طرز تهیه خورش گل کلم مجلسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

طرز تهیه خورش گل کلم مجلسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن


16 شهریور 1399 . زمان مطالعه: 3 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش گل کلم مجلسی با گوشت یا مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خورش گل کلم جزو انواع خورش خوشمزه ایرانی است. طرز تهیه خورش گل کلم مجلسی و خوشمزه با گوشت گوسفندی را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه خورش گل کلم مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه خورش گل کلم مجلسی با گوشت یا مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد لازم برای ۶ نفر

 

گوشت گوسفند: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد متوسط

گل کلم: ۳۰۰ گرم

گوجه فرنگی پوره شده: ۴ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک: به مقدار دلخواه

نعنا و جعفری تازه و ساطوری خرد شده: ۴ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق چایخوری

غوره: ۴ قاشق غذاخوری (اختیاری)

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه خورش گل کلم مجلسی با گوشت یا مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

برای درست کردن خورش گل کلم خوشمزه و مقوی ابتدا باید پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شود. سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. کمی که رنگ گوشت عوض شد ادویه‌ها را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود.

 

سپس گوجه فرنگی پوره شده را اضافه کنید. صبر کنید آب گوجه فرنگی‌ها کشیده شود و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و باز هم تفت دهید. وقتی رب سرخ شد سبزیجات ساطوری خرد شده را اضافه دهید و همراه با سایر مواد به مدت ۵ دقیقه سرخ کنید.

 

به این مقدار مواد حدود ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش اضافه کنید. اجازه بدهید خورش روی شعله ملایم گاز جا بیفتد و گوشت بپزد. بعد از پخته شدن گوشت نمک خورش گل کلم را اندازه کنید و زعفران را هم به آن اضافه کنید.

 

در این فاصله گل کلم‌های خرد شده را در مقداری روغن جداگانه تفت دهید. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش گل کلم سرخ شده و در صورت تمایل غوره را اضافه کنید (غوره اختیاری است اما طعم خورش را حسابی خوشمزه می‌کند.) صبر کنید خورش گل کلم حسابی جا بیفتد.

 

برای این خورش که یکی از انواع خورش مجلسی است می‌توانید از سیب زمینی سرخ کرده و یا بادمجان سرخ کرده هم استفاده کنید و خورش را با پلو زعفرانی سرو کنید. یک نکته دیگر درست کردن خورش گل کلم با لپه است که در صورت دلخواه می‌توانید برای این مقدار مواد یک مشت لپه را جداگانه بپزید و وقتی نیم پز شد در اواسط پخت خورش به آن استفاده کنید. اضافه کردن لوبیا سفید یا لوبیا چیتی هم به خورش گل کلم اختیاری و سلیقه‌ای است.

 

به جای رب و گوجه فرنگی می‌توانید خورش گل کلم را با رب انار درست کنید. اگر خورش گل کلم را با سبزیجات دوست ندارید آن‌ها را از خورش حذف کنید. برخی هم خورش گل کلم را با سبزی اسفناج درست می‌کنند. خورش گل کلم را به همین ترتیب با گوشت چرخکرده، گوشت قلقلی و انواع گوشت مرغ یا بوقلمون و یا به صورت گیاهی با سویا هم می‌توانید درست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک