طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوشمزه با سس ماست

طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوشمزه با سس ماست


29 آبان 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوشمزه با سس ماست

کوفته کباب برادر کوچک‌تر کباب است. کباب غذای محبوب، پرطرفدار و مجلسی سفره‌های ایرانی و از جمله غذاهایی‌ست که همه‌ی ما در موقعیت‌های مختلف هوس طعم و عطر بی‌نظیرش را داریم. جالب است بدانید که علاوه بر مردم ایران و خاورمیانه که می‌توان آن‌ها را مبدع کباب دانست، مردم دیگر نقاط دنیا هم کباب را می‌شناسند و آن را تهیه می‌کنند. یکی از این کشور‌ها یونان است. ما در این مطلب از سایت Food Network که در مجله‌ کوروش می‌خوانید، می‌خواهیم طرز تهیه کوفته کباب یونانی با گوشت چرخ‌کرده را به شما آموزش دهیم. کوفته کباب یونانی را هم با گوشت مرغ درست می‌کنند و هم با گوشت قرمز. ما در ادامه طرز تهیه این کوفته خوشمزه را با گوشت به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه کوفته کباب یونانی با گوشت چرخ‌کرده و سس ماست

 

طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوشمزه با سس ماست

زمان آماده سازی: ۵ دقیقه

زمان پخت: ۳۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه کوفته کباب یونانی

 

سیر: ۴ حبه

نمک: ۱ قاشق غذاخوری

گوشت بره:  ۴۵۰ گرم

پیاز رنده شده: ۳۰ گرم

جعفری خرد شده: ۱۲ گرم

گشنیز آسیاب شده: ۱ قاشق غذاخوری

زیره آسیاب شده: ۱ قاشق چای‌خوری

دارچین آسیاب شده: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

فلفل دلمه ای خرد شده: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

فلفل کاین: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

زنجبیل ساییده شده: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه تازه آسیاب شده

روغن زیتون، برای چرب کردن تابه یا کباب پز

 

مواد لازم برای تهیه سس ماست

 

ماست: ۲۴۰ گرم

خیار متوسط: ۱ عدد

نمک: ۲ قاشق چای‌خوری

سیر: نصف یک حبه

روغن زیتون خالص: ۱ قاشق غذاخوری

آب لیمو: ۵ میلی لیتر

نعناع خشک: نصف قاشق چای‌خوری

هر نوع نان بسته به سلیقه برای سرو

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

طرز تهیه کوفته کباب یونانی یا همان مشته کباب قدیمی‌ها تا حدود زیادی شبیه کباب تابه‌ای ایرانی است با این تفاوت که گاهی مثل کباب کوبیده به سیخ کشیده می‌شود البته سیخ چوبی. با این تفاصیل به نظر می‌رسد به خاطر مجاورت و اشتراکات فرهنگی دو کشور ترکیه و یونان کوفته کباب یونانی بیشتر شبیه کوفته کباب ترکیه‌ای باشد. برای درست کردن کوفته کباب یونانی ابتدا حبه‌های سیر را خرد کنید، به آن‌ها نمک بپاچید و با سمت صاف یک چاقوی بزرگ، مخلوط را له کرده تا خمیز مانند شود. این خمیر را با گوشت، پیاز، جعفری و ادویه‌جات مخلوط کنید. به جای گوشت چرخ کرده بره یا گوساله از چرخ کرده مرغ هم می‌توانید استفاده کنید، مثل همان کباب تابه‌ای مرغ خودمان. می‌توانید از گوشت چرخ کرده بوقلمون هم برای کوفته کباب یونانی استفاده کنید.

 

مرحله‌ دوم

 

طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوشمزه با سس ماست

 

مخلوط گوشت را به ۲۸ توپ گوشتی تقسیم کنید. هر قطعه را به سیخ بگیرید (اگر از چوبی استفاده می کنید ، آنها را قبل از استفاده به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید)، یک کباب بیضی شکل ۵ سانتی‌متری درست کنید و سعی کنید این کار را طوری انجام دهید که فقط نوک سیخ را بپوشاند. سیخ ها را در سک ظرف قرار دهید، روی آن را بپوشانید و حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و تا ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا کبا‌ب‌ها استراحت کنند.

 

مرحله‌ سوم

 

طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوشمزه با سس ماست

 

یک توری مخصوص کباب‌پزی را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید یا از یک کباب پز استفاده کنید. ظرف را با روغن زیتون کمی چرب بزنید و سیخ‌های کباب را روی آن بگذارید. حدود ۶ دقیقه زمان بدهید تا کباب‌ها بپزند؛ گاه گاهی سیخ‌ها را بچرخانید تا رنگ کباب‌ها کاملاً قهوه‌ای شده و پخته شوند.

بعد از پخت کبا‌ب‌ها را به ظرف سرو منتقل کنید.

 

طرز تهیه سس ماست

 

مرحله‌ اول

 

خیار را با رنده‌های سایز بزرگ در ظرفی رنده کنید. روی خیار‌های رنده شده نمک بپاشید و نمک را با دست به خیار بمالید. به مدت ۲۰ دقیقه کنار بگذارید و سپس خیار را در دست یا با پشت قاشق به خوبی فشار دهید که تا جای ممکن آب آن گرفته شود.

 

مرحله‌ دوم

 

طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوشمزه با سس ماست

 

سیر را خرد کنید، روی آن نمک بپاشید و با کمک چاقو، خمیری مشابه با آنچه که برای کباب درست کردید، تهیه کنید. حالا خیار، خمیر سیر، روغن زیتون، آب لیمو و نعناع را در ماست هم بزنید. سس ماست شما آماده است. قبل از سرو حداقل ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.

 

سس ماست را می‌توانید روی کوفته کباب یونانی بریزید یا در کنار آن سرو کنید.

 

طرز تهیه کوفته کباب یونانی خوشمزه با سس ماست

 

در کنار کوفته کباب یونانی با سس ماست، سالاد سبزیجات هم سرو می‌شود که سالاد مدیترانه‌ای بیشتر رایج و محبوب است.

 

 

کالابرگ الکترونیک