۶ مدل طرز تهیه مربای زردآلو براق بدون شکرک و کپک

۶ مدل طرز تهیه مربای زردآلو براق بدون شکرک و کپک


10 تیر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای زردآلو براق بدون شکرک و کپک مرحله به مرحله

چطور مربای زردآلو درست کنم؟ مربای زردآلو از انواع مربای خانگی است که آن را با قیسی و زردآلو خشک هم درست می‌کنند اما حالا که فصل میوه تازه زردآلو است بهتر است طرز تهیه مربا زردآلو با میوه تازه را هم بلد باشید. مربای زردآلو با عسل چطور درست می‌شود؟ طرز تهیه مربا زردآلو و فوت و فن تهیه مربا زردآلو بدون شکرک و کپک به ۶ روش مختلف را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه مربای زردآلو (روش اول)

طرز تهیه مربای زردآلو

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت مربای زردآلو: ۳۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم مربای زردآلو: ۲۴۲ کالری

مواد لازم برای تهیه مربای زردآلو

  • زردآلو: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۹۰۰ گرم
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مربای زردآلو

برای تهیه مربای زردآلو، از زردآلوهای تازه، شیرین و بدون زدگی استفاده کنید. با دنبال کردن روش زیر، مربای زردآلو نرم و براق را در خانه تهیه کنید.

مرحله اول؛ آماده کردن زردآلوها

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای زردآلوی تازه باید زردآلوها را بشورید و هسته‌ آن‌ها را جدا کنید. می‌توانید زردآلوها را به دو نصف یا چهار قاچ یا بیشتر تقسیم کنید. در یک قابلمه لایه لایه مثل سایر انواع مربا، زردآلو و شکر بریزید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا خوب آب بیندازند.

در صورت تمایل برای خرید انواع میوه تازه و شکر می‌توانید به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم؛ درست کردن مربای زردآلو

بعد از ۲۴ ساعت قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید و صبر کنید تا شکر حل شود و مربا شروع به جوشیدن کند. در این حین مرتب کف روی مربا را جمع کنید و دور بریزید و مراقب باشید مربا سر نرود. اگر می‌خواهید یک مربای زردآلو براق و کریستالی داشته باشید باید کف روی مربا را حتما جمع کنید و دور بریزید.

مرحله سوم؛ وانیل و زعفران را اضافه کنید

وقتی شیره مربا غلیظ شد و قوام پیدا کرد، وانیل و زعفران را اضافه کنید. ۱ دقیقه بعد آبلیمو را هم اضافه کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا مربای زردآلو در همان قابلمه خنک شود و سپس در شیشه تمیز و خشک بریزید و درب شیشه‌ها را محکم ببندید.

در صورت تمایل وانیل، زعفران و آبلیمو را می‌توانید به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت زردآلو نرم و خوشمزه

طرز تهیه مربا زردآلو له شده (روش دوم)

 

طرز تهیه مربا زردآلو له شده

 

برای تهیه مربا زردآلو له شده، باید در ابتدا زردآلوها را کاملا بشویید و بعد از اینکه آب اضافی خود را از دست دادند، هسته آنها را جدا کنید. سپس زردآلوهای هسته‌گیری شده را داخل مخلوط‌کن بریزید تا کاملا میکس شوند. زردآلوهای میکس شده را با شکر به طور کامل ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

شکر را هم به زردآلو اضافه کنید. وقتی زردآلوها با شکر پختند و نرم شدند، در ۵ دقیقه پایانی پخت به آنها، به انداز گفته شده در روش اول، چاشنی‌های مثل زعفران، وانیل اضافه کنید. وقتی غلظت مربا به حد مناسبی رسید، در لحظات پایانی پخت آبلیمو را اضافه کنید، مربا را هم بزنید و سپس حرارت را خاموش کنید.

حتما بخوانید  پختن شلغم در شیشه | بهترین روش پخت شلغم برای درمان سرماخوردگی

طرز تهیه مربا زردآلو خشک یا مربای قیسی (روش سوم)

 

طرز تهیه مربا زردآلو خشک

 

برای طرز تهیه مربای زردآلو خشک یا مربای قیسی، به یک کیلوگرم برگه زردآلو، ۷۵۰ گرم شکر، ۳ لیتر آب، ۵ عدد هل و ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو نیاز دارید. ابتدا برگه‌های زردآلو را بشویید و به مدت ۲ ساعت در آب خیس کنید. بعد با همان آب بگذارید روی گاز تا زردآلوها در آب بجوشند. وقتی مایه داخل قابلمه به حالت جوش رسید، شعله گاز را کم کنید. شکر، آبلیمو و هل‌ را اضافه کرده و اجازه دهید تا مربا قوام بیاید. بعد هل‌ها را خارج کنید. بعد از سرد شدن مربا، آن را در ظرف شیشه‌ای بریزید و درب آن را محکم ببندید.

طرز تهیه مربا زردآلو درسته (روش چهارم)

 

طرز تهیه مربا زردآلو درسته

 

در این روش بعد از شستن زردآلوها باید آنها را کف قابلمه بچینید و به اندازه یک لیوان آب روی آنها بریزید. شکر را اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. درب قابلمه را نیمه باز بگذارید. بعد از جوش آمدن آب، درب قابلمه را باز بگذارید تا روی حرارت خیلی کم، زردآلوها بپزند.

در لحظات آخر پخت و بعد از به قوام رسیدن مربا، آبلیمو، وانیل و زعفران را هم اضافه کنید. شعله را خاموش کنید و ۲۴ ساعت قابلمه حاوی مربا را در آشپزخانه بگذارید و روی قابلمه را دم‌کنی قرار دهید. سپس زردآلوهای مربا شده را در ظرف شیشه‌‌ای خشک و تمیز دربسته بریزید و در یخچال بگذارید.

طرز تهیه مربا زردآلو با هسته (روش پنجم)

 

طرز تهیه مربا زردآلو با هسته

 

در این روش، علاوه بر زردآلو از هسته‌های آن هم استفاده می‌شود. بعد از اینکه زردآلوها را شستید، باید آنها را نصف کرده و هسته‌ها را بیرون بیاورید. هسته‌ها را بشکنید و مغز را جدا کنید. زردآلوها را در قابلمه بریزید و ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید. در این فاصله شکر را روی حرارت گرم کنید تا کاراملی شود ولی ذوب نشود.

هسته‌های گرفته شده و شکر کاراملی را به زردآلوها اضافه کنید. بعد آبلیمو، وانیل و زعفران را هم به مواد بیفزایید. وقتی ترکیب‌تان غلیظ شد، حرارت را قطع کنید. بعد از سرد شدن مربا آن را در ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربا زردآلو زعفرانی با عسل (روش ششم)

در این روش هسته زردآلوها را بگیرید، زردآلوها را از وسط به نیم یا چهار قاچ کنید. زردآلوهای قاچ شده را در یک قابلمه نجسب بریزید و به همراه ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب روی حرارت بگذارید تا نرم شوند و بپزند. شعله گاز ابتدا متوسط و بعد از جوش آمدن آب باید ملایم باشد. صبر کنید تا آب کاملا تبخیر شود. در دقایق پایانی ۲ قاشق زعفران دم‌کرده غلیظ یا چند دانه هل (یا هر دو را) اضافه کنید. بعد از تبخیر کامل آب قابلمه شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید زردآلوها خنک شوند.

در یک شیشه تمیز و خشک لایه لایه زردآلوی پخته شده و عسل بریزید. میزان عسل بسته به شیرین بودن زردآلوها، سلیقه‌ای است. صبر کنید شیشه مربا خنک شود و سپس آن را به صورت دربسته در یخچال نگهداری کنید. برای خرید عسل می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای زردآلو

 

فوت و فن‌های تهیه مربا زردآلو بدون شکرک و کپک

 

  • بهتر است هر بار فقط از یک کیلو زردآلو برای پخت مربا استفاده کنید چون مقدار بیشتر سبب له شدن و وا رفتن زردآلوها می‌شود. اگر قصد دارید مقدار بیشتری مربای زردآلو درست کنید در دفعات مختلف این کار را انجام دهید.
  • اگر بعد از ۲۴ ساعت هنوز زردآلوها آب نینداخته بودند ۱ استکان آب جوش به ترکیب زردآلو و شکر اضافه کنید.
  • حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربای زردآلو بد‌رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.
  • یکی از مشکلات انواع مربای خانگی شکرک زدن مربا است. اگر مربا را با شعله زیاد گاز پخته باشید حتما شکرک خواهد زد چون آب آن سریع تبخیر شده است. اگر مربای شما شکرک زد دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید.
  • یکی از فوت و فن‌های شکرک و کپک نزدن مربا این است: برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث شکرک زدن مربا نشود.
  • اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.
  • در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر‌می‌داریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.
  • مربای زردآلو را بیشتر از ۳۰ دقیقه نپزید چون کدر و تیره می‌شود و زردآلوها له می‌شوند.
  • انواع مربا و مارمالاد را با قاشق چوبی هم بزنید.
حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه ترشی لیته مخلوط جنوبی، شمالی و با رب گوجه

فوت و فن های طرز تهیه مربا زردآلو

 

  • مربای زردآلو زردآلو را می‌توانید بدون پوست درست کنید. پس ابتدا هسته زردآلوها را جدا کنید و برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد از جدا کردن پوست زردآلو، برای درست کردن مربا استفاده کنید تا ظاهر مربای شما زیباتر شود.
  • در طرز تهیه مربای زردالو سعی کنید از زردآلوهای تازه، سفت و رسیده استفاده کنید تا رنگ و مزه مربای شما بهتر شود.
  • در طرز تهیه مربای زردآلو برای این مقدار می‌توانید در انتهای پخت نصف قاشق پودر دارچین یا وانیل، ۵ عدد هل یا ۴ قاشق غذاخوری گلاب به مربا اضافه کنید. در صورت تمایل دارچین، هل، وانیل و گلاب را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.
  • در حین پخت مربای زردآلو حتماً کف روی مربا را بردارید تا رنگ مربا شفاف و زلال شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه مربای زردآلو به جای آبلیمو از مقداری جوهر لیمو استفاده کنید.
  • هر ۱۰۰ گرم مربای زردآلو حاوی ۲۴۲ کالری است.
  • حین درست کردن مربای زردآلو می‌توانید شربت زردآلو هم درست کنید.
  • در صورت تمایل انواع مربا از جمله مربای زردآلو از برندهای مختلف بازار را از افق کوروش بخرید؛ حضوری، آنلاین یا تلفنی.

خواص مربای زردآلو

از مهم‌ترین خواص مربای زردآلو می‌توان به حفظ سلامت چشم‌ها، کاهش کلسترول بد خون، کنترل فشار خون، درمان کم خونی، رفع خستگی، کاهش التهاب معده و درمان درد مفاصل و روماتیسم اشاره کرد. یکی از خواص مربای زردآلو رفع بوی بد دهان است. همچنین وجود «فلوئور» در زردآلو از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌‌کند. با خوردن مربا زردآلو می‌توانید از فواید و خواص زردآلو برای سلامتی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

چطور بفهمیم غلظت مربای زردآلو کافی است؟

برای تست قوام مربا، مقداری از شهد را در یک نعلبکی بریزید. سپس نعلبکی داخل یخچال قرار بگذارید. بعد از گذشت ۳ تا ۴ دقیقه شهد را بین دو انگشت تست کنید. در صورتی که شهد کشدار بود، مربا به قوام رسیده است.

چه کار کنیم که مربای زردآلو شفاف شود؟

برای رنگ شفاف مربای زردآلو:

  • در هنگام پخت مربا، به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون مربای زردآلو بد‌رنگ و کدر می‌شود.
  • در هنگام جوشیدن زردآلوها، کف روی مایع را بگیرید.
  • از یک یا ۲ ورق ژلاتین حل شده در آب جوش یا ژلاتین بن‌ماری شده روی حرارت بخار آب، می‌توانید برای شفاف شدن مربا استفاده کنید. در این صورت، ژلاتین را در مرحله آخر به مربا اضافه کنید.
  • همیشه از قاشق چوبی برای هم زدن مواد مربا استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک