۳ طرز تهیه بورک گوشت ترکی با خمیر یوفکا و خمیر خانگی در فر و تابه

۳ طرز تهیه بورک گوشت ترکی با خمیر یوفکا و خمیر خانگی در فر و تابه


26 تیر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه بورک گوشت ترکی با خمیر یوفکا و خمیر خانگی در فر و تابه

بورک گوشت ترکی یکی از محبوب‌ترین، خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای فینگرفودی ترکیه‌ای است که از زمان حکومت پادشاهان عثمانی تاکنون در تمام وعده‌ها از صبحانه گرفته تا ناهار و شام و مهمانی‌ها سرو می‌شود. به عنوان غذای انگشتی برای بچه‌ها بورک گوشت یک انتخاب مناسب است. طرز تهیه بورک ترکیه‌‌ای با گوشت که از جمله غذاهای بین‌المللی با گوشت چرخ کرده است را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه بورک گوشت استانبولی 

 

طرز تهیه بورک ترکی گوشت

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت بورک گوشت: ۴۵ دقیقه

کالری هر عدد بورک گوشت: ۲۲۰ کالری

مواد لازم بورک گوشت برای ۱۰ نفر

  • روغن زیتون فرابکر: ۶ قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه‌ای سبز ریز خرد شده و بدون دانه: ۵۰۰ گرم
  • پودر فلفل قرمز ترکیه‌ای: (فلفل قرمز گوشتی و نسبتا شیرین که به فلفل قرمز حلبی یا سوری هم مشهور است و پودر آن نیمه خشک، چرب و ساطوری است): ۱ قاشق
  • غذاخوری
  • پیاز قرمز: ۱ عدد بزرگ و ساطوری خرد شده
  • نمک و فلفل سیاه تازه پودر شده: به میزان دلخواه
  • گوشت چرخ‌ کرده: ۹۰۰ گرم
  • روغن مایع کانولا: ¾ فنجان
  • تخم‌مرغ: ۵ عدد بزرگ
  • شیر: ۱ فنجان
  • خمیر یوفکا: ۱ بسته
  • دانه زیره سیاه: ۲ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم تهیه بورک گوشت و پنیر ترکی

 

مراحل طرز تهیه بورک گوشت با خمیر یوفکا

بورک گوشت استانبولی را با مواد مختلفی درست می‌کنند. دستور تهیه این بورک با گوشت چرخ کرده و خمیر یوفکا آماده است.

مرحله اول؛ آماده کردن مواد بورک گوشت

در طرز تهیه بورک گوشت ابتدا در یک قابلمه بزرگ کمی روغن زیتون را روی شعله ملایم گرم کنید. پیازهای خرده شده را در روغن بریزید و تفت دهید. پیازها که کمی سبک شدند، فلفل دلمه‌ای خرد شده و فلفل قرمز ترکیه‌ای را اضافه کنید و تفت دهید.

حدود ۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز این مواد را مرتب هم بزنید تا نرم شوند. حالا گوشت چرخ‌ کرده را اضافه کنید. گوشت را با مواد فوق تفت دهید و اجازه دهید آب گوشت تبخیر شود. ده دقیقه زمان کافی است. نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کیک خرمالو در فر و قابلمه با بافت خیس به روش قنادی

بعد از ده دقیقه تفت دادن گوشت ظرف را از روی شعله گاز بردارید و اجازه بدهید مایه گوشتی بورک خنک شود. در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده، روغن زیتون، پیاز داغ منجمد، فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ فر را گرم کنید

فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله سوم؛ آماده کردن مواد برای رومال خمیر یوفکا

در این مرحله در یک ظرف جداگانه تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با یک فنجان شیر و ¾ فنجان روغن مایع کانولا خوب هم بزنید. در صورت تمایل برای تهیه شیر، تخم مرغ و روغن مایع از جمله روغن مایع کانولا به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن خمیر یوفکا

یک لایه خمیر یوفکا را روی سطح کارتان، مثلا سینی یا تخته آشپزخانه بگذارید و با یک برس تمیز روی آن از مخلوط شیر و روغن و تخم‌مرغ بمالید. در صورت تمایل می‌توانید خمیر یوفکا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورک گوشت و بادمجان

مرحله پنجم؛ پیچاندن خمیر بورک ترکیه

یک لایه دیگر خمیر یوفکا روی آن بگذارید و همین کار را تکرار کنید. روی ۱/۳ از ورقه خمیر یوفکا مایه گوشتی که درست کرده‌اید بریزید و دو لایه دیگر خمیر یوفکا که با برس ترکیب مایه تخم‌مرغی را روی آن‌ها مالیده‌اید، به همان ترتیب اولی روی مایه گوشت بگذارید و بورک را بپیچید. بورک‌ها را با فاصله در سینی فر یا ظرف مناسب فر بچینید.

