طرز تهیه سس براق یا سس آینه ای فرانسوی برای کاور کیک

طرز تهیه سس براق یا سس آینه ای فرانسوی برای کاور کیک


2 دی 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

طرز تهیه سس براق یا آینه‌ای که به آن «گلیز» هم می‌گویند و اصالتش هم به کشور فرانسه برمی‌گردد، بسیار راحت است. کیکی را هم برای روکش کردن انتخاب می‌کنید بستگی به سلیقه خودتان دارد، می‌تواند یک کیک اسفنجی ساده یا کیک کدو حلوایی، کیک لبو و انواع دیگر باشد. در این مطلب از مجله کوروش قصد داریم طرز تهیه سس براق یا سس آینه ای فرانسوی برای روی کیک را به شما آموزش دهیم. ما را دنبال کنید.

 

طرز تهیه سس براق یا آینه ای

 

طرز تهیه سس براق یا سس آینه ای فرانسوی برای روی کیک

 

مواد لازم

 

شکر: ۳۰۰ گرم

گلوکز: ۳۰۰ گرم

شکلات سفید یا شکلات سیاه و تلخ: ۳۰۰ گرم

خامه صبحانه یا شیر عسلی: یک بسته ۲۲۰ گرمی

پودر ژلاتین: ۱۰۰ گرم

آب: ۱۵۰ گرم

رنگ خوراکی: رنگ و میزان لازم

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه سس براق یا سس آینه ای فرانسوی برای روی کیک

 

مرحله اول

 

پودر ژلاتین را از روز قبل آماده کنید. بهتر است از ورق ژلاتین استفاده کنید تا سس‌تان براق‌تر شود. ورق یا پودر ژلاتین را در یک ظرف فلزی بریزد و به روش بن‌ماری (روی حرارت غیرمستقیم مثل بخار آب) آن را ذوب کنید. بعد از اینکه ژلاتین کاملا حل شد و حرارت خود را از دست داد، آن را در یخچال بگذارید. آماده‌ کردن ژلاتین را از روز قبل انجام دهید تا ژلاتین برای یک شبانه‌روز در یخچال بماند.

 

برای آماده کردن سس براق فرانسوی، ابتدا باید کیکتان را آماده کنید. می‌توانید از هر کیکی و با هر طعمی که دلخواهتان است، استفاده کنید. کیکتان باید با خامه فرم گرفته کاملا پوشیده شده باشد و خامه فرم گرفته را به صورت یکدست روی کیک کاور کنید و به مدت ۲ ساعت در فریزر قرار دهید.

 

مرحله دوم

 

طرز تهیه سس براق یا سس آینه ای فرانسوی برای روی کیک

 

شکر و گلوکز را به همراه ۱۵۰ گرم آب (نصف گلوکز) در یک ظرف فلزی بریزید و روی حرارت بگذارید. هم بزنید تا شکر حل شود. به محض اینکه شروع به جوشیدن کرد و اطراف ظرف حباب‌های ریز تشکیل شد، حرارت زیر آن را خاموش کنید. شکلات‌ را در محلول بالا بریزید و اجازه دهید در آن حل شود. خامه را به همراه چند قطره از رنگ خوراکی را که انتخاب کرده‌اید، به مواد بیفزایید و با همزن یا گوشت‌کوب برقی بزنید. این کار را برای ۲ تا ۳ دقیقه انجام دهید.

 

ژلاتینی را که آماده کرده بودید، به مواد اضافه کنید. بهتر است آن را خرد کنید و خیلی آرام به هم بزنید. در این مرحله از همزن استفاده نکنید تا در مخلوط‌تان حباب ایجاد نشود. اجازه دهید ژلاتین کاملا در مواد حل شود. سس براق را از صافی بگذرانید.

 

مرحله سوم

 

کیک را از فریزر بیرون بیاورید. خامه روی آن باید کاملا منجمد باشد تا روکش سس براق به خوبی به آن بچسبد. کیک را روی پایه قرار دهید و سس را روی کیک بریزید و صاف کنید. بعد از اینکه روکش براق کیک در دمای محیط خودش را گرفت، آن را به یخچال انتقال دهید و برای چند ساعت در یخچال نگه دارید.

 

فوت و فن طرز تهیه سس براق

 

طرز تهیه سس براق یا سس آینه ای فرانسوی برای روی کیک

 

*می‌توانید مایه سس را به چند قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت یک رنگ متفاوت بریزیذ تا رنگ‌های متفاوتی داشته باشید.

 

*این سس به مدت ۲ هفته قابلیت نگهداری در یخچال را دارد.

 

*اگر قبل از عبور دادن سس از صافی، روی آن کف جمع شد، آن را با قاشق جمع کنید و دور بریزید.

 

*سعی کنید لبه‌های کیک تیز نباشد، تا جایی که می‌توانید کیک را به شکل گرد درآورید.

 

کالابرگ الکترونیک