طرز تهیه کشک کدو مجلسی کرمانی بسیار لذیذ به ۲ روش

طرز تهیه کشک کدو مجلسی کرمانی بسیار لذیذ به ۲ روش


28 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کشک کدو مجلسی از غذاهای ایرانی

کشک کدو یکی از غذاهای ایرانی و جزو غذاهای محلی کرمان برای مراسمی مثل شام شب یلدا است که علی‌رغم خوشمزگی و مقوی بودنش، طرز تهیه بسیار آسانی دارد. این غذا با کشک در اصل با استفاده از کدو سبز تهیه می‌شود. اما شما می‌توانید کشک کدو را به روشی دیگر و به سبک مازندرانی نیز تهیه کنید. در این کشک کدو از کدو حلوایی به جای کدو سبز استفاده می‌شود. اما طرز تهیه کشک کدو حلوایی چگونه است؟ آیا چیزی در مورد طریقه درست کردن کشک کدو با کدو سبز می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با طرز تهیه کشک کدو به دو روش مختلف آشنا شوید. پخت کشک کدو بسیار شبیه کشک بادمجان است و حتی ساده تر از آن. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه کشک و کدو پاسخ خواهیم داد.

 

 

خواص غذای کرمانی کشک کدو

 

خواص غذای کرمانی کشک کدو

 

*کدو سبز علاوه بر فیبر بسیار بالایی که دارد، کالری بسیار پایینی داشته و در دسته مواد غذایی با کالری منفی به حساب می‌آید.

*مواد موجود در کدو سبز باعث کاهش فشار و قند خون شده و از بروز سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

*این ماده غذایی به دلیل میزان بسیار بالای آنتی‌اکسیدن باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست شده و سوخت‌وساز بدن را به شدت افزایش می‌دهد.

*کدو سبز جزو  غذاهایی است که قند خون را کاهش می‌دهند و مانع از جذب کلسترول می‌شود.

*خواص این گیاه سبز بسیار بالاست و مصرف آن حتی برای بیمارانی که دچار آسم هستند به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی بسیار توصیه می‌شود.

*اما به خاطر داشته باشید که اگر فشار خون شما به سرعت افت می‌کند، کدو سبز را حتما با فلفل و یا سیر طبخ کنید تا دچار افت فشار شدید نشوید.

*کشک، دیگر ماده اصلی کشک کدوی کرمانی سرشار از کلسیم است. کشک به دلیل حجم بالای کلسیم، مصرفش برای کسانی که مشکل پوکی استخوان دارند، بسیار توصیه می‌شود.

*کشک خشک شامل مقادیر زیادی پروتئین بوده و تمامی خواص شیر را هم دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شکر پلو با قیمه مخصوص نذری و مهمانی + فیلم

*افرادی که دچار سوء‌هاضمه هستند با مصرف منظم کشک می‌توانند بر این بیماری غلبه کنند. چرا که کشک  تعادل اسید معده را حفظ کرده و سطح (pH)، آن را به حالت نرمال برمی‌گرداند. کشک هم مانند کدوی سبز خاصیت لاغری دارد.

*کلسیم زیاد موجود در کشک باعث کاهش هورمون کورتیزول شده که بر اثر استرس زیاد در بدن فرد ترشح می‌شود و از افزایش وزن ناشی از ترشح زیاد هورمون و متعاقبا پرخوری جلوگیری می‌کند.

*این ماده غذایی در عین حال برای کسانی که از بیماری‌های خودایمنی رنج می‌برند بسیار مفید است. چرا که مصرف مداوم آن باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

طرز تهیه کشک کدو با کدو سبز

 

طرز تهیه کشک کدو در شهرهای مختلف ایران + خواص کشک کدو

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه کشک و کدو با گردو

 

  • کدو: ۴ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • کشک: به میزان لازم
  • گردوی آسیاب شده: به مقدار دلخواه
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن مایع سرخ کردنی: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه کشک کدو

 

کشک کدو علیرغم ساده بودن سرشار از مواد مفید برای بدن بوده و در عین حال پختن آن زمان زیادی هم نمی‌گیرد. برای تهیه این غذا با کشک و گردو مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول؛ سرخ کردن کدوها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کشک کدو باید کدوها را پس از پوست گرفتن، خرد کرده و سرخ می‌کنیم. البته کسانی که رژیم غذایی با محدودیت سرخ کردن دارند، می‌توانند کدوها را بخارپز کنند. (همچنین می‌توانید کدوهای خرد شده را داخل قابلمه ریخته، درب قابلمه را بگذارید و شعله گاز را کم کنید تا کدوها آهسته آهسته پخته شده و نرم شوند.)

 

مرحله دوم؛ سرخ کردن سیر و پیاز

 

یک عدد پیاز و دو حبه سیر را خرد کرده به طور جداگانه سرخ می‌کنیم. بخشی از پیاز سرخ شده را به کدو سرخ شده اضافه می‌کنیم. اگر کدو را بخار پز کرده‌اید در همان ابتدا یک عدد پیاز رنده کرده و به کدوهایتان در قابلمه اضافه می‌کنید تا کدوها به همراه پیاز رنده شده بخارپز شوند و طعم پیاز را به خود بگیرند.

در این شیوه دیگر نیازی نیست پیاز را سرخ کنید و به کدو اضافه کنید. فقط مقداری سیر را سرخ کرده تا در مرحله آخر پخت غذا برای تزیین روی غذا از سیر داغ استفاده کنید. حتی اگر با سرخ کردن سیر هم مشکل دارید می‌توانید سیرها را هم در همان مرحله اولیه به ظرف کدوی خرد شده روی گاز اضافه کنید. تا همراه با پیازهای رنده شده و کدوها بخارپز شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه باگر کیک به 2 روش در فر و بدون فر

 

مرحله سوم؛ له کردن و مزه دار کردن کدوها

 

در این مرحله از کشک کدو ساده، کدوها را با کمک گوشتکوب له کرده و کمی نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم. سپس مقداری آب به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید کدوها به خوبی پخته و نرم شوند.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله چهارم؛ آماده کردن کشک کدو

 

در آخرین مرحله از طرز درست کردن این غذا با کشک و گردو کمی کشک به میزان دلخواه‌ به کدوها اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم تا کشک کدو برای یک دقیقه بجوشد. سپس پودر گردو را هم با مواد مخلوط می‌کنیم. کشک کدوی کرمانی آماده سرو است. برای تزیین از سیرداغ، پیاز داغ و نعناع داغ آماده شده روی آن بریزید.

 

 

طرز تهیه کشک کدو حلوایی

 

طرز تهیه کشک کدو حلوایی

 

طرز تهیه کدو کشک شمالی یا کشک کدو با کدو تنبل کمی با کشک کدوی عادی متفاوت است. برای پخت این غذا ابتدا باید پیاز را با نمک و زردچوبه تفت دهید. سپس عدس پخته شده را به آن اضافه کنید. کدو حلوایی خرد شده را با چند حبه سیر بپزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا کاملاً نرم شود.

بعد از پخت کدو، آن را با گوشتکوب له کنید و سپس همه مواد کشک و کدو حلوایی را داخل قابلمه بریزید و خوب با هم مخلوط نمایید. اجازه دهید خوراک کدو حلوایی با کشک شما برای چند دقیقه دیگر بجوشد و جا بیفتد، سپس آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کشک بدون آرد ذرت

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کشک کدو

 

*در طرز تهیه کشک کدوی ساده با کدو سبز برخی ترجیح می‌دهند علاوه بر سیرداغ از نعنا داغ هم استفاده کنند.

 

*در تهیه کشک کدو معمولا از کشک مایع استفاده می‌شود. اما برخی به دلیل میزان پروتئین بسیار بالای کشک خشک، آن را آسیاب کرده و به جای کشک مایع در خوراک‌هایی مثل کشک کدو از آن استفاده می‌کنند.

 

*در طرز تهیه کشک و کدو حلوایی یا کشک و کدو سبز می‌توانید مقداری زعفران به کشک اضافه کنید و غذا را با آن تزیین نمایید. 

 

*در طرز تهیه کشک کدو تنبل می‌توانید به جای پختن کدوها آن‌ها را در روغن سرخ کنید تا غذای شما خوش طعم‌تر شود.

 

*در طرز تهیه کشک کدو با گوجه می‌توانید از همان ابتدا گوجه فرنگی را هم مثل کدو سرخ یا بخارپز کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک