۲ طرز تهیه شور شلغم و ترشی شلغم مجلسی خوش‌ رنگ و خوشمزه

۲ طرز تهیه شور شلغم و ترشی شلغم مجلسی خوش‌ رنگ و خوشمزه


5 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه شور شلغم و ترشی شلغم مجلسی خوش‌ رنگ و خوشمزه

شور شلغم به ‌خاطر رنگ قرمز و شگفت‌انگیزش، در کنار انواع غذاها، ترشیجات و سبزیجات دیگر تزئینی زیبا به ظرفتان می‌دهد و در مهمانی‌ها و مجلس‌ها نیز خیره‌کننده است. شور شلغم معمولا در فصول پاییز و زمستان تهیه می‌شود. طرز تهیه شور شلغم مجلسی خوشرنگ و خوشمزه و دستور تهیه ترشی شلغم را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما آموزش می‌دهیم.

 

طرز تهیه شور شلغم

 

طرز تهیه شور شلغم

 

زمان آماده سازی مواد شور شلغم: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای هر ۱ شیشه شور شلغم

 

  • شلغم: ۴ عدد متوسط
  • لبو: ۴ عدد متوسط
  • آب جوشیده: به اندازه حجم شیشه
  • سرکه: ۱ لیوان
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه شور شلغم

 

شور شلغم را می‌توانید با انواع سبزیجات دیگر درست کنید؛ ولی بهتر است تنها آن را با شلغم تازه و لبو تازه درست کنید تا بتوانید از رنگ قرمز آن به تنهایی لذت ببرید.

 

مرحله اول: شلغم و لبو را آماده کنید

 

ابتدا شلغم‌ها و لبوها را خوب بشویید و سپس به‌ دقت خشک کنید. سپس هر کدام را در ظرف‌های جدا، برش بزنید. می‌توانید با چاقو هر کدام را به شکل خلال‌های ضخیم در بیاورید یا از وسایل برش تزئینی برای زیباترشدن استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه تارت گیلاس خوشمزه به 3 روش در فر و بدون فر

 

مرحله دوم: سرکه و آب را اضافه کنید

 

شیشه تمیز و خشک را بردارید و در آن برش‌های شلغم و لبو را بریزید. در هر شیشه، یک لیوان سرکه و ۲ قاشق غذاخوری نمک بریزید. سپس بقیه حجم شیشه را با آب جوشیده پر کنید. شیشه را در جای خنک یا یخچال قرار دهید و چند هفته منتظر بمانید تا شور شلغم برسد. نوش جان!

 

طرز تهیه ترشی شلغم مجلسی

 

زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

 

طرز تهیه ترشی شلغم مجلسی

 

مواد لازم برای تهیه ترشی شلغم

 

  • سیر: ۲ حبه
  • برگ بو: ۱ عدد
  • لبو: ۱ عدد
  • شلغم: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • سرکه سفید: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه ترشی شلغم

 

مراحل طرز تهیه ترشی شلغم

 

می‌توانید ترشی شلغم را با روشی کمی متفاوت‌‌تر از طرز تهیه شور شلغم درست کنید و از آن لذت ببرید. برای مشاهده روش تهیه این ترشی خوشمزه، روش زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: شلغم و لبو را بپزید

 

مثل دستور قبلی، ابتدا شلغم و لبو را بشویید و بعد به ‌دقت خشک ‌کنید یا ‌بگذارید خودش خشک شود. سپس در یک قابلمه، آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. برگ بو و نمک را به آب اضافه کنید. صبر کنید تا آب کاملا بجوشد و نمک در آن حل شود.

 

مرحله دوم: مواد ترشی شلغم را در بطری بریزید

 

پس از جوشیدن آب، قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود. تا خنک شدن کامل آب، شلغم‌ها و لبو‌ها را به قطعات کوچک یا خلالی برش دهید. سیر تازه را نیز پوست کنید، بشویید و با دستمال خشک کنید. شیشه‌ای تمیز بردارید و برش‌های شلغم، لبو و سیر را در آن بریزید.

 

مرحله سوم: سرکه سفید را اضافه کنید

 

در مرحله آخر، آب جوشیده خنک را در شیشه بریزید و سپس روی آن سرکه سفید اضافه کنید. شیشه را به مدت ۱هفته در جای خشک و خنک نگهداری کنید. پس از ۱ هفته، ترشی شلغم مجلسی خوشمزه شما آماده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ ورمیشل رستورانی با مرغ

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی و شور شلغم

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی و شور شلغم

 

*برای درست کردن ترشی شلغم و شور شلغم به ازای هر کیلوگرم سرکه یک قاشق غذاخوری نمک داخل ظرف بریزید.

*برای طرز تهیه ترشی شلغم عربی، از انواع بادمجان، کلم قمری، گل کلم، سیاه دانه، دانه گلپر، پودر زردچوبه، زیره، تخم گشنیز از هر یک، ۱ قاشق غذاخوری در دستور تهیه آن استفاده کنید.

*طرز تهیه ترشی شلغم گیلانی و طرز تهیه ترشی شلغم شیرازی هم مانند روشی است که در بالا آموزش دادیم و به شکل مشابهی تهیه می‌شوند.

*ترشی شلغم و لبو را هم می‌توانید به صورت پخته و هم به صورت خام تهیه کنید. فقط در روش تهیه ترشی با لبو یا شلغم پخته،‌ زمان آماده شدن ترشی کمتر است.

 

سوالات متداول

 

شور و ترشی شلغم چند روزه می‌رسند؟

 

ترشی و شور شلغم و لبو برای رسیدن و آماده شدن به ۱۰ روز زمان نیاز دارد. بعد از رسیدن ترشی یا شور، بطری را در یخچال نگه دارید.

 

چرا ترشی شلغم زود کپک می‌زند؟

 

برای جلوگیری از کپک زدن ترشی یا شور شلغم، حتما شلغم‌ها و لبوها را بعد از شستن کاملا خشک کنید. وجود آب اضافی در ترشی، باعث کپک زدن آن می‌شود. همچنین هنگامی که مواد را در شیشه می‌ریزید، حتما باید کاملا سرد شده و از دما افتاده باشند.

درب شیشه را هم کاملا ببندید تا هوا به آن نفوذ نکند. در آخر برای نگهداری از ترشی شلغم، حتما شیشه ترشی یا شیشه شور شلغم را در یخچال قرار دهید و با قاشق تمیز و خشک برای برداشتن شور و ترشی استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک