۳ طرز تهیه شیرینی چوروس (بامیه اسپانیایی) در فر و بدون فر

۳ طرز تهیه شیرینی چوروس (بامیه اسپانیایی) در فر و بدون فر


13 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی مرحله به مرحله

شیرینی چوروس یا بامیه اسپانیایی در واقع همان شیرینی بامیه خشک بدون شربت و یک دسر خوشمزه بین‌المللی است که به خصوص در کشورهایی مثل اسپانیا و ترکیه بسیار محبوب و مرسوم است. «چروز»، «چروس»، «جوروس» یا «چوروز» تلفظ‌های مختلف بامیه اسپانیایی هستند. چوروس یا چوریوز که تا حد زیادی از نظر ظاهری شبیه شیرینی بامیه عربی است دستور پختی مشابه شیرینی بامیه ایرانی دارد ولی برخلاف انواع زولبیا بامیه با سس شکلات سرو می‌شود. طرز تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی با سس شکلات به همراه تمام فوت و فن‌های پخت چوروس در فر، بدون فر و چوروس بدون قیف را به عنوان یک شیرینی ماه رمضانی در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه چوروس یا بامیه اسپانیایی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۸۰ گرم
آرد قنادی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۲ عدد کوچک
شکر ۲ قاشق غذاخوری
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
دارچین ۱ قاشق غذاخوری
شکر کاستر (شکر دانه ریز) ۱۰۰ گرم

 

مواد لازم برای سس شکلاتی شیرینی بامیه چوریوز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکلات (شیرین یا تلخ) ۲۰۰ گرم
شیر ۱۰۰ میلی‌لیتر
عصاره وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان پخت چوروس: ۱۰ دقیقه

کالری هر عدد بامیه چوروس: حدود ۱۳۹ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی بدون فر

مراحل طرز تهیه شیرینی چروس اسپانیایی

شیرینی چوروس یا بامیه خشک بدون شهد از معروف‌ترین شیرینی‌های اسپانیایی است و به جای شربت بار روی آن شکر یا شکلات ذوب شده و … ریخته می‌شود، یعنی نحوه سرو آن با بامیه‌های دیگر متفاوت است. در ادامه مراحل طرز تهیه بامیه چوروس اسپانیایی خوشمزه را دنبال کنید.

مرحله اول: کره، شکر و آب را با هم مخلوط کنید

در اولین مرحله در قابلمه مناسبی یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب بریزید. کره و شکر را به آب اضافه کنید. حرارت زیر قابلمه را روی حالت ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید تا مواد داخل قابلمه به مرحله قل زدن برسند.

می‌توانید کره و شکر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: آرد را به مواد قابلمه اضافه کنید

در این مرحله قابلمه را از روی شعله گاز بردارید و آرد قنادی که ۲ یا سه بار الک کرده‌اید را به یک باره و سریع به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورشت کنگر با گوشت گوسفند یا گوساله + ترکیب دقیق سبزی

برای تهیه آرد قنادی به روش اینترنتی و حضوری می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم: نمک و وانیل را اضافه کنید

نمک و وانیل را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و با لیسک مواد مایه شیرینی چروس را به آرامی و به صورت دورانی هم بزنید تا خمیر لطیف و یکدستی درست شود.

می‌توانید نمک و وانیل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: خمیر چوروس را به ظرف دیگری منتقل کنید

خمیر بامیه چوروس را به ظرف دیگری منتقل کنید و اجازه دهید خمیر سرد شود. با لیسک خمیر را باز و پهن کنید که زودتر سرد شود. همین که از داغی بیفتد کافی است.

مرحله پنجم: تخم مرغ‌ها را به خمیر چوروس اضافه کنید

تخم مرغ‌ها را یکی یکی به خمیر چوروس که از داغی افتاده اضافه کنید. بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ خمیر را به مدت یک تا دو دقیقه با همزن برقی یا دستی هم بزنید. سپس تخم مرغ دوم را اضافه کنید و باز هم بزنید تا خمیر چسبناکی درست شود.

برای تهیه تخم مرغ به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: خمیر بامیه اسپانیایی را در قیف بریزید و برش بزنید

آماده کردن خمیر چوروس خانگی

خمیر بامیه اسپانیایی را در قیف بریزید و روی قیف «ماسوره رزت» بگذارید. در یک ماهیتابه گود تا نیمه روغن مایع بریزید. روغن را کمی گرم کنید (روغن داغ نشود). سپس خمیر چوروس را در خمیر پایپ کنید. یادتان باشد برای بریدن خمیر جهت درست کردن هر عدد بامیه با قیچی که لبه‌های آن را چرب کرده‌اید به اندازه دلخواه (حدود ده سانتی‌متر) هر عدد بامیه چوروس را برش بزنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن سرخ کردنی با بهترین کیفیت را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: بامیه اسپانیایی را سرخ کنید

بامیه چوروس را روی شعله ملایم گاز سرخ کنید. وقتی چوروس به رنگ طلایی درآمد و تمام قسمت‌های آن سرخ شد روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن بامیه چوروس گرفته شود.

مرحله هفتم: سس شکلات را آماده کنید

در این فاصله تمام مواد سس شکلات بامیه چوروس را داخل قابلمه بریزید و به آرامی با هم مخلوط کنید. برای اینکه سس براقی داشته باشید، مدام این ترکیب را هم بزنید. مراقب باشید که حرارت زیر قابلمه‌ای که سس را در آن آماده می‌کنید، ملایم باشد.

برای تهیه سس شکلات به موادی مثل شکلات و شیر نیاز دارید که می‌توانید این مواد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هشتم: سرو کردن بامیه اسپانیایی

بعد از سرخ شدن churros، آن را با دارچین و شکر کاستر به خوبی ترکیب کنید. وقتی تمام این مراحل را به درستی انجام دادید، حالا نوبت به سرو شیرینی چوروس اسپانیایی کنار سس شکلاتی خوشمزه و لذیذ است.

مراحل و مواد لازم طرز تهیه شیرینی چوروس یا بامیه اسپانیایی با سس شکلاتی

روش تهیه چوروس بدون قیف

برای درست کردن چوروس بدون قیف باید خمیر چوروس را داخل پاکت ساندویچ یا کیسه زیپ کیپ بریزید و به یک سمت جمع کنید. سپس یک گوشه پلاستیک را سوراخ کنید و خمیر را به آرامی از آن خارج نموده و درون روغن برش بزنید. فراموش نکنید برای بریدن خمیر حتماً از قیچی استفاده کنید تا شیرینی‌های شما یک اندازه شوند و ظاهر خوبی داشته باشند.

حتما بخوانید  خواص نوشابه برای اسهال | تاثیر نوشابه برای اسهال بزرگسالان و کودکان

روش تهیه چوروس در فر

طرز تهیه چوروس در فر

اگر دوست دارید شیرینی چوروس شما بدون روغن آماده شود، بهتر است چوروس را در فر درست کنید. برای این کار باید کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس خمیر چوروس را داخل قیف بریزید و آن را به شکل دلخواه روی سینی برش بزنید

فر را با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و سپس سینی را برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در فر قرار دهید. بعد از این که بامیه‌ها پف کردند، چند دقیقه کوتاه گریل فر را روشن کنید تا روی شیرینی چوروس طلایی و برشته شود. سپس شیرینی‌ها را از فر خارج کرده و در ترکیب شکر و دارچین قرار دهید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی

  •  اجازه ندهید که حباب‌های هوا در خمیر چوروس ایجاد شوند. موقع ریختن خمیر در قیف آن را هم بزنید تا یکدست شود.
  •  از آرد کهنه برای درست کردن خمیر شیرینی چوروس استفاده نکنید.
  • برای ترد شدن شیرینی چوروس آن را زیاد سرخ نکنید.
  • اگر سس توت فرنگی یا هر نوع سس دیگری باب میل شما است، آن را برای سرو در کنار شیرینی چوروس اسپانیایی امتحان کنید.
  • به جای سس شکلات از شکلات نوتلا خانگی هم می‌توانید برای سرو کنار بامیه چوروس استفاده کنید.
  • در طرز تهیه شیرینی چوروس ساده ابتدا باید روغن را کمی گرم کنید و بعد خمیر چوروس را اضافه کنید تا شیرینی شما پف کند و ترد شود.
  • یکی از نکات تهیه چوروس این است که قبل از درست کردن خمیر، آرد را چندین بار الک کنید. این کار موجب می‌شود تا در انتها خمیر لطیف‌تری داشته باشید.
  • برای درست کردن چوروس به صورت شکلی باید خمیر را روی سینی به شکل مورد نظر تهیه کنید. سپس آن را در فریزر قرار دهید تا کمی سفت شود. در نهایت می‌توانید خمیر را در روغن سرخ کنید.
  • در طرز تهیه چوروس خانگی به هیچ عنوان شعله گاز را بیش از حد زیاد نکنید، در این شرایط سطح شیرینی‌ها می‌سوزند و داخل آن‌ها خام و خمیری باقی می‌ماند.
  • اگر می‌خواهید شیرینی اسپانیایی چوروس یا بامیه شکلاتی را در مقدار کمتر درست کنید، می‌توانید مقدار مواد شیرینی در این دستور را نصف کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بامیه خشک بدون شهد

طرز تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی خوشمزه با بافت نرم

شیرینی چوروس متعلق به کدام کشور است؟

چوروس یک شیرینی اصالتا اسپانیایی است که طرز تهیه آن به بامیه شبیه بوده و به آن «بامیه اسپانیایی» هم گفته می‌شود.

برای روی شکلات یا شیرینی چوروس از چه موادی استفاده می‌شود؟

از شکلات ذوب شده، نوتلا، شکر، پودر دارچین و … می‌توانید برای تزیین و خوشمزه‌تر کردن طعم چوروس استفاده کرد.

تفاوت چوروس و بامیه چیست؟

  • بامیه بعد از سرخ شدن در شهد انداخته و شیرین می‌شود، اما چوروس بدون شهد درست می‌شود و روی آن شیرین‌کننده‌هایی مثل شکلات ذوب شده یا شکر دانه ریز ریخته می‌شود.
  • طول بامیه ایرانی نهایت ۳ تا ۴ سانتی متر است ولی چوروس معمولا ۱۰ سانتی‌متر (یا به اندازه دلخواه) است.

 

کالابرگ الکترونیک