چای مراکشی | طرز تهیه، نحوه سرو و فواید آن

چای مراکشی | طرز تهیه، نحوه سرو و فواید آن


1 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز درباره طرز تهیه، نحوه سرو و فواید چای مراکشی

چای مراکشی یک نوشیدنی فوق‌العاده معروف در این کشور است که هنوز کسی نمی‌داند از چه زمانی با فرهنگ و آیین مردم این سرزمین گره خورده است. برخی معتقد هستند که فنیقی‌ها در حوالی قرن ۱۲ چای را به مراکش آوردند و برخی دیگر در مورد عشایرانی که از آسیا به این کشور وارد شدند سخن می‌گویند. داستان‌هایی در مورد ارائه چای از سمت ملکه ویکتوریا به نماینده برجسته مراکش وجود دارد و هنوز این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به حال امروز به ندرت می‌توان فردی را در این کشور یافت که طرز تهیه چای مراکشی را نداند و با فرهنگ و آداب خوردن این چای آشنا نباشد. در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه چای مراکشی و همچنین نحوه سرو و فواید این چای از سایت‌های dunesdeserts و letrouaumur  را در مجله کوروش بخوانید.

 

چای مراکشی؛ یک فرهنگ در میان مردم این سرزمین

 

همه چیز درباره طرز تهیه، نحوه سرو و فواید چای مراکشی

 

چای مراکشی برای اهل مراکش مثل چای مجلسی دو رنگ برای ما ایرانی‌ها و چای ماسالا برای هندی هاست. یک باور قدیمی در مراکش وجود دارد که درست کردن چای مراکشی یا چای نعناع تنها باید به وسیله یک مرد انجام شود. آن‌ها بر این باور هستند که درست کردن این چای موجب می‌شود مردها صبورتر شوند. اما به هر حال زنان مراکشی نیز همانند مردان روزانه چند بار از این چای تهیه می‌کنند.

 

چای نعناع مراکشی در زندگی، روابط اجتماعی و تغذیه مردمان مراکش جایگاه ویژه‌ای دارد. این چای مهم‌ترین نوشیدنی این کشور برای پذیرایی از مهمان‌ها محسوب می‌شود و معمولاً در همه دورهمی‌ها و مهمانی‌ها همیشه یک سینی چای نعناع مراکشی نیز وجود دارد. مردم این کشور این چای را در زمان از شبانه روز میل می‌کنند اما معمولاً برای هضم غذا بعد از هر وعده غذایی سرو می‌شود. نکته جالبی که در مورد این چای وجود دارد این است که باید حتماً طبق اصول تهیه و سرو شود و این موضوع برای مردم این کشور اهمیت زیادی دارد.

 

طرز تهیه چای مراکشی

 

مواد لازم

 

چای سبز: ۲ قاشق

برگ نعناع تازه: چند برگ

قند: به مقدار لازم

آب جوش

 

طرز تهیه

مرحله اول

 

همه چیز درباره طرز تهیه، نحوه سرو و فواید چای مراکشی

 

طرز تهیه چای مراکشی همانند سایر انواع چای، با ریختن مقداری آب جوش روی داخل قوری چای سبز شروع می‌شود. بعد از ریختن آب جوش داخل قوری برای یک دقیقه درب قوری را ببندید و صبر کنید. سپس مقداری چای را داخل لیوان بزرگ بریزید و روی سینی قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید و بعد لیوان را با آب جوش پر کنید.

 

 

مرحله دوم

 

همه چیز درباره طرز تهیه، نحوه سرو و فواید چای مراکشی

 

بعد از ریختن آب داخل لیوان، حال باید همه چای‌ها را دوباره وارد قوری کنید. قوری را برای ۵ دقیقه روی بخار کتری یا مستقیماً روی گاز قرار دهید. اگر قوری پر نیست کمی دیگر آب جوش به آن اضافه کنید تا پر شود. سپس برگ نعناع تازه و مقداری قند یا کله قند خرد شده به چای اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم

 

در این مرحله از طرز تهیه چای مراکشی یا همان چای سبز نعناع باید قوری را در ارتفاعی بالاتر از فنجان چای بگیرید و چای را در لیوان اول بریزید. توجه داشته باشید که چای باید کف کند. سپس چای را دوباره داخل قوری تخلیه کنید. ۲ تا ۳ بار این کار را تکرار کنید تا قند و نعناع به خوبی با چای ترکیب شوند. در نهایت بعد از اینکه چای آماده شد، آن را داخل فنجان‌ها بریزید و از طعم لذیذ این چای لذت ببرید.

 

 

فوت و فن‌هایی در مورد طرز تهیه چای مراکشی و نحوه سرو کردن این چای

 

همه چیز درباره طرز تهیه، نحوه سرو و فواید چای مراکشی

 

*برای درست کردن چای مراکشی باید از قوری مخصوص مراکشی استفاده شود. معمولاً همه خانواده‌های مراکشی از این قوری مخصوص و فنجان، سینی و قندان آن دارند و برای سرو و تهیه این چای از آن استفاده می‌کنند.

*معمولاً برای طرز تهیه چای مراکشی قوری مخصوص چای مراکشی مستقیماً روی شعله آتش قرار می‌گیرد.

*برای درست کردن چای نعناع مراکشی معمولاً از کله قند خرد شده برای شیرین کردن چای استفاده می‌شود.

*یکی دیگر از نکاتی که باید بعد از طرز تهیه چای مراکشی بدانید این است که برای ریختن این چای باید آن را از فاصله زیاد نسبت به فنجان بگیرید تا چای کمی کف کنید. پر کردن دو سوم هر فنجان کافی است. این کار موجب می‌شود تا در زمان خوردن چای عطر آن را بیشتر حس کنید.

 

فواید چای مراکشی

 

همه چیز درباره طرز تهیه، نحوه سرو و فواید چای مراکشی

 

فواید چای مراکشی به دلیل وجود چای سبز و نعناع تازه بسیار زیاد است و خوردن آن در طول روز می‌تواند به هضم غذا و بهبود عملکرد گوارشی نیز کمک زیادی کند. به طور کلی این چای فواید زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

 

*تقویت سیستم ایمنی بدن

*برطرف کردن مشکلات تنفسی

*القای حس آرامش و انرژی

*سلامت قلب

*برطرف کردن مشکلات گوارشی

*کمک به هضم سریع غذا

*سلامت دهان و دندان

*پاکسازی پوست

*کمک به کاهش وزن

 

کالابرگ الکترونیک