طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی | یک خورش گیاهی بدون گوشت

طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی | یک خورش گیاهی بدون گوشت


13 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی با رب انار؛ یک خورش گیاهی بدون گوشت

قلیه کدو حلوایی یکی از غذاهای خوشمزه با رب انار است که طرز تهیه آن در نقاط مختلف ایران متفاوت است. برای مثال قلیه کدو حلوایی بوشهری با تمر هندی درست می‌شود. در مناطق شمالی کشور و به خصوص در استان مازندران قلیه کدو حلوایی را با رب انار یا رب آلبالو می‌پزند. در برخی مناطق هم در طرز تهیه قلیه کدو حلوایی از برنج و گردو استفاده می‌کنند. در این مقاله از مجله کوروش طرز تهیه خورش گیاهی قلیه کدو حلوایی با رب انار و گردو را آموزش می‌دهیم. با سرویس آشپزی برای درست کردن این غذا با کدو حلوایی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه قلیه کدو حلوایی با رب انار و گردو

 

طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی با رب انار و گردو

 

مواد لازم

 

سیر: ۵ حبه

کدو حلوایی: ۵۰۰ گرم

مغز گردو: ۳۰۰ گرم

لوبیا چیتی: ۱۰۰ گرم

روغن: به میزان لازم

رب انار: ۳ قاشق غذاخوری

رب آلبالو: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

 

مراحل تهیه قلیه کدو حلوایی با گردو و رب انار

 

 

طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی با رب انار و گردو

 

مرحله اول

 

در مرحله اول از طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی که یک خورش گیاهی است، لوبیا چیتی را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در آب خیس کنید تا نفخ آن از بین برود. بهتر است هر بک ساعت یک بار آب لوبیا را عوض کنید. سپس لوبیاها را درون قابلمه ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. کمی نمک به قابلمه اضافه کنید. قابلمه لوبیا را روی حرارت قرار دهید و‌ صبر کنید تا لوبیاها کاملا پخته شود. برای پخته شدن لوبیاها ۲ و نیم ساعت زمان لازم است.

 

مرحله دوم

 

در مرحله دوم، سیرها را پوست کنده و بعد رنده کنید. همچنین مغز گردو هم آسیاب کنید. در داخل ماهیتابه‌ای کمی روغن بریزید، سپس سیر را در روغن تفت دهید. پس از آن پودر گردو را به ماهیتابه اضافه کنید. چند دقیقه مواد را تفت دهید.

 

مرحله سوم

 

در مرحله سوم از طرز تهیه قلیه کدو حلوایی نوبت به رب آلبالو و انار می‌رسد. آنها را به مواد داخل ماهیتابه‌ اضافه کنید. زیر شعله ماهیتابه را بالا ببرید تا مواد به نقطه جوش برسند. حالا زیر ماهیتابه را کم کنید.

 

مرحله چهارم

 

طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی با رب انار و گردو

 

در این مرحله، کدوها را خرد کرده و در روغن تفت دهید. زمانی که کدوها تقریبا نرم شدند، آنها را به لوبیا چیتی پخته‌شده اضافه کنید. همچنین مواد داخل ماهیتابه‌ که شامل گردو، سیر و رب انار و آلبالو بودند را به مخلوط لوبیا چیتی و کدو حلوایی اضافه کنید.

حالا مخلوط تمامی این مواد را در قابلمه هم‌ زده و روی شعله متوسط گاز قرار دهید. قلیه کدو حلوایی مجلسی با رب انار و گردو آماده سرو است. شما می‌توانید خورش قلیه کدو حلوایی را به همراه برنج یا با نان سرو کنید.

 

خواص خورش قلیه کدو حلوایی

 

طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی با رب انار و گردو

 

این خورش گیاهی لذیذ به خاطر گردو، رب انار و کدو حلوایی از خاصیت غذایی بسیار بالایی به خصوص برای گیاهخواران برخوردار است. کدو حلوایی به دلیل داشتن ویتامین A برای بینایی بسیار مفید است. کدو حلوایی فیبر زیاد و کالری بسیار پایینی دارد، بنابراین علاوه بر سیر نگه داشتن شما، باعث جلوگیری از پرخوری می‌شود. کدو حلوایی مانند سایر مواد غذایی نارنجی‌رنگ دارای نوع خاصی آنتی اکسیدان به نام بتاکاروتن است و به دلیل داشتن این نوع آنتی اکسیدان نقش مهمی در جلوگیری از سرطان ایفا می‌کند.

 

این ماده غذایی به دلیل داشتن پتاسیم و رادیکال‌های آزاد زیاد، به شفافیت پوست کمک کرده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. همچنین گردوی موجود در قلیه کدو حلوایی که در طرز تهیه آن استفاده شد، به بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. گردو دارای پروتئین و فیبر نسبتا بالایی است. همچنین درصد بالای اسید چرب امگا۳ گردو به سلامت قلب و بهبود چربی خون کمک می‌کند.

 

کالابرگ الکترونیک