یادتان باشد سینی فر را با کمی روغن زیتون چرب کنید. می‌توانید بورک ترکی را به اشکال مختلف بپیچید؛ مثلثی مثل تهیه سمبوسه و سیگارتی یا همان رولی یا به شکل طرز تهیه پیراشکی و … .

بعد از پیچاندن تمام بورک‌ها، باقی‌مانده مایه تخم‌ مرغی را روی بورک‌ها بمالید و روی آن‌ها دانه زیره سیاه و در صورت دلخواه سیاه‌ دانه و کنجد بپاشید. در صورت تمایل می‌توانید کنجد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم؛ پختن بورک ترکی در فر

 ظرف بورک را داخل فر بگذارید. ۴۵ دقیقه زمان برای پخت بورک کافی است.

 

طرز تهیه بورک گوشت ترکی با خمیر یوفکا

 

سطح روی بورک که طلایی شد فر را خاموش کنید. بیست دقیقه به بورک گوشت ترکیه‌ای استراحت بدهید و سپس سرو و میل کنید.

طرز تهیه بورک گوشت در ماهیتابه

برای درست کردن بورک گوشت ترکیه‌ای در ماهیتابه باید به روشی که در بالا اشاره شد، بورک‌ها را آماده کنید. یک ماهیتابه با اندازه مناسب را روی شعله گاز قرار دهید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. سپس بورک‌ها را داخل روغن بریزید و کاملا سرخ کنید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که بورک‌ها به‌طور کامل در روغن قرار بگیرند. بعد از سرخ کردن بورک‌ها می‌توانید آن‌ها را روی کاغذ روغنی قرار دهید تا روغن اضافی خارج شود.

حتما بخوانید  ترکیب جرم گیر و وایتکس | عوارض، نشانه های مسمومیت و پیشگیری

طرز تهیه بورک گوشت با خمیر خانگی

برای تهیه بورک ساده با گوشت چرخ کرده و خمیر خانگی شما برای درست کردن خمیر تنها به ۲۵۰ گرم آرد سفید، ۱۲۵ گرم آب و ۱ قاشق چای‌خوری نمک نیاز دارید. برای شروع باید آرد را الک کنید و با نمک ترکیب کنید. آب را در چند مرحله به آرد و نمک اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کنید تا خمیر لطیفی به دست بیاید و دیگر به دست نچسبد.

سپس خمیر را ورز دهید و داخل نایلون بریزید و برای ۱ ساعت استراحت دهید. بعد از آماده کردن مواد گوشتی خمیر را به صورت لایه نازک پهن کنید. مواد گوشتی بورک را داخل خمیر قرار دهید. سپس خمیر را رول کنید و درنهایت به اندازه دلخواه برش دهید. می‌توانید این بورک‌ها را در فر یا ماهیتابه آماده کنید. در صورت تمایل می‌توانید آرد و آب را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بورک گوشت

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بورک گوشت

 

  • برای خوش طعم‌تر شدن مواد بورک گوشت استانبولی می‌توانید مقداری سیر تازه یا پودر سیر به آن اضافه کنید.
  • برخی افراد داخل مواد بورک گوشت از مقداری پنیر پارمسان استفاده می‌کنند.
  • به‌طور کلی طرز تهیه بورک گوشت با خمیر یوفکا است، اما اگر به خمیر یوفکا دسترسی ندارید، می‌توانید بورک را با نان لواش نیز آماده کنید. برای این کار باید مواد بورک را داخل نان لواش نازک، مخصوص سمبوسه قرار دهید.
  • برای درست کردن بورک گوشت به جای خمیر یوفکا از خمیر فیلو هم می‌توانید استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای داخل بورک به جای گوشت از انواع سبزیجات یا مرغ ریش شده به جای گوشت چرخ کرده نیز استفاده کنید.

سوالات متداول

بورک چیست؟

شاید از خودتان بپرسید اصلا بورک چیه؟! بورک ابتدا یک غذای درباری بود و سپس به آشپزخانه عامه مردم راه پیدا کرد. اگر چه بسیاری بورک را یک غذای ترکی می‌دانند اما بد نیست بدانید در بسیاری از کشورهای شرق اروپا و حوزه بالکان، یونان و کشورهای عربی خاورمیانه انواع بورک بسیار محبوب و مرسوم است و با مواد مختلف آماده و سرو می‌شود.

چگونه از چسبیدن لایه‌های بورک به هم جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از چسبیدن لایه‌های بورک باید هر لایه از خمیر را با کمی روغن چرب کنید. این کار موجب باز شدن لایه‌ها و جلوگیری از چسبیدن آن‌ها به هم می‌شود. به خاطر داشته باشید که زیر و روی خمیر خانگی بورک را آردپاشی کنید تا خمیر حالت چسبنده نداشته باشد.

 

منابع: Food Network  و Happy Kitchen

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش
کالابرگ الکترونیک