۶ مدل طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

۶ مدل طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا


11 دی 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۶ طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
فهرست محتوا پنهان

سوپ شلغم از انواع سوپ خوشمزه و مقوی و جزو نخستین غذاها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است که به ذهن افراد می‌رسد. سوپ شلغم برای درمان سرماخوردگی کودکان هم بی‌نظیر است. طرز تهیه سوپ شلغم برای درمان سریع سرماخوردگی و آنفولانزا و سوپ شلغم مجلسی را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم و مرغ به روش مجلسی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت سینه یا ران مرغ ۲۵۰ گرم
شلغم ۳ عدد متوسط
هویج ۲ عدد کوچک
قارچ ۴ عدد کوچک
پیاز ۱ عدد متوسط
کره ۱ قاشق چای‌خوری
زنجبیل تازه و رنده شده ۱ قاشق غذاخوری
جو پرک به مقدار لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار دلخواه
سبزی سوپ ۵ قاشق غذاخوری
شیر ۱ استکان (به دلخواه)

 

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم سوپ شلغم: ۳۵۰ کالری

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت سوپ شلغم و مرغ: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی (روش اول)

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم و هویج برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

طرز تهیه سوپ شلغم با شیر و جو یکی از مقوی‌ترین انواع سوپ شلغم است که برای علاقمندان به سوپ شیر هم بسیار جذاب است. این سوپ شلغم برای کودک هم بسیار مفید است و به خاطر خواص شلغم، جو، شیر، خواص هویج، خواص قارچ، خواص زنجبیل و سبزیجات تازه برای درمان خانگی سرماخوردگی نیز توصیه می‌شود. در ادامه می‌توانید با روش تهیه سوپ شلغم و جو با شیر و قارچ آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن مرغ برای سوپ شلغم

در طرز تهیه سوپ شلغم ابتدا باید مرغ را بشورید و با پیاز نگینی خرد شده و زنجبیل و مقداری آب بپزید. آب باید به حدی باشد که فقط روی مرغ را بپوشاند. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد کف روی مرغ را بگیرید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید.

برای خرید گوشت مرغ، انواع ادویه‌های معطر مثل زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک و … می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به سوپ شلغم

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم با جو وقتی مرغ نیم‌پز شد، ۲ عدد هویج را اضافه کنید. بهتر است یکی از هویج‌ها را رنده کنید و دیگری را نگینی خرد کنید. شلغم‌ها را هم به اندازه دلخواه خرد و اضافه کند.

۱۰ دقیقه بعد قارچ‌ها را هم برش بزنید و اضافه کنید. یک قاشق چای‌خوری کره هم بریزید. همزمان با اضافه کردن قارچ، جو پرک را هم اضافه کنید. چون می‌خواهیم سوپ شلغم حسابی جا بیفتد و غلیظ شود باید روی شعله ملایم گاز آرام آرام بپزد.

در صورت تمایل قارچ، انواع کره و جو پرک را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم؛ آماده شدن سوپ شلغم

در ۲۰ دقیقه پایانی پخت سوپ شلغم سبزی سوپ و شیر (اختیاری) را اضافه کنید تا خواص سبزی و شیر در سوپ شلغم حفظ شود. چون سوپ رژیمی و برای درمان سرماخوردگی است بهتر است خامه استفاده نکنید و می‌توانید کره را هم حذف کنید. اگر هم آب قلم دارید حدود ½ فنجان آب قلم هم به سوپ اضافه کنید. وقتی سوپ شلغم جا افتاد و به غلظت دلخواه رسید شعله گاز را خاموش و به صورت داغ سرو کنید.

سبزی سوپ و شیر را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای سیب مجلسی زعفرانی قرمز و زرد با طعم بازاری

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم برای کرونا و سرماخوردگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس قرمز ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت ران یا سینه مرغ ۳۰۰ گرم
شلغم ۳ عدد متوسط
سیب زمینی ۱ عدد متوسط
هویج ۲ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
گشنیز و جعفری تازه و خرد شده ۱۰۰ گرم
آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ شلغم و برنج: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم و برنج با عدس (روش دوم)

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی

در این روش پخت سوپ از شلغم برای درمان خانگی آنفولانزا، کرونا و سرماخوردگی از شلغم تازه به همراه سیب زمینی، هویج، پیاز، عدس قرمز، مرغ و برنج استفاده می‌شود. این سوپ بسیار مقوی است. در ادامه می‌توانید با مراحل سوپ شلغم با برنج برای سرماخوردگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ نیم پز کردن مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم با مرغ و برنج باید مرغ را همراه با مقداری آب در قابلمه بریزید. سپس یک پیاز را خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید مرغ نیم‌پز شود.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به سوپ

بعد از این که مرغ نیم‌پز شد، در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی باید برنج و عدس قرمز را اضافه کنید. سپس شلغم، سیب زمینی و هویج را به صورت نگینی خرد یا رنده کرده و به سوپ اضافه کنید.

انواع برنج و انواع حبوبات مثل عدس قرمز را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم؛ ریش ریش کردن مرغ

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم و هویج، بعد از این که مرغ کاملاً پخت، باید آن را از قابلمه خارج کنید و با استفاده از چاقو و چنگال مرغ را به صورت ریش ریش درآورید و سپس آن را دوباره به سوپ اضافه کنید. در این مرحله بهتر است پیاز را در سوپ له کنید و یا تکه‌های درشت آن را از سوپ خارج کنید تا ظاهر سوپ شما جذاب‌تر شود.

مرحله چهارم؛ طعم‌دار کردن سوپ شلغم

در آخرین مرحله از دستور پخت سوپ شلغم برای کرونا و سرماخوردگی باید رب گوجه فرنگی و زردچوبه را کمی در روغن تفت دهید و به سوپ اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به سوپ بزنید و در یک ربع آخر سبزی خرد شده و آب لیمو ترش را اضافه کنید تا سوپ مزه‌دار شود.

در صورت تمایل می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش برای خرید رب گوجه فرنگی و آبلیمو به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی در خانه

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم ساده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پیاز ۲ عدد متوسط
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۴ عدد بزرگ
هویج ۳ عدد متوسط
شلغم ۱ کیلوگرم
آب قلم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جو پرک ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۷ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عصاره سبزیجات ۱ عدد
دال عدس ۴ قاشق غذاخوری
گشنیز خشک ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت سوپ شلغم مجلسی: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم ساده (روش سوم)

مراحل طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی

شما می‌توانید با استفاده از شلغم یک سوپ ساده و بدون گوشت فوق‌العاده خوشمزه نیز درست کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با طرز تهیه سوپ شلغم ساده آشنا شوید.

مرحله اول؛ میکس کردن گوجه‌ها

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی باید گوجه‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را خرد کنید، در مخلوط‌کن بریزید و کاملاً میکس کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن سیب زمینی و پیاز

تفت دادن سیب زمینی و پیاز برای تهیه سوپ شلغم مجلسی

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم و جو پرک مجلسی باید سیب زمینی و پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازهای نگینی خرد شده را همراه با زردچوبه به روغن داغ اضافه کنید. بعد از این که پیازها کمی سبک شدند، سیب زمینی‌های خرد شده را اضافه کنید.

مرحله سوم، اضافه کردن پوره گوجه و رب به سوپ

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی و گلودرد، بعد از چند دقیقه باید رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کنید. سپس پوره گوجه فرنگی را به سایر مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن هویج و شلغم خرد شده

هویج‌ها و شلغم‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. هویج را به صورت ریز رنده کنید و به مواد سوپ اضافه کنید. سپس شلغم را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۰ مدل از مشهورترین انواع سس پاستا با مرغ

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب قلم و جو پرک به سوپ

اضافه کردن آب قلم و جو پرک به سوپ شلغم مجلسی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در این مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی، باید آب قلم و جو پرک را به سوپ اضافه کنید مقداری نمک و فلفل سیاه نیز به سوپ اضافه کنید. حالا ۴ لیوان آب را همراه با عصاره سبزیجات داخل قابلمه بریزید و مواد را به خوبی ترکیب نمایید.

مرحله ششم؛ آماده کردن سوپ شلغم

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ شلغم با جو پرک باید دال عدس را همراه با گشنیز خشک به سوپ اضافه کنید. باقی مانده آب را در سوپ بریزید و اجازه دهید سوپ شما برای ۲ ساعت با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و سوپ را در ظرف مورد نظر بریزید. سپس روی سوپ را با جعفری و نعنای تازه خرد شده تزیین کنید.

روش تهیه سوپ شلغم و عدس

طرز تهیه سوپ شلغم و عدس

برای طرز تهیه سوپ شلغم با عدس، مانند روش بالا مواد را آماده کنید. به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، عدس را پاک کرده و به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید. عدس را آبکش کرده و با مقداری آب بپزید تا نیم پز شود. سپس آن را به سوپ در حال پخت اضافه کنید و اجازه دهید سوپ با بقیه مواد بپزد و جا بیفتد. استفاده از عدس، باعث مقوی‌تر و لعاب‌دارتر شدن سوپ شلغم می‌شود.

انواع حبوبات مثل عدس را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه سوپ شلغم و قارچ

طرز تهیه سوپ شلغم و قارچ

 سوپ شلغم با قارچ را هم با مرغ یا گوشت و هم به صورت سوپ شلغم ساده بدون گوشت و مخصوص وگان‌ها می‌توانید درست کنید. برای تهیه سوپ شلغم و قارچ، حدود ۱۰ عدد قارچ را بشویید و ورقه‌ای خرد کنید. در نیم ساعت پایانی پخت، برش‌های قارچ را به سوپ شلغم اضافه کنید. می‌توانید قارچ‌ها را قبل از اضافه کردن با مقداری کره تفت دهید و بعد به سوپ اضافه کنید. بقیه مراحل را می‌توانید مثل روش‌های بالا انجام دهید.

روش تهیه سوپ شلغم با بلغور گندم

طرز تهیه سوپ شلغم با بلغور گندم

سوپ شلغم را می‌توانید با بلغور گندم یا بلغور جو درست کنید. در این روش، مانند روش‌های بالا سوپ را تهیه کنید. به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، بلغور گندم یا جو را بشویید و آبکش کنید. سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، بلغور را به سوپ شلغم اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که بلغور خیلی زود می‌پزد و ممکن است ته بگیرد. پس مدام سوپ را هم بزنید تا زمانی که به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را قطع کرده و سوپ شلغم با بلغور را سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع بلغور گندم و بلغور جو را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات و  فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ شلغم

نکات و  فوت و فن های طرز تهیه سوپ شلغم

  • یادتان باشد اگر باردار هستید برای پیشگیری و درمان سریع و خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا در بارداری حتما خواص سوپ شلغم را با استفاده از پیاز، شیر، گوشت قرمز یا گوشت مرغ، جو پرک یا بلغور جو چند برابر کنید.
  • سوپ شغلم یک غذای مقوی تقویت سیستم ایمنی کودکان است.
  • طرز تهیه سوپ شلغم و سیب زمینی یا سوپ شلغم و کدو حلوایی هم مرسوم است و مثل سوپ کدو حلوایی برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.
  •  به جای جو پرک از بلغور گندم هم در سوپ شلغم می‌توانید استفاده کنید. بلغور گندم را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.
  • در طرز تهیه سوپ شلغم با جو و پیاز می‌توانید بعد از پخت سوپ نیمی از آن را میکس کنید و با نیم دیگر به صورت میکس نشده مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید تمام سوپ را هم میکس کنید. سوپ شلغم و جو و پیاز را با خامه (در صورت تمایل)، پیازچه خرد شده، آبلیمو یا روغن زیتون سرو کنید. برای خرید خامه و روغن زیتون می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.
  • اضافه کردن مقداری گشنیز یا جعفری تازه خرد شده طعم بی‌نظیری به سوپ شلغم می‌بخشد و خواص آن را چند برابر می‌کند.
  • برای تهیه سوپ شلغم خوشمزه بهتر است از شلغم شیرین و آبدار استفاده کنید.
  • در صورتی که سوپ شلغم را برای سرماخوردگی درست می‌کنید، بهتر است رب گوجه فرنگی را بدون تفت دادن و بدون روغن به سوپ اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوپ شلغم

در طرز تهیه سوپ شلغم باید از چه نوع شلغمی استفاده شود؟

برای تهیه سوپ شلغم خوشمزه بهتر است از شلغم شیرین و آبدار استفاده کنید.

برای خوشمزه شدن سوپ شلغم چه روش‌هایی وجود دارد؟

برای خوشمزه شدن سوپ شلغم می‌توانید مقداری آب قلم به آن اضافه کنید و یا قبل از اضافه کردن رب گوجه فرنگی مقداری آن را تفت دهید تا سوپ لذیذتر شود.

 

کالابرگ الکترونیک