طرز تهیه مرحله به مرحله سس کچاپ خانگی با طعم کارخانه‌ای

طرز تهیه مرحله به مرحله سس کچاپ خانگی با طعم کارخانه‌ای


15 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرحله به مرحله سس کچاپ خانگی با طعم کارخانه‌ای

سس کچاپ یکی از محبوب‌ترین انواع سس و جزو سس‌های بر پایه رب گوجه است. از فست‌فودها و ساندویچ‌ها گرفته تا فینگرگودها و حتی مرغ‌های بریان شده در فر. اما استفاده از سس‌های کچاپ کارخانه‌ای و صنعتی؛ همیشه سلامت ۱۰۰ درصدی غذایی را که خودمان درست کرده‌ایم، از آن می‌گیرد. بنابراین در مجله کوروش طرز تهیه سس کچاپ خانگی را با روشی آسان و مرحله‌ به مرحله برایتان شرح داده‌ایم.

طرز تهیه سس کچاپ خانگی

 

طرز تهیه مرحله به مرحله سس کچاپ خانگی با طعم کارخانه‌ای

 

مواد لازم

 

گوجه‌فرنگی پوره‌شده: ۵۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۱ عدد

سرکه: ۳۵۰ گرم

آب: ۲۰۰ میلی‌لیتر

شکر قهوه‌ای: ۱۵۰ گرم

سیر: ۱ حبه

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر پاپریکا: ‌۱/۲ قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

زعفران: به اندازه لازم و در صورت دلخواه

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه مرحله به مرحله سس کچاپ خانگی با طعم کارخانه‌ای

مرحله اول

 

ابتدا پیاز را به ‌صورت ریز، خرد کنید. سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و بگذارید کمی سرخ شود. پس از اینکه پیازها کمی نرم شدند، سیر را در ظرفی دیگر خرد کنید و به تابه پیازها اضافه کنید. اجازه دهید سیرها ۲ الی ۳ دقیقه تفت بخورند. توجه کنید که سیر و پیاز را تا جای ممکن باید ریز خردکنید؛ زیرا در آخر سس را صاف می‌کنید تا یک‌دست شود و با ریز خرد کردن مواد، کارتان راحت‌تر می‌شود.

 

مرحله دوم

 

پیاز و سیر تفت‌ داده شده را از تابه در بیاورید. سعی کنید روغن آنها را جدا کنید تا سس شما سالم‌تر باشد. سپس این مواد را همراه با پوره گوجه‌فرنگی، آب و سرکه در قابلمه بریزید. حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید و در قابلمه را باز بگذارید؛ زیرا مواد باید بجوشد و آب اضافی آن نیز تبخیر شود.

برای تهیه پوره گوجه‌فرنگی نیز می‌توانید چند عدد گوجه را پوست بگیرید و رنده یا له کنید.

 

مرحله سوم

 

پس از اینکه مقداری از آب مواد گرفته شد، شکر، نمک، فلفل و در صورت دلخواه، زعفران را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. پس از چند دور هم زدن، حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه با همین حرارت روی گاز باشد. البته باید به سس سر بزنید و آن را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

نکته مهم در این قسمت این است که می‌توانید از عسل به جای شکر اضافه کنید. عسل سالم‌تر از شکر قهوه‌ای است ولی شیرینی کمتری دارد. بنابراین می‌توانید از نصف قاشق عسل و نصف قاشق شکر قهوه‌ای استفاده کنید تا سس کچاپ رژیمی داشته باشید.

 

مرحله چهارم

 

به خاطر داشته باشید که هرگز نباید در قابلمه را ببندید و آن را رها کنید. باید در آن را باز بگذارید و هر چند دقیقه یک‌بار، مواد را خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند و سس یک‌دستی حاصل شود. پس از قوام‌آمدن سس، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود. سپس سس خنک شده را در مخلوط‌کن بریزید تا صاف شود. البته برای این کار می‌توانید از یک صافی نیز استفاده کنید و مواد را چندبار از صافی عبور دهید.

 

مرحله پنجم

 

طرز تهیه سس کچاپ خانگی؛ با روشی آسان و مرحله به مرحله

 

‌وقتی سس هنوز داغ است، آن را در شیشه بریزید. فراموش نکنید که شیشه‌های نگهداری سس مثل رب، باید حتما از قبل شسته شده باشند و آبی داخل آنها نباشد تا سس کپک نزند. اگر ظرف تمیز داشته باشید و در آن را خوب ببندید، می‌توانید تا ۶ ماه سس را نگهداری کنید. همچنین از نگهداری سس در ظروف یا بطری‌های پلاستیکی دوری کنید؛ زیرا مواد داغ با پلاستیک واکنش می‌دهد و ترکیبی سرطان‌زا و خطرناک وارد سس می‌شود.

 

سس کچاپ، این چاشنی خوشمزه غذا، با بسیاری از غذاها مثل پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده و مرغ بریان و … سرو می‌شود و عطر و بوی خوبی به غذای شما اضافه می‌کند. از مصرف آن لذت ببرید. نوش جان!

 

کالابرگ الکترونیک