۲ طرز تهیه رب انار ملس و خوشمزه با آب انار و دانه انار + فوت و فن‌ آن

۲ طرز تهیه رب انار ملس و خوشمزه با آب انار و دانه انار + فوت و فن‌ آن


29 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رب انار خانگی ملس و خوشمزه | فوت و فن‌ های طلایی آن

رب انار یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌های ایرانی و اصلی‌ترین ماده در تهیه غذاهای ایرانی با رب انار است. در گذشته رب انار را فقط می‌توانستید از بیرون تهیه کنید چون طرز تهیه رب انار ملس با دانه‌های انار کار چندان آسانی نبود. امروزه با وجود دستگاه‌های برقی مثل آبمیوه‌گیری، مخلوط‌کن و غذاساز به راحتی می‌توانید رب انار خانگی تهیه کنید. اما طرز تهیه رب انار شمالی چگونه است؟ آیا چیزی در مورد ترفندهای آموزش درست کردن رب انار ملس می‌دانید؟ طرز تهیه رب انار به ۲ روش با آب انار و دانه انار به همراه فوت و فن‌های طلایی آن را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

مواد لازم برای طرز تهیه ۱ کیلو رب انار با آب انار (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
انار پوست نازک و باکیفیت ۸ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق چای‌خوری

 

میزان کالری رب انار در ۱ قاشق غذاخوری: ۶۷/۷ کیلوکالری 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت رب انار: ۶ ساعت

مراحل طرز تهیه رب انار با انار سفید یا انار قرمز

روش تهیه رب انار ملس خانگی بسیار راحت است. رب انار هم مشابه دیگر رب‌ها و مثل رب گوجه فرنگی تهیه می‌شود. به این صورت که عصاره انار را باید بگیرید و آن‌ را بجوشانید تا کاملا غلیظ شود. استفاده از رب انار در طب اسلامی بسیار توصیه شده است. به خاطر خواص رب انار، ما در اینجا طرز تهیه رب انار در طب اسلامی را به شما آموزش می‌دهیم. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه رب انار با انار سفید یا انار قرمز آشنا شوید.

طرز تهیه رب انار با انار سفید یا انار قرمز

مرحله اول؛ دانه کردن انارها

در اولین مرحله از طرز تهیه رب انار ملس باید انارها را بشورید و دان کنید. در واقع به نظر می‌رسد سخت‌ترین قسمت درست کردن رب انار همین دانه کردن انارهاست. بهترین و راحت‌ترین روش دانه کردن انار این است که سر و ته انار را با چاقو جدا کنید و سپس آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید.

حالا با استفاده از یک گوشتکوب یا پشت قاشق به پشت انار ضربه بزنید تا دانه انار جدا شده و فقط پوست انار باقی بماند. خواص پوست انار هم برای سلامت بدن بی‌نظیر است، پوست‌های انار را دور نیندازید. اگر دانه خراب یا قهوه‌ای در بین دانه‌های انار بود، آن را دور بریزید تا طعم رب انار شما خراب نشود.

مرحله دوم؛ آب گرفتن انار برای رب انار

در این مرحله از دستور رب انار برای گرفتن آب انار هم می‌توانید از آبمیوه‌گیری دستی استفاده کنید و هم غذاساز و مخلوط‌کن. در این صورت بعد از آبگیری، دانه‌های انار را از صافی باید جدا کنید تا فقط آب انار باقی بماند. آب انارها را در همان قابلمه بزرگ روی حرارت گاز بگذارید تا بجوشد. دقت کنید که ظرفی که آب انار را در آن می‌جوشانید، حتما باید دو برابر میزان آب انار، گنجایش داشته باشد، چون در غیر این‌صورت، رنگ رب انارتان تیره می‌شود.

در صورت تمایل انواع آبمیوه از جمله آب انار و همچنین رب انار را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان جوش با تخم مرغ و بدون تخم مرغ | غذای محلی خراسان

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز آب انار برای سلامت بدن

آب گرفتن انار برای رب انار

مرحله سوم؛ قرار دادن آب انار روی حرارت

در این مرحله از طرز تهیه رب انار، زمانی که آب انار جوش آمد کف روی آن را جمع کنید و آب انار را مرتب هم بزنید تا سر نرود. آب انار را ۵ یا ۶ ساعت روی شعله ملایم گاز به همین ترتیب هم بزنید. زمانی که رنگ آب انار تغییر کرد و شروع به قل زدن کرد رب انار کم‌کم در حال آماده شدن است.

مرحله چهارم؛ آماده کردن رب انار خانگی

در این مرحله از طرز تهیه رب انار شمالی رب در حال غلیظ شدن است پس مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. مقداری نمک در این مرحله اضافه کنید تا رب انار کپک نزند. یادتان باشد رب انار بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود پس اجازه ندهید روی گاز بیش از حد غلیظ شود.

اگر رب انار بیش از حد غلیظ شود، خیلی سفت می‌شود و اگر هم شل و آبکی باشد در یخچال هم کپک می‌زند، پس آن را به غلظت مناسب برسانید یعنی نه خیلی شل و آبکی و نه خیلی غلیظ.

در صورت تمایل نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

به همین راحتی رب انار خانگی شما آماده شد.

طرز تهیه رب انار با جوشاندن دانه‌های انار (روش دوم)

طرز تهیه رب انار با جوشاندن دانه‌های انار

روش سنتی برای تهیه رب انار، این است که دانه‌های انار را در یک قابلمه بزرگ بریزید و ۳ لیوان آب برای این مقدار دانه انار اضافه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز، دانه انارها آب بیندازند و نرم شوند. سپس دانه‌های انار را در یک قابلمه بزرگ آبکش کنید. آب انار را از تفاله‌ها جدا کنید.

سپس با پشت دست یا ته یک کفگیر یا قاشق دانه‌های انار را به کف آبکش بسابید تا خوب آب‌شان گرفته شود. کمی هم با دست فشار دهید تا کاملا آب انار جدا شود و فقط هسته سفید انار باقی بماند. سپس بقیه مراحل تهیه رب انار با آب انار را در ادامه مثل روش بالا دنبال کرده و رب انار خانگی خود را تهیه کنید.

برای سیاه شدن رب انار چه کنیم؟

برای سیاه شدن رب انار چه کنیم؟

قلقل سیاه شدن رب انار این است که در آخرین مراحل غلیظ شدن رب انار یک تکه آهن گداخته در ظرف بیندازید. برای این کار یک قطعه آهن تمیز را روی شعله ملایم گاز داغ و سرخ کنید. زمانی که رب انار را می‌پزید تکه آهن گداخته را داخل رب انار بیندازید. اکسید آهن با تافن موجود در رب انار ترکیب شیمیایی ایجاد می‌کند که باعث سیاه شدن رنگ رب انار شمالی می‌شود. یادتان باشد هر چه غلظت رب انار بیشتر باشد رنگ آن سیاه‌تر و تیره‌تر می‌شود.

این مدل رب انار سیاه را شمالی‌ها برای درست کردن فسنجان رشتی به روش مجلسی استفاده می‌کنند.

نکات و فوت و فن‌‌های تهیه رب انار خانگی

فوت و فن‌های طلایی روش تهیه رب انار خانگی و خواص آن

  • اگر انار پوست نازک و با‌کیفیت باشد از هر ۸ کیلو انار یک کیلوگرم رب انار به دست می‌آید. اما اگر انار پوست کلفت باشد، ۸ تا ۱۰ کیلوگرم انار (بسته به آبدار بودن انارها) برای یک کیلوگرم رب انار کافی است.
  • برای تهیه رب انار ملس حتما از یک قابلمه بزرگ برای درست کردن رب انار استفاده کنید. به این ترتیب رب انار شما خوشرنگ‌تر می‌شود و تیره نمی‌شود.
  • برای طرز تهیه رب انار حرفه‌ ای، رب انار را در مقدار کم در حد همان یک کیلوگرم برای مصرف خانگی درست کنید. چون هر چه مقدار انار کمتر باشد رب انار کمتر روی حرارت می‌ماند و قرمزتر و خوش‌رنگ‌تر می‌شود. بهترین رنگ برای رب انار قهوه‌ای روشن است. رب انار سیاه نشانه سوختگی رب انار است.
  • یک مدل رب انار به رب انار گوشتی معروف است چون گوشت انار هم در رب انار هست. اما اگر آب انار را از آبکش خیلی ریز رد کنید، رب انار شما حالت شیره پیدا می‌کند.
  • رفع تلخی رب انار کار آسانی نیست. در واقع علت اصلی تلخ شدن رب انار ته گرفتن آن در هنگام پخت است. اگر در حال پخت رب انار متوجه تکه‌های سوخته و ته گرفتی رب شدید سریعا آن‌ها را از رب انار خارج کنید.
  • دلیل ترش شدن رب انار یا شیرین و یا ملس شدن رب انار به طعم دانه‌های انار شما بستگی دارد. در طرز تهیه رب انار ترش شمالی معمولا رب انار را با انار ترش درست می‌کنند و به همین دلیل رب انار شمالی معمولا ترش است.
حتما بخوانید  3 طرز تهیه ماش پلو مرحله به مرحله + فیلم آموزش تهیه

رب انار ترش شمالی

  • برای تهیه سس انار هر بار مقداری آب جوشیده به رب انار آماده شده به مقداری که می‌خواهید مصرف کنید اضافه نمایید.
  • رب انار قجری تیره و سفت است و به قول معروف «رب انار گوشتی» است. برای تهیه رب انار قجری آنقدر رب انار را می‌جوشانند که رب کاملا سفت و تیره شود.
  • برای طرز تهیه رب انار با مخلوط‌کن، باید دانه‌های انار را در مخلوط کن بریزید و له کنید. سپس آنها را از صافی رد کنید. در این روش به خاطر له شدن دانه‌های انار، احتمال دارد طعم رب انار، کمی گس شود.
  • از رب انار در طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی، مرغ ترش، ترشی بادمجان شکم پر و … و سرو کنار انواع غذاها مثل اکبر جوجه می‌توانید استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های نگهداری رب انار را هم مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب فلفل

خواص رب انار

خواص انار و رب انار

  • خواص رب انار و انار برای کبد و درمان و پاکسازی کبد چرب بی‌نظیر است.
  • خواص رب انار در طب سنتی ایرانی و اسلامی برای رفع یبوست به خاطر فیبر فراوان موجود در آن از قدیم‌الایام مورد توجه بوده است.
  • خواص رب انار برای لاغری به خاطر پلی فنول‌های موجود در آن است که کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. اگر چه رب انار به خاطر افزایش اشتها باعث چاقی هم می‌شود. خاصیت چاق کنندگی رب انار در افراد دارای اضافه وزن و چاقی مشهود است. بد نیست مقاله لاغری با انار و مشتقات آن را هم مطالعه کنید.
  • خواص انار و رب انار برای تصفیه خون، درمان آفت دهان و جوش دهان از طریق استفاده موضعی از رب انار بر روی ناحیه مورد نظر، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا و نیز تقویت سیستم عصبی و قلبی عروقی در طب سنتی بسیار مورد توجه است.
  • در رژیم‌های لاغری و کاهش وزن بهترین زمان خوردن رب انار به صورت ناشتا به همراه کمی گلپر است. اما آیا رب انار باعث چاقی می‌شود؟ برای خواندن مقاله روی لینک مطلب کلیک کنید.
  • اگر انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی پیشگیری می‌کند.

سوالات متداول

۱- طبع انار و رب انار سرد است یا گرم؟

در طب سنتی اسلامی و ایرانی طبع انار و طبع رب انار تر و سرد و قابض است و بهتر است با مسهل میل شود.

۲- از کجا بفهمیم رب انار آماده شده است؟

زمانی که رنگ آب انار به سمت تیره تغییر کرد و شروع به قل زدن کرد رب انار کم کم در حال آماده شدن است.

۳- چرا مزه رب انار شمالی ترش‌تر است؟

در طرز تهیه رب انار ترش شمالی معمولا رب انار را با انار ترش درست می‌کنند و به همین دلیل رب انار شمالی معمولا ترش است.

 

 

کالابرگ الکترونیک