آب کردن شکلات سفید یا قهوه ای روی بخار به روش بن ماری

 

در دومین مرحله از روش تمپر کردن شکلات تخته ای سفید یا قهوه ای به روش بن ماری باید یک قابلمه کوچک پر از آب را با شعله متوسط روی گاز قرار دهید و منتظر بمانید تا آب آن به جوش بیاید. سپس شکلات‌های خرد شده را داخل یک ظرف شیشه‌ای نشکن بریزید و طوری روی قابلمه قرار دهید که کاملا روی آن قرار بگیرد. شعله گاز را روی حرارت متوسط رو به کم تنظیم کنید. با یک قاشق شروع به همزدن شکلات‌ها کنید. توجه داشته باشید که حتما از یک ظرف و ملاقه خشک برای شکلات‌ها استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه میلک شیک بادام زمینی کافی شاپی و رژیمی

 

در این روش آب کردن شکلات سفید یا قهوه ای به روش بن ماری و با بخار آب باید حواستان باشد که شعله گاز خیلی زیاد نباشد و مدام شکلات را زیر و رو کنید تا ته نگیرد. زمانی که تقریبا همه شکلات‌ها نرم شدند، برای چند لحظه آن‌ها را از روی حرارت بردارید و مدام هم بزنید تا شکلات با حرارت خودش ذوب شود. اگر احساس کردید باز هم به بخار نیاز دارید، چند دقیقه دیگر ظرف را روی حرارت بخار قرار دهید.

 

 

روش سوم تمپر کردن شکلات در مایکروویو

 

سومین روش تمپر کردن شکلات در مایکروویو

 

در این روش طرز تهیه شکلات مایع باید ابتدا شکلات تخته‌ای را خرد کنید و داخل یک ظرف شیشه‌ای مناسب برای مایکروویو قرار دهید. دو سوم شکلات‌ها را برای ۱ دقیقه با قدرت ۵۰ درصد، داخل مایکروویو قرار دهید. سپس برای آب کردن شکلات در مایکروفر هر ۱ دقیقه شکلات‌ها را هم بزنید و زیر و رو کنید. دوباره ۱ دقیقه دیگر آن را داخل مایکروویو بگذارید. در یک دقیقه دوم یا سوم که شکلات‌ها کمی آب شدند، ادامه شکلات‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس دوباره شکلات را برای چند ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید. این روش هم برای آب کردن شکلات سفید و هم شکلات قهوه‌ای کاربرد دارد.

 

 

انواع کاربردهای شکلات آب شده در آشپزی

 

کاربرد شکلات آب شده در اشپزی

 

شکلات آب شده ماندگاری کمی دارد. به این معنی که در دمای محیط سریعا سرد شده و سفت می شود. می توانید به شکلات آب شده کمی شکر اضافه کرده و به عنوان شکلات صبحانه استفاده کنید. استفاده دیگر شکلات آب شده در کیک و شیرینی هاست که می توانید برای تزئین شیرینی ها و کیک، مقداری شکلات آب شده تهیه کنید و روی آن ها بریزید.

 

 

منابع: handle the heat ,thekitchn

 

کالابرگ الکترونیک