طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته یا لوکوم پاشا ترکیه ساده و رولتی

طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته یا لوکوم پاشا ترکیه ساده و رولتی


9 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته یا لوکوم پاشا ترکیه ساده و رولتی

لوکوم پاشا یا راحت الحلقوم یکی از شیرینی‌های سنتی است که در اصل ریشه ترکی دارد و به آن لوکما، لوقما یا راحت الحلقوم هم گفته می‌شود. لوکوم ترکیه از گروه دسر و شیرینی ژله‌ای با باقتی سفت‌تر از ژله و شبیه مسقطی خودمان است. مایه این شیرینی از ژل نشاسته و قند درست می‌شود و معمولا با گلاب، ترنج، لیمو، دارچین، هل و نعنا هم طعم‌دار می‌شود. از گردو، پسته، فندق خرد شده به همراه پودر نارگیل هم برای پوشش این شیرینی لذیذ استفاده می‌شود. همچنین لوکوم یا لوقما از ترکیب آب میوه‌های مختلف مثل پرتقال، لیمو، انار، گریپ فروت با نشاسته و شکر درست می‌شود. طعم‌دهنده‌هایی مانند گلاب و بهار نارنج هم می‌توان به آن اضافه کرد. در این مطلب از مجله کوروش، طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته را برای شما آورده‌ایم. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این دسر جذاب و فوت و فن‌های تهیه انواع مختلف و نگهداری آن را در خانه یاد بگیرید.

 

طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته

 

طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته یا لوکوم پاشا ترکیه ساده و رولتی

 

مواد لازم

 

نشاسته:  ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

پودر زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری

پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری

کره: ۱ قاشق غذاخوری

مغز پسته: ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته یا لوکوم پاشا ترکیه ساده و رولتی

 

مرحله اول

 

نشاسته را در یک تابه پودر کنید و به همراه پودر زنجبیل از الک عبور دهید. آب را (۲ و ۱/۲ لیوان دسته دار) را به نشاسته اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا کاملا حل شوند. وانیل را اضافه کنید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و به طور مداوم به هم بزند تا کم‌کم غلیظ شود.

 

مرحله دوم

 

ژلاتین را در ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی آب حل کنید. وقتی نشاسته و مواد داخل تابه به غلظتی اندازه فرنی رسیدند، شکر را اضافه کنید. بعد از حل شدن شکر، زعفران دم کرده را اضافه کنید و دوباره به هم بزنید تا کمی سفت شود.

ژلاتین حل شده را اضافه کنید و دوباره به هم بزنید. کره را اضافه کنید. کل مراحل آماده شدن لوکوم و حرارت دادن آن، حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. بعد از آماده شدن لوکوم، مغز پسته را اضافه کرده و حرارت را قطع کنید. مواد را به هم بزنید تا پسته‌‌ها در لوکوم پخش شوند.

 

مرحله سوم

 

در یک ظرف ترجیجا مستطیلی یا مربعی، یک لایه نایلون یا پلاستیک ضخیم قرار دهید و آن را چرب کنید. لوکوم را در ظرف بریزید و روی آن را با قاشق صاف کنید. قالب را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از خارج کردن، روی سطح را پودر قند یا پودر نارگیل بپاشید. لوکوم را روی پودر بگذارید و در اندازه دلخواه برش بزنید.

 

طرز تهیه لوکوم رولتی

 

طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته یا لوکوم پاشا ترکیه ساده و رولتی

 

می‌توانید از خامه فرم‌ گرفته یا کرم شانتی هم در طرز تهیه لوکوم ترکیه استفاده کنید و لوکوم را به شکل رولتی درست کنید تا مجلسی تر شود. برای این کار، ۲ ساعت بعد از اینکه لوکوم را در یخچال قرار دادید، روی آن را با خامه فرم گرفته بپوشانید و با لیسک یکدست کنید. روی خامه را می‌توانید پودر پسته یا دارچین بپاشید. لوکوم‌ها را با دست رول کنید. دوباره قالب را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. بعد از فرم گرفتن لوکوم و خارج کردن آن از یخچال، لوکوم را در ابعادی که دوست دارید برش بزنید. بعد از آماده شدن، آنها را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

نکات

 

*اگر در طرز تهیه لوکوم ترکیه از خامه قنادی استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف چند دقیقه با همزن آن را بزنید.

*اگر از کرم شانتی استفاده می‌کنید، ۷۵ گرم از آن را با ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر مخلوط کنید و با همزن بزنید. ابتدا حدود ۳ دقیقه با دور تند همزن و بعد با سرعت کمتر، کرم را بزنید تا فرم بگیرد.

 

فوت و فن های طرز تهیه لوکوم یا راحت الحلقوم زنجبیل و پسته

 

طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته یا لوکوم پاشا ترکیه ساده و رولتی

 

*لوکوم در دمای محیط به مدت ۱ هفته قابلیت نگهداری دارد.

*برای خوش طعم و خوشبو شدن لوکوم می‌توانید از گلاب هم استفاده کنید. بعد از اضافه کردن شکر، وقتی مواد خودشان را گرفتند و کمی سفت شدند، حدود ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی گلاب اضافه کنید.

*می‌توانید کره را از دستور طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته حذف کنید یا آن را با روغن مایع جایگزین کنید.

*اگر می‌خواهید لوکوم میوه‌ای با طعم‌های مختلفی داشته باشد، می‌توانید از پودر ژله مربوط به هر میوه‌ استفاده کنید. در این صورت از ۱/۲ بسته پودر ژله استفاده کنید. می‌توانید لوکوم موزی، لوکوم پرتقالی، لوکوم انار و … را با این روش تهیه کنید.

*در طرز تهیه لوکوم شکلاتی، کافی است به میزان ۴ تا ۵ قاشق غذا خوری پودر کاکائو را همزمان با شکر، به مواد لازم لوکوم اضافه کنید.

*لوموم ترکیه‌ ای، شبیه مسقطی ایرانی است و در طرز تهیه آن، مواد مشابهی به کار می‌رود.

 

 

کالابرگ الکترونیک