طرز تهیه و فوت و فن‌های دسر موس انار با کیک اسفنجی

طرز تهیه و فوت و فن‌های دسر موس انار با کیک اسفنجی


9 دی 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه و فوت و فن‌های دسر موس انار با کیک اسفنجی

حالا که فصل زمستان رسیده و انارهای خوشرنگ حسابی دلربایی می‌کنند بهتر است از فرصت استفاده کنید و با آن دسرهای خوشمزه تهیه کنید. کیک موس انار، علاوه بر ظاهر زیبا که البته تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد، طعم بی‌نظیری هم دارد. کیک موس انار را می‌توانید در مهمانی‌ها یا به عنوان دسر شب یلدا و جشن تولد نزدیکانتان هم درست کنید یا اینکه به عنوان یک دسر یا عصرانه خوشمزه میل کنید. در این مطلب از مجله کوروش با طرز تهیه دسر کیک موس انار با شما خواهیم بود.

 

طرز تهیه دسر کیک موس انار

 

طرز تهیه و فوت و فن‌های دسر موس انار با کیک اسفنجی

 

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی

 

آرد (شیرینی‌پزی): ۱۲۵ گرم

 

کره: ۱۲۵ گرم

 

شکر : ۱۰۰ گرم

 

بیکینگ پودر: ۱/۲ قاشق چای خوری

 

نمک: نوک قاشق چای خوری

 

وانیل: یک قاشق چای خوری

 

تخم‌مرغ: ۴ عدد

 

مواد لازم برای تهیه موس انار

 

انار: ۱ عدد

 

شکر: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

خامه فرم گرفته: ۲۵۰ گرم ( ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی)

 

پودر نشاسته ذرت: یک قاشق سوپ‌خوری

 

پودر ژلاتین: دو قاشق سوپ‌خوری (۶ گرم)

 

وانیل: یک قاشق چای‌خوری

 

زرده تخم مرغ: ۴ عدد

 

رنگ خوراکی: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه کیک موس انار

 

 

طرز تهیه و فوت و فن‌های دسر موس انار با کیک اسفنجی

 

مرحله اول

 

ابتدا باید کیک اسفنجی را درست کنید. فر را روشن کرده و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و زرده و سفیده آنها را جدا کنید و در دو ظرف جدا بریزید. سفیده‌ها را با همزن به هم بزنید تا حالت و فرم بگیرد. وانیل را به زرده‌ها اضافه کنید و با همزن به هم بزنید تا حجیم شود. شکر و کره را اضافه کنید و دوباره به هم بزنید تا حدی که فرم بگیرد.

 

مرحله دوم

 

آرد، نمک و بیکینگ پودر را در یک ظرف الک کنید، برای اینکه مطمئن شوید تمام ناخالصی‌ها جدا شده است، این کار را سه مرتبه انجام دهید. این ترکیب را در سه مرحله به زرده تخم‌مرغ اضافه کنید و هر مرحله به هم بزنید.

سفیده‌ها را در دو مرحله به مایه کیک اضافه کنید و هر بار با  لیسک به هم بزنید تا حدی که اسفنجی شود.

 

مرحله سوم

 

یک قالب را انتخاب کنید و کف آن را کاغذ روغنی بیندازید. مواد کیک را در آن بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه در فر که از قبل گرم شده است، قرار دهید. بعد از اینکه کیک را از فر خارج کردید آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. تا اینجا کیک اسفنجی آماده شد، حالا سراغ موس انار بروید.

 

طرز تهیه دسر موس انار

 

طرز تهیه و فوت و فن‌های دسر موس انار با کیک اسفنجی

 

مرحله اول

 

انار را دانه کرده و آب آن را بگیرید. مراقب باشید که هسته‌‌های انار، کاملا جدا شوند. در یک ظرف مناسب، آب انار، پودر ژلاتین و پودر نشاسته ذرت را مخلوط کنید و کاملا به هم بزنید و بعد از اینکه یک ترکیب یکدست به وجود آمد، ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ولرم شود.

 

مرحله دوم

 

در یک ظرف دیگر، زرده‌های تخم‌مرغ و وانیل را با همزن، به هم بزنید تا کرمی رنگ شود. زرده‌ها را به آب انار و نشاسته ذرت اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را مرتب به هم بزنید تا زرده‌های تخم‌مرغ کمی بپزد و غلظت مایه موس، به حد فرنی برسد. مراقب باشید که تخم‌مرغ بریده نشود. برای این کار از به هم زدن ترکیبتان، غافل نشوید.

 

وقتی مواد به غلظت مناسب رسید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. سپس خامه را اضافه کنید و با همزن به هم بزنید. می‌توانید از چند قطره رنگ خوراکی قرمز هم در آن استفاده کنید، چون آب انار کمی رنگ خود را از دست خواهد داد.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه و فوت و فن‌های دسر موس انار با کیک اسفنجی

 

قالب کیک را از یخچال خارج کنید و موس انار را روی کیک بریزید. قالب را دوباره در یخچال به مدت حدود ۱۰ ساعت قرار دهید تا خودش را کاملا بگیرد. بعد از بیرون آوردن کیک موس انار از یخچال و آماده شدن، آن را با خامه فرم گرفته تزیین کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کیک موس انار

 

طرز تهیه و فوت و فن‌های دسر موس انار با کیک اسفنجی

 

*می‌توانید رنگ خوراکی را به خامه فرم گرفته اضافه کنید و با لیسک به هم بزنید تا رنگ خامه هم قرمز شود.

*اناری که انتخاب می‌کنید حتما باید قرمز باشد. می‌توانید از دانه‌های انار هم برای تزیین کیک موس انار استفاده کنید.

* اگر آب انارتان خیلی ترش بود، می‌توانید به آن کمی شکر اضافه کنید. البته در نظر داشته باشید که آب انار با خامه ترکیب می‌شود و تا حدی شیرینی خامه را خواهد گرفت پس از شیر کردن زیاد، پرهیز کنید.

*هنگام ترکیب نشاسته درت به آب انار، بهتر است از قبل، آن را در آب سرد مخلوط کنید و به هم بزنید تا گلوله نشود.

* در مورد پودر ژلاتین هم بهتر است همین کار را انجام دهید و آن را در ۲ قاشق غذا خوری آب حل کنید. ژلاتین را روی حرارت بخار آب یا در مایکروفر بگذارید تا شفاف و کاملا حل شود.

*می‌‌توانید برای تزیین روی کیک موس انار، از ژله انار هم استفاده کنید. برای این کار، ۱/۲ بسته ژله انار را با ۱ لیوان دسته دار فرانسوی آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید سرد شود.

*در تهیه ژله بهتر است از آب جوش استفاده کنید چون آب سرد باعث می‌شود شفافیت ژله کم شود.

*می‌توانید کیک اسفنجی را به چند قسمت برش بزنید و کیک چند لایه درست کنید. به این ترتیب که بین هر لایه را موس بریزید و صاف کنید و لایه بعدی کیک را قرار دهید و روی لایه آخر را با ژله و دانه‌های انار تزیین کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک