۳ طرز تهیه نخود برشته (نخودچی آجیل بو داده) با نخود و کنسرو نخود

۳ طرز تهیه نخود برشته (نخودچی آجیل بو داده) با نخود و کنسرو نخود


9 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

نخودچی، چیپس نخود یا همان نخود شور مشهد به روش بازاری چند اسم دیگر هم دارد: نخود برشته، نخود کریسپی، نخود بوداده و … . نخود برشته یکی از انواع میان وعده مقوی برای مدرسه، خوراکی شب یلدا و آجیل چهارشنبه سوری یا آجیل مشکل گشا است. ما به شما روش تهیه نخود آجیلی، هم با استفاده از فر و هم بدون فر در ماهیتابه یاد می‌دهیم نخود برشته را هم با نخود خام و هم کنسرو نخود می‌توانید به عنوان یک اسنک گیاهی خوشمزه درست کنید. در مجله کوروش با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه نخودچی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نخود ریزه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه نخود پفکی آجیل

طرز تهیه نخود شور بازاری

با طرز پخت نخودچی و مراحل آن همراه ما باشید. در ابتدای شروع کار ذکر این نکته ضروری است نخود مخصوص نخودچی به دلیل اینکه کوچک‌تر از نخودهای معمولی یا نخود آبگوشتی ‌است به آن «نخودچی» به معنای «نخود ریزه» می‌گویند.

مراحل طرز تهیه نخود بازاری

مرحله اول؛ خیساندن نخودها

در طرز تهیه نخودچی آجیل ابتدا باید نخودها را بعد از پاک کردن، بشویید تا گرد و خاکشان گرفته شود. نخودها در یک ظرف بریزید و رویشان را با آب ولرم بپوشانید. به مدت ۲۴ ساعت در آب نگه دارید تا هم ترد شوند و هم نفخ‌شان گرفته شود. هر چند ساعت آب‌ نخودها را عوض کنید و دوباره با آب ولرم پر کنید، طوری که آب روی نخودها را بپوشاند، چون با خیساندن، حجم نخودها زیاد می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید نخود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ نخودها را چند دقیقه در آب بجوشانید

آب نخودها را دور بریزید و آبکش کنید. پوست نخود‌ها را جدا کنید و دور بریزید. این کار باعث می‌شود نخود برشته یکدست‌تری داشته باشید. نخودها را در یک قابلمه بریزید و روی آن را با آب ولرم بپوشانید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش رشته نذری برای 50 تا 100 نفر + فیلم آموزش

۵ دقیقه بعد از جوش آمدن آب، حرارت را قطع کنید. قرار نیست نخودها در این مرحله بپزند و نرم شوند. کافی‌ست از حالت سفت قبلی تا حدی خارج شوند.

مرحله سوم؛ برشته کردن نخودچی در فر

قرار دادن نخودهای نخودچی در فر

فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و نخود‌ها را روی کاغذ بریزید. سینی‌ را تکان دهید تا نخودها کل سطح سینی را بپوشانند. سینی را برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید و بعد از این مدت، سینی را بیرون بیاورید و دوباره با قاشق آن را به هم بزنید.

دوباره سینی را به فر برگردانید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دیگر بماند تا نخودها کاملا برشته شوند. سپس سینی را بیرون بیاورید و روی نخودها نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز بریزید و طعم‌دار کنید. کمی که نخودها از حرارت افتادند، می‌توانید آنها را با کشمش، مخلوط و سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و کشمش و مویز را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نخود پلو با کشمش پلویی

مواد لازم برای تهیه نخود برشته با کنسرو نخود

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کنسرو نخود آبگوشتی ۲ عدد
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم
ادویه دلخواه ۲ تا ۴ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه نخود برشته با کنسرو نخود

مراحل طرز تهیه نخود برشته با کنسرو نخود

برای تهیه این نخود برشته ترد و خوشمزه ابتدا باید فر را با دمای ۲۰۴ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. نخودها را آبکشی و با دستمال خشک کنید تا ظاهری مات پیدا کنند. سپس یک کاغذ روغنی کف سینی فر قرار دهید. نخودها را با نمک و روغن زیتون مزه‌دار کنید و با دست مخلوط کنید تا کاملا طعم بگیرند.

نخودهای مزه‌دار شده را در سینی بریزید و برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید. بعد از اینکه نخودها برشته و طلایی شدند، ادویه دلخواه مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید و خوب نخودها را مخلوط کنید. بهتر است نخود برشته را تا زمانی که گرم و ترد هستند، مصرف کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی مجلسی و لذیذ + فیلم آموزش

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن مایع از جمله روغن زیتون و انوع ادویه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: ۲ روش طرز تهیه نخود آب

روش تهیه نخودچی آجیل یا نخود برشته بدون فر در ماهیتابه

 طرز تهیه نخودچی آجیل یا نخود برشته بدون فر در ماهی تابه

مرحله اول؛ خیس کردن نخود و پوست گرفتن آن

برای این روش طرز تهیه نخود برشته بدون فر باید نخود‌ها را مانند روش اول بخیسانید و آبکش کنید. پوست نخودهای خیس خورده را جدا کنید. آنها را ۵ تا ۷ دقیقه در قابلمه بپزید و آبکش کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن نخود با روغن در تابه

در یک تابه تفلون کمی روغن بریزید و بعد از اینکه داغ شد، نخود را اضافه کنید و هم بزنید تا روغن، کل نخودها را بپوشاند و آغشته شوند.

مرحله سوم؛ اضافه کردن ادویه‌ها به نخودچی 

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز یا فلفل پاپریکا را روی نخودها بپاشید و هم بزنید تا به صورت یکنواخت روی همه نخودها پخش شوند. به مدت ۵ تا ۸ دقیقه به تفت دادن نخودها در تابه ادامه دهید تا کاملا سرخ شوند. سپس نخودچی را به همان صورت گرم سرو کنید.

بیشتر بخوانید: ۹ مورد از بهترین غذاهای مقوی در رژیم غذایی کودک

سوالات متداول

کالری نخودچی چقدر است؟

نخودچی کالری بالایی دارد و با هر ۱۰۰ گرم نخودچی، حدود ۳۸۰ کالری وارد بدن می‌شود. بنابراین مصرف زیاد آن باعث اضافه وزن خواهد شد. البته ۱۰۰ گرم نخودچی حجم بالایی دارد اما اگر به صورت آجیل مصرف شود می‌تواند خواص و فواید زیادی برای سلامتی افراد داشته باشد. نخودچی میان وعده‌ای مغذی است و به عنوان میان وعده‌ و دسر برای افرادی که مشکل اضافه وزن ندارند و کودکان بسیار مناسب است.

خواص نخودچی برای زنان چیست؟

نخود برشته سرشار از آهن، فیبر و پروتئین‌های مفید و یک خوراکی عالی برای دوران قاعدگی محسوب می‌شود. همچنین نخودچی برای زنان در دوران بارداری و شیردهی یک خوراکی مفید است. نخودچی به افزایش سطح انرژی کمک می‌کند. پزشکان نخودچی را به زنان یائسه برای کاهش حرارت بدن ناشی از یائسگی و تقویت استخوان‌ها توصیه می‌کنند.

خواص نخودچی برای مردان چیست؟

از جمله مهم‌ترین خواص نخودچی برای مردان افزایش توان جنسی و افزایش میزان اسپرم است.

 

کالابرگ الکترونیک