۲ طرز تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده ترد و خوشمزه + فیلم

۲ طرز تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده ترد و خوشمزه + فیلم


27 تیر 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده ترد و خوشمزه + فیلم

طرز تهیه شامی کباب و تمام فوت و فن های پخت آن

شامی کباب یا همان کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی یک غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده و از جمله خوشمزه‌ترین انواع کباب و اتفاقا جزو آسان‌ترین غذاهای ایرانی نیم ساعته برای ناهار و شام و در ماه رمضان برای افطاری و سحری است. برای مثال در شهرهای شیراز و تهران این کتلت با گوشت چرخ کرده به عنوان یک غذای افطاری در برنامه غذایی یک ماهه رمضان بسیار پرطرفدار است. ۲ روش طرز تهیه شامی کباب به روش تهرانی با گوشت چرخ کرده به همراه نکات پخت شامی کباب با گوشت چرخ کرده و سس به همراه فیلم آموزش تهیه آن و همچنین روش پخت کباب شامی در شهرهای مختلف ایران به عنوان یک غذای مناسب برای افطار نونی را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده

 

طرز تهیه شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی ترد و خوشمزه

 

مواد لازم دستور شامی کباب برای ۴ نفر

  • سیب زمینی: ۲ عدد درشت
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • نمک، فلفل قرمز و سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن مایع سرخ کردنی: به مقدار لازم

مراحل تهیه شامی کباب بدون تخم مرغ

با طرز تهیه شامی کباب ساده با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی یا کتلت گوشت تهرانی مرحله به مرحله همراه ما باشید.

 

دستور تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده

مرحله اول؛ سیب زمینی و پیاز را رنده کنید

برای درست کردن شامی کباب ساده ابتدا سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید و آب سیب زمینی را بگیرید. پیازها را هم با رنده درشت رنده کنید و آب پیازها را هم بگیرید.

مرحله دوم؛ گوشت چرخ کرده را اضافه کنید

سیب زمینی و پیاز رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید. گوشت چرخ کرده و ادویه و نمک را هم اضافه کنید. مواد کباب شامی را خوب با دست با هم مخلوط کنید. این مرحله درست کردن شامی کباب با سیب زمینی و گوشت چرخ کرده مانند طرز تهیه کتلت است و شباهت زیادی به هم دارد.

در صورت تمایل نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، گوشت چرخ کرده و زردچوبه را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

مرحله سوم؛ به مایه شامی کباب استراحت بدهید

مایه شامی کباب را به مدت ۳۰ دقیقه در ظرف درب‌دار در یخچال بگذارید تا خوب مزه‌دار شود و مایه شامی خودش را بگیرد. یادتان باشد در پروسه پخت کتلت این کار را انجام نمی‌دهیم.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن شامی کباب

در یک ماهیتابه تفلون روغن بریزید و وقتی روغن داغ شد روی شعله ملایم گاز مایه شامی کباب را به شکل دلخواه در دست شکل بدهید و سرخ کنید. در درست کردن شامی کباب، ضخامت شامی کباب مانند طرز پخت کتلت، نباید زیاد باشد چون مواد داخل آن خام می‌ماند.

در صورت تمایل انواع روغن از جمله روغن مایع سرخ کردنی را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، تلفنی یا حضوری خریداری کنید.

طرز تهیه شامی کباب با سس گوجه فرنگی یا رب انار

یک روش دیگر تهیه شامی کباب با سس گوجه فرنگی یا رب انار و گوجه فرنگی است، که سس را جداگانه تهیه می‌کنند و در ترکیب مایه شامی کباب «تخم مرغ» داریم. این روش در فیلم آموزش تهیه شامی کباب در همین مطلب توضیح داده شده است.

طرز تهیه شامی کباب با سنگدان مرغ

 

طرز تهیه شامی کباب با سنگدان مرغ

 

در این روش از طرز تهیه شامی‌ کباب، به جای گوشت قرمز گوسفندی یا گوساله چرخ شده، از سنگدان مرغ چرخ شده استفاده می‌شود و بقیه مواد و مراحل را، مانند روش قبل باید تکرار کنید. فقط معمولا چون گوشت سنگدان مرغ، چربی ندارد، ممکن است شامی، کمی بافت خشکی پیدا کند ولی از لحاظ طعم، فرق چندانی بین شامی با گوشت قرمز چرخ کرده و شامی با سنگدان نیست.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع حلیم خوشمزه شهرهای مختلف با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه شامی کباب گیاهی

در این روش از طرز تهیه شامی کباب خوشمزه و ساده، همان طور که از اسم آن پیداست، از گوشت استفاده نمی‌شود. می‌توانید کلا گوشت را از طرز تهیه شامی کباب گیاهی حذف کنید و به جای گوشت از سویا چرخ کرده استفاده کنید.

فرق کوکو، کتلت و شامی کباب چیست؟

فرق کتلت با کوکو و شامی کباب را می‌دانید؟ در طرز تهیه کتلت حتما گوشت وجود دارد و در ترکیب کوکو، گوشت نداریم. شامی کباب هم درواقع یک مدل کتلت با سیب زمینی و گوشت چرخ کرده است.

شامی کباب را معمولا با یک دستور پخت واحد و با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی درست می‌کنند. البته برخی از مواد کباب شامی را هم در مناطق مختلف ایران کم و زیاد می‌کنند.

در برخی شهرها به شامی کباب انواع حبوبات و بنشن اضافه می‌کنند. در برخی شهرها هم گوشت شامی را قبل از چرخ کردن، می‌پزند. در بعضی شهرها هم در تهیه شامی کباب از گوشت بوقلمون یا مرغ استفاده می‌کنند.

نکات طلایی طرز تهیه شامی کباب ترد و خوشمزه

 

نکات طلایی طرز تهیه شامی کباب ترد و خوشمزه

 

  • برای داشتن یک شامی کباب ترد و خوشمزه سیب زمینی‌ها را بعد از رنده کردن حسابی با آب سرد بشورید و آبکشی کنید. سیب زمینی‌های رنده شده را با دست فشار دهید تا همه‌ی آب سیب زمینی گرفته شود. به این ترتیب شامی کباب تردتر و خوشمزه‌تر می‌شود، مواد کباب شامی دیگر آب نمی‌اندازند و شامی بعد از سرخ شدن حالت نرم و خمیر به خودش نمی‌گیرد.
  • علاوه بر این با گرفتن آب سیب زمینی، کتلت گوشت و سیب زمینی یا شامی کباب روغن کمتری به خودش می‌گیرد که نکته خیلی مهمی در تهیه غذاهای سرخ کردنی است.  آب پیازها را هم بعد از رنده کردن بگیرید. وقتی آب پیاز و سیب زمینی گرفته شود نیازی به استفاده از تخم مرغ نیست.
  • اگر یک حبه سیر در مواد شامی کباب رنده کنید طعم آن بسیار لذیذ می‌شود. اضافه کردن مقداری سبزی خشک مثل مرزه، ترخون یا جعفری به شامی کباب هم ایده خوبی است. به جای سیر تازه می‌توانید از پودر سیر در طرز تهیه شامی کباب استفاده کنید. پودر سیر را می‌توانید به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.
  • اگر ۱ یا دو قاشق غذاخوری پودر سوخاری، آرد سویا یا حتی نان خشک پودر شده در مواد شامی کباب بریزید باز هم در ترد و برشته شدن آن نقش زیادی دارد. برای خرید انواع آرد و آرد سوخاری می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.
  • بهتر است مایه شامی کباب را ۳۰ دقیقه در یک ظرف درب‌دار در یخچال نگه دارید تا تمام مواد خوب به خورد هم بروند. این کار باعث منسجم شدن بافت شامی هم می‌شود و در هنگام سرخ کردن، کباب شامی از هم وا نمی‌رود.
  • بهتر است برای درست کردن شامی کباب از گوشت چرخ کرده مخلوط (گوسفند و گوساله) استفاده کنید.
  • در مورد تفاوت آموزش طرز تهیه و مواد کتلت و شامی کباب اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی بر این باورند که در طرز تهیه شامی کباب «سیب زمینی» وجود ندارد. اما مواد تشکیل دهنده کتلت «سیب زمینی» دارد. برخی دیگر هم معتقدند شامی کباب با سیب زمینی پخته درست می‌شود و کتلت با سیب زمینی خام یا حتی با کدو، هویج و … .
  • در طرز تهیه شامی کباب بدون سیب زمینی مقدار گوشت را بیشتر در نظر بگیرید و سیب زمینی را حذف کنید.
  • در هر صورت تفاوت چندانی میان کتلت و شامی کباب نیست و شما با گوشت چرخ کرده، سیب زمینی خام یا پخته و حتی بدون سیب زمینی و با سبزیجات مختلف و انواع حبوبات پخته می‌توانید این غذای نونی و سریع و خوشمزه را درست کنید. یک مورد دیگر هم که مثال نقض این قضیه است کتلت بازاری شیرازی است. کتلت بازاری شیرازی اصلا گوشت ندارد و یک کتلت سیب زمینی گیاهی است.
  • شامی کباب را با گوشت چرخ کرده مرغ هم می‌توانید درست کنید که در این صورت «شامی کباب مرغ» خواهید داشت.

طرز تهیه شامی کباب در شهرهای مختلف ایران

 

فوت و فن های طرز تهیه شامی کباب در شهرهای مختلف ایران

 

  • طرز تهیه شامی کباب عربی تقریبا مثل فلافل لبنانی است. در کتلت عربی باید نخود گرد را از روز قبل بخیسانید و سپس با فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و پیاز چرخ کنید. سپس یک عدد تخم مرغ در این مخلوط بشکنید و خوب هم بزنید، با ادویه و نمک مزه‌دار و در روغن سرخ کنید.
  • طرز تهیه شامی کباب لرستان یا شامی کباب لری و بروجردی جالب است. در لرستان یک سس از رب انار، شکر، گردوی چرخ کرده و ادویه درست می‌کنند در ترکیب شامی هم از گوشت چرخ کرده، سبزی معطر، تخم مرغ، نمک و ادویه و پیاز استفاده می‌شود و خبری از سیب زمینی نیست.
  • طرز تهیه شامی بابلی یا «شامی لپه» هم مشهور است. بابلی‌ها در تهیه شامی لپه از انواع سبزیجات کوهی معطر، گوشت گوسفند چرخ کرده، لپه، پیاز و تخم مرغ استفاده می‌کنند. شامی بابلی سیب زمینی ندارد.
  • اصفهانی‌ها شامی کباب را ملس می‌خورند و در ترکیب آن از گوشت چرخ کرده، هویج پخته شده یا زردک، پیاز رنده شده و آرد نخودچی استفاده می‌کنند. برای سس شامی کباب اصفهانی هم از شیره انگور، سرکه و آب استفاده می‌کنند و بعد از سرخ شدن شامی‌ها، سس را روی آن می‌ریزند تا سس به خوردشان برود. در برخی نقاط اصفهان به شامی کباب، «شامی زردک» هم می‌گویند.
  • شامی کباب شمالی (گیلانی) یا رودباری که به شامی پوک هم مشهور است در واقع همان شامی با لپه است. گیلانی‌ها یک شامی ترش خوشمزه هم درست می‌کنند.
  • شامی کباب مشهدی هم لپه دارد و در آخر یک سس خوشمزه روی آن ریخته می‌شود. ترکیب سس شامی کباب مشهدی شامل گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر، نمک و شکر و سرکه است.
حتما بخوانید  ۵ مدل طرز تهیه آش انار به سبک شهرهای مختلف برای شب یلدا

 

نکات مهم وا نرفتن شامی کباب

 

  • «شامی سبزی» هم مخصوص گیلانی‌هاست. در ترکیب «شامی سبزی» علاوه بر مواد شامی کباب از یک یا دو عدد تخم مرغ (بسته به مقدار مواد) و ترکیب سبزی شامی شامل تره، گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود که به صورت ساطوری خرد شده‌اند.
  • طرز تهیه «شامی کباب کرمانشاهی» هم به همین ترتیب با سیب زمینی خام است که در کنار آن گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ شده هم سرو می‌کنند.
  • طرز تهیه «شامی کباب سنندجی» کمی متفاوت است. شامی کباب سنندجی سیب زمینی ندارد و به جای آن سبزی ساطوری خرد شده شامل جعفری، تره، شوید و پیازچه و مقداری خمیر نان سنگک در مایه کباب شامی اضافه می‌کنند. ادویه این شامی کباب هم علاوه بر فلفل و نمک و زردچوبه، شامل سماق هم هست.
  • دستور تهیه «شامی کباب شیرازی» یا «شامی نخود شیرازی» هم مشهور است. شامی نخود شیرازی را با گوشت پخته و ریش ریش شده یا له شده و نخود و لپه پخته و چرخ کرده درست می‌کنند.
  • «شامی کباب همدانی» هم سیب زمینی ندارد و ترکیب آن عبارت است از: گوشت چرخ کرده مخلوط، نخود خیس خورده، پیاز، تخم مرغ، جعفری و پیازچه و ترکیب ادویه آن هم شامل نمک، فلفل، گلپر، زیره و ادویه کاری است.
  • شامی سیب زمینی هندی هم بسیار خوشمزه است. مواد لازم برای طرز تهیه آن عبارتند از: گوشت بره پخته شده، لپه، گشنیز تازه و ادویه‌جات بی‌نظیر هندی از جمله گرام‌ماسالا.

خوشحال می‌شویم در مورد فوت و فن پختن شامی کباب این غذای نونی با سیب زمینی خوشمزه در شهر محل زندگی‌تان در قسمت نظرات این مطلب برای ما بنویسید.

سوالات متداول

چرا شامی کباب وا می‌رود؟

نگرفتن آب پیاز می‌تواند یکی از دلایل وا رفتن شامی کباب باشد. همچنین برای اطمینان از وا نرفتن شامی، برای حداقل ۳۰ دقیقه مواد شامی را در یخچال قرار دهید تا منسجم شود. مایعی را که از مواد شامی خارج می‌شود، دور بریزید. اگر در تهیه شامی کباب از تخم مرغ استفاده می‌کنید کم بودن «تخم مرغ» باعث وا رفتن شامی کباب می‌شود. برای مشاهده رازهای خوشمزه شدن کباب شامی به مقاله آن مراجعه کنید.

در طرز تهیه شامی کباب آیا می‌توانیم تخم مرغ را حذف کنیم؟

بله، در طرز تهیه شامی کباب می‌توانید تخم مرغ را حذف کرده و آب پیاز و سیب زمینی را بگیرید تا باعث چسبندگی مایه شامی کباب شود.

ترکیب سبزی شامی کباب چیست؟

در بعضی از شهرها به مایه شامی کباب، بعضی سبزیجات معطر هم اضافه می‌شود که طعم متفاوت و خوشمزه‌ای به کباب شامی می‌دهد. برای این منظور می‌توانید به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سبزی معطر شامل جعفری، مرزه، تره و … خرد شده به ترکیب مواد لازم (به ازای موادی که در دستور آورده شده است) اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک