طرز تهیه دسر سیب کاراملی با سس کارامل | دسر ساده و سریع و کم هزینه

طرز تهیه دسر سیب کاراملی با سس کارامل | دسر ساده و سریع و کم هزینه


8 آبان 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دسر سیب کاراملی با سس کارامل؛ یک دسر ساده و سریع و کم هزینه

بدون شک، یکی از دسرهای فوق‌العاده و هوس‌برانگیز، دسر سیب کاراملی است. تهیه این دسر خیلی سخت نیست؛ تنها باید چند نکته کلیدی را در تهیه آن رعایت کنید تا بتوانید از این دسر در مهمانی‌ها یا میان‌وعده‌هایتان استفاده کنید. طرز تهیه دسر سیب کاراملی به عنوان یکی از انواع دسر خوشگل و خوشمزه و البته ساده و کم هزینه را از سایت آشپزی Mels kitchen cafe در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه دسر سیب کاراملی

 

دسر سیب کاراملی با سس کاراملی؛ یک دسر ساده و سریع و کم هزینه

مواد لازم

 

سیب: به مقدار دلخواه

کارامل: ۱ بسته متوسط

سرکه یا آبلیمو: به ‌مقدار لازم

سیخ چوبی یا پلاستیکی: به اندازه تعداد سیب‌ها

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

ساقه‌های سیب‌ها را جدا کنید و آنها را در آب گرم با کمی سرکه یا آب لیمو خیس کنید. بهتر است از آب جوش استفاده نکنید؛ زیرا آب جوش باعث تغییر رنگ سیب‌ها و نرم‌شدن بافت‌های آن می‌شود. دلیل خیساندن سیب‌ها، جداکردن واکس سیب و کمک به آزاد‌شدن گازهای سمی از سیب است.

 

دسر سیب کاراملی با سس کاراملی؛ یک دسر ساده و سریع و کم هزینه

 

سپس یک قابلمه بزرگ را با آب پر کنید، چند قاشق غذاخوری سرکه یا آب‌لیمو را به آن اضافه کنید و روی اجاق گاز  گرم کنید تا آب کمی جوش بیاید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و سپس سیب‌ها را با احتیاط به آن اضافه کنید. یک بشقاب یا در قابلمه روی آن قرار دهید تا تمام سیب‌ها کاملا زیر آب قرار بگیرند. بگذارید به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه همین‌طور در آب باقی بمانند.

 

مرحله دوم

 

بعد از خیساندن سیب‌ها در آب داغ، آب آن را تخلیه کنید. در این مرحله باید به‌دقت سیب‌ها را خشک کنید. هرگونه رطوبت، حتی کمترین مقدار آن، به‌معنای خراب‌شدن دسر سیب کاراملی شما خواهد بود. پس باید بادقت و حوصله، تمام سیب‌ها را خشک کنید.

 

مرحله سوم

 

پس از خشک‌کردن سیب‌ها، باید آنها را از سیخ‌های چوبی رد کنید. البته می‌توانید از سیخ‌های پلاستیکی مشابه آب‌نبات‌های چوبی نیز استفاده کنید. حتی می‌توانید از چوب بستنی نیز استفاده کنید. سیخ‌ها را به‌آرامی در محل ساقه سیب‌ها قرار دهید. می‌توانید این کار را با گوشت‌کوب یا چکش کوچکی نیز انجام دهید. اگر سیب‌های کاملا صاف و متقارنی ندارید، نگران نباشید. تا آنجا که می‌توانید سعی کنید سیخ را داخل آن قرار دهید. البته سیخ‌ها نباید به ‌طور کامل از سیب رد شوند، تنها باید تا نیمه سیب فرو بروند. سپس سیب‌های آماده‌ شده را در یخچال بگذارید.

 

مرحله چهارم

 

دسر سیب کاراملی با سس کاراملی؛ یک دسر ساده و سریع و کم هزینه

 

در این مرحله، باید کارامل را در فر یا زودپز قرار دهید. دمای کارامل، بسیار مهم است. چه از کارامل خانگی استفاده می‌کنید، چه از کارامل خریداری شده از فروشگاه، درجه حرارت آن را باید در حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه فارنهایت نگه دارید. اگر کارامل شما از این خنک‌تر باشد، به سیب‌ها نمی‌چسبد و اگر گرم‌تر باشد لایه نازکی را روی سیب تشکیل می‌دهد. در صورت تمایل سیب کاراملی شده را بلافاصله در شکلات چیپسی، کنجد یا خرده‌های فندق، بادام زمینی یا پسته فرو ببرید.

 

ممکن است چوب‌ها خراب شوند و به‌جای لایه‌ای یکنواخت و زیبا، لکه‌های بزرگ و ضخیم کارامل را مشاهده کنید. سپس باید سیب‌ها را در کارامل گرم‌شده، فرو ببرید. ممکن است این مرحله ساده به‌نظر برسد، اما گاهی می‌تواند نتیجه نهایی را تغییر دهد. بعد از غوطه‌ورشدن سیب‌ها، نباید حباب‌هایی روی سطح کارامل تشکیل شوند.

 

نکات مهم و فوت و فن طرز تهیه دسر سیب کاراملی

 

*با خنک‌شدن کارامل، آن را به‌شدت هم نزنید. هم‌ زدن یا سریع هم ‌زدن کارامل باعث وارد شدن هوا به داخل آن و تشکیل حباب می‌شود؛

 

*اگر حباب‌هایی تشکیل شد، اجازه دهید کارامل مدتی استراحت کند. کارامل خریداری شده، حباب کمتری از کارامل خانگی ایجاد می‌کند، زیرا در هنگام تهیه کارامل خانگی، حتما باید آن را به‌شدت هم بزنید؛

 

*به‌جای چرخاندن سیب‌ها در کارامل برای پوشاندن سطح آنها، یک طرف سیب را در کارامل فرو برده و خیلی آرام آن را بچرخانید و دوباره یک‌چهارم آن را درون کارامل فرو ببرید. سپس این فرایند را ادامه دهید تا کارامل کل سطح سیب را بپوشاند. در صورت وجود حباب در کارامل، این روند حباب‌ها را از بین می‌برد.

 

*اجازه دهید سیب کارامل‌ها چکه کند و سپس با چاقو، اضافه کارامل را جدا کنید.

 

مرحله پنجم

 

در طرز تهیه دسر سیب کاراملی این مهم است که سیب‌های کاراملی‌شده را چند ساعت در یخچال قرار دهید. دسر خوشمزه شما آماده است. دسر سیب کاراملی را می‌توانید با بستنی هم سرو کنید.

 

دسر سیب کاراملی با سس کاراملی؛ یک دسر ساده و سریع و کم هزینه

 

 

 

پیشنهاد می‌کنیم ویدئو یک طرز تهیه دیگر از دسر سیب کاراملی را هم در مجله کوروش تماشا کنید:

 

 

کالابرگ الکترونیک