طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی | نذری با قدمت دویست ساله

طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی | نذری با قدمت دویست ساله


2 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی | نذری با قدمت دویست ساله

آش عباسعلی از جمله غذاهای ماه رمضانی کرمانشاهی و جزو غذاهای نذری محرم است که قدمت پخت آن به بیش از دویست سال قبل بازمی‌گردد و طرز تهیه آن به خاطر نداشتن سبزی با سایر آش‌ها تا حدودی فرق می‌کند. طعم آش عباسعلی چیزی شبیه به آش شله قلمکار است. طرز تهیه آش عباسعلی و تاریخچه این آش را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی (برای ۶ نفر)

  • نخود: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا سفید: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز: ۳ عدد بزرگ
  • گندم پوست کنده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوشت سردست، گردن و دنده گوسفندی: ۵۰۰ گرم
  • عدس: ۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج ایرانی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سیر: ۲ حبه (یا پودر سیر ۱ قاشق چای‌خوری)
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن کرمانشاهی محلی: به  میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش عباسعلی: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاه

طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی؛ غذایی با قدمت دویست ساله

آش عباسعلی که به آش شله قلمکار کرمانشاهی هم مشهور است، یکی از آش‌های اصالتا کرمانشاهی است که در شهرهای زنجان و مشهد و دیگر شهرهای ایران هم پخته می‌شود. این آش مخصوص افطار ماه رمضان و نذری ماه محرم است. موادی که در بالا به آن اشاره شده است،‌ برای تهیه آش عباسعلی برای ۶ نفر است. به نسبت افراد، این میزان را بیشتر در نظر بگیرید.

مرحله اول: حبوبات و برنج را بخیسانید

برای پخت آش عباسعلی کرمانشاهی بهتر است در مرحله نخست حبوبات را از یک روز قبل شسته و در آب خیس کنید تا نفخ آن کاملا گرفته شود. (البته مدت زمان سه تا چهار ساعت هم برای خیس کردن حبوبات کافیست) برنج را هم جداگانه با کمی نمک در آب به مدت ۲ ساعت خیس کنید. گندم هم باید به مدت ۲ الی ۳ ساعت در آب خیس بخورد.

برای خرید انواع حبوبات مثل عدس، نخود، لوبیا سفید، گندم پوست کنده و انواع برنج از جمله برنج ایرانی می‌توانید از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت را بپزید

طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی؛ غذایی با قدمت دویست ساله

گوشت سردست، گردن و دنده گوسفندی را بدون خرد کردن به همراه یک عدد پیاز در یک قابلمه بیندازید و روی حرارت بگذارید. مقداری زردچوبه و فلفل و ادویه‌های معطر به آن اضافه کنید. برای خوش‌طعم شدن گوشت، دو حبه سیر را هم رنده کرده و به گوشت اضافه کنید تا هم بوی ضخم یا زُهم گوشت گرفته شود و هم در نهایت آش شما کمی طعم سیر بگیرد (از پودر سیر هم می‌توانید استفاده کنید).

حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد گیلاس به ۲ روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت، کاملا بپزد. در اواخر پخت گوشت به آن نمک اضافه کنید. گوشت پخته شده را ریش ریش کنید و استخوان‌های گوشت را کاملا جدا کنید. حتی می‌توانید گوشت را بکوبید تا حسابی له شود. آب گوشت را کنار بگذارید.

در صورت تمایل گوشت گوسفند و انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه، پودر سیر و فلفل سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: حبوبات را بپزید

حالا نوبت آن است تا حبوبات را که از قبل در آب خیس کرده‌اید و نفخ آن‌ها گرفته شده است، از آب بکشید و بپزید. بهتر است عدس را به دلیل اینکه سریع‌تر از دیگر حبوبات پخته می‌شود، به صورت جداگانه و در ظرفی مجزا بپزید تا خیلی له نشود.

برای اینکه مطمئن شوید حبوبات شما به خوبی پخته شده‌اند، می‌توانید با قاشق روی حبوبات را فشار دهید. اگر نرم شده بودند و با فشار قاشق له شدند، معلوم می‌شود که حبوبات برای تهیه آش شما کاملا پخته‌ و آماده‌اند.

مرحله چهارم: برنج و گندم را بپزید

گندم پوست کنده و برنج هم برای تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی، باید جدا از حبوبات پخته شوند اما بهتر است اول گندم پوست کنده را بپزید و بعد از پخت کامل گندم، برنج را به همراه کمی نمک به گندم پخته شده اضافه کنید. برنج سریع‌تر از گندم پخته می‌شود و اگر به صورت همزمان با آن‌ پخته شود، له شده و چندان ظاهر خوبی نمی‌گیرد. بعد از پخت کامل برنج و گندم آن‌ها را با گوشتکوب دستی یا برقی خوب بکوبید.

دستور تهیه آش عباسعلی برای نذری محرم و ماه رمضان

مرحله پنجم: مواد آش عباسعلی را با هم بپزید

وقتی تمام مواد اولیه پخته شد، حبوبات پخته شده را آبکش کنید و با گوشت ریش شده و کوبیده مجددا بکوبید. بعد از این مرحله همه مواد را با هم مخلوط کنید. حالا آب گوشت که کنار گذاشته بودید، آب جوش، مقداری روغن مایع، نمک، فلفل و کمی زردچوبه به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد آش با صبر و شعله نسبتا کم، روی گاز پخته شوند تا آش شما کاملا جا بیفتد. در این مدت هر چند وقت یک‌بار مواد آش را هم بزنید که آش ته نگیرد.

مرحله ششم: پیاز داغ درست کنید

کرمانشاهی‌ها در این مرحله از تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی، پیاز داغ با روغن کرمانشاهی آماده می‌کنند. پس در این فاصله دو عدد پیاز بزرگ را خلالی خرد کنید و پیاز داغ مجلسی درست کنید. طرز تهیه پیاز داغ مجلسی و فوت و فن‌های آن را بلد هستید؟ نیمی از پیاز داغ آماده شده را به آش در حال پخت اضافه کنید و نیمی دیگر را برای تزیین آش کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه اسنک کالباس، در تابه، ساندویچ ساز، فر و با اتو در ۱۰ دقیقه

در صورت تمایل انواع روغن از جمله روغن حیوانی، پیاز داغ و پیاز داغ منجمد را از افق کوروش هم می‌توانید به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری خریداری کنید.

مرحله هفتم: آش عباسعلی را تزیین و سرو کنید

آش عباسعلی را سرو کنید. نیمی از پیاز داغ را که نگه داشته بودید برای تزیین آش استفاده کنید. البته برخی ترجیح می‌دهند جدای از طرز تهیه متداول آش عباسعلی که فقط با پیاز داغ سرو می‌شود به آن نعنا داغ هم اضافه کنند. بعد از تزیین آش عباسعلی با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین و آن را سرو کنید.

تاریخچه آش عباسعلی

تاریخ دویست ساله آش عباسعلی کرمانشاهی برمی‌گردد به ماجرای آشپز کردی به نام «عباسعلی» که در دو قرن پیش نذر می‌کند که آشی درست کرده و در زمان افطار آش نذری را سر سفره روزه‌داران قرار دهد. این روایت باعث شده تا اکثر مردم کرمانشاه این غذا را بیشتر در ماه رمضان درست کنند. گرچه نباید منکر این موضوع شد که این آش به دلیل اینکه شامل مواد بسیار مغذی که از حبوبات گرفته تا گوشت است (سرشار از پروتئین، زینک و آهن)، غذای بسیار مقوی برای روزه‌داران محسوب می‌شود.

اما جدا از ماه رمضان آش عباسعلی کرمانشاه جزو غذاهای سنتی این شهر در همه ایام سال محسوب می‌شود که در رستوران‌های سنتی معمولا سرو می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد. آش عباسعلی در مناسبت‌های مذهبی مثل ایام محرم و صفر هم به عنوان نذری پخته و بین مردم تقسیم می‌شود.

سوالات متداول

چه کار کنیم آش عباسعلی کشدار شود؟

چه کار کنیم آش عباسعلی کشدار شود؟

اگر می‌خواهید آش عباسعلی کرمانشاهی کش‌دار داشته باشید، باید از گوشت دنده، سردست یا گردن گوسفند استفاده کنید، این گوشت‌ها پس از کوبیدن به کش‌دار شدن آش کمک بسیاری می‌کند. در ضمن گوشت این آش را نباید خرد کنید چون ریش ریش کردن باعث کش آمدن بیشتر خواهد شد.

راز خوشمزگی آش عباسعلی چیست؟

برای پختن آش عباسعلی، کشدار شدن این آش مهم است. نکته دیگر، پیاز داغ آش عباسعلی است. برای درست کردن پیاز داغ، استفاده از روغن کرمانشاهی می‌تواند طعم آن را بسیار خوشمزه کند. اما اگر به روغن کرمانشاهی دسترسی نداشتید، می‌توانید برای سرخ کردن پیازداغ آش عباسعلی کرمانشاهی از کره یا روغن معمولی هم استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک