طرز تهیه سالاد ماهی سالمون با مارچوبه و تخم‌مرغ

طرز تهیه سالاد ماهی سالمون با مارچوبه و تخم‌مرغ


13 شهریور 1397 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماهی سالمون با سالاد مارچوبه و تخم‌مرغ؛ مناسب برای فشار خون بالا

سالاد ماهی سالمون و مارچوبه جزو سالاهای خوشمزه رژیمی است. فشار خون بالا بیماری خاموش قرن ۲۱، به خصوص در جوامع پیشرفته است. این بیماری مزمن که علاوه بر سابقه خانوادگی، به خاطر تغییر سبک زندگی و عدم تحرک نه تنها افراد میانسال و مسن بلکه حالا دیگر در برخی موارد نوجوانان و جوانان را هم درگیر خود کره است نیاز به رسیدگی و درمان و البته رعایت رژیم غذایی خاص دارد. طرز تهیه ماهی سالمون آب‌پز با سالاد مارچوبه و تخم‌مرغ به عنوان یک غذای لذیذ با ماهی که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یک وعده غذای سالم و سبک است را از سایت آشپزی Eating Well بخوانید.

 

مواد لازم سالاد ماهی سالمون و مارچوبه با تخم مرغ برای ۴ نفر

 

مواد لازم برای 4 نفر سالمون

 

دانه گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری

پوست رنده شده لیموترش: ۱ قاشق چایخوری

نمک دریا: ¾ قاشق چایخوری

پودر فلفل قرمز یا فلفل قرمز تازه خرد شده: ½ قاشق چایخوری

ماهی سالمون: ۱ عدد ماهی یک کیلوگرمی، پوست کنده و ۴ تکه شده

مارچوبه: ۹۰۰ گرم

روغن زیتون فرابکر: ۲ قاشق غذاخوری

نعنا تازه و خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

ترخون تازه و خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه: ½ قاشق چایخوری

آب: ۸ فنجان

سرکه سفید: ۱ قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: ۴ عدد

 

طرز تهیه سالاد ماهی سالمون با مارچوبه و تخم مرغ آبپز

 

طرز تهیه ماهی سالمون

 

برای درست کردن این غذای فشار خون بالا ابتدا روی سینی فر را با یک کاغذ روغنی مخصوص فر بپوشانید و روی آن کمی روغن زیتون اسپری کنید. در یک ماهیتابه کوچک تخم‌گشنیزها را روی حرارت ملایم تفت دهید. حین تفت دادن به طور مرتب ماهیتابه را تکان دهید تا تخم‌گشنیزها نسوزند. ۳ دقیقه زمان برای تفت دادن تخم‌ گشنیز کافی است. حالا تخم‌گشنیزهای تفت داده شده، پوست رنده شده لیموترش، ½ قاشق چایخوری نمک و فلفل قرمز خرد شده را در مخلوط کن بریزید و با هم میکس کنید تا یک سس روان به دست بیاید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سینه مرغ سوخاری پنیری در فر و بدون فر

تکه‌های ماهی را با این سس آغشته کنید. یک و نیم قاشق چایخوری از این سس برای هر تکه ماهی کافی است. تکه‌های ماهی را روی کاغذ روغنی سینی فر قرار دهید. مارچوبه‌ها را در قطعات بزرگ تکه و به صورت نوارهای باریک از وسط برش بزنید یا به همان صورت باقی بگذارید. مارچوبه‌ها را بلانچ کنید. برای این کار مارچوبه‌ها را به مدت ۲ تا سه دقیقه در آب جوش بگذارید و سپس بلافاصله آبکش کنید و خیلی سریع در مخلوط آب و یخ قرار دهید. تکه‌های مارچوبه بلانچ شده را با روغن زیتون، آب لیموترش، نعناع ،ترخون، فلفل و باقی مانده نمک مزه‌دار کنید.

در یک قابلمه بزرگ آب و سرکه را جوش بیاورید. حالا تکه‌های سالمون را در آب و سرکه در حال جوش بیندازید و حدود ۳ تا ۶ دقیقه بپزید (زمان پخت بستگی با ضخامت تکه‌های ماهی دارد). سپس تکه‌های ماهی آب‌پز را از آب خارج کنید و در یک فویل بپیچید تا گرم بمانند. در باقی مانده آب جوش و سرکه تخم‌مرغ‌ها را آب‌پز کنید. سفیده تخم‌مرغ باید سفت شود و زرده کمی شل باشد.

۳ تا چهار دقیقه برای پخت تخم‌مرغ کافی است. حالا تکه‌های ماهی سالمون آب‌پز را در سینی فر بچینید، مارچوبه‌های بلانچ شده و مزه‌دار شده را کنار آن بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. درجه حرارت فر باید ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

برای سرو ماهی، در هر بشقاب مقداری مارچوبه، یک تکه ماهی و یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز بگذارید و میل کنید. بهتر است این غذای رژیمی و خوشمزه را در وعده ناهار میل کنید. به جز افرادی که فشار خون بالا دارند، کسانی که از رژیم‌های لاغری هم پیروی می‌کنند می‌توانند این غذا را در برنامه رژیم غذایی خود بگنجانند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ گولاش | غذای ملی خوشمزه و مقوی مجارستانی

 

چند نکته تغدیه‌ای برای مبتلایان به فشار خون بالا

 

*می‌توانید تخم‌مرغ آب‌پز را از این غذا حذف کنید.

*در طبخ غذا به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، ذرت، سویا و کانولا استفاده کنید.

*اگر به علت فشار خون بالا می‌خواهید یک غذای صد در صد رژیمی بخورید ماهی‌ها را کمی بیشتر در آب، آبپز کنید و بدون پختن در فر به همراه مارچوبه‌های بلانچ شده و مزه‌دار شده میل کنید. با این‌همه پختن غذا در فر برای افرادی که مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند هیچ ایرادی ندارد.

*ماهی‌هایی مانند سالمون، قزل‌آلا، ساردین، خال مخالی، شاه ماهی منبع غنی امگا ۳، کلسیم و منیزیم هستند که باید در برنامه غذایی گنجانده شوند.

*اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید به جای نمک از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند (نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و…) یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک