طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل + فیلم آموزش

طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل + فیلم آموزش


20 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل + فیلم آموزش

آش دوغ سرعین یکی از انواع آش دوغ پرطرفدار و از غذاهای سنتی اردبیل است. آش دوغ از جمله پرطرفدارترین غذاها برای سحر و افطار ماه مبارک رمضان هم محسوب می‌شود. بد نیست بدانید آش دوغ آذری اصیل اردبیل جزو آش‌های مناسب تابستان است. آش دوغ سرعین از انواع آش گوشت با چرخ کرده است که بدون گوشت هم می‌توانید آن را درست کنید. طرز تهیه آش دوغ اردبیل یا همان آش دوغ سرعین به عنوان یک غذای مناسب افطار را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه آش دوغ آذری اصیل اردبیل

طرز تهیه آش دوغ اصیل اردبیل+ترکیب دقیق سبزی

مدت زمان آماده‌سازی مواد آش دوغ: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت آش دوغ سرعین: حدود ۲ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم آش دوغ سرعین اردبیل: ۱۱۸ کالری

مواد لازم تهیه آش دوغ سرعین (برای ۶ نفر)

  • دوغ محلی: ۲ و نیم الی ۳ لیتر ترجیحا تُرش و بدون گاز
  • برنج ایرانی نیم دانه خیس خورده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (اگر برنج نیم دانه ندارید از برنج دانه ریز ایرانی استفاده کنید)
  • نخود پخته: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سبزی پاک شده و ساطوری خرد شده: ۳۵۰ گرم شامل تره، گشنیز و جعفری (مقدار کمی جعفری کمتر باشد)
  • سیر له شده: ۵ حبه
  • گوشت چرخ‌ کرده: ۲۵۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد کوچک
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • آرد برنج: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ ترکی

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ اصیل آذری

 

یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین انواع آش دوغ ترکی و آذری متعلق به اردبیل است که طعم فوق‌العاده جذاب و خوشمزه‌ای دارد. این آش هم در فصول مختلف سال طبخ می‌شود و هم یک غذای کامل و لذیذ برای سحری و افطار در ماه رمضان است. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن بهترین آش دوغ اردبیل و همه فوت و فن‌های طرز تهیه این آش دوغ ترکی پرطرفدار آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن مواد آش دوغ سرعین

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ اصیل اردبیل باید از شب قبل حتما نخودها را خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. برنج را هم به مدت یک ساعت خیس کنید. در صورت تمایل برنج ایرانی و انواع حبوبات مثل نخود را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش حضوری، تلفنی یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم؛ نخود را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ اردبیل باید نخودها را در قابلمه بریزید تا خوب بپزند و نرم شوند. نخودها را بدون اضافه کردن نمک بپزید تا حسابی نرم شوند، نمک مدت زمان پخت حبوبات را به تاخیر می‌اندازد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ رستورانی در فر و ماهیتابه

مرحله سوم؛ سبزی آش دوغ را آماده کنید

در این فاصله سبزی‌ها را بشورید و بعد از این‌که آب‌شان گرفته شد ساطوری خرد کنید.

مرحله چهارم؛ مایه گوشت قلقلی را آماده کنید

پیاز را با رنده ریز رنده کنید و گوشت چرخ‌ کرده، نمک و کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید. سپس با مایه گوشت چرخ‌ کرده، کوفته قلقلی‌های ریز و کوچک (هر کدام به قاعده یک فندق کوچک) درست کنید.

برای خرید انواع سبزی منجمد آش، گوشت چرخ کرده، و انواع ادویه مثل نمک و فلفل سیاه می‌توانید از طریق فروشگاه‌ افق کوروش به روش حضوری، اینترنتی و تلفنی اقدام کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن تخم مرغ به آش دوغ

در  این مرحله از طرز تهیه آش دوغ آذری یک عدد تخم مرغ را با یک لیوان برنج خیس خورده و حبه‌های سیر له شده مخلوط کنید. باید این ترکیب را آنقدر با هم بزنید تا رنگ زرده تخم مرغ سفید شود (تخم مرغ را به این دلیل به آش دوغ اضافه می‌کنیم که دوغ در حین پخت آش نبُرد و در طعم و بوی آش تاثیری ندارد).

در صورت تمایل تخم مرغ را با قیمت مناسب می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به‌صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله ششم؛ ترکیب کردن مواد آش دوغ اردبیل

 

ترکیب کردن مواد آش دوغ اردبیل

 

در این مرحله از درست کردن آش دوغ اردبیل باید مخلوط برنج و تخم مرغ و حبه‌های سیر له شده با دوغ مخلوط کنید و در آخر ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج هم اضافه کنید. شعله گاز را روشن کنید و ترکیب را مدام هم بزنید تا جوش بیاید و جوش ریز بزند. در تمام این مدت مدام این ترکیب را هم بزنید تا دوغ نبرد. وقتی مواد داخل قابلمه به جوش آمد درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا هم برنج بپزد و هم دوغ سر نرود.

در تهیه آش دوغ، باید از دوغ بدون گاز یا ترجیحا دوغ محلی و سنتی استفاده کنید. در صورت تمایل انواع دوغ بدون گاز و آرد برنج را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله هفتم؛ نخود و سبزی را اضافه کنید

وقتی که برنج له شد و دیگر دان نبود و به اصطلاح شکفته شد، زمان آن است که نخودهای پخته شده را به این مواد اضافه کنید. کمی که گذشت سبزی‌ها را هم اضافه کنید چون نخود خوب پخته‌ است و در این مرحله نیاز به زیاد پخته شدن ندارد.

یادتان باشد آش دوغ را مرتب هم بزنید. در این مرحله نمک و فلفل آش دوغ را اندازه کنید. آش دوغ اصیل اردبیل ادویه‌ای به جز نمک و در صورت تمایل فلفل سیاه ندارد.

مرحله هشتم؛ آماده شدن آش دوغ ترکی

در این فاصله کوفته‌ها را کمی سرخ کنید و دانه دانه به آش اضافه کنید. بعد از اضافه کردن کوفته‌ها ۱ ساعت روی شعله ملایم گاز به آش زمان بدهید تا حسابی جا بیفتد و به غلظت مناسب برسد. روی آش دوغ سرعین را با نعنا داغ و در صورت تمایل پیاز داغ مجلسی تزیین کنید و با نان بربری یا سنگک سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شیک و مجلسی برای شب یلدا و مهمانی

برای خرید روغن، سبزیجات خشک مثل نعناع خشک، پیاز داغ منجمد و انواع نان می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

نکات مهم تهیه آش دوغ آذری اصیل اردبیل

 

نکات مهم تهیه آش دوغ اصیل اردبیل

 

  • برخی آش دوغ اردبیل را با ماست هم درست می‌کنند که به خوشمزگی درست کردن آش با دوغ نیست. البته می‌توانید ماست و دوغ را با هم مخلوط کنید و بعد به آش اضافه کنید.
  • برای درست کردن آش دوغ سرعین اردبیل ترجیحا از دوغ محلی و سنتی استفاده کنید.
  • مازندرانی‌ها هم آش دوغ دارند اما در ترکیب آش دوغ مازندرانی یا همان آش دوغ شمالی عدس و لوبیا چیتی، رشته آشی و ماست هم استفاده می‌شود.
  • ترکیب سبزی آش دوغ اردبیل در شهرهای مختلف گاهی متفاوت است. در خود اردبیل گاهی ترکیب سبزی آش دوغ شامل تره، شوید و جعفری است. ترکیب سبزی آش دوغ تبریز شامل برگ سیر، گشنیز، تره و شوید است. آش دوغ شیرازی را با شوید و نعنا خشک درست می‌کنند و باقلا هم به آن اضافه می‌کنند و آش دوغ قزوینی از همان ترکیب سبزی آش رشته درست می‌شود.
  • ترکیب سبزی آش دوغ کردستانی‌ شامل تره، گشنیز و نعنا است.
  • ترکیب سبزی آش دوغ بختیاری یا همان آش دوغ لری تره، گشنیز و شوید است.
  • برای طرز تهیه آش دوغ اردبیل بدون گوشت، نیازی به درست کردن کوفته قلقلی و افزودن آن به آش نیست و این مرحله از دستور پخت حذف می‌شود.
  • می‌توانید هنگام خوردن آش ۶ حبه سیر را رنده و در نصف استکان آب جوش مخلوط کرده و به مقدار لازم به آش اضافه کنید. این مخلوط آش شما را خوشمزه‌تر می‌کند. یا اینکه سیر داغ مجلسی درست کنید و به همراه پیاز داغ و نعناع داغ، روی آش برای تزیین بریزید. سیر داغ را به صورت آماده هم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش بخرید به روش حضوری، تلفنی یا آنلاین.
  • برای تهیه بهترین آش دوغ اردبیل باید آش را از لحظه اضافه کردن دوغ به طور مداوم هم بزنید تا آش شما بافت بهتری پیدا کند و بریده بریده نشود.
  • در طرز تهیه آش دوغ اردبیلی تنها از نخود استفاده می‌شود. نخود نفخ زیادی دارد و دیر می‌پزد، به همین دلیل باید قبل از پخت آن برای حداقل ۱ روز آن را در آب بخیسانید و سپس بپزید.

سوالات متداول

ترکیب سبزی آش دوغ آذری چیست؟

ترکیب سبزی آش دوغ در شهرهای مختلف گاهی متفاوت است. در خود اردبیل گاهی ترکیب سبزی آش دوغ شامل تره، شوید و جعفری است. ترکیب سبزی آش دوغ تبریز شامل برگ سیر، گشنیز، تره و شوید است. شیرازی‌ها آش دوغ را با شوید و نعنا خشک درست می‌کنند و باقلا هم به آن اضافه می‌کنند و آش دوغ قزوینی‌ از همان ترکیب سبزی آش رشته درست می‌شود.

در طرز تهیه آش دوغ آذری از چه حبوباتی استفاده می‌شود؟

برای تهیه آش دوغ آذری از نخود و گاهی لوبیا سفید استفاده می‌شود.

چرا در طرز تهیه آش دوغ سرعین شمالی از تخم مرغ استفاده می‌شود؟

اضافه کردن تخم مرغ به آش دوغ سرعین از بریده شدن دوغ در آش جلوگیری می‌کند.

 

کالابرگ الکترونیک