طرز تهیه نقل خانگی با طعم های مختلف در ۱۵ دقیقه

طرز تهیه نقل خانگی با طعم های مختلف در ۱۵ دقیقه


16 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نقل در 15 دقیقه

انواع نقل در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف از جمله شیرینی‌های سنتی ایرانی است. نقل یکی از شیرینی های سنتی عید در ارومیه است. درست کردن انواع نقل در خانه بسیار راحت است و شما می‌توانید نقل‌هایی با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف را خودتان در مدت زمان کوتاهی تهیه کنید. اما ترکیبات نقل چیست؟ نحوه نگهداری نقل چگونه است؟ در این مقاله می‌توانید طرز تهیه انواع نقل مغزدار خانگی با طعم‌های مختلف را در مجله کوروش یاد بگیرید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه نقل خانگی با طعم های مختلف

 

طرز تهیه نقل خانگی با طعم های مختلف

میزان کالری در ۱۰۰ گرم نقل: ۷۰ کالری

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۱۵ دقیقه

 

 

مواد لازم برای تهیه نقل

 

  • شکر: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلوکز یا مقداری کرم تارتار: ۱ قاشق غذاخوری
  • بادام کامل: به مقدار لازم
  • مغز گردوی نصف شده: به مقدار لازم
  • پسته: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه نقل ساده در منزل

 

برای درست کردن نقل خانگی باید ابتدا مایه نقل را آماده کنید و سپس به آن مغزها، گلبرگ خشک شده گل محمدی، پودر یا عصاره هل و … اضافه کنید. بعد از فرم گرفتن نقل‌‌ها، آن‌ها را در ظرف مناسب بریزید و در یخچال قرار دهید.

 

مراحل طرز تهیه نقل در خانه

 

مرحله اول: آب و شکر را بجوشانید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه نقل با طعم های مختلف باید مقداری آب داخل یک قابلمه یا ماهیتابه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. گاز را با شعله متوسط روشن کنید و شکر و آب را روی شعله متوسط گاز مرتب هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. حالا با کمک لیسک کناره‌های قابلمه را تمیز کنید و اجازه دهید ترکیب آب و شکر به جوش بیاید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرغ ترش به روش گیلانی (رشتی) + ترکیب سبزی

 

مرحله دوم: گلوکز را اضافه کنید

 

در مرحله دوم از طرز تهیه نقل خوراکی باید گلوکز مایع یا کرم تارتار را به ترکیب آب و شکر اضافه کنید و به سرعت مواد را هم بزنید. آن قدر به این کار ادامه دهید که وقتی از این ترکیب برمی‌دارید، بعد از چند دقیقه حالت خمیری و نرم به خود بگیرد. اگر در خانه دماسنج مخصوص پخت و پز دارید، می‌توانید دمای داخل ظرف را اندازه بگیرید. هر زمان که دما حدود ۱۱۵ درجه سانتی‌گراد بود، یعنی ترکیب آماده است.

 

طرز تهیه نقل خانگی مغزدار با طعم های مختلف

 

مرحله سوم: مغزها را به مایه نقل اضافه کنید

 

بعد از آماده شدن مواد نقل سفید، شعله گاز را خاموش کنید و آن‌ها را داخل یک ظرف با ارتفاعی حداقل ۴ سانتی‌متر بریزید. اجازه دهید مواد نقل کمی خنک شود. برای درست کردن نقل با طعم‌های مختلف باید مغزها را داخل موادی که برای نقل تهیه کرده‌اید، بیندازید. سپس به آرامی و با کمک یک چاقو یا قاشق کوچک، مغزها را خارج کنید. نقل‌ها را داخل یک ظرف و روی کاغذ روغنی بچینید و بعد از اینکه یک سمت آن خشک شد آن را برگردانید تا سمت دیگر نقل نیز خشک شود.

 

مرحله چهارم: نقل‌ها را سرو کنید

 

توجه داشته باشید که در طرز تهیه نقل ریز، نقل‌ها به همان شکلی که شما آن‌ها را می‌چینید، خشک می‌شوند. پس سعی کنید آن‌ها را به شکل دلخواه روی کاغذ روغنی قرار دهید و در صورتی که دوست دارید تغییری در ظاهر نقل‌ها ایجاد کنید با کمک لبه چاقو به آرامی نقل را فرم دهید. نقل‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگه دارید یا آن‌ها را به صورت تازه سرو کنید.

 

طرز تهیه نقل زنجبیلی و نقل گل محمدی و … هم به همین ترتیب است. فقط باید در مایه نقل پودر زنجبیل یا پودر گل محمدی و… را به دلخواه اضافه کنید.

حتما بخوانید  16 خواص خوردن زردآلو خشک در بارداری + مضرات آن

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه نقل خانگی با طعم های مختلف

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه نقل خانگی با طعم های مختلف

 

*شما می‌توانید برای درست کردن نقل‌های کوچک از تکه‌های مغز کوچک مثل خرده گردو و فندق و پسته و … استفاده کنید.

 

*برای تهیه نقل بادامی در منزل از خلال‌های باریک و کوچک بادام استفاده کنید. طرز تهیه نقل نخودی و طرز تهیه نقل بادامی افغانی هم مشابه دستورالعمل بالا است و مراحل را باید به همان شکلی که توضیح داده شده است، انجام دهید.

 

*اگر دوست دارید نقل‌های رنگی درست کنید، می‌توانید مقداری زعفران یا رنگ مخصوص غذا به خمیر نقل‌ها اضافه کنید.

 

*برای طعم دادن به نقل‌ها می‌توانید در ترکیبات نقل از دانه گشنیز آسیاب شده، پودر هل، پودر زنجبیل، مقداری عصاره بیدمشک یا حتی گل محمدی خشک و هر چیزی که دوست دارید، استفاده کنید.

 

*برای طرز تهیه نقل رنگی می‌توانید مواد نقل شیرینی را در ظرف‌های جداگانه بریزید و به هر ظرف یک رنگ و یک مغز متفاوت اضافه کنید و نقل‌هایی با طعم و رنگ مختلف درست کنید.

 

*نقل‌ها برای خشک شدن به چند ساعت زمان نیاز دارند. برای این کار بهتر است سینی نقل‌ها را چند ساعت در هوای اتاق قرار دهید و بعد از اینکه کاملاً خشک شدند، آن‌ها را در ظرف مناسب بچینید.

 

*برای خوش عطر و طعم شدن نقل خانگی می‌توانید در مرحله اول به جای اضافه کردن آب به شکر، از گلاب یا عرق بیدمشک استفاده کنید.

 

*برای طرز تهیه نقل زعفرانی، کافی است به مواد موجود در طرز تهیه نقل سفید یا ساده، ۱ یا ۲ قاشق زعفران غلیظ دم کرده اضافه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

نحوه نگهداری نقل چیست؟

 

برای نگهداری نقل حتما آن را در ظرف دربسته و یخچال قرار دهید تا رطوبت خود را از دست ندهد و سفت نشود.

 

نقل ملایر چه فرقی با دیگر نقل‌ها دارد؟

 

در طرز تهیه نقل ملایر معمولا از پودر یا عصاره هل برای خوش طعم و خوش‌عطرتر شدن نقل استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک