طرز تهیه نان شیرینی کروسان خانگی شکلاتی و ساده

طرز تهیه نان شیرینی کروسان خانگی شکلاتی و ساده


1 اردیبهشت 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان شیرینی کروسان خانگی شکلاتی و ساده + نکات کروسان گوشت

کروسان یک نان شیرینی اصالتا اتریشی است که علیرغم ریشه اتریشی‌اش بیشتر به عنوان یک صبحانه فرانسوی شناخته می‌شود. فرانسوی‌ها برخلاف اهالی سایر کشورها اهل صبحانه‌های پروپیمان و مفصل نیستند و در وعده صبح یک عدد نان شیرینی کروسان به عنوان یک نان صبحانه فوری با یک فنجان قهوه را ترجیح می‌دهند. کروسان برای صبحانه تابستانی یک انتخاب ایده‌آل است. کروسان از آن دسته شیرینی‌هایی است که اغراق نیست اگر بگوییم همه عاشقش هستند اما خیلی‌ها نمی‌دانند که به سادگی و در خانه می‌توان این شیرینی را درست کرد و به عنوان صبحانه سالم برای بچه‌ها سرو کرد. طرز تهیه نان شیرینی کروسان خانگی شکلاتی و ساده خوشمزه در فر را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه شیرینی کروسان شکلاتی و ساده

طرز تهیه نان شیرینی کروسان خانگی شکلاتی و ساده + کروسان گوشت

مواد لازم

آرد شیرینی‌پزی: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

تخم مرغ: ۲ عدد

آب ولرم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن مایع: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

کره در دمای محیط: ۱۵۰ گرم

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

پودر خمیر مایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری

شیر ولرم کم چرب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک: ۱/۳ قاشق چایخوری

شکلات چیپسی یا نوتلا: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. برای درست کردن کروسان ابتدا خمیر مایه را با ۱ قاشق غذاخوری شکر و شیر ولرم مخلوط کنید و کنار بگذارید. سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا کنید. سفیده‌های تخم مرغ، نمک، شکر و خمیر مایه را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. سپس آرد را کم کم به این ترکیب اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا خمیر شکل بگیرد.

یادتان باشد آرد را کم کم اضافه کنید. اضافه کردن آرد را تا زمانی ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد. در این مرحله خمیر را خوب ورز دهید تا نرم و یکدست شود. ۵ دقیقه ورز دادن کافی است. سپس خمیر را در یک کاسه که کف آن را با کمی روغن مایع چرب کرده‌اید بگذارید، روی کاسه را با سلفون بپوشانید و ۱ ساعت در یک مکان گرم به خمیر استراحت دهید. بعد از یک ساعت باید به مدت ۲ ساعت دیگر در یخچال بگذارید تا خمیر به اصطلاح خوب برسد.

 

طرز تهیه نان شیرینی کروسان خانگی شکلاتی و ساده + کروسان گوشت

 

مرحله دوم

 

خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید. تکه‌های خمیر را با وردنه به شکل دایره پهن کنید و با چاقو روی هر تکه خمیر کره نرم شده در دمای اتاق را بمالید. سپس هر لایه خمیر را یکی بعد از دیگری روی هم بگذارید و روی هم بچینید. حالا روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید و تمام لایه‌های خمیر را یکی کنید و با وردنه یک دایره بزرگ و نازک از خمیر درست کنید. این دایره بزرگ خمیر با کاتر یا چاقو به صورت مثلثی برش بزنید. لای هر مثلث شکلات آب شده یا نوتلا یا هر چیز دیگری که می‌پسندید (مثلا مربا یا مارمالاد) بگذارید و مثلث را از قسمت پهن به قسمت باریک رول کنید. در این حالت خمیر خود به خود شبیه حلزون رول می‌شود.

 

مرحله سوم

 

کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و کروسان‌ها را کف سینی فر بچینید. زرده‌های تخم مرغ را خوب هم بزنید، با کمی آب یا شیر رقیق کنید و به عنوان رومال روی خمیرهای آماده شده کروسان بمالید. سینی فر را در طبقه وسط به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار دهید تا روی کروسان‌ها طلایی و پخته شوند.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی نان کروسان ساده و شکلاتی خانگی

 

طرز تهیه نان شیرینی کروسان خانگی شکلاتی و ساده + کروسان گوشت

 

*طرز تهیه شیرینی خانگی کروسان با مغر خرما هم به همین ترتیب است. در این صورت به جای شکلات یا نوتلا از خرمایی که آن را به صورت پوره درآورده‌اید یا همان خرما گرم یا حتی خرمای بدون هسته به عنوان مغز کروسان استفاده کنید.

*طرز تهیه کروسان شکلاتی پچ پچ یا هر برند دیگری دقیقا به همین ترتیب است.

*اگر کروسان شکلاتی دوست ندارید به جای مغز شکلاتی از انواع مربا یا مارمالا یا خرما یا حتی موادی مثل کالباس، سوسیس سرخ شده، گوشت یا مرغ پخته و ریش ریش شده به همراه انواع پنیر (در این صورت کروسان معروف گوشت را خواهید داشت)، کره بادام زمینی، انواع شکلات سفید و کره‌ای، یا گردو و کشمش استفاده کنید. اگر هم کروسان را ساده می‌پسندید لازم نیست برای مغز کروسان از چیزی استفاده کنید.

*طرز تهیه کروسان خانگی بدون فر ممکن است. این نان شیرنی حتما باید در فر درست شود.

*اگر فرصت درست کردن خمیر را ندارید از خمیر آماده هزار لا برای درست کردن کروسان استفاده کنید.

*کروسان لوتوس و کروسان پسته هم از انواع کروسان‌های کافی شاپی خوشمزه با کرم بیسکوست لوتوس و کرم پسته هستند.

*اگر شما هم تجربه‌ای در درست کردن کروسان خانگی و نظری برای خوشمزه‌تر شدن آن دارید در قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

 

 

کالابرگ الکترونیک