طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف

طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف


1 تیر 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف

آبگوشت بزباش یعنی چه؟ اصلا چرا آبگوشت بزباش؟ این آبگوشت ایرانی در واقع یکی از غذاهای سنتی و اصیل استان همدان است که به آن آبگوشت قورمه سبزی هم می‌گویند. همدانی‌ها آبگوشت بزباش را معمولا در مراسم نذری درست می‌کنند (مثل آبگوشت متنجنه کرمانی‌ها). البته ریشه بزباش را به خراسان هم نسبت می‌دهند. این آبگوشت ساده و خوشمزه و لذیذ به جای نخود و لوبیا سفید با لوبیا قرمز پخته می‌شود و به جای گوجه و رب فرنگی سبزی دارد و در واقع یک آبگوشت سبز رنگ است. طرز تهیه آبگوشت بزباش غذای ایرانی و خوشمزه و سادع و فوت و فن پخت آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف ایران را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه آبگوشت خوشمزه و ساده بزباش

طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف

مواد لازم برای ۴ نفر

 

گوشت گوسفند: ۳۰۰ گرم

لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی: ۱۰۰ گرم

سبزی قورمه یا ترکیب تره، جعفری، شنبلیله: ۳۰۰ گرم

پیاز داغ: ۱ عدد متوسط

سیب زمینی: ۲ عدد متوسط

لیموعمانی: ۲ عدد متوسط

نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه

 

اگر بخواهیم دقیق بگوییم که آبگوشت بزباش چطور درست می‌شود باید بگوییم شبیه خورش قورمه سبزی. لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. برای درست کردن آبگوشت ابتدا باید پیازها را خرد کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس گوشت خرد شده را اضافه کنید و با پیاز، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه سرخ کنید. حالا سبزی تفت داده شده و لوبیاها را به همراه دو یا سه لیوان آب اضافه کنید. کمی شعله گاز را زیاد کنید تا آب جوش بیاید و سپس شعله گاز را کم کنید تا آبگوشت روی شعله ملایم گاز حسابی جا بیفتد. در ۴۵ دقیقه پایانی پخت سیب زمینی‌های پوست گرفته و لیموعمانی را اضافه کنید و نمک، فلفل و زردچوبه را هم اندازه کنید.

آبگوشت بزباش را با سبزی خوردن، ترشی یا سالاد شیرازی و معمولا با نان سرو می‌کنند.

 

فوت و فن پخت آبگوشت ساده بزباش در شهرهای مختلف ایران

 

طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف

 

*طرز تهیه آبگوشت بزباش ترکی اردبیل هم مثل همدانی است با این تفاوت که اردبیلی‌ها نخود گرد و لوبیا سفید هم گاهی به آن اضافه می‌کنند. یک تفاوت دیگر بزباش اردبیل با بزباش همدان این است که مقداری رب گوجه تفت داده شده هم به آن اضافه می‌کنند. ترک‌ها به این آبگوشت گاهی مقداری آلو سیاه خورشتی و قیسی هم اضافه می‌کنند.

 

*طرز تهیه آبگوشت بزباش خراسانی یا مشهدی هم مثل دستور پخت بزباش همدانی است.

 

*اصفهانی‌ها و کاشانی‌ها به آبگوشت بزباش آبگوشت سبزی یا آبگوشت لوبیا سفید می‌گویند. بعد از پخت هم آب را از سایر مخلفات جدا می‌کنند و مثل آبگوشت سنتی ایرانی یا همان دیزی مخلفاتش را می‌کوبند و به صورت گوشت کوبیده با آبگوشت میل می‌کنند.

 

*آبگوشت بزباش تهرانی هم بسیار مشهور و جز آبگوشت‌های اصیل تهرانی است. تهرانی‌ها هم آبگوشت بزباش را مثل همدانی‌ها درست می‌کنند.

 

*آبگوشت بزباش با کشک هم درست می‌شود. در صورت تمایل مقداری کشک آب شده در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به آن اضافه کنید. در واقع ارمنی‌ها آبگوشت بزباش را با کشک درست می‌کنند.

 

*در آبگوشت بزباش به جای نخود گرد می‌توانید لپه هم بریزید.

 

*سیب زمینی را می‌توانید از بزباش حذف کنید.

 

*بد نیست بدانید که آبگوشت بزباش یکی از غذاهای اصلی و محبوب مردم در کشورهای ارمنستان و آذربایجان است.

 

*به جای گوشت گوسفندی می‌توانید از گوشت چرخکرده به صورت کوفته هم استفاده کنید. در واقع این آبگوشت در کشور آذربایجان به آبگوشت کوفته بزباش مشهور است.

 

 

کالابرگ الکترونیک