طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم به سبک بازاری به ۲ روش + نکات طلایی

طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم به سبک بازاری به ۲ روش + نکات طلایی


4 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی از جمله انواع شیرینی خشک و ساده مناسب برای مراسم مذهبی و شیرینی مناسب عید نوروز است. شیرینی کشمشی خانگی را به سبک شیرینی کشمشی بازاری با کره یا روغن جامد و با شکر یا پودر قند می‌توانید درست کنید. معمولا شیرینی کشمشی در فر تهیه می‌شود اما اگر فر ندارید شیرینی کشمشی در ماهیتابه و بدون فر هم می‌توانید درست کنید. طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم به ۲ روش در فر و بدون فر در ماهیتابه را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی با شکر در فر

 

طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی با شکر در فر

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی کشمشی با شکر

 

*این مواد برای ۱۰ یا ۱۵ عدد عدد شیرینی کشمشی کافی است

 

  • آرد سفید الک شده: ۱۰۰ گرم (۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • کره یا روغن جامد نرم شده در دمای اتاق: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۷۵ گرم)
  • روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر دانه ریز یا آسیاب شده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۷۰ گرم)
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • کشمش: ۴ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: ½ قاشق چای‌خوری
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
  • نمک: نوک قاشق چای‌خوری
  • پودر قند: کمی برای پاشیدن روی شیرینی کشمشی

 

مراحل طرز تهیه شیرینی کشمشی با شکر

 

از آن‌جایی که شیرینی کشمشی یک شیرینی نازک، ترد و لطیف است، باید در اندازه‌های مواد بسیار دقت کرد. برای اندازه‌گیری مواد شیرینی کشمشی از پیمانه شیرینی‌پزی یا لیوان فرانسوی دسته‌دار می‌توانید استفاده کنید تا اندازه‌های شما دقیق باشند.

 

اگر ترازو دارید بهتر است از ترازو برای وزن کردن استفاده کنید. در ضمن برای شیرینی کشمشی باید از آرد گندم که با عنوان آرد سفید هم شناخته می‌شود، استفاده کنید.

 

مرحله اول: کره، پودر قند و تخم مرغ را مخلوط کنید

 

در طرز تهیه شیرینی کشمشی، تخم مرغ، کره و روغن را یک ساعت قبل از شروع شیرینی‌پزی، از یخچال بیرون بیاورید تا هم دمای محیط شوند. ابتدا کره یا روغن جامدی را که در دمای اتاق نرم شده‌اند، با شکر دانه ریز یا آسیاب شده و روغن مایع مخلوط کنید و با همزن بزنید. ۳ تا ۵ دقیقه زمان برای این کار کافی است. تخم مرغ را هم بشکنید و اضافه کنید. دوباره همه مواد را به مدت ۱ دقیقه با همزن بزنید.

 

 

مرحله دوم: وانیل، آرد، بیکینگ پودر و نمک را اضافه کنید

 

نوک قاشق چای‌خوری وانیل اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. آرد الک شده، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید. مخلوط آرد و بیکینگ پودر را کم کم به مواد اضافه کنید و با لیسک یا دور کند همزن هم بزنید. کشمشی را که از قبل شسته‌اید و خشک شده است، اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی هلو و آناناس کافی شاپی به ۲ روش ساده و رژيمی

 

نکته: کشمش را ابتدا با یک قاشق آرد مخلوط کنید و سپس به مایه شیرینی کشمشی اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا یکدست شود. البته برای این که شیرینی کشمشی خوشمزه‌تر شود، علاوه بر کشمش از مقداری گردوی خرد شده هم می‌توانید در مایه شیرینی استفاده کنید.

 

 

این مقاله را هم بخوانید:  طرز تهیه پای توت فرنگی خامه‌ای | دسر خوشمزه بدون نیاز به فر

 

 

مرحله سوم: مایه شیرینی را در قیف بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی کشمشی، مایه شیرینی را در یک قیف بریزید. کف سینی فر را با کمی روغن یا کره چرب کنید یا با کاغذ روغنی بپوشانید. به اندازه یک گردو از مایه شیرینی را در سینی فر پایپ کنید. فاصله شیرینی‌ها باید از هم زیاد باشد چون در فر حجم آن‌ها زیاد می‌شود.

 

اگر قیف ندارید برای هر عدد شیرینی کشمشی دو قاشق از مایه شیرینی را روی کاغذ روغنی بریزید. مقداری پودر قند روی شیرینی‌‌های کشمشی الک کنید تا بعد از پخت ترک بخورند.

 

 

مرحله چهارم: شیرینی کشمشی را در فر بگذارید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

فر را روشن کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در این فاصله سینی فر را در یخچال بگذارید. بعد از ۱۵ دقیقه سینی را به مدت ۷ تا ۱۲ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. بعد از ۷ دقیقه، شیرینی‌های داخل سینی فر را چک کنید. اگر لبه‌های شیرینی طلایی شده بود سینی را از فر خارج کنید چون شیرینی حاضر است و نیازی به زمان بیشتر پخت نیست.

 

اگر روی شیرینی کشمشی طلایی نشده بود کمی دیگر صبر کنید. شیرینی کشمشی به راحتی از کاغذ روغنی جدا می‌شود. وقتی شیرینی‌های کشمشی خنک شدند و از دما افتادند، آن‌ها را در ظرف در‌ب‌دار بگذارید تا خشک نشوند.

 

 

طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی با شکر بدون فر

 

شیرینی کشمشی خانگی بدون فر

 

برای درست کردن شیرینی کشمشی بدون فر همان مراحل بالا را انجام دهید. برای پخت شیرینی یک ماهیتابه دو طرفه را به مدت حدود ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز بگذارید تا گرم شود. کف ماهیتابه را کاغذ روغنی بندازید و از مواد شیرینی به اندازه یک گردو یا ۲ قاشق غذاخوری برای هر عدد شیرینی روی کاغذ روغنی بریزید.

 

ماهیتابه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و درب آن را ببندید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا دور شیرینی‌ها طلایی شود. وقتی دور شیرینی‌ها طلایی شد با کاغذ روغنی از ماهیتابه خارج کنید و وقتی خنک شدند، آن‌ها را از کاغذ جدا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نارگیلی به روش قنادی

 

 

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی کشمشی

 

حتما بخوانید  5 طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، فر، بخاری و شوفاژ بدون تلخی و تیرگی

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی کشمشی

 

*لازم نیست بیش از حد مایه خمیری شیرینی را هم بزنید چون علت خشک شدن شیرینی کشمشی هم زدن بیش از حد مایه خمیری آن است.

 

*آرد مناسب شیرینی کشمشی آرد سفید قنادی است.

 

*طرز تهیه شیرینی کشمشی شبیه انواع شیرینی کوکی است با این تفاوت که به جای تکه‌های شکلات از کشمش در ترکیب آن استفاده می‌شود. (اگر کشمش دوست ندارید از شکلات چیپسی نسوز استفاده کنید)

 

*شیرینی کشمشی بازاری معمولا ترک دارد. علتش این است که بعد از فرم دادن خمیر شیرینی در سینی و قبل از قرار دادن در فر، با الک مقداری پودر قند روی شیرینی پاشیده می‌شود.

 

*طرز تهیه شیرینی کشمشی با شکر و پودر قند کاملا یکسان است. با این تفاوت که جای پودر قند و شکر عوض می‌شود. اگر می‌خواهید شیرینی کشمشی بدون پودر قند درست کنید و از شکر استفاده کنید، بهتر است دانه‌های شکر را آسیاب کنید یا تا حل شدن دانه‌های شکر در مواد صبر کنید تا شیرینی در انتها طعم یکدستی داشته باشد.

 

*جایگزین کره در شیرینی کشمشی، روغن جامد است. می‌توانید یک شیرینی کشمشی نرم با روغن جامد درست کنید. در صورت استفاده از روغن جامد، روغن صاف قنادی به کار ببرید. برای طرز تهیه شیرینی کشمشی با شکر و روغن مایع هم، به جای کره یا روغن جامد، روغن مایع را جایگزین کنید.

 

*نوع روغن شیرینی در طعم نهایی تاثیر زیادی دارد و شیرینی کشمشی بدون کره و با روغن جامد یا مایع علاوه بر میزان ماندگاری، بافت‌شان هم کمی متفاوت خواهد بود. اما بهتر است ترجیحا در طرز تهیه شیرینی کشمشی از روغن مایع به عنوان جایگزین کره یا روغن جامد یا روغن صاف قنادی استفاده نکنید.

 

*مدت زمان ماندگاری شیرینی کشمشی به طور متوسط حدود ۱۰ روز است. برای این که برای زمان بیشتری آن را نگه دارید، شیرینی‌ها را در فریزر قرار دهید.

 

*به خاطر مدت زمان ماندگاری شیرینی کشمشی می‌توانید از آن به عنوان یکی از انواع شیرینی عید نوروز استفاده کنید.

 

*شیرینی‌ها را تا وقتی که داغ و نرم هستند، از کاغذ جدا نکنید چون می‌شکنند و خرد می‌شوند. یکی راه برای این که به راحتی شیرینی‌ها را جدا کنید این است که پشت کاغذ روغنی را یک پارچه نخی مرطوب و خیس بکشید. سپس شیرینی‌های روی کاغذ را به آرامی جدا کنید.

 

*برای درست کردن شیرینی کشمشی باید تمام مواد یخچالی مثل تخم مرغ و کره به دمای محیط رسیده باشند.

 

*می‌توانید شیرینی‌های کشمشی را از کاغذ جدا نکنید و با کاغذ در یخچال نگه دارید و موقع استفاده آن‌ها را جدا کنید. با این کار شیرینی‌ها دیرتر خشک می‌شوند.

 

*اگر می‌خواهید بافت شیرینی کشمشی ترد باشد تخم مرغ را با مواد بیشتر از یک دقیقه هم نزنید. اگر بافت کیکی و نرم‌تر دوست دارید می‌توانید تخم مرغ را با سایر مواد بیشتر از یک دقیقه هم بزنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک