طرز تهیه آش سبزی شیرازی کشدار (آش صبحانه) با گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه آش سبزی شیرازی کشدار (آش صبحانه) با گوشت و بدون گوشت


12 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش سبزی شیرازی کشدار (آش صبحانه) با گوشت و بدون گوشت

آش سبزی جزو غذاهای محبوب شیراز و آبادان است. شیرازی‌ها برای صبحانه معمولا آش سبزی می‌خورند. آش سبزی شیرازی با عطر و طعم بی‌نظیر هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می‌شود به همین خاطر یک نذری کم هزینه ماه رمضان و همچنین یک افطاری ساده و کم هزینه هم هست. آش سبزی جزو غذاهای نذری محرم در شیراز هم هست بنابراین به شما می‌گوییم برای درست کردن آش سبزی نذری برای ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر به چه مقدار مواد نیاز دارید. طرز تهیه بهترین آش سبزی شیرازی با گوشت و بدون گوشت را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم آش سبزی شیرازی (برای ۶ تا ۸ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت سردست گوسفندی با استخوان ۵۰۰ گرم
سبزی آش شامل ۱ کیلو تره و ۱/۲ لیوان فرانسوی ترخون خشک
نخود ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا سفید ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ایرانی یا نیم دانه ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز خام ۱ عدد
پیاز داغ به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

نکته: در طرز تهیه آش سبزی شیرازی نذری برای ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر باید مواد لازم در این دستور را ۲۰ برابر کنید. برای مثال شما برای درست کردن آش سبزی برای ۱۰۰ یا ۱۲۰ نفر به ۱۰ کیلوگرم گوشت گوسفند و ۲۰ کیلوگرم تره نیاز دارید. اگر آش سبزی شیرازی نذری برای ۲۰۰ نفر می‌خواهید درست کنید به ۲۰ الی ۲۲ کیلوگرم گوشت نیاز دارید.

مدت زمان آماده‌سازی: ۱ ساعت

مدت زمان پخت آش سبزی: ۴ ساعت

کالری هر ۱۰۰ گرم آش سبزی شیرازی: ۱۴۱ کالری

مراحل طرز تهیه آش سبزی شیرازی با گوشت

 

طرز تهیه و ترکیب سبزی بهترین آش سبزی شیرازی و آبادانی با گوشت و بدون گوشت

 

آش سبزی شیرازی که یک مدل آش سبزیجات و حبوبات است را هم می‌توانید با گوشت درست کنید و هم بدون گوشت. در ادامه مراحل روش تهیه آش سبزی شیرازی کشدار و خوشمزه با گوشت را دنبال کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز پخت برنج ایرانی طارم به صورت کته و آبکش با تمام نکات

مرحله اول: پختن حبوبات

در اولین مرحله از طرز تهیه آش سبزی شیرازی اصیل باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب‌شان را عوض کنید. سپس قبل از هر چیز حبوبات را بپزید. بهتر است ابتدا نخود و لوبیا را بپزید چون از عدس دیرتر می‌پزند. سپس در یک ساعت پایانی پخت عدس را هم اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل نخود، لوبیا سفید و عدس را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: پختن گوشت، برنج و سبزی

در این مرحله از طرز تهیه آش سبزی شیرازی باید سبزی‌ آش یا همان تره  را پاک کنید و بشورید و وقتی خشک شد ریز خرد کنید (لازم نیست ساطوری خرد شود، تره باید مقداری درشت باشد). در این فاصله گوشت را در یک قابلمه جداگانه با یک عدد پیاز درشت، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. گوشت خوب باید بپزد چون قرار است آن را له کنیم. در دقایق پایانی پخت گوشت نمک را اضافه کنید.

برنج را هم جداگانه با مقداری نمک و روغن بپزید تا حدی که شفته شود. سبزی‌های خرد شده را جداگانه بپزید و در مقداری روغن تفت دهید تا رنگ سبزی عوض و مقداری سرخ شود. برای خوشرنگ‌تر شدن آش می‌توانید مقداری سبزی سرخ شده خورشت سبزی هم به تره در حال سرخ شدن اضافه کنید.

برای تهیه گوشت گوسفند، پیاز داغ منجمد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، روغن مایع، برنج ایرانی و برنج نیم دانه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم: له کردن گوشت

گوشت پخته شده را از قابلمه خارج کنید و استخوان‌هایش را جدا کنید. گوشت را به صورت جداگانه کاملا با گوشتکوب له کنید، هر چه گوشت را بیشتر له کنید آش سبزی کشدارتر می‌شود. آب گوشت را در یک ظرف جداگانه نگه دارید.

مرحله چهارم: پختن آش سبزی

سبزی و برنج را به حبوبات پخته شده اضافه کنید. آب گوشت را هم روی آن‌ها بریزید و گوشت له شده را هم اضافه کنید. اجازه دهید آش روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد. پیاز داغ را هم به مقدار دلخواه جداگانه درست کنید. طرز تهیه پیاز داغ مجلسی را بلد هستید؟

در صورت تمایل پیاز داغ آماده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی هم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه رول مرغ پنیری به 2 روش در فر و بدون فر

مرحله پنجم: میکس کردن و سرو آش سبزی شیرازی

در این مرحله از تهیه آش سبزی شیرازی باید مقداری از پیاز داغ را در آش در حال پخت بریزید. ۱/۳ آش را جدا کنید و خوب بکوبید یا با میکسر میکس کنید و دوباره به بقیه آش اضافه کنید، این کار باعث کشدار شدن آش سبزی شیرازی می‌شود. در این مرحله ترخون خشک را هم اضافه کنید. صبر کنید تا آش روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد و به غلظت دلخواه شما برسد. در این مدت مرتب آش سبزی را هم بزنید که خوب کشدار شود.

بعد از پخت آش سبزی آن را در ظرف مورد نظر سرو و با پیاز داغ تزیین کنید. آش سبزی را معمولا با فلفل سیاه مزه‌دار می‌کنند. در صورت تمایل روی آش سبزی مقداری فلفل سیاه بپاشید و با نان، نارنج یا لیمو ترش تازه سرو کنید.

آش سبزی شیرازی بدون گوشت

در طرز تهیه آش سبزی شیرازی بدون گوشت باید این آش را درست به همین روشی گفته شد درست کنید و مرحله پخت و اضافه کردن گوشت را حذف کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش سبزی شیرازی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش سبزی شیرازی

 

  • طرز تهیه آش سبزی آبادان و آش سبزی کازرونی هم به همین ترتیب است.
  • اگر آش سبزی را بدون گوشت می‌پسندید تمام این مراحل را به جز اضافه کردن گوشت و آب گوشت انجام دهید.
  • آش سبزی را مثل سایر انواع آش با کشک هم می‌توانید میل کنید.
  • برای کشدار شدن آش سبزی شیرازی باید از گوشت گردن یا سردست گوسفند استفاده کنید.
  • برای درست کردن آش سبزی شیرازی از لوبیا چیتی به جای لوبیا سفید می‌توانید استفاده کنید، اما لوبیا سفید متداول‌تر است.

سوالات متداول

 

طرز تهیه آش سبزی ساده بدون گوشت چگونه است؟

طرز تهیه آش سبزی شیرازی ساده و بدون گوشت چگونه است؟

در طرز تهیه آش سبزی شیرازی بدون گوشت باید این آش را درست به همین روشی گفته شد درست کنید و مرحله پخت و اضافه کردن گوشت را حذف کنید.

ادویه مخصوص آش شیرازی چیست؟

ادویه مخصوص آش شیرازی ترکیبی از زردچوبه، فلفل سیاه، پودر پونه کوهی (اختیاری) و نمک است.

ترکیب آش سبزی شیرازی چیست؟

مهم‌ترین فوت و فن آش سبزی شیرازی استفاده از سبزی مناسب است. در طرز تهیه این آش از سبزی‌هایی مثل تره و ترخون استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک