طرز تهیه فطایر گوشت (پیراشکی گوشت و مرغ) لبنانی

طرز تهیه فطایر گوشت (پیراشکی گوشت و مرغ) لبنانی


21 شهریور 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پیراشکی گوشت و مرغ لبنانی فطایر یا فتایر

فطایر گوشت (همان نان فتیر خودمان) یک نوع پای گوشت یا پیراشکی گوشت یا کیک گوشت یک غذا با گوشت چرخ کرده عربی با اصالت خاورمیانه‌ای و لبنانی است. فتایر نوعی اسنک پیتزایی است که آن را با مرغ و گوشت و سبزیجاتی مثل اسفناج و معمولا با پنیر فتا یا پنیر پیتزا و همچنین فتایر زعتر درست می‌کنند. اهالی عراق، اردن، سوریه، ترکیه، مصر و … اسنک فتایر را با انواع گوشت و سبزیجات و پنیر درست و به عنوان پیش غذا و غذای اصلی میل می‌کنند. طرز تهیه فطایر یا پیراشکی گوشت لبنانی و عربی را در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه فتایر یا فطایر پیراشکی گوشت لبنانی

طرز تهیه فتایر یا فطایر؛ پیراشکی پنیری گوشت و مرغ لبنانی

مواد لازم

 

آرد: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری

شیر گرم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن جامد: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک: ¼ قاشق چایخوری

 

مواد میانی پیراشکی گوشت فطایر

 

گوشت چرخکرده: ۲۰۰ گرم

فلفل دلمه‌ای رنگی: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار نگینی خرد شده

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد متوسط

ذرت شیرین: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پنیر گودا یا پنیر پیتزا: به مقدار دلخواه

نمک، فلفل، زردچوبه، پودر زنجبیل و پودر پاپریکا: به مقدار دلخواه

کنجد و سیاه دانه: به مقدار دلخواه

زرده تخم مرغ: ۱ عدد برای رومال خمیر

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه فتایر یا فطایر؛ پیراشکی پنیری گوشت و مرغ لبنانی

مرحله اول

 

برای طرز تهیه فطایر یا فتایر پیراشکی گوشت ابتدا باید خمیر پیراشکی را درست کنید. برای این کار شیر، روغن، خمیر مایه، شکر و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و به این مخلوط اضافه کنید. خمیر را ورز دهید و سپس روی ظرف خمیر یک سلفون بکشید. خمیر را در آشپزخانه بگذارید تا حسابی برسد و ور بیاید. ۳۰ دقیقه زمان برای استراحت خمیر کافی است.

 

مرحله دوم

 

در این فاصله مواد میانی فطایر را آماده کنید. برای این کار ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و وقتی سبک و طلایی شد گوشت چرخکرده را به آن اضافه کنید. گوشت و پیاز را سرخ کنید و ادویه جات و نمک را هم اضافه کنید و تفت دهید. سپس فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید. رب گوجه فرنگی را بعد از سبک شدن سایر مواد اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

 

مرحله سوم

 

روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید. خمیر عمل آمده را روی سطح کار بگذارید و به دو قسمت تقسیم کنید. یک قسمت خمیر را با وردنه به صورت نازک باز کنید، قطر خمیر باید نیم سانتی‌متر باشد. مایه گوشتی را روی خمیر بریزید و چند ورقه پنیر گودا یا پنیر پیتزا رنده شده روی مایه گوشت بریزید. یک قسمت خمیر باقی مانده را هم به همین ترتیب با وردنه به قطر نیم سانتی‌متر باز کنید و روی مایه گوشت بگذارید. لبه‌های اطراف دو خمیر را با انگشت به هم بچسبانید، نوک انگشتان را خیس کنید تا لبه‌های خمیر خوب به هم بچسبند.

 

مرحله چهارم

 

در این مرحله هم باید به فطایر یا فتایر یا همان پیراشکی گوشت استراحت بدهید. پس یک پارچه نخی نازک روی آن بیندارید و ۳۰ دقیقه استراحت بدهید. در این فاصله فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. بعد از ۳۰ دقیقه روی فتایر را با چاقو چند برش بزنید و روی هر قسمت مقداری کنجد و سیاه‌دانه بپاشید (منظور از برش این است که فقط روی خمیر خط بیندازید تا بعد از پخت از روی خط‌های برش آن را برش بزنید). بعد از پخت اسنک فطایر یا همان پیراشکی گوشت عربی با چاقو آن را از روی برش‌ها به تکه‌های مساوی تقسیم کنید.

 

طرز تهیه فتایر یا فطایر؛ پیراشکی پنیری گوشت و مرغ لبنانی

 

مرحله پنجم

 

می‌توانید خمیر فطایر را مثل کروسان هم درست کنید. در این مقاله طرز تهیه کروسان را بخوانید. زرده تخم مرغ را از سفیده جدا کنید و یک زرده را به همراه ۳ قاشق غذاخوری شیر خوب هم بزنید و با برس روی فطایر بمالید. اسنک فطایر را مثل سمبوسه هم می‌توانید تا بزنید. مقاله طرز تهیه سمبوسه هندی را بخوانید.

 

اگر هم دوست دارید اسنک فتایر را مثل پیراشکی تا بزنید. مقاله طرز تهیه پیراشکی اسفناج و گوشت پنیری را بخوانید تا بیشتر بدانید. فطایر را مثل پیده گوشت ترکی هم شکل می‌دهند.

 

مقاله طرز تهیه پیده گوشت ترکی را بخوانید تا روش شکل دادن به خمیر فطایر را یاد بگیرید. فطایر را به شکل مینی پیتزاهای کوچک و مافینی هم درست می‌کنند. این روش را هم می‌توانید برای شکل دادن به خمیر فطایر امتحان کنید.

 

مرحله ششم

 

کف سینی فر یک کاغذ روغنی بیندازید و فتایر گوشت را روی آن بگذارید. سینی فر را در طبقه وسط فر بگذارید و ۲۵ دقیقه زمان دهید تا فطایر خوب بپزد. بعد از ۲۵ دقیقه، ۵ دقیقه هم گریل را روشن کنید تا روی پیراشکی گوشت طلایی شود. این غذای عربی خوشمزه را با انواع سس مخصوص اسنک میل کنید. در طرز تهیه فطایر یا پیراشکی گوشت لبنانی در صورت تمایل از انواع سبزیجات مثل جعفری یا اسفناج تفت داده شده در ترکیب فتایر استفاده کنید. به جای گوشت چرخکرده هم از گوشت مرغ یا بوقلمون می‌توانید استفاده کنید یا اینکه فتایر را به صورت گیاهی و بدون گوشت طبخ کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک