طرز تهیه رولت گوشت چرخ‌ کرده مجلسی با سس مخصوص + فیلم

طرز تهیه رولت گوشت چرخ‌ کرده مجلسی با سس مخصوص + فیلم


18 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

رولت گوشت چرخ کرده از آن ‌دسته خوراک‌های لذیذ و خوشمزه است که معمولا خانم‌های ایرانی ترجیح می‌دهند به عنوان یکی از غذاهای سفره مهمانی آن را تهیه کنند. رول گوشت هم یک غذای نونی برای شام محبوب است و هم یک غذای خوشمزه برای ناهار. طرز تهیه رولت گوشت ساده است. با ما باشید تا طرز تهیه رولت گوشت رستورانی با گوشت چرخ کرده و سس مخصوص در فر و بدون فر به عنوان یک غذای مهمانی که یک غذای مناسب زمستان هم هست را به شما در مجله کوروش آموزش بدهیم. فیلم طرز تهیه رولت گوشت را هم در این مقاله تماشا کنید. در  سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

 

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۱ ساعت

مدت زمان پخت رولت گوشت: ۲ ساعت

کالری هر برش از رولت گوشت: حدود ۲۰۰ کیلوکالری

مواد لازم رولت گوشت برای ۴ نفر

  • گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله: نیم کیلوگرم
  • تخم‌ مرغ: ۱ عدد
  • پیاز رنده شده و آب گرفته شده: ۱ عدد
  • پودر تخم گشنیز: ۱ قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • مغز نان باگت خشک و پودر شده: ۵۰ گرم
  • زرشک: ۳ قاشق غذاخوری
  • گشنیز ساطوری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری ساطوری خرده شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو ریز خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم

برای درست کردن رولت گوشت در ابتدا باید سس مخصوص رولت گوشت را آماده کنیم.

طرز تهیه سس مخصوص رولت گوشت شکم پر

 

طرز تهیه سس مخصوص رولت گوشت مجلسی 

 

مواد لازم سس مخصوص رولت گوشت

  • پیاز نگینی خرد شده: ۱ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • رب گوجه‌ فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • سیر رنده شده: ۱ حبه
  • آب لیموترش تازه: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک‌، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به مقدار لازم
  • آب جوش: نیم لیتر

مراحل طرز تهیه سس رولت گوشت

مرحله اول؛ تفت دادن پیاز با رب گوجه فرنگی

یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. در یک تابه دیگر ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی را با کمی روغن تفت دهید. وقتی رب سرخ شد و بوی خامی آن گرفته شد، پیازهای تفت داده شده را به همراه یک حبه سیر رنده شده به رب اضافه کنید و به تفت دادن این ترکیب ادامه دهید.

در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه فرنگی، میوه و سبزیجات تازه مثل پیاز و سیر و روغن مایع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن آبلیمو و ادویه جات به مایه سس

در مرحله دوم آب لیمو‌ترش، زعفران دم کرده، کمی نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز و نیم لیتر آب را اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا سس غلیظ شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 13 ماسک هلو برای پوست صورت و سیاهی دور چشم

برای تهیه آب، زعفران، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش آنلاین، تلفنی یا حضوری انجام دهید.

مراحل طرز تهیه رولت گوشت مجلسی در فر

بعد از تهیه سس مخصوص رولت گوشت، با مراحل طرز تهیه رولت گوشت همراه ما باشید.

 

طرز تهیه رولت گوشت چرخ‌ کرده

 

مرحله اول؛ آماده کردن مواد داخل رولت گوشت

ابتدا گوشت چرخ کرده را با کمی نمک خوب ورز بدهید و به این ترتیب مواد داخل رولت گوشت را آماده کنید. در مرحله بعد تخم‌مرغ، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پودر گشنیز، زردچوبه، پودر نان باگت و فلفل سیاه را اضافه کنید و گوشت را آن‌قدر ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا کند.

برای این‌که رولت بافت منسجمی داشته باشد و حین پخت وا نرود، حتما باید گوشت ورز داده شده را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ، انواع چاشنی و ادویه جات مثل زردچوبه، و گوشت چرخ کرده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ قرار دادن مواد رولت گوشت در مایه گوشت ورز داده شده

بعد از یک ساعت گوشت را از یخچال بیرون بیاورید، و آن را بین دو لایه کیسه فریزر قرار دهید. حالا با وردنه گوشت را باز کنید. مراقب باشید که گوشت حتما به اندازه یک سانتی‌متر قطر داشته باشد و زیاد با وردنه آن را نازک نکنید.

در این مرحله زرشک، گشنیز ساطوری شده، جعفری ریز و ساطوری شده و گردو را روی سطح گوشت پخش کنید. حالا گوشت را از عرض رول کنید و به مدت نیم ساعت دیگر در یخچال بگذارید.

برای تهیه زرشک، انواع سبزیجات تازه مثل گشنیز و جعفری و مغز گردو به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رولت بادمجان با گوشت چرخ ‌کرده

مرحله سوم؛ سرخ کردن رولت گوشت در روغن

 

سرخ کردن رولت گوشت در روغن

 

بعد از نیم ساعت رول گوشت را از یخچال خارج کنید. در یک تابه بزرگ روغن را داغ کنید. رول گوشت را در روغن داغ و روی شعله ملایم گاز قرار دهید و به آرامی تمام قسمتهای رولت را سرخ کنید. دقت کنید که به آرامی و با کفگیر رولت گوشت شکم پر را زیر و رو کنید.

مرحله چهارم؛ پختن رولت گوشت با سس مخصوص رولت در ماهیتابه

در این مرحله باید سس رولت را به رولت گوشت مجلسی اضافه کنید. با ملاقه سس را روی تمام قسمت‌های رولت بریزید. درب ماهیتابه را بگذارید و اجازه بدهید رولت و سس به مدت ۴۵ دقیقه آرام آرام روی شعله ملایم گاز بپزند و سس حسابی به خورد رولت برود. اگر می‌خواهید رولت گوشت را فقط در ماهیتابه و بدون فر بپزید باید صبر کنید تا رولت به مدت یک ساعت دیگر در ماهیتابه و روی حرارت ملایم کاملا مغزپخت شود. در مرحله آخر رولت گوشت مجلسی را با زرشک و خلال پسته تزیین و سرو کنید.

برای پخت رولت گوشت در فر می‌توانید بعد از اضافه کردن سس به رولت، رولت گوشت را به مدت یک ساعت در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بعد از پخت رولت در فر و در لجظات آخر کمی پنیر پیتزا روی رولت بریزید تا یک رولت گوشت با پنیر پیتزا داشته باشید. در صورت تمایل انواع پنیر پخت و پز از جمله پنیر پیتزا و خلال پسته را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.

حتما بخوانید  ۵ روش طرز تهیه ترشی فلفل تند و شیرین مجلسی، سریع و فوری

نکات مهم طرز تهیه رولت گوشت مجلسی

 

نکات مهم طرز تهیه رولت گوشت مجلسی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

  • می‌توانید به جای نان باگت پودر شده از آرد نخودچی استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید آرد نخودچی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای مواد وسط رولت گوشت مجلسی می‌توانید از دو یا سه عدد تخم‌مرغ آب‌پز هم استفاده کنید. در این صورت قبل از رول کردن گوشت ۳ عدد تخم‌مرغ آب‌پز را به صورت درسته و همراه با سایر مواد روی گوشت قرار دهید و سپس گوشت را رول کنید.
  • بعد از این‌که رولت گوشت و سس رولت با هم جوش خوردند و پختند، می‌توانید سس رولت را با همزن برقی میکس و به صورت پوره درآورید و روی رولت بریزید.
  • برای آسان‌تر شدن کار می‌توانید گوشت را به جای کیسه فریزر روی یک ورق روغنی یا ورق سلفون پهن کنید. قبل از این کار روی ورق سلفون کمی آرد بپاشید.
  • علت باز شدن رولت گوشت این است که کناره‌ها و لبه‌های گوشت را به هم درست نمی‌چسبانید یا تخم مرغ را از ترکیب مایه گوشت حذف می‌کنید. اگر احساس کردید گوشت رولت چسبناک است انگشت‌ها را کمی با آب خیس کنید و کناره‌های گوشت را خوب به هم بچسبانید. در زمان سرو، رولت گوشت مجلسی را با یک چاقوی تیز برش بزنید تا رولت له نشود و وا نرود. 
  • طرز تهیه رولت گوشت مرغ مجلسی یا رولت گوشت بوقلمون با گوشت چرخ کرده مرغ و بوقلمون نیز به همین ترتیب است. گوشت چرخ کرده مرغ و گوشت بوقلمون را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.
  • در طرز تهیه رولت گوشت برای ۲۰ نفر باید مواد لازم در این دستور برای تهیه رولت را ۵ برابر کنید.
  • در طرز تهیه رولت گوشت با گردو و زرشک می‌توانید از مقداری آلو خورشتی و کشمش نیز استفاده کنید.
  • اگر به فیلم طرز تهیه رولت گوشت چرخ‌کرده نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که همه سرآشپزهای کاربلد قبل از رول کردن رولت گوشت مایه گوشت را حسابی ورز می‌دهند. این کار از وا‌رفتن و باز شدن گوشت رولت در زمان پخت جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول

علت ترک خوردن رولت گوشت چیست؟

علت شکستن و ترک خوردن رولت گوشت این است که گوشت را خوب ورز نمی‌دهید. هر چه گوشت را بیشتر ورز بدهید یک رولت صاف و لطیف‌تر و بدون ترک و شکستگی خواهید داشت.

طرز تهیه رولت گوشت بدون فر در ماهیتابه چگونه است؟

سس رولت را به رولت گوشت مجلسی اضافه کنید. با ملاقه سس را روی تمام قسمت‌های رولت بریزید. درب ماهیتابه را بگذارید و اجازه بدهید رولت و سس به مدت ۴۵ دقیقه آرام آرام روی شعله ملایم گاز بپزند و سس حسابی به خورد رولت برود. اگر می‌خواهید رولت گوشت را فقط در ماهیتابه و بدون فر بپزید باید صبر کنید تا رولت به مدت یک ساعت دیگر در ماهیتابه و روی حرارت ملایم کاملا مغزپخت شود.

کالابرگ الکترونیک